Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2002, 14:05
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
Nu.nl schreef:

HAARLEM - Sint-Nicolaas en zijn Zwarte Pieten krijgen zondag bij de intocht in de Haarlemse wijk Schalkwijk extra politiebegeleiding. Dat heeft een woordvoerder van de politie vrijdag bevestigd.

Vorig jaar zorgde een groepje allochtone jongeren voor enige onrust bij de intocht van Sint. Ze vonden het onterecht dat Pieten als de domme knechten van de goedheiligman werden neergezet. Daarom gooiden ze pepernoten hard terug en trokken ze aan de 'haren' van de Pieten.

De politie zegt dat er geen direct verband is tussen deze incidenten en de extra politiebegeleiding dit jaar. Vast staat wel dat Sinterklaas en zijn gezelschap zondag voortdurend onder bescherming staan van de politie.
Wat vind jij hier nou van? Is dit nou wel of geen discriminatie? Is het ook niet een beetje te triest voor woorden dat onze goedheiligman tegenwoordig ook al onder politiebegeleiding moet verplaatsen?
Advertentie
Oud 15-11-2002, 14:14
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
zielig...maar et berust ook op een misverstand...mij is vroeger altijd verteld dat de Pieten zwart waren van het roet van de schoorsteen, en niet dat ze van nature zwart waren...die relschoppers waren dus niet op de hoogte...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 15-11-2002, 14:18
the 6th gate
Avatar van the 6th gate
the 6th gate is offline
Citaat:
D@mien schreef:
zielig...maar et berust ook op een misverstand...mij is vroeger altijd verteld dat de Pieten zwart waren van het roet van de schoorsteen, en niet dat ze van nature zwart waren...die relschoppers waren dus niet op de hoogte...
ja maar weten zij veel
__________________
too much is never enough
Oud 15-11-2002, 15:00
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Citaat:
D@mien schreef:
zielig...maar et berust ook op een misverstand...mij is vroeger altijd verteld dat de Pieten zwart waren van het roet van de schoorsteen, en niet dat ze van nature zwart waren...die relschoppers waren dus niet op de hoogte...
Ja inderdaad!
Vraag me niet wat ze ermee willen bereiken, alleen maar een negatieve naam.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Oud 15-11-2002, 15:02
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
marlies schreef:
Ja inderdaad!
Vraag me niet wat ze ermee willen bereiken, alleen maar een negatieve naam.
Dat idee heb ik wel vaker bij veel onnadenkende acties tegenwoordig :/

mij werd ook altijd geleerd dat het van het roet kwam, en dat ze zwart waren omdat ze zo vies waren dat je het nooit meer schoon kon maken
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Oud 15-11-2002, 15:21
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Dat idee heb ik wel vaker bij veel onnadenkende acties tegenwoordig :/

mij werd ook altijd geleerd dat het van het roet kwam, en dat ze zwart waren omdat ze zo vies waren dat je het nooit meer schoon kon maken
idd en bovendien vond ik het altijd erg bijzonder als je Sinterklaas mocht helpen!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 15-11-2002, 15:35
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
Ik vind het toch wel heel erg dat zoiets niet meer normaal kan verlopen.. zonder politie tegen rellen..

Kom op he.. dit is toch triest..
__________________
hm
Oud 15-11-2002, 16:00
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Het is te idioot voor woorden dat die bescherming nodig is. Pieten zijn idd zwart van het roet, dat heeft niets met discriminatie te maken.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 15-11-2002, 16:15
cottoncandy
Avatar van cottoncandy
cottoncandy is offline
ik vraag me af waar je in godsnaam aan begint als je al gaat rellen tegen dit soort feesten als allochtoon

als je dan discriminatie wilt bestrijden, doe het dan goed, want dit heeft dus totaal geen zin.

bescherming van de politie vind ik trouwens overdreven.
__________________
met melk meer mans
Oud 15-11-2002, 17:17
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
cottoncandy schreef:
bescherming van de politie vind ik trouwens overdreven.
Ik vind rellen overdrevener.
Oud 15-11-2002, 17:25
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
tsss net alsof ie niet genoeg geld zou hebben voor (pieten)bodyguards ofzo
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 15-11-2002, 17:50
Verwijderd
zwarte pieten zijn moren (misschien kennen jullie die van het liedje), das een zwartvolkje uit Spanje.....heeft dus barweinig met de roet van een schoorsteen te maken. Wat betreft die politiebescherming, Schalkwijk is een vervelende rotwijk met irritante doelloze jongeren die niks beters te doen hebben dan rondhangen en andere mensen vervelen, zoals sinterklaas. En als het dan nodig is om daar politie voor in te zetten, agh jah....

