Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2005, 17:22
Go
Avatar van Go
Go is offline
Het kabinet voert per 1 januari een heffing in op mp3- en dvd-spelers als compensatie voor het illegaal kopiëren via het Internet. Wat een belachelijk voorstel! Dat betekent straks dat ook mensen die legaal mp3's en dvd's kopiëren, straks voor deze heffing gaan betalen. Dan kunnen we de straks lekker op los kopiëren, de branche krijgt toch wel een vergoeding hiervoor!

Bron: http://www.nu.nl/news/620255/54/Tot...mp3-speler.html

url gefixt- NM

Laatst gewijzigd op 05-11-2005 om 20:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2005, 17:25
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Mooi toch, hoef ik me ook niet schuldig te voelen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 17:26
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 04-11-2005 @ 18:25 :
Mooi toch, hoef ik me ook niet schuldig te voelen.
Als dit nou een vrijbrief is om lekker er op los te kopiëren, kan ik het me nog enigszins voorstellen. Maar dat zal ook wel weer niet het geval zijn
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 17:59
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
gerwin schreef op 04-11-2005 @ 18:26 :
Als dit nou een vrijbrief is om lekker er op los te kopiëren, kan ik het me nog enigszins voorstellen. Maar dat zal ook wel weer niet het geval zijn
Aslof je anders niet download...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 18:03
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 04-11-2005 @ 18:59 :
Aslof je anders niet download...
doe ik nu ook al genoeg, alleen velen zullen deze heffing als een legitimering voor het illegaal uitwisselen van 'beschermd' materiaal zien, zoals jij al min of meer aangaf.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 18:05
Wawl
Wawl is offline
Als er geld te verdienen valt dan staat de overheid vooraan.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 18:13
Verwijderd
Begrijpelijk. De redenatie erachter is dezelfde als bij heffingen op lege media (CD-R, DVD-R). Namelijk er zijn zoveel gebruikers van die spullen, dat je met grote waarschijnlijkheid kunt stellen dat bijv. 85% van die schijfjes gebruikt wordt voor illegale kopieën. Natuurlijk zijn er dan ook wel 15% legale gebruikers, maar het is niet mogelijk om vantevoren uit te zoeken wie wel en wie niet illegaal gaat kopiëren. Een typisch voorbeeld dus van 'de goeden moeten lijden onder de slechten'. Jammer, maar niets aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 18:18
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-11-2005 @ 19:13 :
Begrijpelijk. De redenatie erachter is dezelfde als bij heffingen op lege media (CD-R, DVD-R). Namelijk er zijn zoveel gebruikers van die spullen, dat je met grote waarschijnlijkheid kunt stellen dat bijv. 85% van die schijfjes gebruikt wordt voor illegale kopieën. Natuurlijk zijn er dan ook wel 15% legale gebruikers, maar het is niet mogelijk om vantevoren uit te zoeken wie wel en wie niet illegaal gaat kopiëren. Een typisch voorbeeld dus van 'de goeden moeten lijden onder de slechten'. Jammer, maar niets aan te doen.
Als de industrie er toch een vergoeding voor krijgt kunnen ook lekker kopiëren. Soms hoor je in het nieuws dat de muziekindustrie iemand aanklaagt en bepaalde 'schade' op die persoon verhaalt. Ik neem aan dat het bedrag dat na het invoeren van deze heffing op zulke personen kan worden verhaald stukken lager komt te liggen dan nu het geval is, wat, voorzover het al het geval was, de drempel voor het 'illegaal (?)' kopiëren van beschermd materiaal verlaagt?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 18:18
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Moeten we straks ook heffingen gaan betalen over gewone HDDs? omdat toch 90% van wat er op komt te staan illegaal is?

maargoed...weer een paar artikelen die ik ga laten halen uit duitsland
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 18:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Enige aanwijzing of kopiëren wanneer deze heffing er is legaal zal worden?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 18:58
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 04-11-2005 @ 19:18 :
Als de industrie er toch een vergoeding voor krijgt kunnen ook lekker kopiëren. Soms hoor je in het nieuws dat de muziekindustrie iemand aanklaagt en bepaalde 'schade' op die persoon verhaalt. Ik neem aan dat het bedrag dat na het invoeren van deze heffing op zulke personen kan worden verhaald stukken lager komt te liggen dan nu het geval is, wat, voorzover het al het geval was, de drempel voor het 'illegaal (?)' kopiëren van beschermd materiaal verlaagt?
Nee, want die heffing is niet alleen een (heel magere en eigenlijk te verwaarlozen) tegemoetkoming in de inkomsten die artiesten derven. Er steekt meer achter, bijvoorbeeld het ontmoedigen van kopiëren (in die zin heeft de heffing het karakter van een boete).

