Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2010, 10:18
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Citaat:
Opstelten: meer blauw op straat door nationaal politiekorps

AMSTERDAM - De landelijke politie gaat inkrimpen tot tien regionale eenheden en er komt één landelijk korps. Dat moet leiden tot meer blauw op straat.

Dit heeft minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) vandaag gezegd bij de presentatie van zijn plannen voor de oprichting van een nationale politie.

Tijdwinst
Op dit moment zijn er 25 politiekorpsen. De samenvoeging van verschillende regionale politiekorpsen moet onder meer tijdwinst opleveren en een snellere en betere samenwerking bewerkstelligen.

Bij de nieuwe nationale politie komt één korpsbeheerder: de minister van Veiligheid en Justitie. En die legt verantwoording af aan de Kamer. Deze nationale korpschef wordt het gezicht van de politie wordt. Zaken als ICT, huisvesting en personeelsbeleid worden ondergebracht bij één politiedienstencentrum.

Meer tijd op straat
Opstelten wil de bureaucratie terugdringen met 25 procent. Door minder bureaucratie zouden agenten vaker de straat op kunnen en zijn ze minder tijd kwijt achter het bureau. Ook wordt het recherchewerk uitgebreid, en worden aangifteprocedures vereenvoudigd. Opstelten wil dat wijkagenten straks 80 procent van hun werktijd in hun buurt actief zijn. Uit onderzoek blijkt dat de agenten nu 65 procent van hun tijd in hun wijk doorbrengen en dat vindt Opstelten te weinig.

Er gaan ook banen verdwijnen bij de politie. Dit gaat volgens de minister alleen om mensen die bureauwerk doen. De operationele sterkte, de hoeveelheid agenten op straat, blijft gelijk.
Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...tiekorps.dhtml

Stelling: De nationale politie is een goed idee om meer blauw op straat te krijgen, de veiligheid te verbeteren en de bureaucratie te verminderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2010, 12:03
Verwijderd
Het idee is goed maar ik kan je garanderen dat er niet meer blauw op straat komt.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 12:59
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Uhm, hoe gaat die knakker prioriteiten stellen en kunnen reageren op lokale ontwikkelingen?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 13:05
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Uhm, hoe gaat die knakker prioriteiten stellen en kunnen reageren op lokale ontwikkelingen?
De burgemeester blijft zijn huidige taken houden mbt het aansturen van de politie. Daarnaast:

Citaat:
Omdat het beheer van de politie landelijk wordt geregeld, zijn er geen regionale korpsbeheerders meer nodig. Wel blijven er regioburgemeesters. Dit zijn de burgemeesters van de grootste gemeente in een regionale eenheid.

Als de burgemeesters binnen dit gebied het niet eens kunnen worden over de verdeling van de politiesterkte over de gemeenten, hakt de regioburgemeester de knoop door.
bron
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 13:10
ik_eet_egels
Avatar van ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Je hebt gewoon een bepaalde bureaucratie nodig om een organisatie goed te laten functioneren. In welke mate dat voor de politie geldt is voor buitenstaanders moeilijk te zeggen. Wat betekent "80% actief zijn van de wijkagent in de eigen buurt?" Welke taken vallen daaronder?
Snelle opvolging van meldingen en zaken oplossen vind ik belangrijker voor de politie.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 13:26
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Citaat:
Het idee is goed maar ik kan je garanderen dat er niet meer blauw op straat komt.
Hoezo dan?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Hoezo dan?
Omdat er geen geld is.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 14:00
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Citaat:
Je hebt gewoon een bepaalde bureaucratie nodig om een organisatie goed te laten functioneren. In welke mate dat voor de politie geldt is voor buitenstaanders moeilijk te zeggen. Wat betekent "80% actief zijn van de wijkagent in de eigen buurt?" Welke taken vallen daaronder?
Snelle opvolging van meldingen en zaken oplossen vind ik belangrijker voor de politie.
In dit geval betekent 80% actief zijn dat ze 15% meer op de straat zijn dan voorheen. Dat is volgens mij vrij makkelijk meetbaar.

Zaken oplossen heeft volgens mij weinig te maken met de nationale politie. Misschien dat het wel een indirect gevolg is omdat er actief kennis (moet) worden gedeeld maar dat is volgens mij niet een van de hoofddoelen van de nationale politie.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 14:03
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Citaat:
Omdat er geen geld is.
Maar is de bedoeling niet dat er minder bureaucratie moet komen zodat de agenten meer op straat zijn? Dat heeft vrij weinig met geld te maken.

Dan komt er nog bij dat er 25% minder overhead moet zijn dus er komt wel degelijk geld vrij.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 14:38
ik_eet_egels
Avatar van ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Citaat:
Maar is de bedoeling niet dat er minder bureaucratie moet komen zodat de agenten meer op straat zijn? Dat heeft vrij weinig met geld te maken.

