Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2008, 20:26
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Ik ben afgelopen jaar op kamers gegaan maar nu is het dus zo,
Samen met een vriend huren we 2 kamers plus douche toilet en keuken...
Onze huurbaas komt overdag als wij op school zijn in onze kamer om te controleren of de verwarming aan staat.. dit is nog tot daar aan toe.. maar we betalen geld zodat er een schoonmaakster langs komt eens in de maand wij hebben echter van 2 keer gemerkt dat er 1 is langs geweest de huurbaas zegt dat er 4 keer iemand geweest is om schoon te maken! We huren teven al 6 of 7 maand... Vervolgens is er overlegt dat er iemand mogt blijven slapen mits we dat van te voren even aangaven dit staat ook in het contract maar nu is het zo dat als bijvoorbeeld mijn vriendin komt slapen zei sochtends om 8 uur weer weg moet zijn omdat wij dan naar school gaan... Terwijl wij vinden dat zij in onze kamer kan blijven terwijl wij er niet zijn hier over staat ook niks in het contract! De verhuurder vind dus van niet en zegt dat ze het aan ons verhuurt en niet aan iemand anders! we hebben een jaar contract maar zouden het liefst zo snel mogelijk weg gaan! Zijn wij een advocaat nodig om dit contract te ontbinden op grond van hiervoor aangegeven redenen! En kunnen wij iemand gewoon op onze kamer laten als wij weg gaan omdat hierover niks in het contract staat en omdat dit niet aan ons is door gegeven toen wij gingen huren?

Met vriendelijke groet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2008, 21:29
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Ik zou het niet accepteren als m'n huisbaas telkens binnen komt lopen, zeker niet om te controleren of de verwarming aanstaat. Geen idee of zo iemand daar recht op heeft, maar het gaat toch op z'n minst ten koste van je privacy want je bent vast niet altijd op school. Die overige regels slaan mijns inziens ook nergens op. Ik ben echt blij dat mijn huisbaas maar zo'n eens per twee jaar langskomt en zelfs dan aangekondigd.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2008, 23:53
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Als huurder heb je het recht om een maand van tevoren te melden dat je gaat vertrekken. De verhuurder echter twee maanden, zodat de huurder genoeg tijd heeft om een ander onderkomen te zoeken. Van een vast jaarcontract heb ik nooit eerder gehoord.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 00:00
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Je kan op elk moment opzeggen met in achtneming van de opzegtermijn, maar je bent gek als je dat doet zonder eerst te proberen je rechten als huurder op te eisen.

Rechten waaronder geen toegang tot jouw kamer zonder daarvoor eerst toestemming te kregen. Als verhuurder zomaar een kamer binnenstormen is domweg in strijd met de bepalingen van de huurwet.
Waaronder betalen voor werkelijk verrichte diensten, spookfacturen tussen de servicekosten van schoonmakers die niet komen vallen daar niet onder, dus laat je huisbaas dan maar aankomen met de facturen van die schoonmaker. Je hebt per slot van rekening recht op een specificatie van de servicekosten.

