Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2006, 10:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 20-09-2006 @ 07:06 :
Wow, vijf keer gezakt. Ben je inmiddels wel van instructeur veranderd?
Nou en? Ik zakte tweemaal. De eerste keer ging perfect, maar omdat een taxi mij probeerde te snijden zakte ik. De tweede keer ging ook prima, maar ergens zakte ik niet snel genoeg terug toen de weg van 70 naar 50 max. ging.
De derde keer knalde er bijna iemand achterop toen ik stopte voor oranje, heb ik een duif doodgereden en moest ik een rare manouvre uitvoeren om niet een afgesloten straat in te rijden, terwijl me niet was verteld af te slaan. Toen slaagde ik echter weer wel. Het zegt allemaal niet zoveel over hoe goed je precies bent.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2006, 16:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
jet schreef op 20-09-2006 @ 21:09 :
het is heel slecht om mensen maar af te laten rijden omdat hun pakket er op zit.. hierdoor heb je mensen die op mazzel hun examen halen en daardoor niet kunnen rijden

anyway, bij mijn rijschool ligt het gemiddelde wel onder de 25 lessen, en dit zijn geen pakketen. ik hoop het volgende week na 23 te halen, en dan doe ik er lang over in vergelijking met mijn vrienden. die waren in 14-18 klaar.

er zijn dus wel goede rijscholen, en goede rijinstructeurs
hebben je vrienden zichzelf al doodgereden omdat ze dachten te kunnen rijden omdat ze toevalig geslaagd zijn ?

(tenzij het lessen van twee uur zijn, dan kunnen ze misschien een beetje rijden. een beetje. maar na 14 uur kan niemand een veilige bestuurder zijn, echt niet.)

Zoals T_ID al aangeeft, ben je in Nederland overgeleverd aan de willekeur van het CBR. (Dit tot grote ergernis van rijscholen en brancheverenigingen zoals de bovag, overigens.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 16:26
J-roenn
J-roenn is offline
klotp, 1e keer 1 ingreep en gezakt ( ik reed te zeker ), tweede keer geen ingreep en vlekkeloos gereden ( ik reed te voorzichtig ) 3e keer ingreep en geslaagd terwijl dat verreweg m'n slechtse examen was. volgens mij kijken ze ook wel naar hoe veelste examen t was van je enz.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 17:12
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
gerwin schreef op 20-09-2006 @ 20:14 :
Basishandelingen, bijzondere verrichtingen en simpelweg rijervaring opdoen (beperkt natuurlijk). Wel eenzijdig natuurlijk, maar als je met die ervaring lessen neemt, scheelt dat je behoorlijk wat lessen.
Rijervaring? Nee, die doe je niet op door simpelweg rondjes te rijden terwijl er geen kip op de weg is. Even als voorbeeld: Ik heb in een uurtje Luxemburg stad (half uurtje richting centrum, half uurtje er weer uit) veel meer rijervaring opgedaan als op mijn retourtje Salou (met camping buiten de stad en daar bijna niets gereden). Puur vanwege de intensiteit van het verkeer. Rijervaring moet je niet in kilometers rekenen, maar in onverwachte verkeerssituaties. Het gaat namelijk om dat laatste in het verkeer: hoe je met die onverwachte situaties omgaat. Tijdens 1 normale rijles doe je dus over het algemeen meer rij ervaring op als een half jaar lang 2 avonden per week op het industrieterrein rondjes rijden.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 15:06
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 20-09-2006 @ 19:57 :
heb jij je rijbewijs al ?

ja, je kan ook de lotto winnen. onwaarschijnlijk, though...

overigens vraag ik me wel af hoe jouw instructeur dat doet. 25 lessen is ver onder het landelijk gemiddelde. Knap, als t 'm lukt. Economisch niet heel erg verstandig, maar dat is zijn eigen keuze.
nee ik ben nog bezig..

dat landelijk gemiddelde is trouwens zo hoog omdat mensen in een drukke stad vaak veel meer lessen nodig hebben. Bij mij in de omgeving is 25 lessen echt het gemiddelde. (Wat dus niet betekent dat al die mensen in een drukke stad ook uit de voeten zouden kunnen )
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 15:51
Verwijderd
Ik ga in Utrecht lessen, in plaats van in het miniprovinciestadje waar ik vandaan kom. Anders heb ik het straks gehaald en kan ik nog steeds niet autorijden. Dat lijkt me niet fijn rijden
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 16:55
LB06
LB06 is offline
Voor €1000 heb je niet snel een papiertje. Ik was een redelijk snelle leerling, maar toch was ik €1500 kwijt voor 23 lessen van 60 minuten en heel de mikmak erbij (theorie, eigen verklaring, TTT, examen, antislipcursus). Nu was het niet echt een prijsvechter, maar goed. Dus tenzij je er zeker van bent dat je goed kunt rijden (kun je eigenlijk niet weten. De auto al kunnen bedienen helpt wel, maar het verkeer is meer dan alleen jouw auto), zou ik toch uitgaan van het dubbele.

