Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2004, 15:14
Suziewafel
Suziewafel is offline
Voor het vak levensbeschouwing (daarom plaats ik dit berichtje maar hier) ben ik bezig met deze vraag. Graag zou ik jullie mening ook weten, omdat het een klein onderzoekje is. Het gaat wel alleen om autochtone vrouwen. Je kunt deze vraag op alle gebieden beantwoorden. Ik denk dus o.a. aan geweld, carriere, dagindeling etc. Dus wat denken jullie: komen vrouwen in Nederland tot hun recht?
__________________
You're schizophrenic? Gee, that makes four of us.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2004, 16:19
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Beter dan in de helft van de wereld.

Vergelijk Nederland bv. eens met de islamitische wereld.

Maar het kán beter.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 17:09
RockGuru
Avatar van RockGuru
RockGuru is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 26-04-2004 @ 17:19 :
Beter dan in de helft van de wereld.

Vergelijk Nederland bv. eens met de islamitische wereld.

Maar het kán beter.


Het kán beter inderdaad... maar in de praktijk werkt dit blijkbaar anders, alle goede bedoelingen ten spijt.

En waarom ben ik niet verbaasd dat net JIJ naar de islamitische wereld wijst...

Je hebt wel een beter avatar trouwens... die vorige maakte vond ik provocerender. Nu je overdreven fanatieke steun voor de joden in Israël veranderen, en we kunnen prima overweg.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 17:23
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Autochtone vrouwen? Muah gaat wel. Maar de meeste zie je nog schoonmaakwerk doen en fabriekswerk als ze geen zin hebben om een studie te doen, maar daar kiezen ze zelf voor.
Voor de rest hebben ze nog dezelfde rechten als iedereen, dus ...
dat was het
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 20:11
sextinction
Avatar van sextinction
sextinction is offline
Ja, lijkt me wel. Vrouwen kunnen niets en dat blijkt wel, dus vrouwen komen geweldig tot hun recht.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 20:21
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Dat ligt er maar aan, wanneer komt een vrouw tot haar recht? Die verwijzingen naar studie en werk van Shitonya vind ik nou niet bepaald relevant. Als een vrouw het idee heeft dat ze prima tot haar recht komt in het huishouden dan komt die vrouw dus tot haar recht.
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 20:27
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 26-04-2004 @ 21:21 :
Dat ligt er maar aan, wanneer komt een vrouw tot haar recht? Die verwijzingen naar studie en werk van Shitonya vind ik nou niet bepaald relevant. Als een vrouw het idee heeft dat ze prima tot haar recht komt in het huishouden dan komt die vrouw dus tot haar recht.
Bedoelde meer dat autochtone vrouwen dezelfde keuzes hebben als ieder ander mens
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 20:56
Suziewafel
Suziewafel is offline
Dit jaar heeft voor het eerst een staatssecretaris zwangerschapsverlof gekregen..Als vrouw kom je toch vaak voor de keuze te staan: kinderen of carriere maken. Vrouwen zijn tegenwoordig hoger opgeleid dus is het naar mijn idee logisch dat ze betere banen willen en dat hun kinderwens daar niet onder mag leiden. Al lijkt het me wel moeilijk te combineren.
__________________
You're schizophrenic? Gee, that makes four of us.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 20:57
ShoarmaSchaap
Avatar van ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Ligt aan de vrouwtjes zelf he, hebben ze zelf in de hand

wat opvalt is dat vrouwen vaker een slachtoffer rol hebben dan mannen waardoor mijn statement meteen erg confronterend moet werken voor sommige van hun
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 21:03
professor2
professor2 is offline
vrouwens hebben genoeg vrijheid om te kiezen
het antwoord is dus ja
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 15:00
Suziewafel
Suziewafel is offline
En als je nou niet kunt kiezen tussen carriere maken en kinderen krijgen? Als de keuzes al voor jouw gemaakt zijn? Dus jullie denken niet dat we in een mannen-wereld leven?
__________________
You're schizophrenic? Gee, that makes four of us.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 01:08
Verwijderd
Citaat:
Suziewafel schreef op 27-04-2004 @ 16:00 :
En als je nou niet kunt kiezen tussen carriere maken en kinderen krijgen? Als de keuzes al voor jouw gemaakt zijn? Dus jullie denken niet dat we in een mannen-wereld leven?
Tuurlijk leven we in een mannenwereld, maar dat is niet alleen aan de mannen te wijten. Ik ben ervan overtuigd dat vrouwen veel eerder tegen drempels en plafonds aanlopen dan mannen als het gaat om carrière maken, maar die houden ze voor een deel zelf in stand. Het is echt niet zo dat alle mannen collectief die arme vrouwen onder de duim houden.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 03:44
Daevrem
Daevrem is offline
Het is hypocriet. Er zal niet snel balans zijn tussen mannen en vrouwen totdat we elkaar als gelijken zien en niet meer bewust nadenken over het geslacht van de persoon als we er in het dagelijks leven me omgaan.

