Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2006, 15:58
wup
wup is offline
Ik zit nu bijna 2 maanden op Aruba en 3 weken geleden ongeveer is er een hond aan komen lopen bij ons. Hij wilde heel graag spelen dus dat hebben we even gedaan. Daarna stond hij elke dag bij ons huis. Uiteindelijk hebben we hem water gegeven en later ook brokjes. We zijn intussen verhuisd en hebben de hond meegenomen.
Eigelijk wil ik gewoon tips over het opvoeden van een hond die nooit is opgevoed. We schatten hem tussen en half jaar en een jaar, dus er moet zeker nog wat van te maken zijn. Hij kan al op commando zitten en liggen en we zijn aan het oefenen met blijven.
Een paar problemen zijn tot nu toe dat hij dus zijn commando's wel aardig kent, maar deze alleen uitvoert als hij er zelf zin in heeft.
Sinds een paar dagen poept hij op de binnenplaats ( hij slaapt daar), maar we kunnen hem nooit betrappen, dus hoe straf je een hond voor iets wat hij uren geleden heeft gedaan?

Even een kleine uitleg over hoe mensen hier tegen honden aankijken, voordat mensen beginnen te janken dat je geen hond in huis moet nemen als je er niet heel veel vertand van hebt:
Mensen zien hier een hond niet als een gezellig huisdier. Het is hier of een alarminstalatie of een hond. De meesten zitten niet achter een hek of aan een lijn ( zoals dus de onze) waardoor er dagelijks dode honden aan de kant van de weg liggen( aangereden dus). Ze lopen echt overal en de meesten zien er niet uit. Onze had allemaal teken en was behoorlijk vermagerd ( we hebben een teken/vlooienband gekocht en het is nu zo goed als over en we voeren hem voorlopig wat extra). Waarschijnlijk is hij ook geslagen, want eerst schoot hij weg als je een voorwerp, of alleen je hand, in de lucht hield. Dit is nu bijna over, hij schrikt alleen wat sneller dan een normale hond zou doen. Daarom hebben we besloten hem te houden, want het was wel duidelijk dat hij bij zijn oude baas niet goed werd verzorgd.

Uiteraard gaan we met hem naar de dierenarst om hem te laten bekijken en inentingen te geven. We denken erover om hem mee naar nederland te nemen, aangezien we hem niet durven te verkopen/ weg te geven, om bovenstaande redenen. Dus dan gaan we met hem op cursus, maar die heb je hier dus ook niet.

We zijn hier met z'n drieen, we hebben allemaal wel een beetje verstand van honden, maar alle tips zijn welkom!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2006, 16:36
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Wat goed dat je die hond probeert te helpen

Als de hond inderdaad een half jaar tot een jaar is, zit hij waarschijnlijk in zijn puberteit, vandaar dat hij alleen commando's uitvoert als hij er zin in heeft. Hij probeert zijn grenzen uit en kijkt of hij de baas kan zijn.

Wat belangrijk is: als je een oefening met je hond doet, of hem gewoon een commando geeft, dan moet je altijd zorgen dat hij die oefening goed afmaakt. Dus niet na 25x proberen te laten zitten opgeven, want dan is het 1-0 voor de hond en als zich dat zo opbouwd krijg je straks rangorde problemen.
Het is ook belangrijk om rustig te blijven als je met je hond bezig bent, want als jij opgefokt raakt, raakt je hond dat ook en dan krijg je zeker niks meer gedaan.
Als hij na een eeuwigheid gaat zitten, niet boos doen als in 'dat werd ook wel eens tijd' of iets dergelijks, maar uitgebreid belonen met een brokje bijvoorbeeld.

Wat je tegen dat poepen op de binnenplaats kan doen weet ik niet, maar uren later straffen heeft geen zin, de hond asocieert het dan niet meer met het poepen maar met datgene waarmee hij bezig was. Dat heeft dus geen zin. Als je hem op heterdaad betrapt uiteraard wel bestraffen.
Je hond is natuurlijk nog niet zindelijk, dus het is belangrijk dat je er veel mee loopt (al is het maar de straat in en uit), met puppy's moet je om de 2 à 3 uur lopen, en ook na het eten en slapen. Dat zou ik ook met jouw hond doen, dan heb je hem zo zindelijk.
Die uren kun je dan steeds verder uitbouwen tot je 3 à 4 keer per dag met hem kunt wandelen.

Ik weet niet of het wel zo makkelijk wordt om de hond mee te nemen naar Nederland, ik vermoed dat hij eerst in quarantaine moet om te zien of hij geen enge hondenziektes heeft. Denk aan hondsdolheid, parvo en dat soort dingen.
Daar zou ik even goed naar informeren, makkelijk zal het denk ik niet worden.

Wat voor hond is het trouwens en hoe heet 'ie?

Wil je nog iets weten, PM dan gerust, of stuur een email.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine SaaID namaken # 1313
Verwijderd
500 15-02-2011 12:22
Flora & Fauna Blaffen van hondje
Verwijderd
7 31-10-2008 08:22
Flora & Fauna Het poezentopic
Verwijderd
112 14-10-2007 23:32
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Wrevel
Ieke
0 13-02-2004 09:04
Liefde & Relatie 60 openingszinnen/versiertrucs voor ons mannen
Mark
49 08-04-2003 06:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:51.