Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2005, 15:49
Verwijderd
Tijdens mijn studie, de lerarenopleiding Nederlands, kreeg ik een aantal dagen geleden de opdracht; zoek een lelijk en een mooi gedicht.

Een mooi gedicht was snel gevonden, maar een lelijk gedicht, dat kan ik maar niet vinden. Dat komt waarschijnlijk door dat ik thuis slechts bundels heb met gedichten die ik 'mooi' of 'goed' o.i.d vind.
Ook heeft het er mee te maken dat ik 'mooi' makkelijker plaats dan 'lelijk'. Een mooi gedicht is een gedicht dat mij aanspreekt. Maar zijn gedichten die me minder of niet aanspreken dan lelijk? Ik ben nog geen gedicht tegen gekomen die ik lelijk zou noemen.
Op internet zoeken naar "lelijk gedicht" levert uiteraard ook weinig op en omdat mijn volgende les pas over een tijd is ben ik benieuwd naar jullie ideeen over een 'lelijk gedicht'. Bestaat dat? Ken je er een of meerdere, welke? Waarom vind je dat gedicht lelijk?
En dan heb ik het over enigszins bekende Nederlandse dichters, geen gedichten van broertjes, klasgenoten en andere onbekenden.

Barst los...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2005, 16:04
geen dichter
geen dichter is offline
ik heb genoeg lelijke gedichten
maar wat is lelijk??? moet de betekenis 'lelijk' zijn, een slecht gedicht of iets wat jou totaal niet aanspreekt???

overgens zal je van een bekende dichter natuurlijk geen slecht gedicht vinden als het goed is...
__________________
ik dicht niet, ik leef
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 16:49
Verwijderd
Ik vind dat er geen lelijke gedichten bestaan. Hoewel dat eigenlijk gek is, omdat als er een mooi gedicht bestaat moet er een lelijk gedicht bestaan om tegen af te zetten, of wellicht zijn gedichten nooit mooi óf lelijk.

Aan de andere kant, nu ik aan lelijke gedichten denk, denk ik aan de rapteksten van Ali B. Neem zoiets?

'Waar dit heengaat en waar dit naartoe leidt
is niets meer dan een heleboel sjchijt
maar voordat ik eindig met een heleboel sjpijt'...
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:25
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Oh, ik heb er tonnen!
Hockey hockey hockey
Dat doe je met een stokkie
Ik vind het heel erg leuk
dan lig ik altijd in een deuk.
Eerst eet ik een banaan
dan ga ik er tegenaan
soms eet ik meloen
dan worden we kampioen.

Gedichtje dat iemand eens had opgevoerd voor de hele school toen ik nog in groep 8 zat. Er werd 15 keer met 'leuk' en 'deuk' gerijmd. Ik vond het zelf helemaal niks, dus ik hoop dat je er wat aan hebt.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:32
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ja, lelijke gedichten bestaan.
Gedichten die bijvoorbeeld heel lelijk van vorm zijn en totaal niet lekker lezen. Ik ga eens even in de boekenkast kijken of ik toevallig iets kan vinden.

Nee dus. Jammer.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 18:39
wilookmeepraten
Avatar van wilookmeepraten
wilookmeepraten is offline
ik zou het idd ook zoeken in rap teksten van nederlandse rappers.. die zijn over het algemeen heel erg slecht.. (naar mijn mening uiteraard)
__________________
Alle gedichten en versjes van Wilookmeepraten op www.everyoneweb.com/wilookmeepraten
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 18:51
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
wilookmeepraten schreef op 07-09-2005 @ 19:39 :
ik zou het idd ook zoeken in rap teksten van nederlandse rappers.. die zijn over het algemeen heel erg slecht.. (naar mijn mening uiteraard)
De vraag is of je dat tot echte poëzie moet rekenen.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 19:14
bij
Avatar van bij
bij is offline
van die engelse gedichten met spelfouten - maar engels mag niet zeker ?

en van die ´waarom´gedichten ´waarom zijn de bananen krom´ .
ooja en van die gedichten die je op internet kunt vinden ; e-cards enzo
__________________
z.o.z.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 19:23
Verwijderd
Inderdaad, in de rapteksten kan ik het niet gaan zoeken, het gaat om Nederlandse dichters, Ali B is een rapper, geen dichter. Uiteraard rijmen zijn teksten prachtig, maar het gaat nu even om de 'bekende dichters met poeziebundel'.
Daar vallen 'waarom zijn de bananen krom' en gedichtjes van je vriendinnetje uit groep 8 niet onder, wat ik al zei. Uiteraard wel als deze later gebundeld zijn en ze nu een beroemd dichter is, maar ala, we snappen het.

Ik ben het wel met meneer James eens, wat betreft; als er een mooi is, moet er ook een lelijk zijn.