De mannen hebben vrouwen de laatste honderd jaar behoorlijk onderdrukt, in andere oudere samenlevingen was dit (soms) anders. Maar nu vrouwen dezelfde rechten krijgen komen we voor veel minder zwart-witte problemen te staan.

Vroeger waren er duidelijke rollenpatronen. De man moest zich ten opzichte van de maatschappij bewijzen, geld verdienen, status veroveren, competeren met andere mannen en andere typische mannendingen doen. De vrouw moest vooral schattige onschuldige vrouwendingen doen, kinderen verzorgen, schoonmaken, eten koken enz.

De vrouw had hier inderdaad niet veel keuzevrijheid. Maar had de man dat wel? Zaten ze niet beide vast in dezelfde rollenpatronen. Een vrouw die de politiek in wilde of een vrouw die wilde studeren zal zich behoorlijk vernederd worden met een opmerking als "ga toch koken" maar ik zal me evenveel vernederd voelen als van mij verwacht werd dat ik stoer de man uit ging hangen door veel geld, status en macht te verzamenlen.

Het enige wat echt verbeter is is dat vrouwen geen basisrechten meer ontnomen worden. Verder zijn er wel veel veranderingen. Vrouwen willen enkel de voordelen van de typisch mannelijke rollenpatronen, terwijl er toch ook erg grote nadelen aanzitten. Mannen en vrouwen werken nu beide, mannen voor de macht, vrouwen voor het kletsen. De kinderen worden ergens gedumpt, de vrouw wil ge-emancipeerd en modern zijn, de man wil geen eer verliezen.

Trouwens neemt met de vrouwenemancipatie ook het seksisme tegen mannen toe. Ik weet niet of dit ooit de bedoeling was en of dit een van de vrijheden van de emancipatie is maar ik vind het nogal primitief. Toen iemand me er laatst op wees dat mannen in tv-reclames altijd sullig en als grappige pestpaaltjes afgebeeld worden viel het me pas op. En als je als man typisch vrouwendingen doet wordt je niet meer raar aangekeken door mannen dan door vrouwen. Trouwens is het zo dat mannen lang niet zo lang zwangerschapsverlof kunnen krijgen als vrouwen.

En over dat glazen plafont, salarisverschillen, drempels enz. Het is echt niet nodig om dit collectief en georganiseerd in stand te houden. Het spontaan in hand houden van dit werkt misschien nog efficienter, hetzelfde geld voor cencurerende media en multinationals met allianties.

Al deze dingen zullen nooit verdwijnen, het aannemen van andere vormen uitgesloten, totdat er geen 'paringsritueel' meer is. De duidelijke scheidingslijn tussen mannen en vrouwen zal niet verdwijnen. Tot die tijd zullen absurde vragen zoals 'kan je beste vriend een vrouw zijn' niet zo absurd zijn als ze zouden moeten zijn. Zolang relaties tussen mannen en vrouwen beladen blijven met allerlei voortplantingsonzin, danwel direct of indirect, bewust of onbewust, zal seksisme, polarisatie en discriminatie blijven bestaat. En aangezien dit in onze genen ingeprogrammeerd is zal dat waarschijnlijk nog heel lang zijn.

Trouwens zijn er wel verschillen tussen man en vrouw, soms ook hele grote. Maar die verschillen vallen in het niets bij verschillen tussen twee personen. De verschillen tussen man en vrouw zijn insignificant klein in vergelijking met verschillen tussen twee individuen.

