Oud 26-01-2008, 14:44
Mening Gever
Mening Gever is offline
Ik zit nu op de HAVO in de 5e klas. Na dit jaar was ik van plan om te gaan studeren op een HBO school. Maar dat gaat mij ongeveer 1500 euro kosten per jaar.

Mijn ouders hebben dat geld niet, ik heb dat geld niet, heb ik nog een kans?

Ik heb een bijbaantje... In 2 maanden werktijd heb ik 240 euro verdiend. Ik was van plan om het aan iets leuks te besteden, maar het lijkt erop dat ik maar voor mijn opleiding moet sparen. De studiefinanciering is toch maar 90 euro per maand?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2008, 15:03
PV
PV is offline
kijk eens rond op de site van IB groep. Je kunt een aanvullende beurs krijgen als je ouders weinig verdienen, je kunt collegegeldkrediet nemen of extra geld lenen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 15:22
Mening Gever
Mening Gever is offline
Met die aanvullende basisbeurs kom ik ongeveer precies uit op de schoolkosten. Ik neem aan dat mijn ouders te weinig verdienen om daar recht op te hebben. Andere kosten (ziekenfonds, kleren etc) zal ik maar met het geld van mijn baantje betalen, of een lening, waarvoor ik iets van 50 euro per maand moet terugbetalen.

Heeft iemand hier in een dergelijke situatie zoals mij gezeten? Hoe deed jij dat?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 15:50
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Je kan bij de IB-groep naast je basisbeurs ook collegegeldkrediet krijgen. Met dat laatste kun je dus je collegegeld van +/- 1500 euro betalen, met je basisbeurs kun je dan je boeken gaan betalen en met het geld wat je verdient met je bijbaantje je ziektekostenverzekering en overige dingen.

Overigens ligt de grens voor een extra aanvullende beurs best hoog, zelfs als je ouders samen 40000 euro per jaar verdienen, heb jij nog recht op een aanvullende beurs. Kijk hier gewoon eens samen met je ouders naar, dan weet je hoeveel je extra kan krijgen.

Als dit niet genoeg is kan je bij de IB-groep best een behoorlijk bedrag bijlenen. Dat ga je pas terugbetalen 2 jaar nadat je je diploma hebt gehaald (eventueel naar draagkracht). Bijlenen via de IB-groep is dan ook een best goede manier om aan extra geld te komen om een relatief veilige manier.

Je kan natuurlijk ook wat meer gaan werken (bijvoorbeeld 's avonds).
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 16:34
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ja zelfde situatie, was alleen slim genoeg om meer te kunnen verdienen in 2maanden(tering zeg 240 in 2 maanden) heb geleend bij de IB-groep, tegenwoordig is er ook nog college geldkrediet, dus qua geld hoef je je geen zorgen te maken bij je opleiding, netjes geregeld allemaal, en terugbetalen gaat ook zeer flexibel.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 16:48
Nyawa
Misschien is het een tip om, mits je niet vaak ziek bent of anderszins veel zorgkosten hebt, bij het aanvragen van je zorgverzekering een hoger eigen risico op te geven en alleen een basisverzekering te nemen, zodat je minder premie betaalt. Als je 18 wordt moet je dus even goed opletten, want verzekeraars gaan er soms vanuit dat je precies hetzelfde pakket houdt, terwijl het voor jou voordeliger kan zijn om een ander pakket te nemen.

Collegegeld kun je sowieso financieren met je collegegeldkrediet. Met een basisbeurs plus een aanvullende beurs zul je waarschijnlijk wel je zorgverzekering en studieboeken kunnen betalen als je ouders zo weinig verdienen, en dan kun je van je baantje nog je kleding, hobby's en eventueel kostgeld betalen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 19:10
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Misschien is het een tip om, mits je niet vaak ziek bent of anderszins veel zorgkosten hebt, bij het aanvragen van je zorgverzekering een hoger eigen risico op te geven en alleen een basisverzekering te nemen, zodat je minder premie betaalt. Als je 18 wordt moet je dus even goed opletten, want verzekeraars gaan er soms vanuit dat je precies hetzelfde pakket houdt, terwijl het voor jou voordeliger kan zijn om een ander pakket te nemen.
Dat zou ik zelf nooit doen, voor je het weet hang je helemaal in de prijzen. Betaal dan 4 euro meer per maand.

