Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2010, 14:45
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
ANWB: 61 Nederlandse doden bij vliegtuigcrash TripoliVan onze redactie op 12 mei '10, 09:08, bijgewerkt 12 mei '10, 15:34
Crash (Reuters)



TRIPOLI - Volgens de ANWB zijn er 61 Nederlanders omgekomen bij de vliegtuigcrash in de Libische hoofdstad Tripoli.



•Tweede crash met Airbus A330 in jaar tijd
Eerder meldde premier Balkenende dat 'enkele tientallen' Nederlanders om het leven waren gekomen. Hij had nog geen officiële bevestiging van het aantal Nederlandse slachtoffers. Er zijn nog geen passagierslijsten vrijgegeven.

Het precieze aantal Nederlanders dat slachtoffer is geworden van de crash, wordt nog uitgezocht. Medewerkers van de Nederlandse ambassade zijn ter plaatse om hulp te verlenen en informatie te verzamelen, zei Balkenende.

Kras
RTL Nieuws meldt op basis van gegevens van SOS International dat er 62 Nederlanders in het toestel van Afriqiyah Airways zouden hebben gezeten. De Nederlandse reisorganisatie Kras.nl meldt op haar site dat er gasten van deze reisorganisatie aan boord zitten. Nadere details ontbreken nog. Het zou gaan om vlucht 8U771.

Een Nederlandse jongen van 10 jaar heeft volgens de Libische minister van Transport als enige inzittende een vliegtuigcrash bij Tripoli overleefd. Hij is aan lichte verwondingen behandeld in een ziekenhuis en maakt het goed.

Onderzoeksteam
Franse onderzoekers gaan helpen bij het onderzoek naar de vliegtuigcrash bij de luchthaven van Tripoli. Dat heeft het Franse bureau voor onderzoek naar luchtvaartongevallen BEA woensdag laten weten.

Ook de Franse vliegtuigbouwer Airbus, de maker van het gecrashte toestel, stuurt deskundigen naar de plaats van het ongeval, als deel van het Franse onderzoeksteam.

Volgens Arabische media ging de crash, die tijdens de landing plaats zou hebben gevonden, gepaard met een explosie. De weersomstandigheden waren op dat moment goed. Het zicht was 4,8 kilometer, op tienduizend voet was er hier en daar een wolk en de wind had een snelheid van drie kilometer per uur.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag meldde eerder al dat er meerdere Nederlanders in het gecrashte toestel zaten. Daar zouden duidelijke aanwijzingen voor zijn. De Nederlandse ambassade in Tripoli heeft iemand naar het vliegveld gestuurd om duidelijkheid te krijgen. Op het ministerie zelf is een crisisteam geformeerd.

Voor nabestaanden zijn er in Nederland zijn er diverse noodnummers geopend.

Bron: volkskrant.nl

---------

Er zijn mensen die zeggen dat er een explosie aan boord is geweest, maar Libïe sluit een aanslag uit. De luchthaven is eerder gesloten geweest vanwege mist en slecht zicht, maar het weer van vanochtend daar doet de luchthaven nu moeilijk over. Het was een vrij nieuw toestel, september 2009. Toevallig, maar volgens een expert pietje op rtl4 echt toevallig hetzelfde type als wat in de oceaan is gestort bij Amerika. Hoop vaagheid bij elkaar.

(als hij in het andere topic moet, sorry)
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers

Laatst gewijzigd op 12-05-2010 om 15:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2010, 18:31
napoleonzuurtje
Avatar van napoleonzuurtje
napoleonzuurtje is offline
wat een verschrikkelijk nieuws, hoop dat het geen aanslag is.

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 19:51
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
mja, airbus die afraffelt, illegale onderdelen wie zal 't zeggen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 23:38
Verwijderd
Gloednieuwe Airbus dus dat met die onderdelen zal wel meevallen
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 23:43
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Misschien.