Als je auteursrechtelijk beschermd materiaal kopieërt, pleeg je inbreuk op auteursrecht. Als de eigenaar van het materiaal jou dan zoals in jouw voorbeeld voor de rechter daagt, dan heeft die nog steeds recht op volledige vergoeding van zijn schade. Die vijftig cent die je per schijfje hebt betaald blijft eigenlijk helemaal buiten beschouwing.

In Amerika ligt het nog weer heel anders, omdat men daar het verschijnsel van zgn. punitive damages kent (in Nederland kan schadevergoeding uit onrechtmatige daad in beginsel nooit méér zijn dan de schade die het slachtoffer heeft geleden, in Amerika kan daarbovenop nog een soort 'straf' komen, waarmee dus eigenlijk geen schade meer wordt weggenomen maar die een zuiver punitief karakter hebben).

Citaat:
T_ID schreef:
Enige aanwijzing of kopiëren wanneer deze heffing er is legaal zal worden?
Natuurlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:19
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Da's prima, ik download toch alles en heb niet de minste interesse in intellectueel eigendomsrecht (of eigendomsrecht überhaupt). Voor die tien cent per lege CD ofzo wil ik hen best €40 per CD aan gederfde inkomsten bezorgen
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:22
Verwijderd
De heffing op lege DVDR media is wel vrij hoog. Ik geloof 50 eurocent per schijfje. Gelukkig koop ik toch altijd alles in Duitsland (gemiddeld ~12 euro per spindel van 25+R van alle goede merken, terwijl je hier nergens spindels onder de 25 euro ziet). Ik voel me er niet schuldig over: ik brand niet auteursrechtelijk beschermd materiaal.

Vreemd trouwens dat mensen schijnen te denken dat die heffing de onrechtmatigheid van het kopiëren opheft. Als je 's ochtends honderd euro betaalt bij het politiebureau, dan mag je toch nog steeds niet de hele dag straffeloos met 230 rondscheuren?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het 'misdrijf' in dit geval is dat de industrie geen geld vangt aan auteursrechten voor een kopie. Als je die auteursrechten bij het kopen van je cd'tje al afdraagt dan is het niet gek te veronderstellen dat de kopie daarna gemaakt mag worden. Auteursrechten schend je er niet mee, die zijn immers al betaald. (ervan uitgaande dat deze accijns de afdracht over auteursrechten dekt)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:31
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-11-2005 @ 20:29 :
Het 'misdrijf' in dit geval is dat de industrie geen geld vangt aan auteursrechten voor een kopie. Als je die auteursrechten bij het kopen van je cd'tje al afdraagt dan is het niet gek te veronderstellen dat de kopie daarna gemaakt mag worden. Auteursrechten schend je er niet mee, die zijn immers al betaald. (ervan uitgaande dat deze accijns de afdracht over auteursrechten dekt)
dat klopt en bij cassetebandjes ( ja die bestaan nog ) werkt dat ook zo een deel gaat naar de buma/stemra
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:31
Verwijderd
Dat laatste is dus niet het geval. Die heffing is niet meer dan een symbolische tegemoetkoming. In het geval van heffingen op audiovisuele dragers wordt dat geind door stichting De Thuiskopie.

Een volledige doorberekening van de verliezen aan elk individueel schijfje is onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Tja, dan is het gewoon accijns op een product waarvan de overheid niet wil dat het mateloos gebruikt wordt.

Maar ja, zolang ik veel zaken die ik van internet pluk hun geld niet echt waard vind (en nee, dat is geen excuus om niets te kopen, er ligt voor een slordige 2600 euro aan legale games en muziek onder mijn bureau) of uberhaupt niet legaal aan kan komen dan blijft illegaal kopiëren een goede oplossing. Not to mention (semi-)legale oplossingen als Russische downloadsites die voor een schijntje dezelfde zaken legaal aanbieden.

Ik kan voor € 20-40 naar de Free Record rennen, of voor 81 dollarcent (het zal een eurocent of 65 zijn) dezelfde cd even legaal downloaden.