OT: wat al gezegd is!
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Dat zou ik zelf nooit doen, voor je het weet hang je helemaal in de prijzen. Betaal dan 4 euro meer per maand.
Ik bespaar er iedere maand qua premie toch ruim €20,- op, dus op jaarbasis is dat ruim €240,- ; ik maak vervolgens voor een paar euro (<€30,- ) kosten per jaar, dus dat tikt nog best aan. Maar het is wel zo dat wanneer ik een ongeluk krijg, ik €500,- armer ben. Maar ja, dat heb ik er wel voor over; die €500,- heb ik op een spaarrekening staan. Ik had de voorgaande twee jaar niets, en als ik dit jaar kosten zal maken, hou ik nog steeds geld over (ik heb uitgerekend dat ik de voorgaande twee jaar rond de €620,- bespaard heb aan premie, dus als ik nu kosten maak, heb ik nog steeds €120,- bespaard). Ik vind het dus wel prettig.

OT:
Je kan je collegegeld per maand betalen, soms per twee maanden. Dat kost je dus iedere maand €150,- ongeveer (je betaalt vaak 10 maanden wel, 2 maanden niet); dat moet toch wel te verdienen zijn in een maand? Daarnaast kan je ook heel goed lenen bij de IBG, als je dus echt niet genoeg geld hebt om van te kunnen studeren, dan moet je dat maar doen... of niet studeren natuurlijk, maar dat lijkt me een rare keuze; je moet een lening bij de IBG zien als een investering in jezelf vanuit de toekomst. De rente is heel gunstig, als je het na je afstuderen niet terug kan betalen, dan is dat ook geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 21:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik neem aan dat mijn ouders te weinig verdienen om daar recht op te hebben.
?

Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 22:20
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ik zou je maar even goed informeren over leningen enzo. In Nederland moet zo'n beetje iedereen die wil kunnen studeren. Daarvoor is er idd aanvullende beurs. Mijn ouders hebben ook heel weinig (alleen het eerste jaar een beetje, daarna niets meer) bijgedragen aan mijn studie. Met werken naast de studie en een klein beetje aanvullende beurs ging het prima (zelfs zonder lening).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 22:35
Mening Gever
Mening Gever is offline
Citaat:
?

Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?
Oeps... Verkeerd geformuleerd. Mijn ouders verdienen te weinig, dus heb ik recht op zo'n aanvullende beurs. En volgens een poster hier verdien ik zelf ook weinig. Ik kan wel extra gaan werken - maar liever doe ik dat nu niet i.v.m. examens. Wel in vakanties enzo.

Erg bedankt voor de reacties mensen. Weet iemand nog wanneer ik dit allemaal geregeld moet hebben?

Laatst gewijzigd op 26-01-2008 om 22:59.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 22:45
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Ik kom ook niet uit met mijn geld, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om te stoppen. Leen desnoods geld als je ECHT niet uit komt. Maar 240 euro in 2 maanden? Dat is wel super weinig.

Sowieso, je kan tegenwoordig een lening en collegegeldcrediet aanvragen. Dus dan kan je boekengeld lenen en ook je collegegeld.

Bovendien als je ouders echt geen geld hebben krijg je meer studiefinanciering. Ik zou even op de site van de IBgroep gaan rondneuzen of anders even bellen, dan kunnen zij je verder helpen (tip: bel vroeg in de ochtend anders kan je 20 minuten in de wacht gaan staan).
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 22:46
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Je snapt 'm niet. Hoe minder je ouders verdienen, hoe groter de kans op een hogere beurs. De opmerking dat je ouders waarschijnlijk te weinig verdienen voor zo'n beurs klopt dus niet, het is andersom.