Laatst gewijzigd op 16-11-2002 om 11:42.
Oud 15-11-2002, 18:42
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Rellen?
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Oud 15-11-2002, 20:31
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Mij werd ook verteld dat zwarte pieten zwart waren van de schoorsteen, maar waarom worden ze dan donkerbruin met grote rode lippen en kroeshaar afgebeeld (overigens niet echt een typisch beeld van het uiterlijk van de Syriers en Berbers (=Moren))?

Maar goed. Voor de Sint was ik bang. De zwarte pieten waren lollig, gezellig en leuk.
Die gaven je ook snoep

Beetje gezeur allemaal. Ze zouden wel wmb het uiterlijk van de zwarte piet mogen veranderen naar een geloofwaardigere versie van het verhaal van dat ze door de schoorsteen komen.
(ook al is het ECHTE verhaal inderdaad dat ze Moren waren en de helpers van Sinterklaas waren,.. onze generatie (en volgens mij ook de dertigers) hebben geleerd dat ze zwart zijn vanwege het roet. Laat het dan zo veranderd zijn. Mij best. We hebben hier ook geen slaven meer (gelukkig), dus mag het verhaal zelf ook gemoderniseerd worden)

Overigens is onze Sint Turks......

[off-topic]
Ps.: Zhazha, leuke avatar. La ligna (ofzoiets), he? Waar heb je die vandaan gehaald?
[/off-topic]

Laatst gewijzigd op 15-11-2002 om 20:40.
Oud 16-11-2002, 02:08
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Mij werd ook verteld dat zwarte pieten zwart waren van de schoorsteen, maar waarom worden ze dan donkerbruin met grote rode lippen en kroeshaar afgebeeld (overigens niet echt een typisch beeld van het uiterlijk van de Syriers en Berbers (=Moren))?

Maar goed. Voor de Sint was ik bang. De zwarte pieten waren lollig, gezellig en leuk.
Die gaven je ook snoep

Beetje gezeur allemaal. Ze zouden wel wmb het uiterlijk van de zwarte piet mogen veranderen naar een geloofwaardigere versie van het verhaal van dat ze door de schoorsteen komen.
(ook al is het ECHTE verhaal inderdaad dat ze Moren waren en de helpers van Sinterklaas waren,.. onze generatie (en volgens mij ook de dertigers) hebben geleerd dat ze zwart zijn vanwege het roet. Laat het dan zo veranderd zijn. Mij best. We hebben hier ook geen slaven meer (gelukkig), dus mag het verhaal zelf ook gemoderniseerd worden)

Overigens is onze Sint Turks......

[off-topic]
Ps.: Zhazha, leuke avatar. La ligna (ofzoiets), he? Waar heb je die vandaan gehaald?
[/off-topic]
Maar kinderen denken helemaal niet aan slavernij en dat soort onzin. Het zijn degenen die er zo'n ophef maken, die daar aan denken..
Oud 16-11-2002, 10:01
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Maar kinderen denken helemaal niet aan slavernij en dat soort onzin. Het zijn degenen die er zo'n ophef maken, die daar aan denken..
Ja, weet ik wel, maar als kind vroeg ik me dat eigenlijk ook al af; waarom de pieten dan donkerbruin waren, terwijl roet zwart is.

Nouja,.. ik vond het ook al vreemd dat de Sint steeds een ander soort baard had (dan krullerig, dan stijl, dan kort, dan opeens heel lang, etc.). Misschien was ik zo oplettend
Oud 16-11-2002, 18:18
NN
NN is offline
Wie heeft vrijdag j.l. het afsluitende stukje 'Ons kent ons' van Man Bijt Hond gezien? Ging over Sinterklaas die vanwege het aangescherpte vreemdelingenbeleid het land niet meer in kwam met zijn pieten. Vond ik erg sterk en zeer typerend voor de huidge Nederlandse 'normen en waarden'.
Oud 16-11-2002, 19:21
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
De pieten zijn toch zijn helpers, en niet zijn knechten? Sinterklaas lijkt me niet zo'n autoritair typje tegenover zijn pieten.
Ads door Google
Oud 16-11-2002, 19:41
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Sint's gebruik van zwarte pieten is een overblijfsel van ons racistische geschiedenis ( niet dat ik wil zeggen dat we tegenwoordig niet racistisch zijn. De pieten zijn ondergeschikt aan sint, enwerken voor hem. Het dilemma zit erin dat het ook een traditie is. Ik denk dat het voor de essentie van het sinterklaasfeest totaal niet uitmaaktof pieten zwart of wit zijn, of sint dito. Probleem is er wel met sint: de lokale sintmoet wel overeenkomen met deie van T: het zal wel opvallen als je opeens een zwarte sint hebt :/
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 16-11-2002, 19:49
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Sint's gebruik van zwarte pieten is een overblijfsel van ons racistische geschiedenis ( niet dat ik wil zeggen dat we tegenwoordig niet racistisch zijn. De pieten zijn ondergeschikt aan sint, enwerken voor hem. Het dilemma zit erin dat het ook een traditie is. Ik denk dat het voor de essentie van het sinterklaasfeest totaal niet uitmaaktof pieten zwart of wit zijn, of sint dito. Probleem is er wel met sint: de lokale sintmoet wel overeenkomen met deie van T: het zal wel opvallen als je opeens een zwarte sint hebt :/
Dat zou goed kunnen. Ik zou het trouwens helemaal niet erg vinden als we witte pieten invoeren. Is iedereen blij.
Oud 17-11-2002, 00:19
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Nou ik zou dat wel erg vinden. Kom op zeg, het is gewoon een verhaaltje en het hele gebeuren eromheen is entertainment, voor kinderen, al die drama verpest het echt. Het gaat helemaal niet meer om de rascistische ondertoon. Toen trouwens ook niet, men wist niet beter.