Daarnaast, wat zijn je beweegredenen om te gaan lenen voor je rijbewijs? Heb je je een rijbewijs nodig voor werk, of wil je het gewoon hebben? Als ik jou zo hoor dan ga ik maar even uit van het laatste. Bekijk het even rationeel. Bedenk dat auto rijden nog veel duurder is dan een rijbewijs, wat betekent dat je echt geen auto kunt gaan rijden, ook al heb je dat papiertje.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 17:09
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Hulk schreef op 22-09-2006 @ 16:06 :
nee ik ben nog bezig..

dat landelijk gemiddelde is trouwens zo hoog omdat mensen in een drukke stad vaak veel meer lessen nodig hebben. Bij mij in de omgeving is 25 lessen echt het gemiddelde. (Wat dus niet betekent dat al die mensen in een drukke stad ook uit de voeten zouden kunnen )
op het platteland zijn de slagingspercentages daarentegen wel weer lager - iets dat m.i. niet enkel de schuld van het cbr is, maar ook van de houding dat '20 lessen al veel is' die ik vaak tegenkom.

ik snap je sowieso niet - jij denkt na 25 lessen je papiertje te hebben, maar geeft toe dat je dan nog niet kan rijden ? (ik leer mensen liever goed rijden, dat is mij meer waard dan zo'n roze stukje pleepapier).

overigens om even te illustreren hoe duur autorijden is voor een studentje (mijn huidige situatie dus) :
- verzekering 43 euro
- wegenbelasting 20 euro
- brandstofkosten ca. 150 euro (maar ik rij wel veel)
- onderhoud ca. 50 euro per maand

totaal is dat dus 43+20+50+150 = 263 euro per maand. en dat is dan zonder afschrijving.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 17:13
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
gerwin schreef op 21-09-2006 @ 09:48 :
Mijn ervaring is simpelweg dat ik bij de rijlessen veel dingen al kon en daarom lessen kon besparen. Idem dito voor de bijzondere verrichtingen. Met m'n ouders gewoon gigantisch vaak achteruit inpakeren, filesparkeren, draaien op de weg, bochtje achteruit rijden en noem maar op. Er zijn er die daar heel wat lessen voor nodig hebben, dat scheelt dus echt!
Zal wel een druk industrieterrein zijn dan, als er parkeervakken zijn (achteruit inparkeren), andere auto's (file parkeren) en een lijn/rand waarlangs je een bochtje achteruit kan oefenen.
En wat voor dingen kon je dan nog meer qua basishandelingen voordat je begon met lessen? De koppeling intrappen?

Anyway, het is wel duidelijk dat we het hier totaal niet over eens zijn, imo leer je geen zak van een beetje rondje rijden op een industrieterrein.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 09:03
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Femic schreef op 22-09-2006 @ 18:13 :
Zal wel een druk industrieterrein zijn dan, als er parkeervakken zijn (achteruit inparkeren), andere auto's (file parkeren) en een lijn/rand waarlangs je een bochtje achteruit kan oefenen.
En wat voor dingen kon je dan nog meer qua basishandelingen voordat je begon met lessen? De koppeling intrappen?

Anyway, het is wel duidelijk dat we het hier totaal niet over eens zijn, imo leer je geen zak van een beetje rondje rijden op een industrieterrein.
mwa, je leert een beetje voertuigbeheersing. neemt niet weg dat voertuigbeheersing hooguit 5% uitmaakt van het kunnen halen van een rijbewijs; verkeersdeelname is veel belangrijker.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 12:27
jet
Avatar van jet
jet is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-09-2006 @ 17:06 :
hebben je vrienden zichzelf al doodgereden omdat ze dachten te kunnen rijden omdat ze toevalig geslaagd zijn ?

(tenzij het lessen van twee uur zijn, dan kunnen ze misschien een beetje rijden. een beetje. maar na 14 uur kan niemand een veilige bestuurder zijn, echt niet.)
ze hebben allemaal nog geen krasje.
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 12:52
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-09-2006 @ 10:03 :
mwa, je leert een beetje voertuigbeheersing. neemt niet weg dat voertuigbeheersing hooguit 5% uitmaakt van het kunnen halen van een rijbewijs; verkeersdeelname is veel belangrijker.
Gelukkig, dan doe ik er hopelijk niet veel langer over dan mijn broertje, die op mysterieuze wijze al kan autorijden...?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 15:30
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Rijbewijs halen is niet duur, auto rijden wel.