Je kan trouwens ook zorgtoeslag aanvragen, dat is €45 per maand en als je dan inderdaad een hoog eigen risico verzekering neemt kost zo'n verzekering je nog maar een paar tientjes. En verder dus basisbeurs + aanvullende beurs + werken en eventueel nog bijlenen.

€120 per maand is inderdaad niet veel, ik verdien ongeveer drie keer zo veel met een paar avonden werken per week.
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 23:01
Mening Gever
Mening Gever is offline
Citaat:
Je snapt 'm niet. Hoe minder je ouders verdienen, hoe groter de kans op een hogere beurs. De opmerking dat je ouders waarschijnlijk te weinig verdienen voor zo'n beurs klopt dus niet, het is andersom.

Je kan trouwens ook zorgtoeslag aanvragen, dat is €45 per maand en als je dan inderdaad een hoog eigen risico verzekering neemt kost zo'n verzekering je nog maar een paar tientjes. En verder dus basisbeurs + aanvullende beurs + werken en eventueel nog bijlenen.

€120 per maand is inderdaad niet veel, ik verdien ongeveer drie keer zo veel met een paar avonden werken per week.
Thanks for the info, en sorry, ik had het verkeerd geformuleerd.

Waar werken jullie in godsnaam?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 00:19
DJKJ
DJKJ is offline
Geen idee waar je gaat studeren maar sommige scholen hebben een bepaalde "limiet" voor de boekenkosten. Als je daar over heen gaat, kan je ook nog geld lenen bij je school. Informeer naast de IBG ook eens bij je toekomstige school.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 03:21
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
hoeveel uur we jij per week ? 120 eu per week......................

ik kom iig niet verder dan zo'n 8 uur per week
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 11:21
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Anders kun je, als het meer perspectief biedt, je opleiding in deeltijd doen. Ik doe een hbo opleiding in deeltijd en daarnaast werk ik 32 uur per week. Je recht op studiefinanciering vervalt, maar bij de belastingdienst kun je het jaar erop nog kosten terugvorderen.

Je krijgt alleen op deze manier weinig mee van het studentenleven, omdat de combinatie wel tijdrovend is.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 11:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Overigens kan je natuurlijk nu al een vakantiebaantje gaan regelen. Ik ben bijvoorbeeld een jaar niet op vakantie geweest en constant gewerkt in twee baantjes. In totaal meer dan duizend euro binnengesleept. Ik hoefde het dan niet direct ergens aan uit te geven, maar goed, mijn bankrekening is nog nooit zo vol geweest als na die vakantie.

Overigens heb ik het idee dat sommigen Mening Gevers positie onderschatten. Havo is niet als de universiteit of een HBO waar het flexibel is. Sinds de 1040 norm wordt gehandhaafd draait men op middelbare scholen verlammend veel uren. Stel dat Mening Gever € 6 per uur verdient, dan draait hij twintig uur per maand, oftewel 5 uur per week. De angst dat meer werk teveel tijd opeist en ten koste gaat van schoolprestaties is niet denkbeelding als men bedenkt dat veel scholieren tegenwoordig meer uren draaien dan een fulltime baan, dus uit de hoek van meer werken hoeft geen oplossing te kunnen komen.


Wat overigens gezegd werd over de zorgtoeslag is zeker nuttig. Aanvragen is een peuleschil, en als je het nog niet hebt is het elke maand tussen de € 26 en € 45 erbij. Er van uitgaande dat je € 45 krijgt, waarschijnlijk bij een laag inkomen, en dat op zou sparen, dan is dat meer dan € 500 in een jaar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-01-2008, 14:06
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Overigens kan je natuurlijk nu al een vakantiebaantje gaan regelen. Ik ben bijvoorbeeld een jaar niet op vakantie geweest en constant gewerkt in twee baantjes. In totaal meer dan duizend euro binnengesleept. Ik hoefde het dan niet direct ergens aan uit te geven, maar goed, mijn bankrekening is nog nooit zo vol geweest als na die vakantie.