Jezus ik roep toch ook geen moord en brand omdat hanoeka bij mij kerstmis heet?
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Oud 17-11-2002, 01:38
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Nate schreef:
Nou ik zou dat wel erg vinden. Kom op zeg, het is gewoon een verhaaltje en het hele gebeuren eromheen is entertainment, voor kinderen, al die drama verpest het echt.
Het zijn kleine dingetjes die samen zorgen voor rassenhaat. Dit is een element dat daaraan bij kan dragen. Veel zwarte mensen zijn arbeiders die voor een blanke, zgn. filantropische baas werken en het vuile klusje opknappen. Dat is de kern. Terwijl de blanke de alleswetende straffer is op een voetstuk staat, heilig verklaar wordt en de orders uitvoert. De legende Sinterklaas stamt af uit een tijd waarin slavenhandel (verplicht onbetaalde arbeid) nog legaal en normaal was terwijl tegenwoordig in Aziatische handel nog steeds semi-slavenhandel bestaat. Denk aan kinderarbeid.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Oud 17-11-2002, 01:52
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Misschien een leuk ideetje: New-age Pieten...Puur zwart, dus niet bruin ofsow...een echte roetkleur..Et haar gaat dan in meerdere stijlen, dus niet alleen gekrult, maar ook stijl enzo...
Dan is et praatje van: Zwart komt door et roet, een stuk geloofwaardiger...en vanwege de verschillende haarstijlen is dan duidelijk te zien dat er gaat om verschillende 'soorten' mensen...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 17-11-2002, 01:58
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Misschien een leuk ideetje: New-age Pieten...Puur zwart, dus niet bruin ofsow...een echte roetkleur..Et haar gaat dan in meerdere stijlen, dus niet alleen gekrult, maar ook stijl enzo...
Dan is et praatje van: Zwart komt door et roet, een stuk geloofwaardiger...en vanwege de verschillende haarstijlen is dan duidelijk te zien dat er gaat om verschillende 'soorten' mensen...
hmmm zou iig een verbetering zijn
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 17-11-2002, 02:02
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Het zijn kleine dingetjes die samen zorgen voor rassenhaat. Dit is een element dat daaraan bij kan dragen. Veel zwarte mensen zijn arbeiders die voor een blanke, zgn. filantropische baas werken en het vuile klusje opknappen. Dat is de kern. Terwijl de blanke de alleswetende straffer is op een voetstuk staat, heilig verklaar wordt en de orders uitvoert. De legende Sinterklaas stamt af uit een tijd waarin slavenhandel (verplicht onbetaalde arbeid) nog legaal en normaal was terwijl tegenwoordig in Aziatische handel nog steeds semi-slavenhandel bestaat. Denk aan kinderarbeid.
En gelukkig is Sinterklaas geen aziatische traditie. De oude maya/inca/whatevertempels in Mexico en omstreken werden destijds o.a. gebruikt voor mensenoffers. Dat is ook verkeerd. Moeten we die tempels dan maar slopen?

Niet alles waarvan we nu inzien dat het verkeerd was hoeven we recht te zetten. Het is een rollenspel dat traditioneel door een blanke sinterklaas en zwarte pieten wordt uitgevoerd. Als je dat zou veranderen zou je ook alle oud-nederlandse boeken kunnen herschrijven in normaal nederlands en weggooien.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Advertentie
Oud 17-11-2002, 02:36
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Nate schreef:
En gelukkig is Sinterklaas geen aziatische traditie. De oude maya/inca/whatevertempels in Mexico en omstreken werden destijds o.a. gebruikt voor mensenoffers. Dat is ook verkeerd. Moeten we die tempels dan maar slopen?