Dan komt er nog bij dat er 25% minder overhead moet zijn dus er komt wel degelijk geld vrij.
Ik moet het nog maar zien gebeuren. Die hele slogan "blauw meer op straat" is leuk en aardig maar ik vraag me af wanneer de rek eruit is en men zich realiseert dat bepaald kantoorwerk gewoon gedaan moet worden. Die slogan is niet bepaald iets nieuws.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 20:32
Afwezignummer2
Avatar van Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
In dit geval betekent 80% actief zijn dat ze 15% meer op de straat zijn dan voorheen. Dat is volgens mij vrij makkelijk meetbaar.

Zaken oplossen heeft volgens mij weinig te maken met de nationale politie. Misschien dat het wel een indirect gevolg is omdat er actief kennis (moet) worden gedeeld maar dat is volgens mij niet een van de hoofddoelen van de nationale politie.
23% meer zelfs.
Ik weet ook niet of meer blauw op straat een echte verbetering is, net als egelseter denk ik ook dat sneller reageren en efficientie belangrijker zijn.
Even denken wat ze echt doen op straat.. Ik zie ze niet veel anders doen dan naaien (fietsers opwachten, je kent het), ipv een beetje koffie drinken bij uitgaansgelegenheden waar toch al bewaking is, heb ik liever dat ze wat nuttigs doen in afwachting van een melding. Liever dat ze weet ik veel wat gaan doen ipv fietsers om een hoekje opwachten om te controleren op lichten. Tuurlijk wel wat politie laten rondlopen bij gebeurtenissen met veel mensen.
Wat voor ideeen krijgen mensen wel niet van de politie als ze je meer kwaad doen dan recht? Wat ze rond mij doen is geen gezag, het is omdat je er niet tegen in kunt gaan.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Maar is de bedoeling niet dat er minder bureaucratie moet komen zodat de agenten meer op straat zijn? Dat heeft vrij weinig met geld te maken.

Dan komt er nog bij dat er 25% minder overhead moet zijn dus er komt wel degelijk geld vrij.
Dat heeft *alles* met geld te maken.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 02:43
Verwijderd
Gezien ik me ietwat in de materie verdiept heb kan je je vertellen dat het je reinste stierenpoep is. Op papier komt er misschien meerbluw op straat maar wat er in den Haag op papier staat vindt doorgaans niet letterlijk zijn weg naar de werkelijkheid.

Er zijn leugens, smerige leugens en er is statistiek.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 10:54
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Dus om alles even samen te vatten.

Er is geen geld. Den Haag zegt dat er geld komt maar alles wat uit Den Haag komt zin leugens.
Politieagenten doen niks anders dan onschuldige mensen naaien.

Nationale Politie is een mislukking.

Heb ik jullie meningen zo een beetje verwoord?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 13:12
Afwezignummer2
Avatar van Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Ze naaien niet alleen maar, maar wel een grootste deel van wat mensen zien. Ze voeden kinderen op met de gedachte dat de politie niet je vriend is, maar waar je bang voor moet zijn. Op straat altijd op je hoede zijn dat je ze niet tegenkomt, want je weet toch dat ze uit het niets komen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 13:37
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Citaat:
Ze naaien niet alleen maar, maar wel een grootste deel van wat mensen zien. Ze voeden kinderen op met de gedachte dat de politie niet je vriend is, maar waar je bang voor moet zijn. Op straat altijd op je hoede zijn dat je ze niet tegenkomt, want je weet toch dat ze uit het niets komen.
Wat heb jij in godsnaam meegemaakt dat jij zo getraumatiseerd bent door de politie?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 15:59
Verwijderd
Als het echt de bureaucratie vermindert, prima. Maar zoals zo veel initiatieven om bureaucratie aan te pakken zal dit wel niets opleveren en alleen een paar consultants veel geld opleveren.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2010, 16:18
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Hoewel minister Opstelten (Veiligheid) onlangs in een brief alle korpsbeheerders sommeerde dat er niet meer met een afgesproken aantal bekeuringen per agent gewerkt mag worden, moeten agenten van het Utrechtse politiekorps jaarlijks 160 bonnen uitdelen.
Dat stelt commissaris Petra Reitsma namens de politieleiding in de Korpskrant. "Leidinggevenden kunnen het aantal van 160 bekeuringen per medewerker gebruiken bij het beoordelen van medewerkers.”
Kunnen ze dat bonnenquotum beter ook opschroeven anders gaan ze dadelijk nog boeven vangen
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-12-2010, 10:45
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Citaat:
Kunnen ze dat bonnenquotum beter ook opschroeven anders gaan ze dadelijk nog boeven vangen
Dat hele bonnenquotum is inderdaad een grote media-faal. Het enige wat ze bedoelden te zeggen is dat ze registreren hoeveel bonnen iemand schrijft. Als je er 0 schrijft als wijkagent is er toch echt iets aan de hand. Óf je functioneert niet óf je bent alleen maar bezig met 'boeven vangen'. Wat dan dan ook maar mag zijn.