Overigens heb ik het idee dat sommigen Mening Gevers positie onderschatten. Havo is niet als de universiteit of een HBO waar het flexibel is. Sinds de 1040 norm wordt gehandhaafd draait men op middelbare scholen verlammend veel uren. Stel dat Mening Gever € 6 per uur verdient, dan draait hij twintig uur per maand, oftewel 5 uur per week. De angst dat meer werk teveel tijd opeist en ten koste gaat van schoolprestaties is niet denkbeelding als men bedenkt dat veel scholieren tegenwoordig meer uren draaien dan een fulltime baan, dus uit de hoek van meer werken hoeft geen oplossing te kunnen komen.


Wat overigens gezegd werd over de zorgtoeslag is zeker nuttig. Aanvragen is een peuleschil, en als je het nog niet hebt is het elke maand tussen de € 26 en € 45 erbij. Er van uitgaande dat je € 45 krijgt, waarschijnlijk bij een laag inkomen, en dat op zou sparen, dan is dat meer dan € 500 in een jaar.

NU nog niet nee maar als hij HBO gaat doen kan die zeker meer werken.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 15:46
sonnepon
Avatar van sonnepon
sonnepon is offline
Ik heb mijn studie ook zelf moeten betalen omdat mijn ouders niet meebetalen. Ik heb toen een basisbeurs gekregen, geen aanvullende beurs omdat mijn ouders teveel verdiende helaas en lening erbij. Ook heb ik collegekrediet genomen, dat kan sinds september 2007 geloof ik.

In totaal had ik een bedrag van 892 euro per maand. Dan had ik dus wel lening op maximaal staan. Maar op deze manier is het wel mogelijk om je studie en boeken te betalen. Je kan school namelijk ook in termijnen betalen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 16:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
hoeveel uur we jij per week ? 120 eu per week......................

ik kom iig niet verder dan zo'n 8 uur per week
Per maand verdient ie dat toch?

Zelfs als je weinig werkt (zeg 1 dag per week van 8 uur of 2 avonden van 4 uur) en je verdient weinig (zeg: 5 euro), dan kom je nog op 32 x 5 = 160 euro uit. Dat is al meer dan de TS beschrijft.
Dus TS, kijk eens of je toch meer kan werken of zoek een baantje waar je meer verdient.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 17:21
Verwijderd
Citaat:
je verdient weinig (zeg: 5 euro)
Het minimum loon voor een 18-jarige is € 3,51, 5 euro per uur is dus niet bepaald weinig voor iemand van rond die leeftijd (waar ik vanuit ga omdat hij in 5 havo zit)...? Maar goed, goed zoeken, want meer is best mogelijk (bv. bij het NIPO).

Verder idd collegegeld krediet, zorgtoeslag en desnoods een lening aanvragen. Alles rondom studiefinanciering kan je regelen zodra je weet wat je gaat doen, volgens mij. Als je het voor de zomervakantie regelt kun je ook een overbruggingsregeling (of hoe dat ook heten mag) aanvragen, dacht ik. Kijk eens op www.ibgroep.nl, daar staat het allemaal op.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 18:06
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Per maand verdient ie dat toch?

Zelfs als je weinig werkt (zeg 1 dag per week van 8 uur of 2 avonden van 4 uur) en je verdient weinig (zeg: 5 euro), dan kom je nog op 32 x 5 = 160 euro uit. Dat is al meer dan de TS beschrijft.
Dus TS, kijk eens of je toch meer kan werken of zoek een baantje waar je meer verdient.
klopt bedoelde ook per maand
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 18:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
NU nog niet nee maar als hij HBO gaat doen kan die zeker meer werken.
Da's waar, maar hoe ga je collegegeld, boeken en eventueel huur plus borg betalen als je daarvoor geen kapitaal hebt kunnen opbouwen... Da's meer het probleem.

Het zijn even die eerste kosten die opgebracht moeten worden. Daarna is er via de IB plus bijklussen in de regel prima van te leven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 20:04
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Da's waar, maar hoe ga je collegegeld, boeken en eventueel huur plus borg betalen als je daarvoor geen kapitaal hebt kunnen opbouwen... Da's meer het probleem.