Maar nog steeds vind ik geen lelijke gedichten. En jullie ook niet, op de "foute" voorbeelden na, hm?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 19:26
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Tja, wanneer is een gedicht lelijk? Natuurlijk zijn er gedichten die mij niet aanspreken, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Ik denk dat het een kweste van persoonlijke smaak is.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Re3m schreef op 07-09-2005 @ 20:26 :
Tja, wanneer is een gedicht lelijk? Natuurlijk zijn er gedichten die mij niet aanspreken, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Ik denk dat het een kweste van persoonlijke smaak is.
Ja, natuurlijk is het een questie van persoonlijke smaak, net als bij mooi.
Maar ik kan duizenden gedichten opnoemen die ik mooi vind, geen één die ik lelijk vind.
Jij wel? Welke en wáárom?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 20:49
ExVaal
Avatar van ExVaal
ExVaal is offline
Annie M. G. Schmidt, prinses Vingertje Lik.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 21:02
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Vaal schreef op 07-09-2005 @ 21:49 :
Annie M. G. Schmidt, prinses Vingertje Lik.
Dat is toch een versje?
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 21:47
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
ik kan me best voorstellen dat veel mensen klankgedichten niet echt kunnen waarderen.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 22:50
Verwijderd
Je zou es moeten zoeken op van die gedichten die breezer meisjes op hun cu2's en dergelijke hebben staan, waarin staat dat ze zichzelf zijn en zijn wie ze zijn en dat dan vijf keer herhaald, dat zijn naar mijn mening echt lelijke gedichten.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 03:52
Verwijderd
Hier heb je misschien weleens van gehoord. Echt een kutgedicht!

Ik zou hier klikken als ik jou was
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 06:07
Verwijderd
Citaat:
Mijns. schreef op 07-09-2005 @ 23:50 :
Je zou es moeten zoeken op van die gedichten die breezer meisjes op hun cu2's en dergelijke hebben staan, waarin staat dat ze zichzelf zijn en zijn wie ze zijn en dat dan vijf keer herhaald, dat zijn naar mijn mening echt lelijke gedichten.
Ja, maar van wie zijn die gedichten? Volgens mij zijn dat mond-op-mond gedichten?

@James; Ja behoorlijk kut, maar niet lelijk!!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 06:50
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 08-09-2005 @ 04:52 :
Hier heb je misschien weleens van gehoord. Echt een kutgedicht!

Ik zou hier klikken als ik jou was
Ik wist niet dat er zoveel woorden voor die onderdelen waren
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-09-2005, 10:58
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Ik zou gedichten die mij niet direct aanspreken nooit zomaar het etiket 'lelijk' geven, maar ik denk dat het met name met smaak te maken heeft; je reageert toch het meest op wat jou aanspreekt, dat maakt emoties in je los. Een gedicht dat dat totaal niet doet zou je dan kunnen zien als 'lelijk', hoewel dat niet geheel terecht is omdat een gedicht dat enorm goed geschreven is je niet hoeft aan te spreken.

De tweede definitie van 'lelijk' is dus eerder dat het taaltechnisch, metrisch gezien ed. zo slecht is dat het gewoon niet overkomt. Ik denk dat mensen de eerste en tweede definitie te vaak verwarren; ik zou de eerste definitie dan ook niet willen gebruiken.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 14:27
Verwijderd
le·lijk (bn.)
1 onaangenaam om te zien of te horen => onaantrekkelijk, onesthetisch, onooglijk;
2 ongunstig
3 kwaad, boos
4 gemeen, onbehoorlijk
5 flink

Als je deze definitie ziet van lelijk kan je er misschien wat meer mee. Deze komt van de online-versie van Van Dale.
Je kent de uitdrukking vast wel van 'lelijk doen tegen iemand'.
Als je dit in je achterhoofd houdt vind je er zeker snel een!

'Meisje, je bent zo lelijk als de nacht,
Je tanden zijn zo geel als een kanarievacht' (dat ene liedje)
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 15:28
Vief.
Avatar van Vief.
Vief. is offline
Wiskunde

Nee, zo stoer hoeft niet, tenslotte
moet ik het nu weer allemaal zelf doen. Ik trek mij af.
Het lijkt wel een hele bewerking, een
aftrekking inderdaad, ik trek mij af
van wat ik was met jou,
ik hou alleen mezelf over.