Vooral als je op kamers zit
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 15:39
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
jet schreef op 25-09-2006 @ 13:27 :
ze hebben allemaal nog geen krasje.
ik vroeg of ze veilige bestuurders waren. schadevrij rijden is geen kunst, dat heeft weinig met veiligheid te maken.

maar goed, jij wilt natuurlijk denken dat je na 14 uur goed kan rijden en goed aan het verkeer deel kan nemen. dat is onzin - dat is niet eens mijn mening, dat is gewoon een feit.

volgens de meeste deskundigen ben je pas ervaren na 7 jaar of 700.000km. niet na 14 uur en hooguit 1000km.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 16:40
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 20-09-2006 @ 10:03 :
*knip*
Ik zou altijd van instructeur veranderen als je het niet haalt. Niets tegen de instructeur, maar een ander legt het nét even anders uit en valt weer nét iets andere dingetjes op. Ik heb ook een keer of drie een ander gehad en toen ging ik ook met sprongen vooruit.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 16:46
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-09-2006 @ 18:09 :
(ik leer mensen liever goed rijden, dat is mij meer waard dan zo'n roze stukje pleepapier)
Ja, maar voor 40 euro per uur rijd ik liever na 20 lessen af i.p.v. 40. Zoals je al zegt, leren rijden doe je door het veel te doen. Doe mij dan maar een paar lesjes, geef me dat briefje en stuur me de weg op.

Nee, ik ben het er niet mee eens, maar ik heb indertijd ongeveer 1300 euro voor m'n rijbewijs betaald en het had niet veel meer moeten worden.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 16:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-09-2006 @ 16:39 :
ik vroeg of ze veilige bestuurders waren. schadevrij rijden is geen kunst, dat heeft weinig met veiligheid te maken.
Haha, eigenwijs. Als haar vrienden zich hadden dood gereden, hadden ze (duh) minstens een krasje gehad op hun auto (of lichaam, hoe je het ook wilt zien).
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 19:46
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 25-09-2006 @ 17:58 :
Haha, eigenwijs. Als haar vrienden zich hadden dood gereden, hadden ze (duh) minstens een krasje gehad op hun auto (of lichaam, hoe je het ook wilt zien).
je draait mijn redenering om. iemand die geen enkele schade aan zn eigen auto veroorzaakt kan best een gevaar voor de omgeving opleveren.

ik mag overigens aannemen dat je heus wel wist dat ik dat bedoelde.

@GBB : goed leren rijden kun je van een goede instructeur beter en sneller leren dan door het zelf te doen. helaas kun je in nederland vrij simpel een papiertje halen door even een half uurtje je kunstje te laten zien, dus begrijp ik je redenering, maar ik ben er geen voorstander van dat mensen die eigenlijk nog maar net kunnen rijden zomaar de weg op mogen met dat papiertje.

in dat opzicht zie ik veel toekomst voor verdergaande rij-opleidingen - dus nadat iemand zn rijbewijs heeft. en dan niet alleen voor jongeren, maar gewoon een scholing van een paar dagen voor elke automobilist. Dat oordeel is natuurlijk wel gekleurd door zakelijke belangen, maar ik denk ook zeker dat het een goed idee is, voor de veiligheid.

de meeste ongelukken (met jongeren) gebeuren overigens snachts in het weekend. dan kun je dat verbieden (rijden in het weekend bv), maar ik zie meer in een praktijktraining (ga gewoon eens rijden met een jongere, in het donker of bv 'indoor' zodat je overdag kunt rijden 'in het donker') om jongeren bij te brengen wat ze verkeerd en wat ze goed doen.

maar nee, het cbr vindt het vooral belangrijk dat je op tijd opschakelt en de godganse tijd in je spiegels kijkt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 20:01
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-09-2006 @ 20:46 :
je draait mijn redenering om. iemand die geen enkele schade aan zn eigen auto veroorzaakt kan best een gevaar voor de omgeving opleveren.
Jij zei zelf:
Citaat:
hebben je vrienden zichzelf al doodgereden omdat ze dachten te kunnen rijden omdat ze toevalig geslaagd zijn ?
Wat draai ik nou om?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 20:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-09-2006 @ 16:51 :
Ik ga in Utrecht lessen, in plaats van in het miniprovinciestadje waar ik vandaan kom. Anders heb ik het straks gehaald en kan ik nog steeds niet autorijden. Dat lijkt me niet fijn rijden
Zelf heb ik in Amsterdam gelest en ik kan je inderdaad een drukke stad aanraden boven een stil gebied. Beter dat je met drukte om leert gaan terwijl er een instructeur met een extra setje pedalen naast je zit dan dat je er zelf achter moet komen.
Citaat:
jet schreef op 25-09-2006 @ 13:27 :
ze hebben allemaal nog geen krasje.
Totdat ze morgen door een gebrek aan inzicht achterop een file knallen en iemand een permanente whiplash bezorgen.

