Oud 21-01-2012, 01:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Sinds oktober heb ik een heel lief katje. Ze is inmiddels zo'n 2 jaar oud en ze is wat klein van stuk. Bij aanschaf was ze 3,2kg. Het is een binnenkat, vanaf het voorjaar ga ik kijken of ze naar buiten wil. Op dit moment krijgt ze dus niet overdreven veel beweging, al loopt ze binnenshuis veel rond (ook trap) en speel ik veel met d'r om haar te laten bewegen. Ik heb niet het idee dat ze beweging te kort komt.

Waar ik tegenaan loop is dat ze veel honger heeft. Ze krijgt brokjes: officieel 60 gram van de brokjes voor binnenkatten of 50 gram van de brokjes voor katten in het algemeen. Ik verdeel het over 2 eetmomenten. Nu wil het feit dat mijn kat altijd honger lijkt te hebben. Haar etensbakje is binnen 1 minuut leeg en ze loopt op een dag wel zo'n 50x naar haar bakje toe, om teleurgesteld af te druipen omdat hij leeg bleek. Ik heb haar nu af en toe wat meer gegeven, maar ze blijkt daar van aan te komen: zo'n 600 gram in de 3 maanden dat ze hier is. Ik wil haar dus niet nog meer eten gaan geven.

Maar wat dan? Ik vind het werkelijk rot om te zien dat ze echt honger lijkt te hebben.
Mensen hebben mij aangeraden om gewoon een voortdurende aanwezigheid van brokjes aan te bieden, maar als ik dat doe eet ze alsnog direct haar hele bakje leeg (heel veel dus!) en vrij snel daarna kotst ze flink wat uit. Het is alsof ze geen rem heeft en bovendien heb je dan dus ook dat ze waarschijnlijk flink aan komt.
Ook is natvoer aangeraden, maar het asiel raadde dat juist af i.v.m. het gebit.
Iemand tips?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2012, 01:28
Verwijderd
Sommige dieren vallen in de categorie vreetzak en die mag je best tegen zichzelf beschermen. Wat je wél kunt proberen is voedsel in speelvorm aan te bieden, zodat het wat langer duurt voor ze het op heeft.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 15:09
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb geen verstand van poezen, maar onze konijnen vallen ook altijd op hun eten aan alsof ze uitgehongerd zijn en hebben dan in een paar minuten alles op. Zij mogen tussendoor dan nog wel onbeperkt hooi eten, maar toch. Ik kreeg van het asiel de tip om ze meer moeite te laten doen voor hun eten. Dus niet gewoon alles in het voerbakje, maar ook een deel verspreid over de grond, en wat ik nu doe: een deel in de voerbal. Dat is een plastic bal met een gaatje, waar pas voer uit valt als je 'm rolt. Misschien bestaat er ook zoiets voor poezen?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 15:39
Verwijderd
^Het kan aan mij liggen hoor, maar wat is daar dan het nut van? Want dat zie ik niet

De hond van een vriendin van mij had hetzelfde, maar dat beestje was als pup helemaal uitgehongerd door zijn baasje, dus nu zat er in zijn hoofd dat hij, zodra hij eten aangeboden kreeg, hij er meteen op moest aanvallen. Als in: Misschien krijg ik morgen niks meer. Ik zeg niet dat dat bij jouw kat ook is gebeurd, maar het zou wel een verklaring kunnen zijn. Zij hebben zich toen heel braaf gehouden aan de voorgeschreven hoeveelheid voeding en na verloop van tijd werd dit minder.

Is het misschien een idee om het te verdelen over drie of meer eetmomenten?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 19:40
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Bij mijn konijnen helpt het dat ze langer bezig zijn met het eten-opeten en ze er ook meer inspanning voor verrichten. Ze eten nu soms niet eens direct alles op omdat dat dan kennelijk te veel moeite kost en eten op een later moment veel rustiger de restjes op. Maar misschien werkt dat bij poezen wel heel anders, hoor, dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 11:44
Verwijderd
Poezen zijn van nature natuurlijk de hele dag bezig met voedsel te vangen. Dat het in een bakje wordt voorgezet, wil niet zeggen dat ze de rest van de dag níet meer er mee bezig zijn. Zelfs al is hun buik vol, dan nog kunnen ze zo voorgeprogrammeerd zijn dat ze continu met dat voedsel bezig zijn. Er zijn ook veel honden die dat doen, en blijkbaar dus ook konijnen Niet meer dan normaal, denk ik, dat sommige dieren dat meer hebben dan andere.

