Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2012, 20:06
Lizcake
Avatar van Lizcake
Lizcake is offline
Hoi,

ik wil graag geneeskunde studeren, ik zit nu in 3vwo. Ik heb ADD, maar daar heb ik medicijnen voor.
Bčtavakken zijn niet echt mijn favoriet. Als het me interesseert, kost het me geen moeite om het te begrijpen. Als ik het niet interessant vind, vergt dat vaak wat meer moeite, maar begrijp ik het uiteindelijk wel.
Ik heb bijna géén 'logisch/ruimtelijk' inzicht zoals met schaken bijv.
Scheikunde vind ik tot nu toe erg leuk. Biologie hebben we dit jaar niet.

Met wiskunde ben ik beter in grafieken met xjes en ytjes dan met bijv. procenten/breuken, vreselijk. Kan ik dan beter wisA of wisB kiezen? Ze zeggen dat B moeilijker is.

Voor geneeskunde is tegenwoordig NT + biologie of NG + natuurkunde vereist.
Wat zal ik kiezen? Bij NG heb je nog de mogelijkheid om voor wisA te kiezen, bij NT niet.

Iemand ervaring/advies?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2012, 20:34
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Wiskunde B is Wiskunde A + nog een heleboel extra onderwerpen m.b.t. meetkunde, formules, grafieken, fractalen, differentiaal en vooral goniometrie.

Wiskunde B en vooral B1 + 2 is in een hoog tempo en gaat uit van een grote mate van zelfstandigheid en thuiswerken en is dan ook niet aan te raden behalve als je echt weet dat je er veel profijt mee zal hebben i.v.m. je latere waarschijnlijke beroepssegmentkeuze.

Persoonlijk zou ik, als ik voor jouw keuze stond (geneeskunde) voor NG kiezen, de stof daarvan is veel meer als voorbereiding op jouw gewenste sector gericht (biologie in dat profiel is bijvoorbeeld in de praktijk uitgebreider) terwijl NT een echte voorbereiding is op technische beroepen.

Wil je ook de optie openhouden om voor sectoren te kiezen waarin ze wiskunde B verlangen dan zou je de gok kunnen wagen, als je in principe het best leuk vind om met wiskunde aan de gang te zijn is het een tamelijk interessant profiel.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 12-03-2012, 21:15
Verwijderd
Sorry arPos, je zult beslist goede bedoelingen hebben, maar je informatie klopt niet. Wiskunde B is zeker geen wiskunde A + vanalles. In wiskunde A zit kansberekening en dat vind je niet terug bij wiskunde B. Verder bestaat wiskunde B1 + B2 niet meer. Ook is het onzin dat biologie bij NG uitgebreider zou zijn dan bij NT, vaak zitten deze leerlingen zelfs in dezelfde klassen.

Voor de topicstarter, als ik jouw was zou ik NG + wiskunde B + natuurkunde nemen. Waarom? Nou, NG + wiskunde B + natuurkunde is hetzelfde als NT + biologie. Bij NG houd je inderdaad nog de optie open om voor wiskunde A te kiezen, en dat raad ik je wel aan, vooral omdat je zegt dat je bijna geen inzicht hebt. Het ontbreken van inzicht wil niet zeggen dat wiskunde B niet kan gaan lukken, want als je je best doet, dan kán het wel, maar het wordt gewoon een stukje meer werk. Mocht het toch niet blijken te lukken, kun je altijd nog (dat ligt ook een beetje aan je school) overstappen naar wiskunde A.
Als ik jouw verhaal zo lees, is het kiezen van de soort wiskunde het enige 'probleem'. NG + natuurkunde en NT + biologie verschillen namelijk alleen op dat gebied. Sorry voor mijn lange verhaaltje, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Als je nog vragen hebt over bepaalde vakken in de bovenbouw, dan mag je ze zeker stellen. Ik zit nu in 6vwo en volg het profiel NG met natuurkunde en wiskunde B en nog wat keuzevakken.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 16:10
shadyy
shadyy is offline
als ik jou was zou ik ng kiezen met bio en wisb, want daar heb je veel grafieken en formules en dat soort dingen, maar natuurkunde word in de bovenbouw heel moeilijk, maar als je je best doet moet het lukken
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 21:17
Verwijderd
Het maakt niet echt uit welk profiel je kiest. Het gaat immers om de vakken die je hebt en niet om het naampje dat ze er voor geven. N&G heeft niet meer 'gezondheid' dan N&T met biologie.
Je moet dus alleen de keuze maken of je wiskunde A of B wil doen en wat je laatste keuzevak dan wordt.
Ik heb zelf N&T met biologie, informatica en wiskunde B. Ik had dus net zo goed N&G kunnen kiezen.

Als je moeite met wiskunde hebt zou ik zeker voor A gaan. Dit is minder exact werken, wat je bij wiskunde B alleen maar hebt. Het voordeel van A is dat je er kansberekening hebt en dit naar mijn weten een groot deel van de wiskunde is die je nog krijgt op de universiteit. Echt hele moeilijke wiskunde B sommen krijg je volgens mij alleen nog als je wiskunde zelf (of iets met veel wiskunde) gaat studeren.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 21:31
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Sorry arPos, je zult beslist goede bedoelingen hebben, maar je informatie klopt niet. Wiskunde B is zeker geen wiskunde A + vanalles. In wiskunde A zit kansberekening en dat vind je niet terug bij wiskunde B. Verder bestaat wiskunde B1 + B2 niet meer. Ook is het onzin dat biologie bij NG uitgebreider zou zijn dan bij NT, vaak zitten deze leerlingen zelfs in dezelfde klassen.
Klopt wel, ik heb zelf wiskunde B 1 + 2 gevolgd dus ik weet prima wat er in zit, kansberekenen is een zodanig basale vorm van "wiskunde" dat het in B niet voorkomt, je wordt geacht dat te kunnen, bovendien is kansberekening niets anders dan met breuken rekenen alleen dan wat meer visueel uitgevoerd.

