Oud 06-02-2004, 10:47
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik weet niet welke vragen ik kan verwachten, daarom kunnen misschien mensen die het al gehad hebben mij helpen...

Dit is mijn boekenlijst:
Ik ook van jou - Giphart
Phileine zegt sorry - Giphart
Oesters van nam kee - Beynum
De ontdekking van de hemel - Mulisch
Turks fruit - Wolkers
Wederzijds huwelijksbedrog - Langendijk
Bint, blokken en knorrende beesten - Bordewijk
Van den vos Reinaarde - Willem
Noodlot - Couperus
Passievrucht - Gastra van Loon
Lijmen / het been - Elsschot
Parken en woestijnen (dichtbundel) - Vasalis


Heeft iemand over deze boeken vragen gehad en zo ja welke?
Heeft iemand tips om het mondeling voorbereiden... evt secundaire literatuur die handig is te lezen...

Ik wil namelijk een 10 halen . En ja dat is mogelijk, een jongen heeft dat al gehaald.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~

Laatst gewijzigd op 06-02-2004 om 10:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2004, 15:13
Verwijderd
Mag je wel twee van dezelfde auteur?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 16:43
sdekivit
sdekivit is offline
ik neem aan dat als je trouw je boeken hebt gelezen dat de kern van het verhaaltje geen probleem zal zijn.

Tip: less wat over de achtergrond van de schrijver willen ze nog wel eens naar vragen (stroming, culturr enz en komt dit in het verhaal tot uiting ??)
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 17:02
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
in de bieb zijn er van die uittrekselboekjes te vinden met heel veel info over deze boeken.

Ik heb zelf bijv. de ontdekking van de hemel gelezen en toen vroeger ze slechts aan mij wat voor soort roman het is.. (ik had me erg zorgen gemaakt, maar ze vroegen echt simpele dingen)

Praat zelf je mondeling vol. Weet veel van de literaire stroming waar het onder valt en leg ZELF verbanden.
Ik had een 9 voor mijn mondeling, dus dit heeft geholpen.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 17:13
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Sookie schreef op 06-02-2004 @ 15:13:
Mag je wel twee van dezelfde auteur?
Ja, bij ons op school wel.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 17:14
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
marlies schreef op 06-02-2004 @ 17:02:
in de bieb zijn er van die uittrekselboekjes te vinden met heel veel info over deze boeken.

Ik heb zelf bijv. de ontdekking van de hemel gelezen en toen vroeger ze slechts aan mij wat voor soort roman het is.. (ik had me erg zorgen gemaakt, maar ze vroegen echt simpele dingen)

Praat zelf je mondeling vol. Weet veel van de literaire stroming waar het onder valt en leg ZELF verbanden.
Ik had een 9 voor mijn mondeling, dus dit heeft geholpen.
Wat voor soort roman valt het onder? 'fantasie'? Gelovig?

Dan ga ik iig even in de bieb kijken, tnx.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 18:20
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Citaat:
Gothic schreef op 06-02-2004 @ 17:14:
Wat voor soort roman valt het onder? 'fantasie'? Gelovig?

Dan ga ik iig even in de bieb kijken, tnx.
Het is heel veel in 1. Het is bijna zo. You name it en dat is het goed.
ideeënroman
avonturenroman
liefdesroman
filosofischeroman
tijdsroman
politiekeroman
etc. etc.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 21:07
Sjoukie
Sjoukie is offline
zorg ervoor dat je in grote lijnen het evrhaal weet..iets weet over de schrijver en stroming
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 00:06
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Maar 12 boeken, wow.

Zijn het niet bijna allemaal erg recente boeken?
Moest je geen oudere dingen lezen?

Wat betreft tips: de uittreksels van Yan Grange (Tampert) op 't huiswerkdeel van s.com.

Verder: als je meerdere boeken van dezelfde schrijver hebt gekozen zal je misschien geen 10 krijgen...?

Ik had bij Engels bv. wel 22 boeken staan (15 is vereist). Gewoon álle boeken van Tom Clancy erbij gezet die ik gelezen heb. Eén als onderdeel van de 15 vereisten, en de rest er gewoon bij omdat ik die ook gelezen heb.

Het vereiste aantal boeken is een *minimum*. Als je een 10 wil halen raad ik je aan méér dan het minimumaantal te lezen.

Laatst gewijzigd op 07-02-2004 om 00:09.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 07-02-2004 @ 00:06:

Het vereiste aantal boeken is een *minimum*. Als je een 10 wil halen raad ik je aan méér dan het minimumaantal te lezen.
nou eh... bij ons op school mag je volgens mij maar maximaal 12 boeken lezen, maar je moet ze wel van binnen en buiten kennen (structuur, geleding, perspectief, thematiek, beginsituatie, motieven etc.)

bovendien zou je een 10 moeten kunnen halen met dat wat van je gevraagd wordt, namelijk 12 boeken
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 14:49
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 07-02-2004 @ 00:06:
Maar 12 boeken, wow.