Verder heb je tenzij expliciet anders is aangegeven in het contract gewoon recht om bezoek te ontvangen en te laten blijven zoals het jou goeddunkt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 08:54
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Meestal staat er in je contract op welke voorwaarden de huisbaas de woning mag betreden (meestal na afspraak, maar zeker niet willekeurig en zonder op de hoogte te zijn). Daarnaast mag je bezoek ontvangen, zolang dit niet de aard heeft van (permanente) bewoning. Wat betreft opzegging: dat staat meestal in het contract vermeldt.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 08:58
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Van een vast jaarcontract heb ik nooit eerder gehoord.
Dat bestaat volgens mij ook niet. Een huurder mag opzeggen zonder opgaaf van reden (met inachtneming van een opzegtermijn). De verhuurder mag alleen opzeggen op grond van redenen genoemd in - uit m'n hoofd - artikel 7:274 BW.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 11:13
Verwijderd
bij mijn contract staat ook dat ie in principe een jaar duurt en daarna stilzwijgend wordt verlengt tot wederopzegging
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 23:14
Verwijderd
De verhuurder zal je wel een bepaald huurgenot moeten verschaffen, maar als je een vervelende kerel als huurbaas hebt, dan kun je nog zoveel rechten hebben, het zal je niet baten. Die rechten claimen is voor jan met de pet geen echte oplossing waar je baat bij hebt. Het kost je moeite, veel ellende, en het conflict met je huisbaas loopt alleen maar meer op, en op lange termijn wil je zelf dan toch niet meer blijven, of de huurbaas werkt je eruit. Ervandoor gaan is dan inderdaad de beste oplossing. Ik zou het ook niet als te fatsoenlijk spelen, je hebt een jaarcontract, waarvan al 6a7 maanden erop zitten. Ik zou verhuizen als het kon, spullen weghalen, een brief sturen dat je het contract per direct opzegt. De borg ben je dan kwijt, maar je huusbaas zal je echt niet voor de rechter slepen, want dat kost hem meer dan het opleverd, hij vindt toch wel een ander.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 23:16
Verwijderd
Citaat:
Als huurder heb je het recht om een maand van tevoren te melden dat je gaat vertrekken. De verhuurder echter twee maanden, zodat de huurder genoeg tijd heeft om een ander onderkomen te zoeken. Van een vast jaarcontract heb ik nooit eerder gehoord.
Hangt er gewoon vanaf wat je hebt afgesproken, een jaarcontract is dus gewoon mogelijk als jij die afspraak hebt gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Hangt er gewoon vanaf wat je hebt afgesproken, een jaarcontract is dus gewoon mogelijk als jij die afspraak hebt gemaakt.
dat is dus niet waar. zelfs als je een contract hebt getekend waarin de opzegtermijn een half jaar is, geldt dat niet. In de wet staat dat de opzegtermijn van de huurder maximaal 1 betaaltermijnis met een maximum van 3 maand. De wet wint hier
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 14:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dat is dus niet waar. zelfs als je een contract hebt getekend waarin de opzegtermijn een half jaar is, geldt dat niet. In de wet staat dat de opzegtermijn van de huurder maximaal 1 betaaltermijnis met een maximum van 3 maand. De wet wint hier
Ja, waar de bepalingen conflicteren met de bepalingen van de huurwet is de bepaling uit het contract nietig, maar ik weet niet of dat geldt voor contracten voor een bepaalde termijn op zich.

De meeste contracten voor bepaalde tijd die ik zag waren 'contracten op basis van de leegstandswet', maar die wet voorziet alleen in objecten die ingrijpend verbouwd of afgebroken worden. Te verwachten is dat de huurwet dan wel voorziet in contracten voor een bepaalde termijn, zoals een jaar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 19:07
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Iedereen bedankt voor de reacties, maar het is allemaal in orde gekomen. Mijn ouders hebben gebeld dat we ouden stoppen met huren.. En daar ging ze in eerste instantie niet mee akkoord en toen heeft mijn vader gezegt dat hij het dan voor zal laten komen. En toen heeft ze vandaag weer gebeld om te zeggen dat ze akkoord ging maar dat de maand febr nog betaald moet worden en die maand zitten wij er dan ook nog.

Groeten
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 19:33
Verwijderd
Citaat:
dat is dus niet waar. zelfs als je een contract hebt getekend waarin de opzegtermijn een half jaar is, geldt dat niet. In de wet staat dat de opzegtermijn van de huurder maximaal 1 betaaltermijnis met een maximum van 3 maand. De wet wint hier
Goh, dat gaat over de opzegtermijn, als het daarmee in strijd is kun je het inderdaad aanpakken.
Maar je kunt best een huurovereenkomst voor een jaar sluiten, want dat is compleet iets anders dan de afgesproken opzegtermijn.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Iedereen bedankt voor de reacties, maar het is allemaal in orde gekomen. Mijn ouders hebben gebeld dat we ouden stoppen met huren.. En daar ging ze in eerste instantie niet mee akkoord en toen heeft mijn vader gezegt dat hij het dan voor zal laten komen. En toen heeft ze vandaag weer gebeld om te zeggen dat ze akkoord ging maar dat de maand febr nog betaald moet worden en die maand zitten wij er dan ook nog.

Groeten
Goeie oplossing.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 21:41
thegoodlife
Avatar van thegoodlife
thegoodlife is offline
Sorry dat ik dit topic ga hijacken, maar kan iemand duidelijkheid verschaffen over hoe het nu zit?

Ik zit met een huurcontract voor 2 jaar waarbinnen het volgens contract pas mogelijk is na 2 jaar op te zeggen. Verhuurder weigert een groot aantal zaken te fixen (verwarming is al 7 maanden defect, riool is defect/lekt beneden, CV ketel van ruim 20 jaar oud die tikt, kraakt en half werkt, slechte kabel tv aansluiting, en ga zo nog maar even door).

