Oud 11-01-2016, 16:59
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Goedenavond,

Ik heb een beetje een dilemma:
ik zou volgend jaar misschien graag Taalwetenschap willen gaan studeren, en daarbij wil ik graag de neurologische / taal- spraakpathologische kant in, om daarmee uiteindelijk in revalidatiecentra, ziekenhuizen en andere zorginstellingen te gaan werken.
Hiervoor is het ook nodig om een bachelor Logopedie te halen (voor de behandelbevoegdheid). Mocht dit niet gaan, dan zou ik graag iets met pedagogiek willen doen.

Nu zijn er 2 opties:

-Pedagogische wetenschappen in Nijmegen gaan doen.

-Taalwetenschap in Groningen met master neurolingiïstiek en een minor logopedie

Groningen is echter ongeveer 3,5 uur reizen, al beschouw ik reistijd niet als een probleem, wat wél een probleem is, is dat ik wanneer ik naar Groningen ga, een aparte toelating moet doen om vanaf het tweede jaar met logopedie te mogen beginnen. Die toelating is in het eerste studiejaar.
Stel dat ik daar niet doorheen kom, dan zit ik daar in Groningen ver van huis, met een studie waarmee ik niet helemaal kan worden wat ik wil...
Maar ik kan van tevoren niet weten of ik door die test heen ga komen.

Wie heeft ideeën? e.v.t. ervaringen met de combi Taalwetenschap en logopedie in Groningen? Of ervaringen met de toelating?
Of gewoon tips of ideeën, want ik kom er even niet meer uit...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2016, 17:13
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ook al heb je straks een bachelor Taalwetenschap, een master Taalwetenschap en een bachelor Logopedie, je wil dus werken als logopedist.

Is het dan geen optie om "gewoon" Logopedie te gaan studeren (en dus dit jaar de toelatingstest te doen)?
(Het is ook geen schande om na het vwo een hbo-opleiding te gaan doen.)



Je zou natuurlijk ook dit jaar de toelatingstest voor Logopedie kunnen doen. Je hoeft je niet per se in te schrijven als je de toelatingstest goed aflegt. En dan weet je in ieder geval wat je volgend jaar bij de toelatingstest kunt verwachten! (Of je er makkelijk doorheen komt, of niet.) Allemaal geen garantie natuurlijk, maar wel een duidelijke indicatie.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2016, 20:49
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Dankje voor je reactie.
Waneer je taalwetenschap en logopedie hebt afgerond kun je jezelf klinisch linguïst noemen. Dan ben je dus geen logopedist, maar werk je met wat ernstigere gevallen, en adviseer je logopedisten en artsen.
Persoonlijk vind ik een universitaire studie een meerwaarde hebben, omdat ik wel op zoek ben naar die diepgang.
Ik ben ook naar de open dag van logopedie (hbo) geweest, maar dat viel me qua onderwijsvormen een beetje tegen.

Die tweede is een goeie! Kost wel een flinke som maar dat moet ik er dan maar voor over hebben!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2016, 20:56
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik denk dat de gecombineerde studie in Groningen zeker wel meerwaarde heeft. Er is op dit moment geen droog brood te verdienen voor "gewone" logopedisten dus met zo'n WO-achtergrond kom je een stuk makkelijker aan een baan. Je leert dan ook wat meer over wetenschap en daarmee kun je hopelijk het spraak/linguïstiek veld later echt verder helpen.

De afstand zou ik me niet druk om maken, al adviseer ik je wel om op kamers te gaan. Ik ben op m'n 18e in m'n eentje op kamers gaan wonen in Groningen vanuit twente (2 uur met de trein, dus ook niet te doen dagelijks) en ik heb er nooit spijt van gehad. Je leert snel genoeg mensen kennen en in het weekend kun je als je wil gewoon terug naar je ouders.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 11-01-2016, 21:52
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dankje voor je reactie.
Waneer je taalwetenschap en logopedie hebt afgerond kun je jezelf klinisch linguïst noemen. Dan ben je dus geen logopedist, maar werk je met wat ernstigere gevallen, en adviseer je logopedisten en artsen.
Uhm, volgens mij heb je het niet helemaal juist. Als je een masterdiploma klinische linguïstiek, neurolinguïstiek of stem-spraak taalpathologie hebt word je door de beroepsgroep gezien als "klinisch linguïst". De meeste klinisch linguïsten hebben ook geen logopedie gestudeerd. En dat is ook niet zo gek, want klinisch linguïsten houden zich bezig met het stellen van (complexe) diagnoses, maar niet/minder met zelf behandelen. Ze adviseren inderdaad vaak de logopedist, maar zijn meestal geen logopedist.

Overigens mogen klinisch linguïsten wel behandelen zonder dat ze logopedist zijn. Wat een logopedist in de regel doet, mag namelijk wettelijk gezien iedereen doen zolang je jezelf maar geen "logopedist" noemt

(informatie afkomstig van de website van de Vereniging voor Klinische Linguïstiek en de Vereniging voor Logopedie en Foniatrie)


Wat ik hiermee eigenlijk wil aangeven is dat het geen ramp is om niet te worden toegelaten tot Logopedie (of om andere redenen geen Logopedie ernaast te gaan studeren). Ik snap je wens, maar voor het werk wat je wil doen is het dus niet per se nodig: de master is genoeg (maar ongetwijfeld is Logopedie wel een goede aanvulling natuurlijk). Misschien is dit een positieve stimulans voor je keuze van de bachelor Taalwetenschap, zo bedoel ik het, snap je?

Citaat:
Die tweede is een goeie! Kost wel een flinke som maar dat moet ik er dan maar voor over hebben!
30 euro toch maar?

Laatst gewijzigd op 11-01-2016 om 22:17.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2016, 12:35
Pomeke
Avatar van Pomeke
Pomeke is offline
Goed. Dat zou kunnen, en is inderdaad een geruststelling. Vraag me toch wel af wat ze dan in Groningen bedoelen met een 'therapiebevoegdheid' en wat daar dan de meerwaarde van is:

Citaat:
Als je een therapiebevoegdheid wilt behalen, wordt deze stage verzorgd door de opleiding Logopedie van de Hanzehogeschool.Deze therapiebevoegdheid kun je overigens alleen halen als je ook tijdens de Bachelor de minor Logopedie, bestaande uit vakken die worden aangeboden door de opleiding Logopedie, hebt gevolgd en als je na je studie ook nog een tweede stage bij deze opleiding volgt.
bron: website RUG

Citaat:

30 euro toch maar?
+ een retourtje Groningen. Maar dat heb ik er wel voor over.

Danku!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2016, 12:53
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Met therapiebevoegdheid wordt waarschijnlijk het recht om jezelf ook logopedist te noemen bedoeld. I.v.m. vergoeding door zorgverzekeraars is het makkelijker om te behandelen als logopedist dan als (alleen) klinisch linguïst.

Met andere woorden: als je alleen klinisch linguïst bent, kun je niet solliciteren voor functies van "normale" logopedist.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2016, 07:41
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:


+ een retourtje Groningen. Maar dat heb ik er wel voor over.
Via HEMA of Blokker kan je regelmatig met korting een dagkaart kopen voor de trein. Misschien valt dat voor jou goedkoper uit?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Taalwetenschap achtigs..
cronnywuy
2 25-04-2012 17:14
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Studeren Taalwetenschap
Verwijderd
155 02-06-2006 20:18
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
autodropje
140 05-10-2005 10:52
Algemene schoolzaken utrecht of rotterdam?
spiffier
13 26-03-2005 21:18
Algemene schoolzaken Interessetest
-(L)-
80 09-01-2005 20:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.