Oud 25-11-2001, 12:50
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ben gisteren naar de open dag geweest daar.

Maritiem Instituut Willem Barentsz, Terschelling-West.

Staat voor mij al vast dat ik die opleiding ga doen...

En een tip voor iedereen die niet zo van uitgaan houdt: het ligt daar geweldig, rustige omgeving, aan de zee.
Eerste 2 jaar woon je in een internaat, en eten is altijd op school. Kost f900 per maand (-studiefinanciering f450).
Wel de eerste twee jaar in uniform lopen, maar ach, lijkt me wel leuk.

En: de vooropleidingseisen zijn er heel licht.
Het is dus HBO, 4 jaar, maar je hebt er geen HAVO voor nodig per se.
Zelf heb ik daarover gesproken met de directeur (zit in een bijzondere situatie met school).

En aan Maritiem Officieren is een groot tekort. Er zijn nu wereldwijd 16.000 vacatures en over 8 jaar zullen dat er 46.000 zijn.

Dat betekent dus dat je 200% zeker bent van een baan; de grote bedrijven (P&O Nedlloyd, dat soort) hebben door de hele school reclame hangen, en bieden iedereen bonussen aan om maar voor hun te komen werken.

Er zijn 85 opleidingsplaatsen per jaar, maar er zijn nu maar 70 1ste jaars studenten.

Zowel de school als de werkgevers zitten dus met een tekort; wat betekent dat de eisen steeds lichter worden en de lonen hoger in de slag om Officieren.

De opleiding kan ook in Amsterdam, Rotterdam, en Vlissingen gedaan worden, maar die komen in hun 3de en 4de jaar toch naar Terschelling voor de simulatoren; er is een groot simulatorcentrum bij de school waar zeevaartscholen uit heel Europa heen komen.

Waarom dit hele verhaal?

-Het is goedkoop (f450 per maand incl. huisvesting, voedsel, uniformen).
-Unieke locatie, op Terschelling.
-Groot tekort aan studenten.
-200% zeker van een baan.
-Je kunt er alle kanten mee op (op zee en aan de wal).
-Kleine school, je kan de directeur nog spreken.
-Jonge leraren.
-Mogelijkheid voor bijles Nat/Wis in het eerste jaar, als je daar nog geen examen in hebt gedaan.
-Veelzijdige studie (praktijk en theorie).
-Uniek voor de hele wereld: na 4 jaar ben je zowel Nautisch als Technisch officier, en dat kan bij geen enkele andere school.
-In je werk later veel keuze voor schepen: supertankers, containerschepen, cruiseschepen.

Wel ja... ik zie dat wel gebeuren... cruiseschepen lijken me best wel leuk, en dan, de VS?
Dat zie ik dan wel weer...

Maargoed, als je dus moeite hebt met HAVO, of als je op een unieke locatie wilt studeren, goedkoop, geen problemen met het vinden van een kamer; zie Terschelling.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2001, 19:07
Mutz
Mutz is offline
ik ben ooit eens op werkweek geweest naar terschelling... toen zat ik met die halve school op de boot!
(sorry voor de off-topic)

maar de opleiding klinkt best leuk

__________________
- victorio; my star up in the sky -
Met citaat reageren
Oud 26-11-2001, 18:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Niemand?

Verder geen replys?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2001, 20:15
Verwijderd
Jawel.

Leuk voor je. Het is altijd bevredigend om een opleiding te vinden die perfect bij je past.

Succes
Met citaat reageren
Oud 26-11-2001, 21:11
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Maritiem Instituut Willem Barentsz, Terschelling-West.
was jij niet de persoon die mensen als willem barentsz "een stelletje dooie gekken" noemnde
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 27-11-2001, 11:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
autodropje schreef:
was jij niet de persoon die mensen als willem barentsz "een stelletje dooie gekken" noemnde
Eh ja, dat was over de namen van nieuwe marineschepen.

Kijk, dit is zo idioot: de Hr. Ms. Tromp F806, in dienst gesteld in 1976, gaat in 2003 uit dienst. Ondertussen is de volgende Tromp in aanbouw, en de Marine zit nu met het probleem dat er gedurende enkele maanden twee Hr. Ms. Tromps zullen zijn!

Dat is toch idioot?

Er moeten toch ook wel wat modernere zeehelden zijn.
Noem desnoods een schip de Prins W.A., dat is al beter dan de 29ste Hr. Ms. Tromp, De Ruyter, Bloys van Treslong, Van Speijk, etc.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2001, 14:50
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Eh ja, dat was over de namen van nieuwe marineschepen.

Kijk, dit is zo idioot: de Hr. Ms. Tromp F806, in dienst gesteld in 1976, gaat in 2003 uit dienst. Ondertussen is de volgende Tromp in aanbouw, en de Marine zit nu met het probleem dat er gedurende enkele maanden twee Hr. Ms. Tromps zullen zijn!

Dat is toch idioot?