Als je slaagt voor je rijexamen dan kun je daarna domweg nog niet autorijden. Dat is zo duidelijk als je eenmaal een paar jaartjes rijervaring hebt en dat vergelijkt met hoe je eerst reed.

Door stom geluk kun je best jaren zonder schade rijden terwijl je nog steeds een gevaar op de weg bent. Mijn eerste jaar heb ik bijvoorbeeld totaal geen schade of gevaarlijke situaties gehad. ...omdat ik een jaar niet kon autorijden nadat ik mijn rijbewijs had.

Het zegt allemaal niet zoveel.

Zet bijvoorbeeld de gemiddelde 18-23 jarige bestuurder op ijs of laat ze aquaplanen. Massale ongelukken denk ik zelf. Veel mensen weten niet eens dat je als je in de berm raakt niet direct de weg op moet sturen omdat je er aan de andere kant even hard vanaf vliegt.

Dan heb je nog het effect dat jongeren zichzelf overschatten. Ik heb regelmatig een ongeluk moeten voorkomen als er weer ergens zo'n doodrijder met een zogenaamde racewagen (lees: wrak met extra dikke uitlaat en stereo) een stunt uit moest halen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 23:29
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Volgens mij gaat deze discussie nu een hele andere kant op...
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 06:56
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 25-09-2006 @ 16:30 :
Rijbewijs halen is niet duur, auto rijden wel.

Vooral als je op kamers zit
Duh. Het is ook niet 'normaal' dat je als student een auto hebt. Het Nederlandse stufiselsel gaat er vanuit dat je er niet één hebt en je hebt hem ook niet nodig op kamers, tenzij je in de avonduren bijbeunt als koerier ofzo.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 07:20
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2006 @ 07:56 :
Duh. Het is ook niet 'normaal' dat je als student een auto hebt. Het Nederlandse stufiselsel gaat er vanuit dat je er niet één hebt en je hebt hem ook niet nodig op kamers, tenzij je in de avonduren bijbeunt als koerier ofzo.
als je werk hebt kun je prima een auto onderhouden. moet je wel zorgen dat je met je stufi (+evt. lening) rond kan komen, en dat kan.

als je een bijbaan hebt waar je een auto voor nodig hebt, krijg je over het algemeen een vergoeding voor het gebruik van de eigen auto.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 10:58
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2006 @ 07:56 :
Duh. Het is ook niet 'normaal' dat je als student een auto hebt. Het Nederlandse stufiselsel gaat er vanuit dat je er niet één hebt en je hebt hem ook niet nodig op kamers, tenzij je in de avonduren bijbeunt als koerier ofzo.
Ach, de meesten die een auto hebben rijden in een brakke koektrommel die 1:15 rijdt óf hebben de oude Lancia/Mercedes/Saab van hun pappie gekregen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 12:41
juno
Avatar van juno
juno is offline
Reed de mijne maar 1 op 15....
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 13:05
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 29-09-2006 @ 11:58 :
Ach, de meesten die een auto hebben rijden in een brakke koektrommel die 1:15 rijdt óf hebben de oude Lancia/Mercedes/Saab van hun pappie gekregen.
hm, mijn auto rijdt EN geen 1:15 EN heb ik zelf gekocht.

doe ik toch iets verkeerd geloof ik.

overigens kun je best zelf sparen voor een leuke lancia, een nette Lancia K heb je wel voor een paar duizend euro hoor.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 17:14
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Cornel schreef op 20-09-2006 @ 04:42 :
Ik heb al meer dan 3000 € neergeteld voor rijlessen en examens (5 keer opgeweest, en gezakt ) en heb het nog steeds niet.

Het is eerder geluk dan wijsheid als het lukt om met 1000 € in een keer het rijbewijs te halen.
Het is zeker niet makkelijk, maar als je er gewoon goed in bent... 3000 euro is volgens mij bijna het dubbele van wat gemiddeld is...
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Avondopleiding?
GraigVain
1 11-06-2012 01:00
Verkeer & Vervoer Rijles- en Rijbewijstopic #16!
KIET
313 13-01-2012 19:31
Werk, Geld & Recht geld lenen
mar7
24 18-01-2007 18:34
Verkeer & Vervoer Rijbewijs halen en brommer kopen?
Verwijderd
5 08-03-2006 17:28
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44
De Kantine Beginnen met autorij lessen!
Vinzz
25 24-02-2003 12:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.