Kopiëren wordt met zo'n accijns niet opgelost. Als er al maatregelen worden genomen op het gebied van downloaden van internet, dan mag er ook best eens iets gedaan worden aan de illegale methoden die opspoorders van computercriminaliteit soms gebruiken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:43
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-11-2005 @ 20:22 :
(...) Vreemd trouwens dat mensen schijnen te denken dat die heffing de onrechtmatigheid van het kopiëren opheft. Als je 's ochtends honderd euro betaalt bij het politiebureau, dan mag je toch nog steeds niet de hele dag straffeloos met 230 rondscheuren?
Dan moet je ook een goede vergelijking maken. Iemand die die 100 euro op het politiebureau betaalt heeft dat aan zich zelf te wijten, terwijl diegene die die schijfjes voor eigen gebruik koopt, teneinde niet-auteursrechterlijk beschermd materiaal te kopiëren, wel zo'n heffing betaalt.

Als elke mobilist nou standaard een 'ovetredingsheffing' van om mij part 15 euro zou moeten betalen, afgezien van de vraag of je je aan de verkeersregels houdt of niet, vind ik het niet vreemd dat mensen zeggen 'voor het overtreden van een overtreding heb ik in feite al betaald; ik ga niet twee keer betalen'.

Het aspect dat mij in deze heffing stoort, is dat, zoals jij het al zei, de 'goeden onder de slechten lijden'.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-11-2005, 19:44
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 04-11-2005 @ 20:39 :
Tja, dan is het gewoon accijns op een product waarvan de overheid niet wil dat het mateloos gebruikt wordt.

(...)

Kopiëren wordt met zo'n accijns niet opgelost. Als er al maatregelen worden genomen op het gebied van downloaden van internet, dan mag er ook best eens iets gedaan worden aan de illegale methoden die opspoorders van computercriminaliteit soms gebruiken.
Dat is het dus precies. Jij betaalt altijd accijns over benzine, ook al drink je hem op en gebruik je hem niet om een verbrandingsmotor te laten draaien. Je betaalt ook altijd accijns over sigaretten, ook al rook je ze niet op maar bouw je er een kunstwerk van. De overheid wil de verkoop van dat soort shizzle gewoon ontmoedigen.

En tegen kopiëren kun je je inderdaad niet wapenen. Je kunt namelijk nooit met voordelige prijzen opbieden tegen gratis.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:46
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-11-2005 @ 20:44 :
En tegen kopiëren kun je je inderdaad niet wapenen. Je kunt namelijk nooit met voordelige prijzen opbieden tegen gratis.
En iTunes dan?
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:47
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-11-2005 @ 20:31 :
Dat laatste is dus niet het geval. Die heffing is niet meer dan een symbolische tegemoetkoming. In het geval van heffingen op audiovisuele dragers wordt dat geind door stichting De Thuiskopie.

Een volledige doorberekening van de verliezen aan elk individueel schijfje is onmogelijk.
Als de heffing slechts symbolisch is en dus een gering betreft, wat heeft het dan voor zin? Het resulteert alleen maar in onbegrip bij de consumenten die zich al aan de regels houden en als je ziet naar de kosten voor het heffen van zo'n bedrag blijft er toch (relatief) weinig over.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 19:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-11-2005 @ 20:44 :
En tegen kopiëren kun je je inderdaad niet wapenen. Je kunt namelijk nooit met voordelige prijzen opbieden tegen gratis.
Tegen gratis niet.

Fabrikanten en ons aller vrienden van stichting brein beweren toch echt dat elke cent van de huidige prijzen terecht is en broodnodig om investeringen terug te verdienen.

Maar ontwikkelingen als legale downloadsites die je albums voor nog geen euro cadeau doen geeft wel reden om ernstige vraagtekens te plaatsen bij de prijzen van muziek en software.


Gelukkig hoeft dat geen Robin Hood-achtig gezeik over kartelvorming en belachelijke winstmarges te worden als we gewoon allemaal onze spullen bij dat soort legale sites halen, die daarmee de gewone winkels die de volle mep rekenen wegconcurreren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 21:38
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ik vraag me altijd af waarom spellen als FIFA voor 50 euro in de winkel liggen terwijl ze over de hele wereld verkocht worden en niet taalgebonden zijn (zoals bij boeken). Ik kan me niet voorstellen dat fabrikanten met een lagere prijs de kosten er niet uit krijgen. Hetzelfde geldt voor muziek.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 21:53
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 04-11-2005 @ 20:50 :
Tegen gratis niet.

