Oud 24-06-2014, 13:43
MateBrah
MateBrah is offline
Hallo allemaal

Ik wist niet echt aan wie ik dit moest vragen, want ikzelf ben echt helemaal in een dip.
Ik heb elke schooljaar wel wat, en nu realiseer ik mij dat ik tot nu toe geen één goede keus heb gemaakt.

Wat er nu aan de hand is:
Vorige jaar heb ik mijn mavo diploma gehaald, na 4 jaar heen en weer switchen.
Eerst ging ik met VMBO-T naar school, waar ik in gemengd klas kwam, de eerste jaar werd verdeeld in Mavo/Havo en Havo/Vwo, ik kwam in Havo/Vwo terecht, had er helemaal geen zin meer in toen, kwam toen kwam ik in havo terecht en 2 moeizame jaren waar ik elke jaar net bleef, omdat ik echt helemaal niet meer leerde en echt niet meer wou. Kreeg toen aangeboden in havo 2 naar mavo 3 te gaan, en ik weigerde en ging toch naar havo 3. Daar bleef ik zitten maar kreeg weer de keus aangeboden om naar mavo 4 te gaan. Dat deed ik dus, maar daar ging ik voor mbo en heb dus niet geleerd op examens en sta geen 7 gemiddeld. Nu ik in MBO zit heb ik spijt, in principe loopt alles wel soepel en lukt alles, alleen stage vind ik echt niks, ik ben elke dag depressief en ga met tegenwil naar werk, ( gedraag me wel net en doe al het werk wel hoor), nu is er door een misverstand een probleem van dat ik al mijn stage opdrachten niet af heb en deze jaar waarschijnlijk niet ga halen.

Daarom zit ik eraan te denken om weer terug te gaan naar havo, waar ik ook naar verlang. De reden voor geen vavo is dat ik in maart pas 18 wordt, en dan is school al halverwege. Ook zou Vavo mij teveel zelfstandigheid geven en moet ik veel meer werk leveren in 1 jaar tijd en ik train per dag 2 tot 3 uur dus denk ik niet echt dat ik dat zal halen.

Het spijt mij voor deze lange verhaal, maar ik ben echt in de put en ik weet niet welke weg ik op moet.

Ik heb nog niks besproken met mijn ouders of docent over havo, en mijn ouders weten ook niet dat ik deze jaar waarschijnlijk niet haal.

Hopelijk iemand die met wijsheid komt voor mij. Want ik ga waarschijnlijk vandaag eerst naar mijn oude school bellen en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Ook vroeg ik me af, of ik ook een heel ander profiel kon kiezen of paar vakken veranderen, als ik eventueel terug kan naar havo.
Want alle andere MBO opleidingen, ik zie er niks in voor mij, ik wil geen mediocre lifestyle dag in dag uit op een kantoor. En alle mogelijke MBO opleidingen zijn zo. Die ik kan kiezen tenminste...


Met vriendelijke groet,

MateBrah
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2014, 13:43
MateBrah
MateBrah is offline
Beetje wazig, maar hopelijk te lezen, zit nu namelijk op stage en ik heb vreselijke koppijn.


Mvg,

MateBrah
Met citaat reageren
Oud 25-06-2014, 16:07
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Als jij denkt dat je havo kunt doen en niet gemotiveerd bent om je via MBO op te werken naar HBO is havo misschien best een goede route. Je bent nog jong, waarschijnlijk wel iets ouder dan je toekomstige klasgenoten op de havo, maar die paar jaar die je aan de havo gaat besteden kan je wel "missen".

Misschien kan je toch eens met je ouders om de tafel gaan zitten. Of eerst de school bellen of jouw idee überhaupt mogelijk is en nog beter voorbereid met je ouders in overleg gaan.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 25-06-2014, 23:46
Barca1
Avatar van Barca1
Barca1 is offline
Ik weet niet of het een oplossing is, maar je hebt ook verkorte mbo-4 opleidingen. Ga er vanuit dat je niveau 4 doet? Is er geen versnelde niveau 4? Die je in bijvoorbeeld een jaar kan doen, dat je daarna wel HBO kan doen?