Zijn het niet bijna allemaal erg recente boeken?
Moest je geen oudere dingen lezen?

Wat betreft tips: de uittreksels van Yan Grange (Tampert) op 't huiswerkdeel van s.com.

Verder: als je meerdere boeken van dezelfde schrijver hebt gekozen zal je misschien geen 10 krijgen...?

Ik had bij Engels bv. wel 22 boeken staan (15 is vereist). Gewoon álle boeken van Tom Clancy erbij gezet die ik gelezen heb. Eén als onderdeel van de 15 vereisten, en de rest er gewoon bij omdat ik die ook gelezen heb.

Het vereiste aantal boeken is een *minimum*. Als je een 10 wil halen raad ik je aan méér dan het minimumaantal te lezen.
Het is duidelijk dat jij nooit in een eindexamenklas VWO hebt gezeten. Je mag maximaal 12 boeken op een lijst zetten. Daarvan 3 historische (voor 1880 en 1 (max) middeleeuwen). Ten 2e mag je 1x 2 boeken van dezelfde schrijver. Ook dat beinvloed je cijfer niet.

Oude boeken:
van den vos R
Noodlot
Wederzijds huwelijks bedrog.

Bij Engels zijn overgends 6 boeken verplicht. En daar wordt verder toch niets mee gedaan.

De mensen die wel op school zitten doen 2e fase, dus aan tips over VWO oud hebben wij niets.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~

Laatst gewijzigd op 07-02-2004 om 14:53.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 14:52
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 07-02-2004 @ 00:06:
Wat betreft tips: de uittreksels van Yan Grange (Tampert) op 't huiswerkdeel van s.com.
Is daar een link van, of moet ik die per boek zoeken?


Heeft verder niemand voorbeelden van vragen die gesteld zijn op het mondeling?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 20:38
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gothic schreef op 07-02-2004 @ 14:52:
Is daar een link van, of moet ik die per boek zoeken?


Heeft verder niemand voorbeelden van vragen die gesteld zijn op het mondeling?
1. Geen link, nee... Ik weet wel dat hij veel goede uittreksels geschreven heeft.

2. Nee, zoals je al opmerkte, ik heb oude stijl gedaan.
Best trots op. Ik heb er nog voor moeten werken, i.t.t. jullie nieuwelingen. (Ik moest 40 boeken kennen, jullie 18...)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 17:36
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik neem aan dat twee van dezelfde auteur wordt goedgekeurd.
je kan een vraag verwachten over wat in beide boeken, door die auteur geschreven overeenkomt.

verder algemene vragen, over de stijl van de schrijver (heb je laagland boeken gehd??) eigenlijk over al die thema's kan je vragen verwachten.

in je verslagen heb je als het goed is je mening gezet over die boeken, die moet je kunnen verdedigen.
vooral boeken waarover jij een positieve mening had, en je leraar een negatieve mening heeft, kan over doorgevraagd worden (andersom overigens ook)

ook over de wat 'kleinere' dingen als spanningsbogen (lange en korte, climaxmoment).

verder dingetjes van wat jij de belangrijkste gebeurtenis in het boek vind voor het verhaal.

en oja! je moet heel goed en uitgediept de personages kunnen beschrijven (en ook kunnen onderverdelen in personages en typen (ronde en vlakke personen)

succes! het gaat vast goed (als ik daar al een 8,5 voor kan halen!)
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 17:37
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Acey schreef op 07-02-2004 @ 14:37:
nou eh... bij ons op school mag je volgens mij maar maximaal 12 boeken lezen, maar je moet ze wel van binnen en buiten kennen (structuur, geleding, perspectief, thematiek, beginsituatie, motieven etc.)

bovendien zou je een 10 moeten kunnen halen met dat wat van je gevraagd wordt, namelijk 12 boeken
klopt ja
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 17:43
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 07-02-2004 @ 20:38:
2. Nee, zoals je al opmerkte, ik heb oude stijl gedaan.
Best trots op. Ik heb er nog voor moeten werken, i.t.t. jullie nieuwelingen. (Ik moest 40 boeken kennen, jullie 18...)
Nou, ik zou geen Clancy voor m'n lijst mogen gebruiken, hoor. .

Maar goed, ontopic; ken de schrijver, ken de stroming, en natuurlijk het boek (en gecombineerd). Als ik jou was zou ik me weinig zorgen maken over de boeken van Giphart, Glastra van Loon, Wolkers, maar ik zou me vooral concentreren op Couperus, Mulisch, Bordewijk (een paar schrijvers ken ik niet eens van je lijstje).