Fabrikanten en ons aller vrienden van stichting brein beweren toch echt dat elke cent van de huidige prijzen terecht is en broodnodig om investeringen terug te verdienen.

Maar ontwikkelingen als legale downloadsites die je albums voor nog geen euro cadeau doen geeft wel reden om ernstige vraagtekens te plaatsen bij de prijzen van muziek en software.


Gelukkig hoeft dat geen Robin Hood-achtig gezeik over kartelvorming en belachelijke winstmarges te worden als we gewoon allemaal onze spullen bij dat soort legale sites halen, die daarmee de gewone winkels die de volle mep rekenen wegconcurreren.
Heh. De argumenten die BREIN aanvoert kloppen van geen kant (van de buitenlandse industrie ook niet). Men beweert dat de prijzen van CD's en DVD's zo hoog zijn komen te liggen vanwege thuiskopiëren, maar het is in feite juist anderom: er wordt thuis gekopieërd omdat CD's zo achterlijk duur zijn. Ik betaald als twaalfjarige ook al bijna 45 gulden (44,95) voor een verzamel-cd als Yabba Dabba Dance van Arcade - en dat echt nog járen voor de tijd dat thuisbranders beschikbaar waren. Dat is pure flauwekul.

Bovendien, het is hooguit zo dat de winst terugloopt, niet dat er verlies wordt geleden. Of er nu veel gekopieërd wordt of niet, muziekwinst komt niet alleen uit cd-verkoop, maar ook (vooral) uit rechten die tv- en radiostations betalen, uit merchandise, uit optredens, uit het ergens aan verbinden van de artiestennaam. Veel van de 'echte fans' kopen de CD toch wel; thuiskopiëren en kopen zijn maar voor een deel overlappende markten. Bovendien heeft de industrie het aan zichzelf te wijten dat ze nu aangepakt wordt, door jarenlang alleen maar shit over het publiek uit te braken. Die ééndagsvliegjes moeten het inderdaad hebben van de verkoop van hun eerste album, en dat wordt geraakt door thuiskopiëren.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 22:35
Mr.Hypert€xt
Avatar van Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Die geldwolven verzinnen steeds wat nieuws, rot toch op met je muziekindrustrie, ik luister die commerciële bullshit waar het om draait $$$ toch niet.

Als ze ook nog eens op HDD's willen gaan heffen wordt het voor veel mensen wel wat té
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2005, 23:38
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Zei de muziek industrie ook niet dat alle muziekanten dood zouden gaan van de honger dankzij cassete bandjes? En toch zie in die 50 cent in een hummer tof lopen te doen, terwijl die voor een kleine fortuin aan diamanten om zijn nek heeft hangen

Als ik moet kiezen tussen een cd kopen voor 25 euro of adsl voor 25 euro per maanden en gratis de muziek dowonload is de keuzen zeer snel gemaakt.
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 00:11
Verwijderd
Citaat:
JCG schreef op 05-11-2005 @ 00:38 :
Als ik moet kiezen tussen een cd kopen voor 25 euro of adsl voor 25 euro per maanden en gratis de muziek dowonload is de keuzen zeer snel gemaakt.
Precies. Al willen ze dat ze cd's blijven verkopen moeten gewoon de prijzen omlaag. Vergeleken met het buitenland worden we hier gewoon genaaid. In Amerika koop je de nieuwste cd's voor de helft van de prijs die we hier betalen
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 09:58
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
JCG schreef op 05-11-2005 @ 00:38 :
Zei de muziek industrie ook niet dat alle muziekanten dood zouden gaan van de honger dankzij cassete bandjes? En toch zie in die 50 cent in een hummer tof lopen te doen, terwijl die voor een kleine fortuin aan diamanten om zijn nek heeft hangen

Als ik moet kiezen tussen een cd kopen voor 25 euro of adsl voor 25 euro per maanden en gratis de muziek dowonload is de keuzen zeer snel gemaakt.
dat komt omdat de artiest bijna geen flikker verdiend met cd-verkoop.

Eigenlijk zouden artiesten blij moeten zijn met het branden van cd's. Want het blijft een vorm van reclame om naar een concert te gaan van diegene
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 11:31
Verwijderd
Ach, ik heb toch al een dvd- en mp3speler.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 11:35
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 04-11-2005 @ 20:43 :
(...)