Ik hoop dat ze snel die technologie ontdekken om de mannen nutteloos te maken. Niet omdat mannen slecht zijn, de technologie zal immers man en vrouw vervangen. Als er geen mannen meer zijn kun je dan nog spreken van vrouwen?

Ik zeg, snel op naar de seksloze maatschappij. Dan is technologie toch nog ergens nuttig voor.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 06:24
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Citaat:

Trouwens zijn er wel verschillen tussen man en vrouw, soms ook hele grote. Maar die verschillen vallen in het niets bij verschillen tussen twee personen. De verschillen tussen man en vrouw zijn insignificant klein in vergelijking met verschillen tussen twee individuen.
Sorry maar dit vind ik dus echt een superslechte redenering. Wat als je nou een individuele vrouw met een individuele man vergelijkt. Dan zou je nog grotere verschillen moeten krijgen.

Daarnaast werkt het gewoon niet zoals jij zegt. Verschil tussen geslachten is veel definitiever dan tussen individuen. Bij mannen zijn gewoon bepaalde hersenkernen sterker ontwikkelt dan bij vrouwen en andersom ook. Bij individuen is er uiteraard variatie, maar echt niet zo een groot verschil als tussen mannen en vrouwen.

Om het wat simpeler te brengen: Mannen hebben penissen en onderling is in de grootte hiervan variatie. Maar nog steeds verschilt dit kenmerk meer met vrouwen dan onderling.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 13:39
Daevrem
Daevrem is offline
Jij denkt echt dat het verschil tussen mannen en vrouwen groter is dan tussen twee willekeurige individuen?

Denk er dan nog eens opnieuw over na. En neem dan wel mee dat bijna alle typisch vrouwelijke en typisch mannelijke dingen enkel voortkomen uit de cultuur. Niet uit genetica, niet uit iets fysieks.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 28-04-2004 @ 14:39 :
Denk er dan nog eens opnieuw over na. En neem dan wel mee dat bijna alle typisch vrouwelijke en typisch mannelijke dingen enkel voortkomen uit de cultuur. Niet uit genetica, niet uit iets fysieks.
Genetica is alles.

Ik vind het ook bijzonder vervelden van die mensen die zeggen: "Mannen en vrouwen zijn gelijk."

Ja kan geen appels met peren vergelijken. Mannen en vrouwen zijn nou eenmaal zeer verschillende wezens. Fysiek en mentaal.

Ik ben wel voor deze stelling: "Mannen en vrouwen moeten met respect behandeld worden."
(En dezelfde rechten genieten)

EDIT: crusiaal foutje gemaakt

Laatst gewijzigd op 28-04-2004 om 15:09.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 14:04
Caballero
Avatar van Caballero
Caballero is offline
Vrouwen komen tot hun recht.

Alle mogelijkheden staan voor ze open, ze worden niet beperkt in enige vorm. Ze kunnen werken, studeren, carriere maken etc. als ze dat willen. De mogelijkheden staan open, ze worden er niet in beperkt. Hoe ze alles willen invullen moeten ze zelf weten.

Komen mannen wel tot hun recht in nederland is ook een goede vraag, vooral als men kijkt naar de omgang van de vader met de kinderen wanneer de ouders gescheiden zijn
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 14:21
Daevrem
Daevrem is offline
Jullie blijven maar lekker ouderwets genderdenken, de wetenschap, filosofie en ethica hebben jullie allang achterhaald.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-04-2004, 18:22
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 28-04-2004 @ 14:54 :
Ja kan geen appels met peren vergelijken. Mannen en vrouwen zijn nou eenmaal zeer verschillende wezens. Fysiek en mentaal.
Je kunt ze misschien niet vergelijken op overeenkomsten, maar wel op verschillen, dus in dat opzicht is het wel degelijk mogelijk om appels met peren te vergelijken.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vraag betoog nederlands
avonden
0 10-11-2010 19:55
De Kantine Topique de ctrl-c et ctrl-v!
hasseltboy
500 31-12-2005 13:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 21:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het Interview: Mohammed Cheppih
BiL@L
61 04-05-2003 17:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap de ondergang van nederland
michael1
14 10-03-2003 11:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.