Of een andere mbo school in de buurt die wel een opleiding heeft die je wel zou willen doen?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2014, 10:36
Zisan
Zisan is offline
Citaat:
Ik weet niet of het een oplossing is, maar je hebt ook verkorte mbo-4 opleidingen. Ga er vanuit dat je niveau 4 doet? Is er geen versnelde niveau 4? Die je in bijvoorbeeld een jaar kan doen, dat je daarna wel HBO kan doen?

Of een andere mbo school in de buurt die wel een opleiding heeft die je wel zou willen doen?
Wat Barca1 zegt is het proberen waard.

Als dat echter niet lukt, dan denk ik dat het verstandiger is om HAVO te doen. Ikzelf heb ook MBO gedaan en 70% van mijn tijd op het MBO heb ik uit mijn neus zitten eten.

Wat betreft stage, het is eigenlijk best wel handig om stageplekken op je CV te vermelden. Ze zeggen wel dat je een diploma nodig hebt om uiteindelijk te werken in de sector waarvoor je hebt gestudeerd, maar ervaring geeft toch die extra push bij de werkgever om je uit te nodigen voor een gesprek.

Verder wil ik je adviseren om je hart te volgen. Doe alstublieft wat je leuk vindt!! Doe nu al onderzoek naar een HBO opleiding die je later zou willen doen. MBO is niet genoeg.

Veel succes en ik hoop dat je vindt waar je naar verlangt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2014, 14:00
MateBrah
MateBrah is offline
Dankjewel allemaal voor de reacties!!

(Met deze reactie probeer ik alles te beantwoorden)

En ik wil eerst weten wat mijn mogelijkheden zijn, voordat ik mijn ouders vertel. Ik weet wat ik wil, en natuurlijk zeggen ouders, school enz, allemaal andere dingen. Ik laat me altijd beinvloeden door een van hun, deze keer heb ik er lang echt lang genoeg over gedacht.

Op dit moment doe ik een opleiding IBS, Niveau 4 en duurt 3 jaar.
(IBS, International Business Studies, dus gewoon Engels-talig groothandel)
Dit is mijn eerste jaar, in principe maakt het niet uit voor tijd.
Want ik kan geen Vavo doen en Havo duurt ook nog 2 jaar

Maar als ik dit jaar niet haal, dan zijn de meeste andere opleidingen MBO opleidingen 4 jaar, tenzij ik een lager niveau kies.

Ook heb ik eigenlijk gewoon genoeg voor alle vakken enz, gemiddeld, alleen verloopt stage niet zo goed (door misverstandje van beschikbare tijd voor opdrachten).
Dus zette dit mij WEER aan het denken, realiseer ik mij wat ik kan worden met IBS, alleen alles in een bedrijf en wil ik eigenlijk meer tijd om na te denken wat ik wil.

Zelf twijfelde ik de eerste maand ook al met deze opleiding, maar er is maar weinig keuze over in zon korte tijd (1week over om te beslissen), dus bleef ik en m'n stage begeleider vond het ook beter.

Ook heb ik twijfels over de profiel die ik gekozen heb.
Ikzelf had namelijk in mavo4: (Nederlands, Engels,) Frans, Economie, Wiskunde A, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Maatschappijleer. (Gym had iedereen, ik ook)

Vanaf toen ik in Gemend, Havo/Vwo en Havo zat, vond ik Biologie al een zeer interessante vak en had ik nooit veel met Frans, wiskunde of economie.

Ik koos toen wat mij het meest logisch leek voor de toekomst, ik wist niet hoe ik vroeger dacht, maar dat is wat ik dacht en vond.

