Oud 06-03-2018, 19:36
Hksdnwl
Hksdnwl is offline
Hallo,

Ik ben een meid van 19, die zich verdwaald voelt nu. Ik had een psychose vorig jaar gehad rond feb/maart dus 2017 en dit jaar kreeg ik er nog een rond nov/dec/jan/feb.
Eigenlijk ben ik er pas uit, maar ik merk dat mijn hoofd nog elke dag beter moet worden.

Eigenlijk heb in in Mei mijn examens, maar ik kan niet alles doen. Ook zit ik op een kleine particuliere school waarbij iedereen zo zijn of haar problemen heeft, men zit met een reden zegmaar op deze school.

Zelf ben ik stressgevoelig, hooggevoelig, nog niet mijn leeftijd op alle vlakken, maar iedereen heeft zo zijn of haar ontwikkeling, dus eigenlijk zou ik me niet zorgen moeten maken en niet moeten haasten, maar met wat er van me verwacht wordt moet ik al half een volwassene zijn, zo voelt het tenminste. Het is "werk" en geen "huiswerk" meer.

En door de psychose had ik geen fysiek contact, en ik ben wereldvreemd geworden of in ieder geval heb ik niet heel veel nieuwe informatie over de wereld gelezen.

De school voelt nu onpersoonlijk en verwarrend voor me. Elke dag is er een andere sfeer maar ook gewoon dat ik dus geen houvast voel, en de begeleiding schiet te kort.

Ik ben bij mijn vorige psychose in een kliniek opgevangen, maar dat wilde ik eigenlijk niet. Ik kreeg toen ook een antipsychotica-medicijn, zyprexa.

Ik reageerde er niet goed op, en ik heb er geen therapie gekregen in de kliniek.

Dit jaar heb ik geen medicijnen genomen en heb ik met technologie en mijn familie en veel tijd en moeite een normaal hoofd gekregen. Eigenlijk heb ik mezelf therapie gegeven door heel veel te schrijven, typen, na te denken en ik heb lappen teksten in mijn telefoon staan.

School ging gewoon verder, maar ik heb wel af en toe hier en daar lessen gevolgd.

Ik weet hoe mijn psychoses zijn ontstaan, het ligt allemaal op het gebied van te veel aandacht gekregen (jongens) en prikkels moeten verwerken daarvan en mensen door de war halen, en als dat erger wordt heb je dus psychose.

Ik ben heel erg wisselend geweest, ik vraag me dagelijks af hoe en wat en ik heb het idee dat ik volgend jaar ergens wél een vwo-diploma volledig wil halen!

Omdat ik pas uit psychose ben, wil ik uitkijken met te veel informatie opnemen, en ik maak daarin onderscheid want schoolinformatie kan ik best opnemen, maar alles van het internet geeft me stress en onduidelijkheid.

Ik móet volgend jaar een andere school hebben, waar er klassikale goede begeleiding is, er geen strenge absentieregels zijn...

En eigenlijk maar ik weet niet of dit mogelijk is, zou ik nu liever ergens anders wonen volgend jaar. Ik ben dan geen student, maar ik heb eigenlijk vanaf mijn tweede psychose gemerkt hoe erg ik onrustig was thuis. Mijn kamer heb ik drastisch veranderd en een aantal keren overhoop gehaald door boosheid tijdens psychose. Ik woon trouwens bij mijn moeder. Ik ga vaak ook naar mijn vader's huis, in Amsterdam. Daar heb ik ook onrust gevoeld en mijn vader had me heel erg veel stress gegeven in mijn psychose.

Ook ging ik meer om met de partners van mijn ouders, maar dat deed ik voor mijn psychose ook al. Maar het is noodzaak om contact te hebben, en als je op een kleine school geen goede vrienden kan maken omdat deze school heel individueel is en je gewoon weinig keuzes hebt uit mensen, en buiten school heb je geen contacten meer verder want al mijn oude vrienden zijn aan het studeren, dan ben je genoodzaakt je tot je familie te richten.

Er is heel veel onzekerheid over mezelf nu. Eigenlijk heb ik op veel verschillende vlakken hulp nodig.

Een gezinsbemiddelaar tussen mijn ouders en hun partners omdat ik er vaak middenin zat, psychotherapie voor mijn psychoses, een vaste psycholoog misschien om af en toe mee te praten om te peilen of het goed met me blijft gaan maar liever telefonisch en eigenlijk wil ik niet in Apeldoorn blijven volgend jaar! Er zijn dus hele praktische dingen ook met de plaats waar ik volgend jaar ga zijn.
Daarbij heb ik dan iemand nodig die me kan coachen om iets geschikts voor me te vinden qua een regeling want ik merk dat alles zelf uitzoeken en proberen ik gewoon niet kan, en buiten die hulp om heb ik gewoon normale schoolbegeleiding richting examens nodig want dat gaat ook niet vanzelf!

