Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2011, 13:01
Verwijderd
Hallo allemaal,

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die ongeveer weten hoeveel tijd en geld er in een kat gaat zitten.

Ik zou namelijk best graag weer een huisdier willen. Mijn idee is, om naar een asiel te gaan, en een wat oudere, zindelijke, maar vooral binnenkat te kopen. (Buiten bij mij lopen wilde zwijnen, en ik wil niet het risico lopen dat de kat daar ruzie mee krijgt).

Echter, ik wil dat alleen maar doen als ik het dier ook iets te bieden heb. Ik zou dus graag willen weten wat een kat zoal eet (puur aan geld per week) en hoevaak je de kattenbak moet verschonen. en hoevaak hij naar de dierenarts moet voor de entingen, en wat je daar zoal aan kwijt bent.

Denken jullie daarnaast dat het kwaad kan voor het dier als ik 1 a 2 keer per jaar er 2 weken niet ben? (Uiteraard zorg ik dan dat het diertje verzorgd wordt).

Het lijkt een ondoordacht plan, maar als ik niet echt kan garanderen dat ik goed voor het diertje kan zorgen, koop ik hem niet. Als het teveel tijd kost (ik dacht dat katten best goed opzichzelf kunnen zijn) of te veel geld (dat lijkt me nog de minste van alles, want ik denk dat dat geen probleem is, tenzij het 1000 euro per week moet gaan kosten) dan doe ik het niet.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2011, 13:25
Verwijderd
Ik denk dat wat hij eet, en of ie goed alleen kan zijn echt per kat verschillend is.
Ik denk dat je het beste gewoon naar een asiel in de buurt kunt gaan, uitleggen wat je wel en niet wil, en dan hun moet laten kijken welke katten daarbij zouden passen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 14:00
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:

Denken jullie daarnaast dat het kwaad kan voor het dier als ik 1 a 2 keer per jaar er 2 weken niet ben? (Uiteraard zorg ik dan dat het diertje verzorgd wordt).
Nee, dat kan geen kwaad. Tenminste, onze katten hebben er geen last van. Katten zijn sowieso zelfstandigere dieren dan bijvoorbeeld honden.

Verder enten wij onze katten niet in, wij betalen eigenlijk alleen steriliseren/castreren (éénmalig) en verder nog dingen als halsbandjes (tegen vlooien) en soms een ontwormingskuur. Ik zou verder niet weten wat dat kost, maar dat valt wel op te zoeken, denk ik?

Kattenvoer moet ook na te rekenen zijn, en ze hebben echt niet per se het duurste nodig. Behalve als onze buurvrouw oppaste, want die verwende ze zo dat ze geen Aldi-voer meer 'aten'. Tot wij weer thuiskwamen, want dan moesten ze wel. Volgens mij valt wel ergens op te zoeken wat een gemiddelde kat eet / hoeveel een zak voer kost.

En kattenbak, tja. De laatste keer dat wij een kattenbak hadden, was het omdat we twee jonge kittens hadden die binnen bleven. Toen moest ik het ongeveer één keer per dag verschonen - voor twee kittens, dus.

Maar ik denk dat ze je dat in een asiel ook wel uit kunnen leggen/ongeveer voor kunnen rekenen. En dan geen kat meenemen met nierstenen oid.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 14:09
Mali
Avatar van Mali
Mali is offline
Ik heb ook een kat en ben per maan ongeveer dit kwijt:
10,- zachtvoer
7,- brokjes
8,- kattengrind

Ik maak de kattenbak iedere dag even schoon en vervang 1 keer per week de hele bak. Heb op dit moment goedkope houtkorrels waar ik 2 weken mee kan doen dus dat scheelt ook in kosten.

Inentingen één keer per jaar:
45,- euro.

Mijn kat kan niet goed alleen zijn dus gaat naar een pension:
6,- euro per dag
126,- voor 3 weken

Verder nog ontwormen en ontvlooien
Dat is behoorlijk duur spul maar doe ik ook wat minder dan aangeraden.Denk dat ik 50,- euro per jaar kwijt ben.

Mijn kat is ook gechipt voor 28,50 euro.

Kosten voor een asielkat zijn volgens mij ongeveer 50 euro, de kat is dan wel gesteriliseerd of gecastreed, of dat wordt later nog op rekening van het asiel gedaan.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 14:12
Verwijderd
Ik wil sowieso een wat oudere kat. Omdat ik het van de zotte vind dat iedereen maar kittens neemt, terwijl de asiels uitpuilen van katten die ook graag ergens een huisje willen.