Het aspect dat mij in deze heffing stoort, is dat, zoals jij het al zei, de 'goeden onder de slechten lijden'.
Wat er ook zij van die vergelijking, het is logisch dat je je stoort aan dat aspect. Maar het is goed te verklaren dat dat erin zit. Het is namelijk bekend dat de overgrote meerderheid (misschien wel meer dan negentiende) van de kopers van lege CD- en DVD-media en van MP3-spelers die dingen voornamelijk vullen met auteursrechtelijk beschermd materiaal. Het is onmogelijk om van geval tot geval te bepalen wie er een 'goede' en wie er een 'slechte' is.

Iemand die een gruwelijk vervuilende Hummer rijdt, betaalt ook evenveel per liter brandstof als iemand die een relatief schoon klein autootje rijdt.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 14:02
tjerk
tjerk is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-11-2005 @ 20:22 :

Vreemd trouwens dat mensen schijnen te denken dat die heffing de onrechtmatigheid van het kopiëren opheft. Als je 's ochtends honderd euro betaalt bij het politiebureau, dan mag je toch nog steeds niet de hele dag straffeloos met 230 rondscheuren?
Volgens het ne bis in idem-beginsel betekent het betalen van de boete aan het politiebureau voor de snelheidsovertreding dat die zaak is afgehandeld en dat de overtreder niet meer kan worden aangesproken op die overtreding. Wanneer men een 'boete' betaalt bij de aanschaf van een lege cd/dvd, zou het ook kunnen worden gezien als 'afgehandeld'. Ik ben het wel met je eens dat het het kopiëren niet goedmaakt, maar heel gek is het niet gedacht.

Overigens vind ik de vergelijking met accijns op sigaretten op benzine en sigaretten hiermee niet te vergelijken; het zijn producten die slecht zijn voor de volksgezondheid, maar niet producten waarmee overtredingen/misdrijven in de hand worden gewerkt.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 14:44
Verwijderd
Denk je dat mensen aan het ne bis in idem-beginsel dachten toen ze zeiden dat het kopiëren nu maar legaal moest worden? De meeste mensen weten niet eens wat dat betekent. Waar het om gaat is dat mensen denken 'ik betaal ervoor, dus mag het'. Ook het idee dat 'ik niet hoef te betalen want ik doe geen foute dingen' is diepgeworteld. Mensen willen vaak niet accepteren dat omwille van de praktische hanteerbaarheid soms de goeden onder de slechten moeten lijden. Dat geldt voor kopiëren en ook voor drank of sigaretten, hoewel bij sigaretten het causale verband tussen het gebruik en de verslechterde gezondheid wel veel sterker is dan bij drank. Iemand die matig drinkt doet daarmee zijn lichaam juist een plezier, want hij verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Toch moet hij dezelfde heffingen betalen over een flesje ouwe klare als de dronkenlap die wel degelijk torenhoge doktersrekeningen naar de verzekering stuurt.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 20:31
Go
Avatar van Go
Go is offline
Nare bedankt!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 20:33
Cola
Avatar van Cola
Cola is offline
aaaaah waar gaat het heen met ons land
__________________
ajacied 4-life
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 10:18
LB06
LB06 is offline
Natuurlijk heft die heffing het verbod op onrechtmatig kopieren niet op. Daar gaat het ook niet om. Het gaat meer om de houding van de consumenten t.o.v. dit 'fenomeen'.

Als men meent dat ze heffing moeten gaan heffen op media waarmee niet inherent iets illegaals aan is, hebben de mensen toch al snel het idee dat ze eigenlijk al betaald hebben voor de muziek. En groot gelijk hebben ze, wat mij betreft. Tel daarbij de marges op die men (illegaal!) behaalt door kartelvorming op de muziekmarkt en ik weet al waar ik mijn muziek vandaan haal en blijf halen.

Laatst gewijzigd op 06-11-2005 om 10:21.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 10:45
Rec_It
Rec_It is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 05-11-2005 @ 10:58 :
dat komt omdat de artiest bijna geen flikker verdiend met cd-verkoop.

Eigenlijk zouden artiesten blij moeten zijn met het branden van cd's. Want het blijft een vorm van reclame om naar een concert te gaan van diegene
Net als bij Rolex. Vanuit Rolex vindt men het niet erg dat er nephorloges op de markt zijn. Mensen die er een kunnen betalen zullen regelmatig na aankoop van een neppert, alsnog een echte kopen. Het is alleen maar reclame.