Niet alles waarvan we nu inzien dat het verkeerd was hoeven we recht te zetten. Het is een rollenspel dat traditioneel door een blanke sinterklaas en zwarte pieten wordt uitgevoerd. Als je dat zou veranderen zou je ook alle oud-nederlandse boeken kunnen herschrijven in normaal nederlands en weggooien.
Wat is voor jou dan de toegevoegde waarde dat zwarte pieten zwart zijn?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 17-11-2002, 08:25
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Nate schreef:
En gelukkig is Sinterklaas geen aziatische traditie. De oude maya/inca/whatevertempels in Mexico en omstreken werden destijds o.a. gebruikt voor mensenoffers. Dat is ook verkeerd. Moeten we die tempels dan maar slopen?
Snap die vergelijking niet helemaal dat is momenteel daar toch niet meer 't geval aangezien je 'destijds', 'gebruikt' en 'werden' gebruikt geef je duidelijk aan dat het om het verleden gaat. Bovendien kunnen wij geen invloed uitoefenen op het slopen van die tempels - dit naast de vraag of wij dat uberhaupt wel zouden willen en wat onze redenen dan daarvoor zouden zijn. Ik trek het feit over het traditionele Sinterklaas door naar het heden; welke traditie nog steeds bestaat dit itt. tot jouw voorbeeld welke traditie (een gebouw waar mensen werden vermoord) m.i. toch totaal iets anders is dan een fenomeen a-la Sinterklaas (een legende) - niet echt te vergelijken imo.

Die oude, klassieke traditie kan lijden tot rassenhaat. Kinderen zijn behoorlijk beinvloedbaar hoor. Ik zie niet zozeer in hoe oude tempels zoiets zouden kunnen veroorzaken. Daarom ben ik van mening dat het verstandig is dit probleem toch serieus te nemen en naar een moderne oplossing te kijken ipv. verzakt in de tijd te leven.

Citaat:
Niet alles waarvan we nu inzien dat het verkeerd was hoeven we recht te zetten. Het is een rollenspel dat traditioneel door een blanke sinterklaas en zwarte pieten wordt uitgevoerd. Als je dat zou veranderen zou je ook alle oud-nederlandse boeken kunnen herschrijven in normaal nederlands en weggooien.
Nee daarover moeten we onze kop in het zand steken en geen verantwoordelijkheid nemen. Mooi voorbeeld voor andere landen die onze Westerse samenleving als een droom zien. Indonesie, Sebrenica. Dikke rolleyes. Juist die moorden in die tempels waar jij het over hebt zou men ook verantwoordelijkheid voor moeten nemen. Waarom zijn sommige mensen een beetje boos op het Christendom en meneer de Paus? Dat heeft ongetwijfeld verschillende verklaringen. 1 essentiele is dat 'het Christendom' nogal wat leed, dood en verderf heeft gezaaid. Denk aan de ketterij, bijvoorbeeld. Dat zijn zaken waar je iets van kunt leren. Daar moet je juist niet je kop voor in het zand steken!

Lezen kinderen die in Sinterklaas geloven oud-Nederlandse boeken? Ik weet niet wanneer jij erachter kwam dat dit een 'hoax' was maar bij mij was dat in groep 4 het geval. Toen las ik nog geen oud-Nederlandse boeken.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs

Laatst gewijzigd op 17-11-2002 om 08:32.
Oud 17-11-2002, 11:15
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Ik denk dat het probleem allang passé is, omdat dat schoorsteenvegerverhaaltje tegenwoordig commonly accepted is. Ik weet niet wat jou als kind verteld werd, maar ik leerde ook dat zwarte piet zwart was van al het roet. Later, als je er niet meer in gelooft en er wat research naar doet, zie je dus hoe het verhaal werkelijk was; Sinterklaas had moorse knechtjes, de zwarte pieten.

Men had allang door dat dat verhaal niet lekker in elkaar stak. Dat hebben ze IMO prima rechtgezet door gewoon een ander excuus voor het zwart zijn van de pieten te bedenken. Moet er dan nog meer gebeuren? Kijk, je kunt de pieten nu wel leuk wit laten, maar het oorspronkelijke verhaal blijft toch dat van de Sint en zijn slaafjes. Nu nog veranderingen aanbrengen daar schiet je niets méér mee op dan met wat er al is veranderd.

Dat sommige mensen alsnog gaan rellen omdat ze blijkbaar niet op de hoogte zijn van het verhaal zoals 'ie nu de ronde doet, is gewoon dom.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Oud 17-11-2002, 11:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Het zijn kleine dingetjes die samen zorgen voor rassenhaat. Dit is een element dat daaraan bij kan dragen. Veel zwarte mensen zijn arbeiders die voor een blanke, zgn. filantropische baas werken en het vuile klusje opknappen. Dat is de kern. Terwijl de blanke de alleswetende straffer is op een voetstuk staat, heilig verklaar wordt en de orders uitvoert. De legende Sinterklaas stamt af uit een tijd waarin slavenhandel (verplicht onbetaalde arbeid) nog legaal en normaal was terwijl tegenwoordig in Aziatische handel nog steeds semi-slavenhandel bestaat. Denk aan kinderarbeid.
In de 19e Eeuw was het Sinterklaasverhaal toch vormgegeven in haar huidige vorm?

