Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2006, 19:05
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Weer een vraagje over de katjes. Ze hebben allebei afgebroken snorharen, de ene heeft aan een wang zelfs helemaal geen snorharen meer en ik vroeg me af of ik dat normaal is en hoe dat komt. Door het stoeien met elkaar? Kunnen ze zonder die snorharen en groeien ze snel weer aan?
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2006, 20:52
Drez
Avatar van Drez
Drez is offline
snorharen groeien toch niet meer aan?
__________________
Jusqu´ici tout va bien...
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 21:24
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Na een zoektocht op google heb ik deze tekst gevonden:
Citaat:
De snorharen zijn een van de belangrijke kenmerken van een kat. Wanneer die ineens ontbreken bij een kat zul je toch wel even schrikken. Maar gelukkig is er in de meeste gevallen een verklaring voor de verdwijning of verminking van de snorharen en groeien ze normaal gesproken op den duur ook wel weer aan.

Vooral bij kittens schijnt het nog wel eens voor te komen dat de moederpoezen de overactieve kinderen gaat 'kortwieken'. Omdat snorharen een onderdeel van de belevingswereld zijn om te tasten is een gemis hiervan een oplossing om het kitten iets rustiger te houden. Maar behalve dat kriebelen ze ook soms teveel aan de buik van de moeder en die zorgt dan voor een oplossing. Ook is het ook mogelijk dat een kitten er zelf op knaagt.

In een geval was het zelfs zo dat een Maine Coon kitten opgehaald zou worden door de nieuwe eigenaar en daarom nog even het vieze snoetje schoongemaakt werd. De moederpoes vond het kitten blijkbaar niet juist ruiken en even later waren al zijn snorharen kwijt. Gelukkig zijn die uiteindelijk wel weer terug gegroeid.

Ook schijnt het wel eens voor te komen dat andere katten snorharen er af kauwen of een kat snorharen heeft die telkens afbreken. Dit is dan waarschijnlijk verstandig om even in de gaten te houden.
Ik moest wel even lachen om dat verhaaltje over de moederpoes die ze kortwiekt om de katjes rustig te houden
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 14:32
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Toen wij onze maine coon kittens ophaalden hadden ze ook bijna geen snorharen meer.
Gelukkig groeiden ze snel weer aan
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 21:41
Marlouhou
Marlouhou is offline
Ik denk dat ze wel zOnder kunnen maar ik zOu het wel nOg na vragen vOor de zekerheid Want het zOu iets kunnen zijn maar het lijtk me sterk want al ze het allebei hebben. Het grOeit denk ik oOk wel weer aan ik zOu het afwachten kijken of het nog bij groeit anders ff bij dierenarts langs gaan! Maar ze groeien denk ik wel snel aan net zOals bij ons de wenkbrauwen bijv.


xx mij
__________________
Hakuna matata!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.