Je zou idd kunnen proberen het eten wat spannender te maken / te rekken. Er zijn voor honden ook speeltjes waar af en toe een snoepje uit komt; zoiets zal vast ook voor katten bestaan? Ik weet niet of het goed is voor katten (honden kunnen namelijk beter in een keer veel eten en dan een tijdje niets, daar zijn ze op gebouwd), maar mijn eerste reactie was ook om wat meer eetmomenten op een dag te maken en het voedsel ook op verschillende plekken aan te bieden, bijv. ook bovenop de krabpaal of achter de bank, dat ze het ook moet gaan zoeken? Maar ik weet niet of dat kat-verantwoord is.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 16:17
Verwijderd
Ik heb even voor je gekeken in een boek wat ik heb, het heet 'De Kat' en is geschreven door Vicky Halls. Er staat onder andere in dat het beter is om meerdere eetmomenten op de dag te hebben. Driemaal per dag zou beter zijn dan tweemaal per dag, en er staan ook alle positieve en negatieve dingen bij benoemd . Dat is helemaal afhankelijk per kat uiteindelijk wat het allerbeste is.
Positief voor 2 maaltijden per dag is onder andere dat het een voorspelbare routine geeft voor je kat, en dat is goed. Negatief wordt genoemd dat het saai is voor binnenkatten, en dat het onvoldoende frequentie heeft voor kittens en jonge katten, en dat het strikt op tijd moet gebeuren, omdat katten soms gestrest raken van late maaltijden.
Positief voor 3 maaltijden per dag is dat het "ideaal" is voor kittens en opgroeiende katten, dat het mogelijk is om kleine beetjes nat voer te geven. Er staat nog echt een heel stuk in over welk voer het beste is en weet ik het, maar dat typ ik nog even niet over . Negatief is dat het moeilijker is om vaste etenstijden te houden.

Constante aanvoer staat er ook in, dat is alleen geschikt voor droog voer, dus dat zou kunnen voor jou. Het zou het meeste lijken op het natuurlijk voedingsschema. Als je kat zich verveeld kunnen ze wel met het eten gaan spelen.
Letterlijk staat erbij: 'Als je kat de neiging heeft te veel te eten zorg er dan voor dat wat je dagelijks neerzet niet meer is dan hij nodig heeft. Als hij alles in 5 minuten opeet, kun je die hoeveelheid beter in een aantal porties verdelen en die op regelmatige tijden geven.' Dat lijkt me nog het meest voor jou van toepassing.

Verder staat er met betrekking tot eetbakjes in: 'Als het aan mij lag werd het etensbakje voor alle katten die droogvoer krijgen uitgebannen. Ik geef brokjes het liefst in een uitdagende verpakking.'
Er staat verder nog een hoofdstukje in over dat het inderdaad leuk en uitdagender is voor katten om de brokjes te pakken te krijgen dan om ze simpelweg op te eten. Verschillende plaatsen in huis, hoog, op de grond etc. kan allemaal. Verder wordt genoemd:
- Brokjes in kleine kartonnen doosjes met het deksel een stukje geopend om de kat aan te moedigen de doos om te gooien of het eten er met zijn pootjes uit te vissen.
- Stop de brokjes in een daarvoor gemaakte voedingsbal of -puzzel.
- Stop brokjes in eierdozen waarvan het deksel gedeeltelijk dicht is.
- Stop brokjes in een dichtgevouwen papieren zak.
- Doe een paar brokjes in een verfrommelde tissue en gooi die naar je kat. Dan gaan ze kennelijk de tissues bespringen en uit elkaar trekken om "de buit" te pakken te krijgen.
- Bouw een piramide van toiletrollen of keukenpapierrollen. In elk rolletje dan een brokje leggen, zodat ze met haar pootje het eruit kan vissen.
- Maak twee yoghurtpotjes aan elkaar vast. Maak met behulp van een soldeerijzer (het kan vast met wat anders ) gaatjes in de potjes van zo'n 2.5 centimeter doorsnede. Haal een stuk elastiek door een gat aan de bovenkant en hang het op iets minder dan een meter boven de grond. Leg er droogvoer in en moedig je kat aan om tegen de potjes te tikken en het voer te pakken dat door gaatjes valt. Zorg ervoor dat het elastiek kan afbreken. Dit kan ook met plastic flessen oid, zonder elastiek kan ook zodat de brokjes eruit vallen als de fles gaat rollen.
- Sommige katten vinden het leuk achter brokjes aan te jagen als je die over de vloer rolt.