Er zijn veel mogelijkheden, maar ik moet tot mei nu dingen blijven doen, ik kan niet nu bijvoorbeeld opeens op een sport gaan of muziek voor sociale contacten, of een baan omdat ik me verdwaald voel enzo want ik heb 2 maanden!

Het woord wat het beste omschrijft hoe ik eigenlijk sinds ik uit psychose ben me voel is: identiteitsloos.

Ik weet niet meer hoe ik me ook alweer moet gedragen en ik heb geen vaste routine en gewoontes voelt het.

Oh en wie mijn psychoses hebben veroorzaakt, die van vorig jaar zijn van school af, en die van dit jaar heb ik nog mee te maken, maar die hebben weer hun eigen levens en bemoeien zich verder niet daarmee.

Het voelt voor me heel raar dat ik allerlei dingen heb meegemaakt en ik met tijd normaal ben geworden, maar ik nu met de gevolgen zit van dat ik dus verdwaald ben en examens dit jaar dus hoogstens half gaan gebeuren! Maar daar moet ik moeite voor doen maar ik wil echt een goede situatie voor volgend jaar creëren.

Ik vroeg me zelf af of er iets is waarbij je in een woongroep met jongeren bent en vanuit daar naar een school kan. Overigens heb ik nog een ander probleem, ik kan niet echt reizen. (Trein kan niet wegens angststoornis en auto kan niet omdat ik geen rijbewijs of auto heb.)

Weet iemand wat nu een goed plan is hiervoor en waar ik terecht kan met welk probleem? Ik kan nog in diepte het over dingen hebben als dat nodig is! Online school zat ik ook aan te denken, maar ik wil graag een sociale kring krijgen en klassiekaal les is beter voor me. Als ik te veel alleen zelf zou studeren of überhaupt alleen ben, ga ik alleen maar nadenken en ik ben al heel vaak gek geworden van mijn eigen hoofd. En dus ook psychotisch geworden door mijn eigen hoofd natuurlijk. Ik ben nu op een leeftij dat er gewoon verandering moet zijn, anders beland ik weer in een kliniek of heb ik thuis hele vervelende ervaringen met mijn ouders! En ik wil ook wel kunnen meemaken hoe het is om met vrienden uit te gaan of een feest of bij iemand thuis samen huiswerk maken of iets dergelijks.... Ik mis iemand waarmee ik gedachten kan uitwisselen fysiek en na school tot ik ga slapen mee te bellen of berichten of fysiek gewoon elkaar op te zoeken thuis. Een paar uur internetten ofzo doe ik niet meer sinds ik psychose had, daar kan ik niet mee omgaan nu (te veel informatie en ook misleidende informatie).

Groeten,

Hulpbehoevende maar zelfstandig willen wordende meid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2018, 22:44
Abelafca
Abelafca is offline
Jammer om na bijna twee weken nog geen reactie te zien. Zijn er in de tussentijd nog dingen bijgekomen of verminderd? Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk negativiteit eruit haalt, krijg je stress van je ouders, probeer dan je rust te vinden zonder hun.
Ik kan het me niet voorstellen om geen contact meer te hebben met vrienden, want mijn vrienden kunnen ook beter met me praten dan m'n ouders of dergelijke. Wat ik wil zeggen is: heb contact met mensen in je omgeving. Ik heb geen ervaring met je ziekte dus ik weet niet hoe het voor je klinkt, maar het is stukken makkelijker dan je denkt. Er zijn mensen die geen fuck om je geven, daarvoor moet je uitkijken, maar er zijn ook vriendelijke mensen waarbij je makkelijk terecht kan als ook jij ze te vriend houdt. Vanwege je psychose snap ik dat het onmogelijk lijkt, maar je moet dat proberen te realiseren in de ogen van andere mensen. Wees vriendelijk en vraag eens aan een medeleerling "hoe gaat het?" Je zal versteld staan van hoe vriendelijk mensen kunnen zijn, en wie weet, als je dit volhoudt maak je samen met hun je huiswerk, of ga je naar feestjes.
Wat denk je?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten verhaal van een oude man
grasmaaier
5 12-01-2005 17:21
Verhalen & Gedichten Over literatuur en het echte leven
Tisch
2 26-07-2003 21:47
Verhalen & Gedichten Een Verhaal over een Autistisch Kind
PsychoBoy
2 08-12-2002 12:02
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Jezelf terugvinden in een treincoupe...:p
Verwijderd
0 30-11-2002 19:38
Liefde & Relatie Kan een meisje 'voelen' dat ik vroeger veel heb meegemaakt?
Hanz
25 28-06-2002 20:23
ARTistiek een brief aan ...
-Enid-
2 21-02-2002 14:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.