Dit initiatief is naar mijn mening alleen om de platenbonzen, die niet op tijd in hebben gezien dat internet een bedreiging zou gaan vormen, te helpen.

De artiesten zelf krijgen een naamsbekendheid van hier tot aan het dak van de wereld en vinden dat allang best.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-11-2005, 11:10
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Die sukkels weten nog steeds niet wat ze moeten doen; gewoon die zooi wat goedkoper maken, dan komen er heus wel mensen naar de winkel.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 12:32
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 06-11-2005 @ 12:10 :
Die sukkels weten nog steeds niet wat ze moeten doen; gewoon die zooi wat goedkoper maken, dan komen er heus wel mensen naar de winkel.
Dat denk ik dus juist niet, want zoals ik al zei: je kunt zelfs met hele lage prijzen nog niet opbieden tegen gratis. CD's moeten echt nog maar vijf euro kosten willen ze een serieus alternatief zijn en dan nog is het niet mogelijk een écht grote collectie aan te leggen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 12:42
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-11-2005 @ 13:32 :
Dat denk ik dus juist niet, want zoals ik al zei: je kunt zelfs met hele lage prijzen nog niet opbieden tegen gratis. CD's moeten echt nog maar vijf euro kosten willen ze een serieus alternatief zijn en dan nog is het niet mogelijk een écht grote collectie aan te leggen.
Dat laatste is maar net afhankelijk van waar je je prioriteit legt. Als jij een groot fan van muziek bent en wel waarde hecht aan originele cd's, dan is het zeker wel mogelijk om een grote collectie aan te leggen.

De vraag is alleen of je het de moeite en het geld waard vind om het ook daadwerkelijk te gaan doen. Ik denk dat vooral het geld het grootste struikelblok is. Iedereen denkt: 'Waarom zou ik nog cd's kopen als ik ze ook kan downloaden?' en zal niet de tijd en het geld er voor vrij maken om naar de winkel te gaan om een cd te kopen.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:28
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-11-2005 @ 13:32 :
Dat denk ik dus juist niet, want zoals ik al zei: je kunt zelfs met hele lage prijzen nog niet opbieden tegen gratis. CD's moeten echt nog maar vijf euro kosten willen ze een serieus alternatief zijn en dan nog is het niet mogelijk een écht grote collectie aan te leggen.
Al zouden alles in de winkel gratis zijn, dan nog zouden luie mensen zoals ik blijven downloaden omdat dat gewoon vanuit je luie stoel kan.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-11-2005 @ 14:28 :
Al zouden alles in de winkel gratis zijn, dan nog zouden luie mensen zoals ik blijven downloaden omdat dat gewoon vanuit je luie stoel kan.
Mwo, dat weet ik niet. De officiële covers erop, gewoon de mooi bedrukte cd en de verkoopaantallen voor de artiest zelf zijn mij op zich ook wel wat waard.

Maar ja, dat koop ik dus niet als het betekent dat ik eind van de maand rode cijfers moet gaan schrijven vanwege cd's die ik gekocht heb.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-11-2005 @ 14:28 :
Al zouden alles in de winkel gratis zijn, dan nog zouden luie mensen zoals ik blijven downloaden omdat dat gewoon vanuit je luie stoel kan.
Ik ben er wel van overtuigd dat er een (grote?) groep mensen is waarbij er wel degelijk zoiets bestaat als een 'evenwichtsprijs' waarop de voordelen van een echte CD (mooi boekje, echte fan-gevoel, geen gewetensnood) het geld dat de CD kost, waard wordt. Ik download bijvoorbeeld heel veel CD's die ik anders nooit gekocht zou hebben, omdat ik het geld er niet voor over heb. Maar ik heb ook wel eens CD's gedownload en later gekocht, gewoon omdat ik die muziek zo mooi vond dat ik het origineel wilde hebben (nu ging het om een CD van acht euro, maar toch).

Er zitten ook positieve neveneffecten aan: zo ben ik door downloaden in aanraking gekomen met genres die ik anders waarschijnlijk niet zou hebben ontdekt, waardoor ik nu weer in andere markten dan eerst echte CD's heb aangeschaft. En dat is ook weer wat waard: downloaden zorgt immers wel voor grote (naams)bekendheid, en daar zijn met name moderne artiesten bij gebaat (die immers vooral op hun eerste album goed moeten verkopen).
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:46
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-11-2005 @ 14:39 :
Mwo, dat weet ik niet. De officiële covers erop, gewoon de mooi bedrukte cd en de verkoopaantallen voor de artiest zelf zijn mij op zich ook wel wat waard.
Ja dat is waar. De boekjes en mappen die jij spelletjes krijgt zijn ook wel eens handig. En bij cd's is de kwaliteit van het geluid hoger. Misschien toch een reden om er maximaal een paar euro voor over te hebben, maar zeker niet de woekerbedragen van nu.