En eventuele nierstenen zullen voor de dierenarts wel geen probleem zijn, toch?
Ik heb inmiddels wel gevonden dat een kat per jaar ongeveer 400 euro kost. Dat is te overzien.
Alleen schijn ik volgens de test van de dierenbescherming niet geschikt te zijn voor een kat. Waarom niet, bleef mij niet duidelijk. Dus ik denk dat ik het maar gewoon ga doen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 14:21
Mali
Avatar van Mali
Mali is offline
Het is natuurlijk niet zo dat iedereen maar kittens neemt. Wij hebben altijd katten uit het asiel gehad en mijn kat heb ik 'gered' voor het asiel.
Nierstenen zijn opzich niet zo'n probleem. Probleem is echter wel dat katten zodra ze problemen krijgen met hun nieren speciaal voer moeten krijgen en dat tikt echt behoorlijk aan. Zoek dus even uit of je die kosten ook zou kunnen dekken. Die 400,- haal je inderdaad zeker wel. Als je kat ziek wordt of een ongeluk krijgt wordt het natuurlijk meer.

Ik heb de test ook even gemaakt, maar stonden er dan geen aandachtspunten onder waardoor duidelijk werd wat het probleem is?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 14:24
Verwijderd
Geld is voor mij wel het minste waar ik me zorgen om hoef te maken (gelukkig).
Nou, als aandachtspunt stond er mijn allergie. Maar daarvan weet ik, dat ik daar overheen groei. Dat is eigenlijk bij alle dieren die ik had (van knaagdier tot hond, en alles ertussenin) goed gegaan.
En ook met de dingen waar ik nog niet zo bekend mee ben (hoe lang een kat leeft enzo) heb ik gewoon eerlijk antwoord op gegeven. En dan zou je er, omdat je niet in de toekomst kan kijken, niet geschikt voor zijn.
Ik vind dat een beetje overtrokken.

Maar in elk geval bedankt voor je posts, daar kan ik wat mee
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 14:25
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ja, ik doelde inderdaad op dat de kosten (voor voer bijvoorbeeld, maar ook 'gewoon' voor de dierenarts zelf) ineens wel veel hoger kunnen uitvallen als de kat 'iets' heeft.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 16:48
Knoop24
Knoop24 is offline
Je kunt tegenwoordig ook een dierenverzekering nemen, dat kan al vanaf een paar euro per maand. Als je kat dan ooit iets krijgt, kun je dat (voor een deel) vergoed krijgen.

Katten kunnen prima alleen zijn. Het zijn dieren die zelf beslissen of ze naar je toekomen of niet. Dus op het gebied van weggaan zou dat best kunnen, als je maar zorgt dat er iemand voor het beestje komt zorgen.

Ik verschoon zelf ongeveer 1 of 2 keer de kattenbak.

Kosten ben ik niet zo bekend in. Ik woon nog thuis, dus ik betaal het niet (behalve inentingen ed). Maar verder verzorg ik het diertje wel zelf. Inentingen is één keer in het jaar en kost ongeveer 40 a 50 euro dacht ik. Castreren kan na 6 maanden en kost ongeveer 30 euro.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 14:24
saadiie
Avatar van saadiie
saadiie is offline
Hmm, ja ik denk dat een dierenverzekering erg handig is.
__________________
Kan b3ik.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 14:24
Verwijderd
Verzekering is niet handig, en ook nog eens afzetterij. De dierverzekeringen die ik tot nu toe heb behandeld verzekeren geen kosten die worden veroorzaakt door ouderdom, 'slechte verzorging' (wat ze daar dan in hemelsnaam wel en niet onder verstaan blijft onduidelijk, ook na telefonisch gesprek) en dingen als castratie, entingen, chippen en ontwormen worden ook niet meeverzekerd.

Je kunt je dan afvragen waar je dan een verzekering voor afsluit, en daarbij; waarom überhaupt. Omdat het kan gebeuren dat je ineens hoge dierenartskosten hebt? Dit zijn eenmalige situaties, misschien 2 keer in het leven van de kat. Indien de kat maandenlang veel dierenartsbezoeken- en kosten nodig heeft, kun je je beter afvragen of de kwaliteit van leven voor het dier nog wel volstaat.

Verder zoals iedereen hier zegt, ben je per kat (vanaf gemiddelde leeftijd, dus na de eerste 2/4 jaar) enkel kosten kwijt aan voer, grit en eens in de zoveel tijd ontwormen/vlooi. De 400 euro die je noemde is krap, maar ongeveer goed geschat. Jaarlijkse entingen zijn niet nodig voor een gezonde kat die geen chronische of genetische ziektes bij zich draagt, zeker niet als het dier zelden buiten komt.