Zo. Gigantisch verhaal en het is nog niet eens alles . Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 19:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Haha super, bedankt voor al die tips. Het merendeel brengt wel rotzooi in huis met zich mee, dus ik ben benieuwd wat dat gaat worden Maar het hele idee van het diertje sowieso wat meer moeite laten doen, is wel goed. Dus ik zal eens e.e.a. gaan 'verstoppen' in huis, ik zie haar daar echt wel op af gaan.

Meerdere eetmomenten is een beetje lastig voor me, omdat ik dan de regelmaat er slecht in kan houden.
Ik heb nu 2 vaste eetmomenten die met mijn ritme goed te combineren zijn. Daarnaast heb ik een automatische voederbak voor als ik een keer een dag bij mijn vriend blijf. Die voederbak heeft 2 bakjes en een derde eetmoment zou ik daarmee dus niet kunnen regelen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 14:57
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Er zijn ook wel dingen te koop om het uitdagender te maken voor de kat om aan eten te komen.Zoiets is bijvoorbeeld misschien iets, al vond ik die zelf wat aan de dure kant. En wij hebben sinds kort zelf deze aangeschaft. Het is echt enorm leuk om te zien hoe ze daar mee bezig gaan.
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Ik Er staat verder nog een hoofdstukje in over dat het inderdaad leuk en uitdagender is voor katten om de brokjes te pakken te krijgen dan om ze simpelweg op te eten. Verschillende plaatsen in huis, hoog, op de grond etc. kan allemaal. Verder wordt genoemd:
- Brokjes in kleine kartonnen doosjes met het deksel een stukje geopend om de kat aan te moedigen de doos om te gooien of het eten er met zijn pootjes uit te vissen.
- Stop de brokjes in een daarvoor gemaakte voedingsbal of -puzzel.
- Stop brokjes in eierdozen waarvan het deksel gedeeltelijk dicht is.
- Stop brokjes in een dichtgevouwen papieren zak.
- Doe een paar brokjes in een verfrommelde tissue en gooi die naar je kat. Dan gaan ze kennelijk de tissues bespringen en uit elkaar trekken om "de buit" te pakken te krijgen.
- Bouw een piramide van toiletrollen of keukenpapierrollen. In elk rolletje dan een brokje leggen, zodat ze met haar pootje het eruit kan vissen.
- Maak twee yoghurtpotjes aan elkaar vast. Maak met behulp van een soldeerijzer (het kan vast met wat anders ) gaatjes in de potjes van zo'n 2.5 centimeter doorsnede. Haal een stuk elastiek door een gat aan de bovenkant en hang het op iets minder dan een meter boven de grond. Leg er droogvoer in en moedig je kat aan om tegen de potjes te tikken en het voer te pakken dat door gaatjes valt. Zorg ervoor dat het elastiek kan afbreken. Dit kan ook met plastic flessen oid, zonder elastiek kan ook zodat de brokjes eruit vallen als de fles gaat rollen.
- Sommige katten vinden het leuk achter brokjes aan te jagen als je die over de vloer rolt.

Zo. Gigantisch verhaal en het is nog niet eens alles . Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Ik bedoelde met mijn post ook voedsel alternatief aanbieden, maar het merendeel hiervan zou ik maar niet doen Kartonnen doosjes of papieren zak of tissues.. Niet echt handig wat betreft de rest van je huis en wat je kat wellicht sloopt met het idee er eten in te vinden.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 18:13
Verwijderd
Tsja, zij geeft aan dat het een optie is ik heb het nooit thuis uitgeprobeerd, want onze katten zijn altijd buiten
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 19:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb het eens uitgeprobeerd, maar had haar duidelijk verkeerd ingeschat.
Madam heeft niet eens door dat ik eten heb verstopt en gaat dus ook niet op zoek. Zelfs dingen die zichtbaar weggelegd zijn (bijv. op mijn dressoir) merkt ze niet op.
Alleen als ik voor haar gericht het brokje wegleg, dan gaat ze het proberen te pakken
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 19:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En als je aan haar laat zien dat je het ergens instopt oid?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2012, 09:44
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Mijn kat denkt ook dat hij altijd honger heeft. Hij loopt gelukkig niet meerdere keren naar zijn bakje toe, daar is hij te druk voor bezig. Maar als ik hem eten geef dan eet hij alles op. Ongeacht hoeveel het is. Nu krijgt hij 's ochtends 35 gram brokken en 's avonds ook. We durven zijn eten niet te verstoppen omdat we hem willen aanleren dat hij alleen uit zijn bakje mag eten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Welk huisdier is geschikt?
Balance
55 31-10-2011 10:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:46.