Eigenlijk zou de Sint een Turks uiterlijk moeten hebben
en de zwarte pieten net zo (berbers/syriers)

Maar dat racistische aspect van blank-zwart van de 19e eeuw is toch al een tijdje omgetoverd in een wit oude man en vrolijke vuile (van de schoorsteen) helpers.
En ze helpen de sint, omdat de sint zo oud is.
Vind ik een mooi verhaal. Laten we dat dan ook zo houden.
(de pieten moeten wel niet zo "surinaams" afgebeeld worden en geen surinaamse W uitspreken (tenzij ze surinaams zijn,natuurlijk)

Vorig jaar stond bij de supermarkt in de buurt een Marokkaanse dakloze met de dakloze krant en hij had zich verkleed als zwarte piet (wel niet geschminckt. Mag niet denk ik, ivm het fotootje op de ID kaart).
Vond het wel een leuke actie
Oud 17-11-2002, 11:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Misschien een leuk ideetje: New-age Pieten...Puur zwart, dus niet bruin ofsow...een echte roetkleur..Et haar gaat dan in meerdere stijlen, dus niet alleen gekrult, maar ook stijl enzo...
Dan is et praatje van: Zwart komt door et roet, een stuk geloofwaardiger...en vanwege de verschillende haarstijlen is dan duidelijk te zien dat er gaat om verschillende 'soorten' mensen...
Vroeger (zoals mijn ouders mij vertelden) maakten de zwarte pieten zich zwart door ECHT roet op hun gezicht te smeren (of schoensmeer, maar dat was een rotzooi).


Weet niet wie op het idee kwam om zich te schmincken in donkerbruin....... ?!?!

En wb die verschillende haarstijlen: ik zie het steeds vaker
Oud 17-11-2002, 11:39
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Nate schreef:
commonly accepted
algemeen geaccepteerd

Taaldienst tacidvs tot uw dienst
__________________
back in black and with a vengeance
Oud 17-11-2002, 11:42
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
algemeen geaccepteerd

Taaldienst tacidvs tot uw dienst
Fijn zo

Toch klinkt 't stom
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Oud 17-11-2002, 12:33
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Dat zou goed kunnen. Ik zou het trouwens helemaal niet erg vinden als we witte pieten invoeren. Is iedereen blij.
en roodkapje noemen we voortaan blauwkapje, want dat rood kan communistisch worden uitgelegd...

donder toch op man!
Oud 17-11-2002, 13:09
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
BARON schreef:
en roodkapje noemen we voortaan blauwkapje, want dat rood kan communistisch worden uitgelegd...

donder toch op man!
ik zie meer verband tussen kleuring van mensen en racisme dan kleuring van hoeden en politieke bewegingen.

Verderwerd er bij mij thuis geen enkele uitleg gegeven waarom pieten zwart waren. Dan nog, waarom moet ze van die dikke lippen en kroeshaar hebben?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 17-11-2002, 13:19
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Joostje schreef:
ik zie meer verband tussen kleuring van mensen en racisme dan kleuring van hoeden en politieke bewegingen.

Verderwerd er bij mij thuis geen enkele uitleg gegeven waarom pieten zwart waren. Dan nog, waarom moet ze van die dikke lippen en kroeshaar hebben?
omdat dat leuk is voor de kinderen

jongejonge wat een gezeik om een kindertraditie....
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Oud 17-11-2002, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:
ik zie meer verband tussen kleuring van mensen en racisme dan kleuring van hoeden en politieke bewegingen.

Verderwerd er bij mij thuis geen enkele uitleg gegeven waarom pieten zwart waren. Dan nog, waarom moet ze van die dikke lippen en kroeshaar hebben?
natuurlijk vertellen je marokkaanse pleegouders je dat niet

en jij bent toch een prediker van respect voor andermans culturen, die zelfs het stenigen van overspelige vrouwen een vorm van cultuursuiting vindt? heb dan een beetje respect voor mijn cultuur en blijf van de zwarte pieten af!

nog even iets recht zetten: het Sinterklaasfeest is een zevenhondert jaar oude traditie, misschien wel meer. Zevenhondert jaar geleden was turkije nog het Christelijke Oostromeinse rijk (Byzantijnse rijk) en was de bevolking daar ook met een caucasisch uiterlijk (lees: blank). In die tijd waren het voornamelijk arabieren die slavenhandel bedreven, en niet de Europese volkeren.

ik snap bovendien die valse sentimenten wat betrefd 'witte pieten' e.d. niet, ik ken zelfs negers (sorry, zwarten) die sinterklaas vieren.