@ nare man: jullie hebben helemaal gelij.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:47
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-11-2005 @ 14:46 :
En bij cd's is de kwaliteit van het geluid hoger.
Behold, de opkomst van lossless formaten als FLAC en APE
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:50
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-11-2005 @ 14:47 :
Behold, de opkomst van lossless formaten als FLAC en APE
Niet weer een nieuw systeem.
Is mijn nieuwe dvd-speler nu al niks meer waard.

Kunnen ze dat soort dingen niet in een keer uitvinden/perfectioneren?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:55
Verwijderd
Nee, want het wordt vaak door hobbyisten gedaan. Maar in het geval van FLAC of APE is niet echt nodig dat jouw DVD-speler het ondersteunt. Immers, het is lossless, dus als je het weer omzet naar een gewone audio-CD en hem op een CD-R brandt, dan heb je een exacte, verliesloze 1-op-1 kopie van het origineel. En die audio-CD kan jouw DVD wel gewoon afspelen.

FLAC/APE zijn dan ook niet zo klein als MP3. Een volledige CD van 60 minuten in FLAC/APE is ook al snel 300 MB.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-11-2005 @ 14:46 :
Ja dat is waar. De boekjes en mappen die jij spelletjes krijgt zijn ook wel eens handig. En bij cd's is de kwaliteit van het geluid hoger. Misschien toch een reden om er maximaal een paar euro voor over te hebben, maar zeker niet de woekerbedragen van nu.
Dat zeg ik ook. Ik koop zelden meer dan een cd per maand, simpelweg omdat ik er niet zoveel geld aan wil uitgeven. Wel download ik redelijk veel legaal. Ondanks dat ik met gezond verstand toch vraagtekens moet zetten bij 81 dollarcent voor een heel album is het wel een goede manier, ik ben tenminste niet vervolgbaar.

Goede ontwikkeling dat stichting brein trouwens hun kort geding tegen de internetaanbieders heeft verloren over verstrekken van persoonsgegevens. Ik had hier al een opzegbrief klaar liggen voor het geval mijn aanbieder (tiscali in mijn geval) zou besluiten uit zichzelf mee te werken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 14:03
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-11-2005 @ 14:55 :
Nee, want het wordt vaak door hobbyisten gedaan. Maar in het geval van FLAC of APE is niet echt nodig dat jouw DVD-speler het ondersteunt. Immers, het is lossless, dus als je het weer omzet naar een gewone audio-CD en hem op een CD-R brandt, dan heb je een exacte, verliesloze 1-op-1 kopie van het origineel. En die audio-CD kan jouw DVD wel gewoon afspelen.

FLAC/APE zijn dan ook niet zo klein als MP3. Een volledige CD van 60 minuten in FLAC/APE is ook al snel 300 MB.
*denkt weemoedig terug aan de tijden waarin je enkel het casettebandje had, zonder al die afkortingen van lelijke Engelse woorden* zucht
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 14:05
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-11-2005 @ 14:56 :
Goede ontwikkeling dat stichting brein trouwens hun kort geding tegen de internetaanbieders heeft verloren over verstrekken van persoonsgegevens. Ik had hier al een opzegbrief klaar liggen voor het geval mijn aanbieder (tiscali in mijn geval) zou besluiten uit zichzelf mee te werken.
ik zou ook zeker van mijn ticali-abbo zijn afgestapt indien ze mijn gegevens zouden verstrekken aan derden.


Maar goed, we bekijken het nu wel allemaal van onze eigen kant, maar zorgt al dat gedownload er ook niet dat kunst verloren gaat/kunst niet geboren wordt?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 14:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Goeie vraag. Ik denk echter dat het wel los zal lopen. De muziekwereld haalt zijn geld hoofdzakelijk uit andere plaatsen dan albumverkoop, en de gamesindustrie schijnt het ook prima te overleven tot nu toe.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware beveiliging van CD afhalen
Verwijderd
19 25-07-2005 00:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.