Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2007, 16:43
RammsteinRulez
Avatar van RammsteinRulez
RammsteinRulez is offline
hoi ik heb nu nog maar 1 muis helaas de andere vond ik gisteravond dood in de kooi....
bij de dierenopvang geweest voor een muis, en ik kwam thuis met een gerbil.
natuurlijk kunnen die niet bij muizen, dus een tweede kooi gekocht.

nu heb ik 2 vraagjes:

wat voor fruit/groenten mag een muis? en wat mag een gerbil?
hoeveel groente/fruit mogen ze? onbeperkt of maar een beetje?

t worden toch 3 vraagjes.....
wat voor bodembedekking kan ik het beste gebruiken voor de gerbil? deze diertjes graven graag, maar zand of aarde zie ik niet zo zitten.
de muis heb ik al een goeie bodembedekking voor......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2007, 17:16
Lieved
Avatar van Lieved
Lieved is offline
Gerbils zijn sociale dieren die in groepen leven...het is zielig als je die gerbil alleen gaat houden. Kijk eerst of het een mannetje is of een vrouwtje (dierenarts) en schaf er dan nog een aan. Het zijn planteneters, maar er is speciaal voer te koop bij de dierenwinkel dat kun je ze geven. Je kunt ze af en toe een stukje appel, wortel, brood of een paar rozijnen geven. Niet te veel dan worden ze te dik. Het zijn echte knagers dus zorg voor takken in de kooi (bij de dierenwinkel) dan weet je zeker dat ze nie bespoten zijn of giftig. Als bodem zou ik zand pakken, gerbils wassen zich hier namelijk mee dus dit moet in de kooi zitten.

Wat de muis betreft, is het een mannetje of een vrouwtje?bij een mannetje wens ik je alvast succes met schoonmaken want de urine heeft echt een penetrante geur..ik zou bodembedekking pakken die zo stofvrij mogelijk is. Het voer kun je in de dierenwinkel kopen, muizen eten in de natuur alles dus let erop dat er ook "vlees" in zit anders kun je kattebrokjes bijvoeren. Dagelijks kun je de muis een klein stukje witloof, andijvie, wortel, bloemkool, paprika, komkommer of broccoli geven. Sla en kool kun je beter niet geven! Ze drinken veel dus zorg voor voldoende water

Succes en veel plezier
__________________
als ik hier iets zeg dan ben ik me waarschijnlijk aan het vervelen
Met citaat reageren
Oud 12-12-2007, 18:58
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Een oudere gerbil accepteert het niet altijd als er nog een soortgenootje bij komt.
Dit schijnt vaker voor te komen bij de vrouwtjes dan bij de mannetjes. Daarin zijn eigenlijk 3 mogelijkheden:
1) de andere gerbil accepteert het zonder gezeur
2) je kan ze aan elkaar laten wennen door de kooien te splitsen en daarna gaat het goed (in bijna alle gerbilboekjes staat hoe je dat doet en ook veel op het internet te vinden)
3) ze vechten net zolang door totdat er eentje dood is.

Ik zou wel altijd proberen of je er nog een gerbil bij kunt plaatsen, want alleen zijn ze echt niet gelukkig.

Qua voeding kun je inderdaad het beste als hoofdvoer een voer van de dierenwinkel pakken, wel speciaal voer voor gerbils bijvoorbeeld Gerri Gerbil.
Ze houden veel van zaadjes en pitjes van planten (bijvoorbeeld zonnebloempitten).
Geef beslist geen melkproducten (yoghurt drops), gerbils zijn hier (vaak) allergisch voor. Groente en fruit kun je ook geven (geen verse banaan!), maar hou er wel rekening mee dat gerbils niet veel vocht gewend zijn en aankunnen, geef dus bijvoorbeeld geen komkommer.

Het is het leukste om gerbils in een oud aquarium te houden met een dikke laag zand erin. Daar voelen ze zich het meeste in thuis en het is geweldig om te zien hoe ze hele gangenstelsels kunnen bouwen.

Gerbils zijn vooral dieren om naar te kijken, niet om vast te houden en mee te knuffelen. Ik me altijd rotgelachen om mijn gerbils, ze daagden op een gegeven moment zelfs de kat uit.

Van muizen weet ik niks, sorry.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst

*ohja pak een gerbil nooit op bij de staart. De huid kan dan loslaten en de staart zal dan verschrompelen en niet meer terug groeien. Zet om diezelfde reden ook nooit een tralieradje in de kooi!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2007, 21:24
Verwijderd
waarom koop je een dier als je er van te voren niks van weet?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2007, 13:19
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
waarom koop je een dier als je er van te voren niks van weet?
Tja, jammer altijd...
Met citaat reageren
Oud 22-12-2007, 14:25
strontkind
Avatar van strontkind
strontkind is offline
tweede kopen.
__________________
ik zeg maar zo: ik zeg maar niks. dan kunnen ze ook niet zeggen dat ik iets gezegd heb.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2007, 22:29
PV
PV is offline
Citaat:
Tja, jammer altijd...
het is niet alsof TS een hond koopt hoor... als je direct na aankoop op zoek gaat naar informatie en je hebt iig de instelling om goed voor het beestje te zorgen, is er niets 'jammer altijd' aan imo.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2007, 10:52
menniej
menniej is offline
Een hond is ook makkelijker te onderhouden dan knaagdieren. Ik kijk altijd eerst op internet voor informatie voordat ik een dier koop.

Een gerbil klimt ook veel, ze moeten ook de mogelijkheid hebben om te klimmen...
Ik zou je aanraden om een gerbilforum te zoeken, net als ook voor de muizen.
__________________
Greetz,
Met citaat reageren
Oud 24-12-2007, 11:39
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
Een gerbil klimt ook veel, ze moeten ook de mogelijkheid hebben om te klimmen...
Gerbils klimmen inderdaad, maar je doet ze veel meer plezier met een lading zand waar ze hele gangenstelsels in kunnen maken.
Ratten zijn echte klimgeiten. Die doe je ook echt tekort als je ze die mogelijkheid niet geeft.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2007, 12:38
menniej
menniej is offline
inderdaad!

Klimgeiten
__________________
Greetz,
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.