Maar man o man wat hebben ze dat lekker gecommuniceerd.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 12:15
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dat hele bonnenquotum is inderdaad een grote media-faal. Het enige wat ze bedoelden te zeggen is dat ze registreren hoeveel bonnen iemand schrijft. Als je er 0 schrijft als wijkagent is er toch echt iets aan de hand. Óf je functioneert niet óf je bent alleen maar bezig met 'boeven vangen'. Wat dan dan ook maar mag zijn.

Maar man o man wat hebben ze dat lekker gecommuniceerd.
Er is ophef ontstaan over het opleggen aan agenten van een minimum aan het uitschrijven van bonnen via een contract. Indien een agent dit quotum niet haalt, wordt hem een periodieke verhoging van zijn salaris onthouden.
http://www.liberalemedia.nl/2010/09/...n-agenten.html

Sure mate
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 12:58
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Citaat:
Er is ophef ontstaan over het opleggen aan agenten van een minimum aan het uitschrijven van bonnen via een contract. Indien een agent dit quotum niet haalt, wordt hem een periodieke verhoging van zijn salaris onthouden.
http://www.liberalemedia.nl/2010/09/...n-agenten.html

Sure mate
Misschien dat dit als een verrassing voor je komt maar er is een nieuw kabinet. Die bron is zwaar gedateerd.

Hirsch Ballin heeft inderdaad het bonnenquotum ingevoerd. Het slechtste idee aller tijden.
Opstelten heeft het afgeschaft, goede zaak. Utrecht zegt: 'bij het functioneringsgesprek kijken wij hoeveel bonnen er zijn uitgeschreven'. Als een agent een jaar lang op straat heeft gelopen en hij heeft geen een enkele bon uitgeschreven mag hij gaan uitleggen waarom hij dat niet heeft gedaan. Heeft ie daar een goede verklaring voor? Prima, niks aan de hand. Heeft hij een jaar lang in de auto rondgereden en kan hij niet aantonen dat hij iets heeft gedaan, dan mag hij iets uitleggen.

Om je volgende argument maar gelijk te ontkrachten. Het is onmogelijk om geen enkele boete uit te schrijven als je een jaar op straat werkt.

Laatst gewijzigd op 17-12-2010 om 13:05.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 15:02
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Misschien dat dit als een verrassing voor je komt maar er is een nieuw kabinet. Die bron is zwaar gedateerd.
O ja dan worden alle arbeidscontracten van agenten aangepast
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 18:59
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nee daar lijkt het niet op.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2010, 18:15
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Was dat er nog niet?
KLPD
korps landelijke politiediensten...

Overigens was dat laatst niet eens uitgezocht dat agenten die "random" op straat rondlopen niet meer misdadigers pakken, dat feitelijk de meest effectieve manier om te werken wel degelijk een mate van 'onderzoek' en 'verhoor' nodig heeft.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2010, 08:43
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Was dat er nog niet?
KLPD
korps landelijke politiediensten...
Het KLPD heeft een aantal landelijke taken gekregen/overgenomen van de Rijkspolitie. Wat overigens wel een echte landelijke organisatie was voor de kleinere gemeenten. Iets wat daarvoor weer een taak van de Rijksveldwacht en de Koninklijke Marechaussee was. Het KLPD is alleen niet meer actief binnen een regio, maar taakgebied.

Citaat:
Overigens was dat laatst niet eens uitgezocht dat agenten die "random" op straat rondlopen niet meer misdadigers pakken, dat feitelijk de meest effectieve manier om te werken wel degelijk een mate van 'onderzoek' en 'verhoor' nodig heeft.
Er lopen in Nederland eigenlijk geen agenten "random" op straat. Misschien de buurtagent eens in de maand. Alle politiepatrouilles die je ziet rijden zijn constant met afhandeling van meldingen bezig. Hadden we maar wat meer "random" patrouilles......
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd Werken bij de politie (alleen agenten, agenten in opleiding en toekomstige agenten)
Verwijderd
8 28-01-2011 22:42
De Kantine Politie doet een inval bij m'n overbuurman :D
jckosten
1 04-07-2007 10:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Chaos vliegverkeer door terreuralarm; politie Londen verijdelt terreurplan
Gatara
90 29-08-2006 15:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Opnieuw vertrouwelijke politie-informatie op straat
ijscoman
22 14-02-2006 10:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Europese Grondwet II
Mark Almighty
500 01-06-2005 22:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.