Het zijn even die eerste kosten die opgebracht moeten worden. Daarna is er via de IB plus bijklussen in de regel prima van te leven.
Ga in het begin niet op kamers . Werk in de zomervakantie en leen eenmalig je collegegeld en klaar.

Maar goed ik heb makkelijk praten want het probleem heb ik zelf niet echt gekend alleen probeer ik wel mee te denken naar een realistische oplossing.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2008, 22:31
Verwijderd
erbij lenen, doe ik ook anders kan ik t ook niet betalen, ik moet nu ook nog steeds schoolboeken halen, maar aangezien ik ook huur e.d. moet betalen...
en ik werkte een tijdje nog 20 uur per week erbij maar dat trek je maar even...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 11:54
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
NU nog niet nee maar als hij HBO gaat doen kan die zeker meer werken.
Ik heb in m'n laatste jaar bij een webdesignbedrijfje gewerkt, de jaren daarvoor bij een attractiepark waar ik sinds m'n 17e werkte. Dus dat kan echt wel. Je bent echt geen 40 uur per week met je studie bezig.

Citaat:
erbij lenen, doe ik ook anders kan ik t ook niet betalen
Heb ik ook gedaan tijdens m'n stage, 300E PM was kwa vergoeding gewoon te brak en ik kon niet bijwerken omdat je 40 uur per week werkt.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 13:18
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Collegegeldkrediet nemen. Probleem opgelost.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 16:52
KiMZz
Avatar van KiMZz
KiMZz is offline
Ik heb ook een aanvullende beurs en krijg ongeveer €300 in de maand. Ik heb geen lening genomen bij de IB-groep en zat de eerste drie jaar van mijn opleiding ook altijd krap (verdiende ook ongeveer €120 per maand) maar ja, het leven van een student is niet altijd leuk. Ikzelf heb geen lening genomen omdat ik daar niet aan vast wilde zitten. Elke maand wordt mijn collegegeld van €150 per maand afgeschreven terwijl er €300 binnenkomt.
Nu werk ik bij een telecomwinkel en verdien echt enorm voor een student zijnde (ongeveer €1000 per maand o.b.v. 2 dagen werken) en laat ik stufi en collegegeld gewoon binnenkomen en afschrijven op mijn studentenrekening maar heb een tweede rekening waarop salaris gestort wordt en daarvan kan ik ruim rondkomen elke maand. Ik moet ook mijn eigen ziektekostenverzekering betalen en mijn telefoonrekening, maar woon ook wel thuis dus dat scheelt veel.

Mijn advies: vraag een aanvullende beurs aan, betaal je collegegeld in 10 termijnen (€150 per maand) en neem een goedbetaalde bijbaan! Dan moet het wel lukken. En overigens heb ik op mijn studentenrekening een kredietlimiet van -€1000 en roodstaan IS niet fijn, maar het kan soms nodig zijn...
__________________
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 18:51
fib
Avatar van fib
fib is offline
studenten besteden gemiddeld 11 uur per week aan een bijbaantje
lenen bij ib-groep is niet zeldzaam
dus ook voor jou is het mogelijk om een hbo -opleiding te volgen.

Naast het gebruikelijke collegegeld moet je je boeken nog kopen
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Naast het gebruikelijke collegegeld moet je je boeken nog kopen
Inderdaad, precies daarvoor is het collegekrediet uitgevonden. Schroom niet om te lenen, soms kan het gewoon niet anders; wanneer er ooit een periode komt waarin je wél meer kan werken en rond kan komen zonder lening, zet je die lening gewoon meteen weer op 0 euro. Een beetje studieschuld is heel normaal; met een normale baan na je diploma heb je dat ook zo afbetaald.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 11:48
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Nu werk ik bij een telecomwinkel en verdien echt enorm voor een student zijnde (ongeveer €1000 per maand o.b.v. 2 dagen werken) en laat ik stufi en collegegeld gewoon binnenkomen en afschrijven op mijn studentenrekening
Let wel even op dat je maximaal iets van €10.000 mag bijverdienen per jaar. Daarboven vervalt je recht op stufi, dus dat kun je dan straks weer allemaal terugbetalen
En verdien je €14.50 per uur in een telecomwinkel? Waar is dat? Daar wil ik ook wel werken
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 19:40
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Let wel even op dat je maximaal iets van €10.000 mag bijverdienen per jaar. Daarboven vervalt je recht op stufi, dus dat kun je dan straks weer allemaal terugbetalen
En verdien je €14.50 per uur in een telecomwinkel? Waar is dat? Daar wil ik ook wel werken
Maximaal € 12.916,17 bijverdienen in 2008.
Scheelt toch bijna €3000.
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 21:15
Mening Gever
Mening Gever is offline
Zozo. Bedankt voor alle reacties.