En ik kan wel zomaar vertrekken en een brief sturen maar die man is gewoon zo onredelijk - heb de rechtswinkel gebeld maar die zeggen dat ik vast zit aan die 2 jaar en hij het volledige bedrag kan vorderen als ik wegga en praktisch geen rechten heb. Ik heb al zo vaak gebeld, gemaild, brieven gestuurd maar het levert niets op.

thanks for the info
__________________
Life's a party, live it 2 the max!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Sorry dat ik dit topic ga hijacken, maar kan iemand duidelijkheid verschaffen over hoe het nu zit?

Ik zit met een huurcontract voor 2 jaar waarbinnen het volgens contract pas mogelijk is na 2 jaar op te zeggen. Verhuurder weigert een groot aantal zaken te fixen (verwarming is al 7 maanden defect, riool is defect/lekt beneden, CV ketel van ruim 20 jaar oud die tikt, kraakt en half werkt, slechte kabel tv aansluiting, en ga zo nog maar even door).

En ik kan wel zomaar vertrekken en een brief sturen maar die man is gewoon zo onredelijk - heb de rechtswinkel gebeld maar die zeggen dat ik vast zit aan die 2 jaar en hij het volledige bedrag kan vorderen als ik wegga en praktisch geen rechten heb. Ik heb al zo vaak gebeld, gemaild, brieven gestuurd maar het levert niets op.

thanks for the info
Nee, je kunt er niet zomaar vandoor gaan, dat is meer de kosten en baten tegen elkaar afwegen en doorhebben dat het voor de verhuurder niet uitkan om je proberen te pakken voor de rest van de termijn die je afgesproken had.

Wat je wel kan doen is brief sturen dat je wil dat die zaken worden opgeknapt en zolang geen volledige huur betaald totdat het probleem verholpen is. Gewoon de helft van het afgesproken bedrag, maar zeker niet minder, want dan zit jij weer fout en dat wil je natuurlijk niet.

Niets kunnen doen is natuurlijk kant en klare onzin, de verhuurder moet wel zorgen dat alles in orde is. Je kunt natuurlijk ook proberen het contract te laten ontbinden, wat waarschijnlijk een betere oplossing is als het nog om een langere termijn gaat, en zeker met zo'n verhuurder. Maar dan moet je wel echte hulp gaan zoeken. En vergeet niet dat als je weinig geld hebt, dat je dan in aanmerking komt voor rechtsbijstand, en je dus maar een deel van de kosten zelf hoeft te dragen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 18:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik zit met een huurcontract voor 2 jaar waarbinnen het volgens contract pas mogelijk is na 2 jaar op te zeggen.
En staat jouw handtekening eronder, ergo, ben je daar met open ogen ingestonken of niet?

Hoewel de verhuurder dan wel weer verplicht is dergelijke dingen te (laten) repareren. Doet hij dat niet (termijn was een week of twee geloof ik) dan mag je dat zelf laten doen en de rekening naar de verhuurder laten sturen (niet zelf het onderhoud betalen en dan van de verhuurder geld vragen!).
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 20:12
thegoodlife
Avatar van thegoodlife
thegoodlife is offline
Ik dacht al zoiets.
Ja het was stom om ervoor te tekenen maar ik had gewoon dringend een appartement nodig en mijn budget is een paar maanden niet zo denderend geweest als nu en als je 3 maanden in een hotel hebt gezeten wil je gewoon ergens wonen en maakte het (achteraf, helaas) weinig uit waar en heb ik gewoon een handtekening gezet uit de angst niet op korte termijn iets anders te vinden. Verder was het bedrijf waar ik toen werkte vrijwel failliet, dus dat was ook al niet ideaal.

Ik wil hier gewoon niet blijven wonen, dus ik denk dat ik dan op een akkoordje probeer te gooien. 3 maanden huur kan ie hebben, of anders zoek ik een andere huurder. Denk dat dit de beste oplossing is.

Thanks voor het advies!
__________________
Life's a party, live it 2 the max!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Huurovereenkomst voor bepaalde tijd tussentijds opzegbaar?
Femic
0 27-06-2010 18:27
Werk, Geld & Recht Vraag over servicekosten
Quantes
6 18-06-2008 09:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.