Citaat:
Citaat:
The FAA later found forged parts in larger operations; in particular Air Force One, the aircraft used by the President of the United States, had fraudulent parts. As a result illegal parts dealers faced arrests and convictions
maar wat is het dan met die AB A300's?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 13-05-2010, 02:59
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik vind dat er toch echt veel vaagheid omheen blijft hangen. Hoorde vanavond ook weer dat de zuid-afrikaanse douane, die als laatste wist wie er precies op de vlucht is meegegaan de passagierslijsten nog niet vrij heeft gegeven. Ook wilden ze desgevraagd niet vrijgeven om welke nationaliteiten het dan ging. Dus de luchtvaartmaatschappij zelf weet niet wie er nou precies in het toestel zaten.

Dan heb je nog die minister in Libïe die zegt dat het geen aanslag, maar ook geen technisch mankement is (en het was geen slecht weer alleen wat bewolkt, volgens hun dan. En dit was het niet en zus en zo niet). Maar als er bijvoorbeeld een motor in de fik gaat, hoe noem je dat dan?

Stom vond ik trouwens iemand bij het NOS Journaal. Over het jongetje dat in het ziekenhuis ligt. Dat hij het wel heel vreemd vond dat hij het had overleefd zou kunnen hebben en dat hij dacht dat het jongetje daar misschien wel gewoon daar rondgelopen had. Je zal hem maar herkend hebben op tv. Lekker dan. Vond het niet zo subtiel. Tuurlijk kan het waar zijn, maar houd dat soort speculaties lekker voor jezelf als zoiets net gebeurd is en iedereen met z'n snuit op de tv geplakt zit.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 13-05-2010, 14:07
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Stom vond ik trouwens iemand bij het NOS Journaal. Over het jongetje dat in het ziekenhuis ligt. Dat hij het wel heel vreemd vond dat hij het had overleefd zou kunnen hebben en dat hij dacht dat het jongetje daar misschien wel gewoon daar rondgelopen had. Je zal hem maar herkend hebben op tv. Lekker dan. Vond het niet zo subtiel. Tuurlijk kan het waar zijn, maar houd dat soort speculaties lekker voor jezelf als zoiets net gebeurd is en iedereen met z'n snuit op de tv geplakt zit.
inderdaad heel vage uitspraak, maar in je laatste zin geef je al aan hoe zoiets kan gebeuren.

na een grote ramp als dit, gaan veel mensen voor tv zitten of op internet surfen en ze willen informatie hebben. De omroepen en zenders spelen daar op in, maar het probleem is dat er geen (betrouwbaar) nieuws is. Zeker niet uit een land als Libië waar de cameradichtheid onder de bevolking stukken lager is dan hier. Dan worden er maar weer mensen ingehuurd die verstand hebben van Airbus, Libië, of de luchtvaart, maar die weinig over deze ramp zelf kunnen zeggen. En dan begint het gespeculeer.

Ik zag o.a.:
- een Klinisch Psycholoog die het eerste filmpje van de overlevende jongen (20 seconde of zo) te zien kreeg op tv, en die toen zijn mening moest geven over de geestelijke gesteldheid van het kind
- een Lucht- en ruimtevaartdeskundige die aan de hand van de brokstukken (40 sec. vage beelden, zes uur na de crash) constateerde dat een aanslag misschien toch het meest logisch was
- Een grote nieuwssite die een foto had van een mankement aan het vliegtuig; hoewel het helemaal niet het ramptoestel bleek te zijn
- en dan nog al die tegenstrijdige verhalen over leeftijd, geslacht en nationaliteit van het kind; alle nieuwsbronnen vielen over elkaar heen met halve vertaling van de arts en - wederom - beperkte beelden.

Dat is het moment waarop je het nieuws weg moet klikken om na twee uur weer te kijken of er nieuwe feiten zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2010, 14:56
Verwijderd
Dodental is opgelopen naar 70 Nederlanders.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2010, 23:30
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Heb alleen iets gehoord over 2 verschillende landingssystemen in Tripoli wat er iets mee te maken zou kunnen hebben.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 14-05-2010, 13:22
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Jeetje.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2010, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Misschien.



maar wat is het dan met die AB A300's?
AF1 is toch een 747?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2010, 14:30
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
AF1 is toch een 747?
Vast ik bedoelde daarmee meer dat die vervalsingsbranche vrij groot is, en vooral in budgetlines komt het nog welleens voor dat er slechte onderdelen gebruikt worden.

Blijft speculatie.

Maar het is ook de zoveelste a300/330 in vrij korte tijd.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14.