Met meer uren krijg ik nu 150 per maand. Ik ga in de vakanties ook werken (ga sowieso nooit op vakantie). Dus misschien is het een idee om een deel op een spaarrekening te zetten voor mijn HBO-tijd en de rest voor 'vrijetijdsbesteding'. Ik ga het geld v.d. de studiefinanciering die ik binnen zal krijgen ook niet gooien naar allerlei spulletjes. Zo ben ik niet. Dat gaat ook in de spaarpot voor volgende jaren.

Ook wil even melden dat ik het schoolgeld jammer genoeg niet in termijnen kan betalen. Dat wordt dus 1500 per jaar, eenmalig. Ik zal waarschijnlijk een lening nodig hebben.

En die Telecom job klinkt ook bijna te mooi om waar te zijn...

Laatst gewijzigd op 29-01-2008 om 21:23.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 10:51
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Maximaal € 12.916,17 bijverdienen in 2008.
Scheelt toch bijna €3000.
Ja maar volgens mij zit daar wel verschil in in vergelijking met voorgaande jaren. Die ongeveer 10.000 was volgens mij netto, en met dit bedrag is het geloof ik belastingtechnisch anders geregeld.'

Maar ik kan wel helemaal de plank mis slaan, aangezien ik me er nooit in verdiept heb. Ik haal dat bedrag toch niet.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 13:40
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Hmm, ja. Waarschijnlijk is dat bruto, denk dat je gelijk hebt.
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-01-2008, 20:58
Bubbeldoosje
Avatar van Bubbeldoosje
Bubbeldoosje is offline
Citaat:
Met die aanvullende basisbeurs kom ik ongeveer precies uit op de schoolkosten. Ik neem aan dat mijn ouders te weinig verdienen om daar recht op te hebben. Andere kosten (ziekenfonds, kleren etc) zal ik maar met het geld van mijn baantje betalen, of een lening, waarvoor ik iets van 50 euro per maand moet terugbetalen.

Heeft iemand hier in een dergelijke situatie zoals mij gezeten? Hoe deed jij dat?
Te weinig kan nooit!?
__________________
De dorpsjeugd klit wat bij elkaar, in minirok en beatlehaar.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 21:14
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Te weinig kan nooit!?
daar zijn echt al drie mensen over gevallen, en degene die het postte, heeft zichzelf naderhand gecorrigeerd.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Ja maar volgens mij zit daar wel verschil in in vergelijking met voorgaande jaren. Die ongeveer 10.000 was volgens mij netto, en met dit bedrag is het geloof ik belastingtechnisch anders geregeld.'

Maar ik kan wel helemaal de plank mis slaan, aangezien ik me er nooit in verdiept heb. Ik haal dat bedrag toch niet.
Correct, de 12xxxx is het brutobedrag, netto ligt dus ongeveer op hetzelfde niveau.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren WO & HBO tegelijk?
harryyy
1 07-01-2013 22:39
Studeren HBO medisch hulpverlening !!!
demihoogendoorn
11 14-06-2012 15:12
De Kantine Ranking the Scholieren #3
Geel
500 16-10-2010 15:57
Algemene schoolzaken HEAO > propedeuse > WO
Directeur
26 25-11-2003 13:35
Werk, Geld & Recht Studenten die klagen over geldnood zijn luie flikkers
M@niac
85 04-06-2003 10:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.