Tijdens mijn mondeling stelde mijn leraar ineens een erg specifieke vraag over een boek dat ik twee jaar terug gelezen had en weinig indruk had gemaakt, dus misschien is het ook een idee om een uittrekselboekje uit de bibliotheek te halen.
Succes.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 17:45
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 07-02-2004 @ 20:38:


2. Nee, zoals je al opmerkte, ik heb oude stijl gedaan.
Best trots op. Ik heb er nog voor moeten werken, i.t.t. jullie nieuwelingen. (Ik moest 40 boeken kennen, jullie 18...)
het is niet aan jou te beoordelen of wij wel of niet hard moeten werken op school.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 15:53
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
Gothic schreef op 07-02-2004 @ 14:49:
Het is duidelijk dat jij nooit in een eindexamenklas VWO hebt gezeten. Je mag maximaal 12 boeken op een lijst zetten. Daarvan 3 historische (voor 1880 en 1 (max) middeleeuwen). Ten 2e mag je 1x 2 boeken van dezelfde schrijver. Ook dat beinvloed je cijfer niet.
Bij ons mag je wel meer boeken lezen hoor, dat is juist alleen maar goed. Wij moeten ook uit bepaalde periodes lezen, er zijn 3 periodes en uit elke moeten we minimaal 4 boeken. Twee boeken van dezelfde schrijver mag bij ons niet, alleen als je het er als extra boek op zet. Maar dat zal dan wel verschillen per school.

Maar goed even ontopic. Bij ons gingen ze erg diep op de boeken in, vragen over bepaalde dingen die maar op 2 bladzijdes worden besproken ofzo. (bij proefmondeling in ieder geval, misschien dat dat was om ons te laten schrikken ) Ook werden er vragen gesteld over de tijd waarin het boek geschreven is en over de auteur.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-02-2004, 18:41
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Je moet zorgen dat je de inhoud van de boeken goed kent, dat je alle standaard dingetjes, zoals motief, thema, leidmotief, e.d. weet en dan zou ik nog even wat meer aandacht besteden aan de achtergrond van de auteur en kijken of daar nog iets speciaals mee is.

Ik kende namelijk alle standaarddingen, gingen ze over de achtergrond van de auteur vragen, daar wist ik dus niks van..had uiteindelijk een 6, maar mocht de examinators niet en had bovendien een hekel aan mondelingen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 14:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 08-02-2004 @ 17:45:
het is niet aan jou te beoordelen of wij wel of niet hard moeten werken op school.
Lijkt me toch duidelijk dat 12/6 boeken heel wat minder is dan 25/15.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 14:52
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-02-2004 @ 14:32:
Lijkt me toch duidelijk dat 12/6 boeken heel wat minder is dan 25/15.
Niet als jij Clancy op je lijst mag zetten.....Sorry als ik hier nu mensen mee beledig ofzo, maar ondanks dat t leuke boeken zijn, is dat toch niet echt literatuur ofzo....

Edit:Hmm...sorry t is offtopic gezwets enzo.....

Laatst gewijzigd op 11-02-2004 om 14:57.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:38
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 11-02-2004 @ 14:52:
Niet als jij Clancy op je lijst mag zetten.....Sorry als ik hier nu mensen mee beledig ofzo, maar ondanks dat t leuke boeken zijn, is dat toch niet echt literatuur ofzo....

Edit:Hmm...sorry t is offtopic gezwets enzo.....
Welke van zijn boeken heb je gelezen?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 16:25
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-02-2004 @ 15:38:
Welke van zijn boeken heb je gelezen?
PM om offtopic te doen ophouden
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 17:22
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-02-2004 @ 14:32:
Lijkt me toch duidelijk dat 12/6 boeken heel wat minder is dan 25/15.
lul niet jongen. Is het in jouw botte hersens opgekomen dat de tijd die vrijgekomen is doordat wij minder lezen ergens anders is in gestoken?

ontopic: zorg iig dat je alle boeken door en door kent. Leg verbanden, zorg voor een rode draad door je mondeling. Beoordeel bijvoorbeeld ieder boek op een bepaald thema (in hoe verre komt thema X in dit boek voor). Vergelijk met elkaar. En, niet onbelangrijk, zorg dat je een 'lekker' verhaal houdt. Sta niet stijf van de zenuwen, maar maak een relaxte indruk, zorg dat je een zo goed als mogelijk een prettige stem hebt om naar te luisteren.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Help! Ik ben ziek in de tentamenweek!
LoveSwirlss
5 21-03-2013 23:18
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen nederlands mondeling 6VWO
kraay
6 05-03-2010 19:14
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Mondeling Frans
Verwijderd
1 20-04-2007 21:10
Algemene schoolzaken Help
stinkypinky
15 23-03-2005 20:43
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Engels] Mondeling
Femic
1 08-02-2005 23:36
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlands MONDELING havo!!!
B.A.!!
9 15-03-2001 15:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39.