Wat vooral belangrijk is bij katten is dat ze aanspraak nodig hebben. Het is niet erg als je 40 uur per week van huis bent omdat je werkt, maar het is wel belangrijk dat je dan 's avonds gewoon 'gezellig' thuis bent. Een kat is geen huisdier voor iemand die 72 uur per week maakt, en ook niet voor iemand die na het werk niet thuis komt maar overal en nergens rondhangt/uitgaat. Het is geen groepsdier, maar als het dier vaak alleen zal zijn is een maatje aangeraden i.v.m depressie en simpelweg het alleenzijn. Verder is elke dag vers water en vaste voedertijden i.v.m. overgewicht ook belangrijk, dus wegblijven is geen optie.

Vakantie kan natuurlijk, als je zorgt dat het dier verzorgd wordt. Pension kun je doen, maar er zijn weinig katten die hier vrolijk van worden. Het dier kan het beste in zijn eigen omgeving blijven, en verzorgd worden door mensen die het kent.

Jou en je werksituatie kennende stem ik voor 2 dieren of geen één.
Weet je zeker dat je de dieren binnen kunt houden dan?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 11:01
Verwijderd
twee? Dat is wat veel. Ik vind een eigenlijk wel genoeg. Maar je post 'makes sense'.
Ik kan de dieren in principe wel binnenhouden. Liever zelfs, want ik denk dat ook 2 katten het niet op kunnen nemen tegen een setje wilde zwijnen.

Maar zoals je het nu stelt, is het behoorlijk demotiverend om aan een kat te beginnen. Ik ga er toch nog maar eens over nadenken.

Tx
Met citaat reageren
Oud 10-03-2011, 09:03
Verwijderd
Je moet het verder zelf weten hoor, jij kunt het beste beoordelen hoevaak je thuis bent.
Ik ben echter van mening dat een huisdier niet op zijn plaats is bij mensen die veel van huis zijn, en daarbij alleen de hele dag zichzelf moeten vermaken. Een kat is gelukkig relatief zelfvoorzienend, maar dat verandert niets aan het feit dat ze vriendjes en aanspraak verdienen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2011, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Je moet het verder zelf weten hoor, jij kunt het beste beoordelen hoevaak je thuis bent.
Ik ben echter van mening dat een huisdier niet op zijn plaats is bij mensen die veel van huis zijn, en daarbij alleen de hele dag zichzelf moeten vermaken. Een kat is gelukkig relatief zelfvoorzienend, maar dat verandert niets aan het feit dat ze vriendjes en aanspraak verdienen.
naja, het zal in de toekomst hooguit alleen maar onregelmatiger worden. Misschien is het beter om het niet te doen. Ik wil zo'n dier ook niet ongelukkiger maken.
Hoewel het asiel op zich mij al geen pretje lijkt.

Ik ga iig eens bij het asiel informeren. Kijken wat zij verder nog voor inzichten hebben. Als ik niet 100% overtuigd ben, doe ik het iig niet.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2011, 13:00
Verwijderd
Het zou wel leuk zijn natuurlijk
Succes, en je kunt het altijd aan me vragen natuurlijk inzake beestjesss.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2011, 09:47
Verwijderd
Dit programma heeft uitgerekend wat een gemiddeld kattenleven kost.
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1063759

misschien zitten er wat handige tips voor je bij.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2011, 09:51
Verwijderd
Wederom, heel verhelderend. Inderdaad was 400 per jaar erg krap, maar zou je van 500 toch goed een kat moeten kunnen verzorgen.

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen, dat ik het niet ga doen. 1 kat in mijn huishouden zou ideaal zijn, voor mij. Maar niet voor het dier zelf. Ik kan er niet de tijd insteken die het zou moeten hebben, en dat is gewoon zielig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht problemen met huisbaas/huisgenoten
Poepkind
36 07-03-2008 10:06
Flora & Fauna Katten, honden & vogelgriep
wizkid
25 11-03-2006 20:02
Flora & Fauna Kosten kat
Martine1986
10 29-04-2005 13:50
Verhalen & Gedichten Kijk! Nou ben ik aan een ander verhaaltje begonnen!
Jeuk
13 17-12-2004 17:56
Verhalen & Gedichten [Winnaar Verhalenwedstrijd] Kat van de Buren!
Verwijderd
30 05-09-2004 12:33
Flora & Fauna Waarom houden mensenn zo van katten?
Marnin
14 01-02-2002 20:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.