Er moeten toch ook wel wat modernere zeehelden zijn.
Noem desnoods een schip de Prins W.A., dat is al beter dan de 29ste Hr. Ms. Tromp, De Ruyter, Bloys van Treslong, Van Speijk, etc.
Offtopic: natuurlijk niet, mensen als de Ruyter zijn veel betere schippers als WA die kan et volgens mij nog niet eens.
En wat doet het er toe dat ze al lang dood zijn? Nederland leeft op wat hun vroeger deden. Die mensen konden nog es varen, en dat ze dood zijn doet er niet toe, het blijft dat ze er erg goed in waren, daar kan iemand als wa nog wat van leren.


maareh op zich lijkt het me best leuke opleiding, vooral als je zo'n fanaat bent als jij
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 27-11-2001, 16:20
Verwijderd
Best een stoer idee, de Prins W.A. en de Maximà
Met citaat reageren
Oud 27-11-2001, 17:02
femme
femme is offline
kheb eigenlijk geen idee wat de opleiding inhoud en wat het beroep daarna nou voorstelt... uitleg???
__________________
* I'm not a complete idiot, some parts are missing... *
Met citaat reageren
Oud 27-11-2001, 17:08
Verwijderd
Hm ik heb dat verhaal toch maar eens goed gelezen en ik moet zeggen dat je wel behoorlijk wervend bezig bent

Sluikreclame
Met citaat reageren
Oud 27-11-2001, 17:25
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Hm ik heb dat verhaal toch maar eens goed gelezen en ik moet zeggen dat je wel behoorlijk wervend bezig bent

Sluikreclame
Ja, volgens mij is het ook gewoon de directeur van die school die via de nickname van FleetAdmiral leerlingen probeert te werven
Met citaat reageren
Oud 28-11-2001, 10:55
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
femme schreef:
kheb eigenlijk geen idee wat de opleiding inhoud en wat het beroep daarna nou voorstelt... uitleg???
4 jaar lange opleiding, HBO.
Aan het eind ben je volledig gekwalificeerd om als Maritiem Officier op grote zeeschepen te kunnen varen.
Containerschepen, tankers, cruiseschepen (lijkt mij wel iets), of baggerschepen.

Opleiding is op Terschelling.
Eerste 2 jaar woon je intern en draag je een uniform.
Op de opleiding zijn 10% vrouwen.
In het 3de en 4de jaar doe je stages en is de afronding van de studie.
Je krijgt een BS, Bachelor of Science titel.
Opleiding is internationaal erkend; je kunt dus ook bv. naar de VS ermee.
10% van de studenten zijn vrouwen.
Meeste 1ste jaar zijn ong. 18-20 jaar oud.

Kosten van de opleiding: collegegeld f3000 per jaar, en studiefonds (huisvesting, voedsel, uniform) f900, met studiekostenfinanciering f400 per maand.

Grote vraag naar Maritiem Officieren; tekort van 16.000 wereldwijd, over 8 jaar zullen dat er 46.000 zijn.

Meesten blijven een jaar of 10 op zee werken, en nemen dan een baan aan de wal; scheepsbouwers, havens, de overheid, het onderwijs, management functies.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2001, 10:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
stefano schreef:
Ja, volgens mij is het ook gewoon de directeur van die school die via de nickname van FleetAdmiral leerlingen probeert te werven
Met citaat reageren
Oud 28-11-2001, 11:02
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nare man schreef:
Hm ik heb dat verhaal toch maar eens goed gelezen en ik moet zeggen dat je wel behoorlijk wervend bezig bent

Sluikreclame
Is het inderdaad; heb ik zelf ook een reden voor.

Het is nog een kleine school, met slechts 300 leerlingen.
En dus zitten ze wel in financiele problemen, vooral door de bouw van een heel groot simulatorcentrum in 1994.
Er zijn te weinig studenten; 70 1ste jaars terwijl er 85 plaatsen zijn.
En persoonlijk vind ik een kleine school beter dan een die zo groot mogelijk is.
Overigens zijn ze sinds 2 jaar wel een (onafhankelijk) deel van de NHL, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

En het is idd gewoon wat reclame.

Je maakt er dus een héél grote kans om toegelaten te worden, en je kunt zelfs als je HAVO-natuurkunde en wiskunde nog niet hebt worden toegelaten; daarvoor krijg je dan in het 1ste jaar bijles.

En een voordeel is dat door de interne huisvesting je geen problemen hebt met het zoeken van een kamer (1-2de jaar intern, 3-4de jaars zitten meestal in gedeelde huizen op het eiland, en op een eigen oud trainingsschip dat voor de school ligt).
Met citaat reageren
Oud 30-11-2001, 08:30
killer beeb
killer beeb is offline
Klinkt wel leuk....
__________________
I'm back!! (msn: aahidding@planet.nl)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Vreemde en onbekende (leuke) beroepen/studies
Terrae
74 22-02-2004 08:35
Algemene schoolzaken Opleidingen in het leger
Upior
8 17-08-2003 12:41
Algemene schoolzaken Internaat?
I_am_anouk
13 18-08-2002 11:27
Algemene schoolzaken Mbo -> hbo
Rabbi Daniel
10 11-07-2002 21:25
Algemene schoolzaken OV, ook onder de 18?
Verwijderd
30 10-07-2002 21:45
Algemene schoolzaken Wie gaat straks op kamers en wie niet?
wimdejong
24 16-12-2001 19:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.