linkse kerk
Ads door Google
Oud 17-11-2002, 13:33
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
omdat dat leuk is voor de kinderen

jongejonge wat een gezeik om een kindertraditie....
kinderen vinden sinterklaasfeesten leuk omdat de pieten zwart zijn? ik betwijfel het
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 17-11-2002, 13:36
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
natuurlijk vertellen je marokkaanse pleegouders je dat niet

en jij bent toch een prediker van respect voor andermans culturen, die zelfs het stenigen van overspelige vrouwen een vorm van cultuursuiting vindt? heb dan een beetje respect voor mijn cultuur en blijf van de zwarte pieten af!


ik ben helemaal niet voor steniging.

nog even iets recht zetten: het Sinterklaasfeest is een zevenhondert jaar oude traditie, misschien wel meer. Zevenhondert jaar geleden was turkije nog het Christelijke Oostromeinse rijk (Byzantijnse rijk) en was de bevolking daar ook met een caucasisch uiterlijk (lees: blank). In die tijd waren het voornamelijk arabieren die slavenhandel bedreven, en niet de Europese volkeren.

dus?

ik snap bovendien die valse sentimenten wat betrefd 'witte pieten' e.d. niet, ik ken zelfs negers (sorry, zwarten) die sinterklaas vieren.

linkse kerk
je benter weer in geslaagd geenargumenten te gebruiken. Applaus!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 17-11-2002, 13:50
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
FEYENOORDvakX schreef:
natuurlijk vertellen je marokkaanse pleegouders je dat niet

en jij bent toch een prediker van respect voor andermans culturen, die zelfs het stenigen van overspelige vrouwen een vorm van cultuursuiting vindt? heb dan een beetje respect voor mijn cultuur en blijf van de zwarte pieten af!

ik ben helemaal niet voor steniging.


maar je ziet het wel als een cultuuruiting, of nu ineens niet meer?

nog even iets recht zetten: het Sinterklaasfeest is een zevenhondert jaar oude traditie, misschien wel meer. Zevenhondert jaar geleden was turkije nog het Christelijke Oostromeinse rijk (Byzantijnse rijk) en was de bevolking daar ook met een caucasisch uiterlijk (lees: blank). In die tijd waren het voornamelijk arabieren die slavenhandel bedreven, en niet de Europese volkeren.

dus?


dus het argument dat het herinnert aan een imperialistisch verleden is dus kul/bullshit/onzin.

ik snap bovendien die valse sentimenten wat betrefd 'witte pieten' e.d. niet, ik ken zelfs negers (sorry, zwarten) die sinterklaas vieren.

linkse kerk
--------------------------------------------------------------------------------



je benter weer in geslaagd geenargumenten te gebruiken. Applaus!je benter weer in geslaagd geenargumenten te gebruiken. Applaus!
dacht je dat?
Oud 17-11-2002, 14:27
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
1) ik zie het wel als uiting van cultuur, maar waar culturen culturen botsen met de universele verklaring van de rechten van de mens, gaat de universele verklaring voor

2) De Bischop van Myra werd in 270 nC geboren. Maar het sintfeest ondergaat netals alle tradities veranderingen. Zo komthet witte paard af van de Noorse Wotan, de kleren van de pieten van16e eeuwse pages, en komt de ondergeschikte rol van zwarte pieten uit het 19eeeuwse imperialisme, met alle racistische implicaties vandien.

3) nu wel argumenten. Mooizo. Maarweerlegt
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 17-11-2002, 15:29
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Joostje, vidn je het nou werkelijk niet een voldoende onboeiend onderwerp om er absoluut niet moeilijk over te doen?

Ik voel me als witte ook echt niet gediscrimineerd bij witte pieten en een zwarte sint, maar het is nou eenmaal zo gegroeid als het is, dus laten we het zo houden....
Ik vind het alleen maar leuk
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Oud 17-11-2002, 16:06
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:

linkse kerk
Nou gozer, je hoeft echt niet rechts te zijn om het met je eindstandpunt eens te zijn hoor
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Oud 17-11-2002, 16:47
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Joostje, vidn je het nou werkelijk niet een voldoende onboeiend onderwerp om er absoluut niet moeilijk over te doen?

Ik voel me als witte ook echt niet gediscrimineerd bij witte pieten en een zwarte sint, maar het is nou eenmaal zo gegroeid als het is, dus laten we het zo houden....
Ik vind het alleen maar leuk
ik ben niet degenedie dittopic begon, ik reageer er alleen op
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 17-11-2002, 17:52
Folklore
Avatar van Folklore
Folklore is offline
Citaat:
Joostje schreef:
1) ik zie het wel als uiting van cultuur, maar waar culturen culturen botsen met de universele verklaring van de rechten van de mens, gaat de universele verklaring voor

2) De Bischop van Myra werd in 270 nC geboren. Maar het sintfeest ondergaat netals alle tradities veranderingen. Zo komthet witte paard af van de Noorse Wotan, de kleren van de pieten van16e eeuwse pages, en komt de ondergeschikte rol van zwarte pieten uit het 19eeeuwse imperialisme, met alle racistische implicaties vandien.