Cliffs:
*Mbo; vakken gaan goed, stage niet door misverstand stageperiode-tijd. (Nog gesprek over)
*Havo/Mbo beide duurt even lang voor mij. (Als ik dit jaar haal)
*Wil havo voor meer tijd om na te denken.
*Houd meer van andere vakken, zou liever bio+extra sport+muziek in profiel hebben. (ev. duits -> Moeite met frans)
*Twijfelen


Heel erg bedankt alvast voor de advies en tips!
Benieuwd naar reacties!
Met vriendelijke groet,

MateBrah

******EDITS/ADDED******
______________________________________________________________________ _______
*Edit Ook is het een probleem, dat ik zo vaak lager gekomen ben, nog nooit blijven zitten maar wel van niveau gezakt en leraren hebben vanaf toen tot mij altijd al een leerling gevonden die zeer laag is in motivatie.
Maar nu voel ik echt wat ik wil, ik heb nog nooit eerder 8 uur per dag gewerkt in een winkel/bedrijf of langdurig een bijbaantje gehad, en nu weet ik wel hoe het is om zo te werken, al zou ik manager worden ik vind zon leven echt niks, dag in en dag uit.

Het gaat mij niet om geld (MBO -> niet echt veel maarjaa) het gaat mij nu om geluk en gezondheid.

Van basisschool tot nu is zo gegaan:
VMBO-T - Gemengd klas 1ste -> Havo/Vwo gemengd klas 1ste -> Havo 2de -> Havo 3de-> Mavo 4de.
(Alleen mijn helft van mijn middelbare ging heel goed, leerde elke dag en haalde altijd boven 7. --ehalve Nederlands grammatica-- maar daarna kraakte er gewoon iets in mij, ik stopte gewoon, daarna ging elke jaar met complicaties en kreeg ik 2x aangeboden om naar mavo over te stappen.)

** Wat ik wil?
Wat ik zou willen is vergezocht, ikzelf zou graag iets doen in de branche Fitness/Bodybuilding/Health, ik train zelf nog 2 jaar (pas half jaar serieus, 2-3uur elke dag en voeding). Maar wat ik wil is gewoon meer tijd, als ik eenmaal IBS afmaak, heb ik de keuze uit IBL of IBMS) en dan kan ik moeilijk een andere richting op dan deze twee.

In 2 jaar is mijn hele denkwijze van leven en mijn leven veranderd, dus ik hoop dat ik na deze 2 jaar nog hetzelfde denk zoals nu, als dat het geval is, weet ik wat ik wil en ben ik er al 2 jaar naar toe aan het werken.

(^ik hoop dat het een beetje logisch klinkt )

Laatst gewijzigd op 26-06-2014 om 14:58.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2014, 16:18
Barca1
Avatar van Barca1
Barca1 is offline
Ik doe zelf ook een handelsopleiding, dus ik weet ongeveer wat je mee maakt. Ik twijfel al jaren wat ik echt wil doen, dus die tijd vul ik maar op met diploma's, die heb je uiteindelijk toch nodig.

Maar je geeft zelf aan, dat je iets in de fitnessbranche wilt doen. Waarom ga je geen coach worden? Of soort sportbegeleider? Want met je ibs, ga je meer een andere richting op. Wat voor jou nu het belangrijkste is, is wat je ECHT wilt, je bent nog jong, dus je hebt nog tijd.

Zet al je opties op een rijtje, schrijf op een papier hoe je jezelf in de toekomst ziet. Zet daarbij de plus en minpunten en maak vanuit daar je keuze. Nu kan je denken, dat je dit graag wilt. Maar als je alles op een rijtje zet, kan je bijvoorbeeld erachter komen, dat je liever schoenenverkoper wordt, of ergens in een horeca bedrijf.

Doe anders een beroepskeuze test? En praten, praat er met zoveel mogelijk mensen over. Je ouders kennen jou ook. Ze weten wie je bent, hoe je bent. Wat het beste bij je past. Probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren MBO is niks voor mij.. toch naar HAVO?
naomidonders
3 06-11-2016 12:02
Studeren Mbo of havo
sanic
0 17-05-2016 03:44
Studeren Van VMBO-T naar MBO, nu graag HAVO
xKynareth
1 25-03-2015 23:14
Studeren MBO terug naar havo
Jezzeh11
7 21-03-2012 20:39
Studeren Gestopt met mbo terug naar havo?
dailysmoker101
3 11-10-2011 09:52
Studeren VMBO - naar MBO wil eigenlijk HAVO
runman
7 18-12-2009 13:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.