Bij ons was biologie bij NG wel uitgebreider dan bij NT, zo kregen de NG-profielen 3 uur per week biologie ipv. onze 2 uur per week bij NT en ook nog meer huiswerkopdrachten, wellicht zal dit per school verschillen.

Ik was er trouwens niet van op de hoogte dat wis B 1 en 2 niet meer bestaat; is wisk B nu dan alleen 1 of alleen 2 of wat vroeg 1 + 2 was.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 21:34
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
je er kansberekening hebt en dit naar mijn weten een groot deel van de wiskunde is die je nog krijgt op de universiteit. Echt hele moeilijke wiskunde B sommen krijg je volgens mij alleen nog als je wiskunde zelf (of iets met veel wiskunde) gaat studeren.
Universitair zal kansberekenen waarschijnlijk wel een groot onderdeel worden van wat je doet, echter er zijn legio vakken vooral op HBO en MBO niveau maar ook op universitair die juist weinig doen met kansberekenen en juist heel veel met "de meer exacte" wiskunde.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 05:54
Verwijderd
Citaat:
Universitair zal kansberekenen waarschijnlijk wel een groot onderdeel worden van wat je doet, echter er zijn legio vakken vooral op HBO en MBO niveau maar ook op universitair die juist weinig doen met kansberekenen en juist heel veel met "de meer exacte" wiskunde.
bij geneeskunde is de wiskunde vooral statistiek en daarnaast wat dingen op ca. 3vwo niveau.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 10:12
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Klopt wel, ik heb zelf wiskunde B 1 + 2 gevolgd dus ik weet prima wat er in zit, kansberekenen is een zodanig basale vorm van "wiskunde" dat het in B niet voorkomt, je wordt geacht dat te kunnen, bovendien is kansberekening niets anders dan met breuken rekenen alleen dan wat meer visueel uitgevoerd.

Ik was er trouwens niet van op de hoogte dat wis B 1 en 2 niet meer bestaat; is wisk B nu dan alleen 1 of alleen 2 of wat vroeg 1 + 2 was.
Wiskunde B1 en B2 zijn inderdaad afgeschaft. Het huidige Wiskunde B is ongeveer gelijk aan het oude Wiskunde B1 minus kansrekening en statistiek (ja, echt waar), maar inclusief de vlakke meetkunde uit B2. Wiskunde B is verplicht voor het profiel NT.

Wiskunde A is ongeveer gelijk aan het oude Wiskunde A1+A2. Mensen met het profiel NG en EM mogen kiezen tussen Wiskunde A en B. Scholen hoeven deze keuzemogelijkheid niet per se te geven: in dat geval volgt iedereen verplicht Wiskunde A.

Wiskunde A1 is opgevolgd door Wiskunde C. Dit is verplicht voor profiel CM. Scholen mogen toestaan dat Wiskunde C wordt vervangen door Wiskunde A of B.

Daarnaast is het vak Wiskunde D geďntroduceerd als keuzevak (in geen enkel profiel verplicht dus). Dit houdt ongeveer in het gehele oude Wiskunde B2, kansrekening en statistiek, en nog extra onderwerpen naar keuze van de school. Dit vak wordt dan ook alleen afgesloten met een schoolexamen.

Laatst gewijzigd op 12-04-2012 om 12:42.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 12:23
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Bij ons was biologie bij NG wel uitgebreider dan bij NT, zo kregen de NG-profielen 3 uur per week biologie ipv. onze 2 uur per week bij NT en ook nog meer huiswerkopdrachten, wellicht zal dit per school verschillen.
In jouw/onze tijd had je nog Biologie 1 en 2. Daar kan het ook nog mee samenhangen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 19:40
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
djezus, ze moeten is stoppen met dat veranderen.... wiskunde A, B, C en D allemaal om het gemakkelijker te maken
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 18-04-2012, 12:50
Epicurus
Epicurus is offline
Hey Lizcake,

Ik heb zelf ADD en ben begin dit jaar begonnen met medicijnen slikken. Ik zit dit jaar in 6 VWO en wil hierna (ook) geneeskunde studeren. Ik heb het profiel N&T en N&G gekozen, dit houdt in dat ik de vakken Nederlands, Wiskunde B, Engels, Duits, Natuurkunde, Scheikunde, Filosofie en Biologie volg. Het bevalt me ontzettend goed en het is zeker een aanrader. Over je twijfel tussen wiskunde B en wiskunde A kan ik je het volgende vertellen. Over het algemeen wordt wiskunde A een iets wat makkelijkere wiskunde dan wiskunde B beschouwd. Echter is wiskunde B veel wiskunde met x'jes en y'tjes meer dan bij wiskunde A.

Bij wiskunde A krijg je ook kans berekenen, dit behoort niet tot de stof van wiskunde B. Wel krijg je bij wiskunde B, ongeveer 3 hoofdstukken bewijzen en daar is (helaas) toch wat logisch inzicht voor nodig. Wat dat betreft: ik heb ook totaal/geen logisch inzicht, maar sta niet slecht voor wiskunde.

Met het oog op je toekomstige studie geneeskunde raad ik je tevens sterk aan om nu alvast te gaan werken aan eventuele bijbaantjes voor op je CV, denk hierbij aan vrijwilligers werk, gezondheidszorg of de leerlingenraad. Dit in verband met de decentrale selectie, aangezien ze de loting volgend jaar willen afschaffen. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01.