Het is Wodan, bij de Germaanse volkeren. Dus geen T.
En het is de ' Noorse ODIN'.

Maar ik begrijp niet zo goed, waarom jullie je zo druk maken.
Laat dan de Zwarte Pieten zich met roet zwart maken of met zwarte verf, maar wel zwart haar.

Boeit de kinderen niks hoor hoe ze eruit ziet als ze maar snoep en cadeautjes krijgen.
__________________
Every men dies, but not every men really lives
Oud 17-11-2002, 17:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:

en jij bent toch een prediker van respect voor andermans culturen, die zelfs het stenigen van overspelige vrouwen een vorm van cultuursuiting vindt? heb dan een beetje respect voor mijn cultuur en blijf van de zwarte pieten af!
Respect voor andere culturen wil niet zeggen dat je het stenigen van overspelige mensen (mannen worden ook gestenigd (zie recente zaken in Iran, bv.) goedkeurt.

Enneh. Die pieten mogen best zwart zijn. Maar laat ze dan ook zwart zijn en niet Surinaams ofzo.

Citaat:

nog even iets recht zetten: het Sinterklaasfeest is een zevenhondert jaar oude traditie, misschien wel meer.


Het Sinterklaasfeest hoe het NU gevierd wordt is toch wel
wat anders dan toen het vroeger voor de 19e eeuw gevierd werd.
Het schijnt dat hoe het nu gevierd wordt overgenomen is door
een auteur (weet zijn naam niet) van een boek over Sinterklaas.
Zie verder over hoe het gevierd werd:
http://www.meertens.knaw.nl/feesten/sinterklaas.html
(daaruit blijkt trouwens dat die zwarte piet waarschijnlijk dus
niet zwart was?!?! )

Hoewel er ook een andere theorie is, namelijk het feest omtrent Wodan:
http://krant.telegraaf.nl/krant/ditj...chiedenis.html
Hier wordt wel naar zwarte piet gewezen als ene Piter. Maar het zou ook de knecht kunnen zijn die Wodan ook had.
En waarom het zwarte piet heette als het Noord-Afrikanen waren, maar de Sint niet zwart was (terwijl ie Turks was) is me eigenlijk ook een raadsel.
Het is dus eigenlijk gewoon een racistische grondslag die aan het huidige sinterklaasfeest vastzitten (slavenhandel, remember?!).

Ik wil ook niet dat het Sinterklaas verdwijnt, maar ze zouden die zwarte pieten wel zwart als ROET kunnen maken en niet donkerbruin met grote rode lippen.

Citaat:

Zevenhondert jaar geleden was turkije nog het Christelijke Oostromeinse rijk (Byzantijnse rijk) en was de bevolking daar ook met een caucasisch uiterlijk (lees: blank). In die tijd waren het voornamelijk arabieren die slavenhandel bedreven, en niet de Europese volkeren.


Dus? Sint was gestorven in 1000nogwat. Da's iets meer dan 700 jaar geleden
Maar de sint ziet er wel erg wit uit voor zijn originele afkomst, vind je ook niet?

Citaat:

ik snap bovendien die valse sentimenten wat betrefd 'witte pieten' e.d. niet, ik ken zelfs negers (sorry, zwarten) die sinterklaas vieren.


Ik ook. Toen zij hoorden van de zogeheten Groene Pieten
vonden ze dat achterlijk.
http://www.ned.univie.ac.at/non/land.../tekst6-15.htm
Maar ze zouden wel de zwarte pieten er niet surinaams uit kunnen laten zien (zoals nu vaak gebeurd).

Citaat:

linkse kerk
En waar slaat dit nu weer op?!?!
Oud 17-11-2002, 18:01
Folklore
Avatar van Folklore
Folklore is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Hoewel er ook een andere theorie is, namelijk het feest omtrent Wodan:
http://krant.telegraaf.nl/krant/ditj...chiedenis.html
Hier wordt wel naar zwarte piet gewezen als ene Piter. Maar het zou ook de knecht kunnen zijn die Wodan ook had.
En waarom het zwarte piet heette als het Noord-Afrikanen waren, maar de Sint niet zwart was (terwijl ie Turks was) is me eigenlijk ook een raadsel.
Het is dus eigenlijk gewoon een racistische grondslag die aan het huidige sinterklaasfeest vastzitten (slavenhandel, remember?!).
Nee, niet racistisch:

Zwarte knechten
Wodan beschikte over een leger van dode zwarte krijgers (Wilde Heer). Sint heeft een knecht die zwart is en geketend gaat. Sommige onderzoekers zien in Piet een geketende duivel, die veel later pas geassocieerd werd met een Moor. In volksgebruiken uit de vijftiende eeuw is er de Nicolaas-bisschop die met een bende duivels door de straten van de stad trekt.