Ik vind dit niet zo'n mooi gedicht ik weet niet waarom maar ik vind het echt niet mooi... het is van Herman de Coninck (dichter van beroep)
vertel me maar wat jullie ervan vinden
__________________
live like it's heaven on earth
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 18:13
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
wanneer is een gedicht lelijk. wat is lelijk als het gaat om taal. zijn de klanken lelijk? of is de inhoud leeg? bij dat laatste varen we al op de persoonlijke voorkeur aan. als een gedicht je niet aanspreekt, kan dat voor jou lelijk zijn, het heeft voor jou geen waarde, maar hoe kunnen dode letters lelijk zijn. ik kon zo snel geen lelijk gedicht vinden, trouwens . er staan hier alleen maar mooie/goede bundels in de kast.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 13:27
Jolyne
Avatar van Jolyne
Jolyne is offline
Ik vind dat een gedicht niet lelijk kan zijn. Een gedicht is namelijk iets van iemands gevoel. Er zijn teksten met flauwe zinnen die allemaal op elkaar rijmen bijvoorbeeld. Maar dat is geen gedicht dat is een rijm.
Xx
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 13:28
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Nee, een gedicht kan niet lelijk ZIJN. Maar je kunt een gedicht wel degelijk lelijk VINDEN. Men maakt mij niet wijs dat ie alle poëzie mooi vindt. Hoewel, 'niet lelijk' is natuurlijk niet meteen mooi.
Maar toch.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 14:19
Jolyne
Avatar van Jolyne
Jolyne is offline
Ja, daaar heb je gelijk in. Dat ligt aan iemands persoonlijke smaak.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2005, 18:54
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Net zo goed als je een vaas lelijk kan vinden kan je ook een gedicht lelijk vinden. Als ik een gedicht niet mooi vind, dan vind ik hem saai, eentonig, bla bla, of lelijk, doorstrepen wat niet van toepassing is.

Zo kwam ik bijvoorbeeld dit gedicht tegen van M.H.Benders. Ik vind deze niet heel erg lelijk, maar ook zeker niet mooi of matig, eerder wat lelijk. Al zou het al een stuk beter zijn als hij meer verwijzingen gaf naar elf bepaalde onderwerpen welke je erbij zou verwachten.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 19:00
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Het ligt er een beetje aan wat je onder lelijk verstaat. Lelijk is meestal visueel. En om een gedicht tekst te beoordelen op hoe 'mooi' het eruit ziet is toch wat vreemd, tenzij het een kijkgedicht is.

Laatst gewijzigd op 15-09-2005 om 15:10.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 03:22
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 14-09-2005 @ 20:00 :
Het ligt er een beetje aan wat je onder lelijk verstaat. Lelijk is meestal visueel. En om een gedicht tekst te beoordelen op hoe 'mooi' het eruit ziet is toch wat vreemd, tenzij het een kijkgedicht is.

le·lijk (bn.)
1 onaangenaam om te zien of te horen => onaantrekkelijk, onesthetisch, onooglijk; <=> mooi
2 ongunstig
3 kwaad, boos
4 gemeen, onbehoorlijk
5 flink

Hey, Amstelveense viespeuk! Ik heb acht posts eerder precies hetzelfde gepost, inclusief de definitie volgens Van Dale online. Misschien eerst topic lezen om herhalingen te voorkomen?

quote:

le·lijk (bn.)
1 onaangenaam om te zien of te horen => onaantrekkelijk, onesthetisch, onooglijk;
2 ongunstig
3 kwaad, boos
4 gemeen, onbehoorlijk
5 flink

Als je deze definitie ziet van lelijk kan je er misschien wat meer mee. Deze komt van de online-versie van Van Dale.
Je kent de uitdrukking vast wel van 'lelijk doen tegen iemand'.
Als je dit in je achterhoofd houdt vind je er zeker snel een!

'Meisje, je bent zo lelijk als de nacht,
Je tanden zijn zo geel als een kanarievacht' (dat ene liedje)
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 15:01
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 15-09-2005 @ 04:22 :
Hey, Amstelveense viespeuk! Ik heb acht posts eerder precies hetzelfde gepost, inclusief de definitie volgens Van Dale online. Misschien eerst topic lezen om herhalingen te voorkomen?
Viespeuk? Maar je hebt gelijk over de vandaledefinitie. Ik was bij Re3ms post gestopt met lezen
Maar de kern van mijn post verschilt toch wezenlijk van de jouwe.

Als het je heel erg stoort wil ik best de vandaledefinitie uit mijn post editten

Laatst gewijzigd op 15-09-2005 om 15:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Het gooi de gevestigede orde van je gedichten omver-topic
Verwijderd
19 26-08-2011 13:38
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gedicht scanderen....
scholier12345
3 11-04-2009 15:03
Verhalen & Gedichten Ouders maken hun kinderen liefst zo lelijk mogelijk
Verwijderd
34 16-11-2005 13:57
Verhalen & Gedichten Engels gedicht (geen titel)
Legend Of Rusj@
2 09-06-2005 19:46
De Kantine Ben jij een gelovig persoon?
Rabbi Daniel
96 14-03-2004 11:45
Verhalen & Gedichten paar gedichten
DutchGirl
2 07-01-2004 21:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.