Bron: http://www.heidendom.nl/paginasint.htm
__________________
Every men dies, but not every men really lives
Oud 17-11-2002, 18:19
Folklore
Avatar van Folklore
Folklore is offline
edit, degene had de post verwijdert
__________________
Every men dies, but not every men really lives

Laatst gewijzigd op 17-11-2002 om 20:58.
Oud 17-11-2002, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Respect voor andere culturen wil niet zeggen dat je het stenigen van overspelige mensen (mannen worden ook gestenigd (zie recente zaken in Iran, bv.) goedkeurt.

maar je staat het wel toe, omdat je het gebruik respecteert.

Enneh. Die pieten mogen best zwart zijn. Maar laat ze dan ook zwart zijn en niet Surinaams ofzo.



OK als jij wil muggeziften maken we die pieten dan wel pikzwart

Het Sinterklaasfeest hoe het NU gevierd wordt is toch wel
wat anders dan toen het vroeger voor de 19e eeuw gevierd werd.
Het schijnt dat hoe het nu gevierd wordt overgenomen is door
een auteur (weet zijn naam niet) van een boek over Sinterklaas.
Zie verder over hoe het gevierd werd:
http://www.meertens.knaw.nl/feesten/sinterklaas.html
(daaruit blijkt trouwens dat die zwarte piet waarschijnlijk dus
niet zwart was?!?! )

Hoewel er ook een andere theorie is, namelijk het feest omtrent Wodan:
http://krant.telegraaf.nl/krant/ditj...chiedenis.html
Hier wordt wel naar zwarte piet gewezen als ene Piter. Maar het zou ook de knecht kunnen zijn die Wodan ook had.
En waarom het zwarte piet heette als het Noord-Afrikanen waren, maar de Sint niet zwart was (terwijl ie Turks was) is me eigenlijk ook een raadsel.


nogmaals, de turken komen uit azië en de byzantijnse bevolking was meer van Germaanse en Slavische afkomst. (bovendien is de Sint grijs van haar)

Het is dus eigenlijk gewoon een racistische grondslag die aan het huidige sinterklaasfeest vastzitten (slavenhandel, remember?!).

dat staat niet in je bron......

Ik wil ook niet dat het Sinterklaas verdwijnt, maar ze zouden die zwarte pieten wel zwart als ROET kunnen maken en niet donkerbruin met grote rode lippen.


roep een commissie in het leven zou ik zeggen

Dus? Sint was gestorven in 1000nogwat. Da's iets meer dan 700 jaar geleden
Maar de sint ziet er wel erg wit uit voor zijn originele afkomst, vind je ook niet?

je herhaalt jezelf wel vaak zeg....


Ik ook. Toen zij hoorden van de zogeheten Groene Pieten
vonden ze dat achterlijk.
http://www.ned.univie.ac.at/non/land.../tekst6-15.htm
Maar ze zouden wel de zwarte pieten er niet surinaams uit kunnen laten zien (zoals nu vaak gebeurd).


dat surinaamse is der nou eenmaal in de loop der tijd ingekomen, wat doe je ertegen?



En waar slaat dit nu weer op?!?!
omdat die witte pieten discussie zo'n extreem links discussie is met een baard langer dan die van sinterklaas, en net zo belachelijk als bv. een slavernijmonument, stille tochten tegen zinloos geweld, en acties tegen spreekkoren in voetbal....
Oud 17-11-2002, 18:51
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
omdat die witte pieten discussie zo'n extreem links discussie is met een baard langer dan die van sinterklaas, en net zo belachelijk als bv. een slavernijmonument, stille tochten tegen zinloos geweld, en acties tegen spreekkoren in voetbal....
Zout nou toch eens op met je links, man! Ik ben links en ik vind het totale onzin om zwarte pieten wit of whatever te maken.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Oud 17-11-2002, 20:02
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
maar je staat het wel toe, omdat je het gebruik respecteert.

waarom denk je dat dan weer?

OK als jij wil muggeziften maken we die pieten dan wel pikzwart

ook goed. zolang ze maar niet allemaal als neger-slaaf erbijlopen

nogmaals, de turken komen uit azië en de byzantijnse bevolking was meer van Germaanse en Slavische afkomst. (bovendien is de Sint grijs van haar)

heb je de gemiddelde griek al es vergeleken met sint?

roep een commissie in het leven zou ik zeggen

bestaat al. richtjij maar een commissie op voor het behoud van racisme in tradities

je herhaalt jezelf wel vaak zeg....

buh

dat surinaamse is der nou eenmaal in de loop der tijd ingekomen, wat doe je ertegen?

de argumenten voor het behoud van surinaamse pieten wegvagen

omdat die witte pieten discussie zo'n extreem links discussie is met een baard langer dan die van sinterklaas, en net zo belachelijk als bv. een slavernijmonument, stille tochten tegen zinloos geweld, en acties tegen spreekkoren in voetbal....

waarom is het extreem links? En waarom zijn die andere dingen zinloos?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.