Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2009, 13:14
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
mijn vriend heeft gisteren een contract ondertekend verstuurd naar een sportschool voor een jaarcontract.
al snel besefte hij dat dit neit slim was, gisteravond heeft hij nog gebeld om het te annuleren, maar er was toen niemand meer van de administratie.
vanmorgen weer gebeld, kon niet meer opgezegt worden. en het kon ook niet meer naar een half jaar gezet worden.

ik weet dat dit dom is, maar weet iemand misschien nog manieren om er eventueel onderuit te komen, of de termijn te verkorten.
hij heeft nog geen gebruik gemaakt van hun diensten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2009, 15:44
Verwijderd
Citaat:
mijn vriend heeft gisteren een contract ondertekend verstuurd naar een sportschool voor een jaarcontract.
al snel besefte hij dat dit neit slim was, gisteravond heeft hij nog gebeld om het te annuleren, maar er was toen niemand meer van de administratie.
vanmorgen weer gebeld, kon niet meer opgezegt worden. en het kon ook niet meer naar een half jaar gezet worden.

ik weet dat dit dom is, maar weet iemand misschien nog manieren om er eventueel onderuit te komen, of de termijn te verkorten.
hij heeft nog geen gebruik gemaakt van hun diensten.
Heeft hij al persoonlijk contact gehad met de sportschool of heeft hij het contract per post gekregen of van internet gedownload?
Heeft hij de Algemene Voorwaarden ontvangen?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 15:48
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Vorige week heeft hij op die sportschool een rondleiding gehad. daarna heeft de sportschool een contract opgestuurd, en die heeft hij gisteren ondertekend teruggefaxt.
de algemene voorwaarden moet ik even navragen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 16:03
Verwijderd
Ok, hij moet dan schriftelijk binnen 7 dagen een brief sturen naar de sportschool waarin hij aangeeft dat hij de overeenkomst ontbind op grond van de wet koop op afstand. Hij hoeft verder geen reden op te geven. Het best doe je dit aangetekend, aangezien sportscholen dit soort brieven vaak nooit ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 16:15
ganralph
ganralph is offline
is dit wel echt een koop op afstand?

van Consuwijzer:
Citaat:
Niet elke aankoop via de telefoon of internet is een koop op afstand. Belt u een winkel in de plaats waar u woont om een koelkast te bestellen? Dan is dat waarschijnlijk geen koop op afstand. De zeven werkdagen bedenktijd geldt alleen voor producten die u koopt bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen verkoopt via telefoon, internet, televisie of catalogus.
maar stuur iig wel een aangetekende brief: zo kun je altijd aantonen dat je snel gehandeld hebt... (het postkantoor is nog open...)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 16:32
Verwijderd
Citaat:
is dit wel echt een koop op afstand?

van Consuwijzer:

maar stuur iig wel een aangetekende brief: zo kun je altijd aantonen dat je snel gehandeld hebt... (het postkantoor is nog open...)
Ik zie eigenlijk niet in waarom dat geen koop op afstand zou zijn, in de wet staat geen clausule die winkels in de eigen woonplaats uitzondert.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 13:07
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Ik zie eigenlijk niet in waarom dat geen koop op afstand zou zijn, in de wet staat geen clausule die winkels in de eigen woonplaats uitzondert.
Hierom dus:

De zeven werkdagen bedenktijd geldt alleen voor producten die u koopt bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen verkoopt via telefoon, internet, televisie of catalogus.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Hierom dus:

De zeven werkdagen bedenktijd geldt alleen voor producten die u koopt bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen verkoopt via telefoon, internet, televisie of catalogus.
Wat een onzin, waar staat dat?
Citaat:
Art46a BW7 schreef:

overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 13:47
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Hier staat dat:

overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;


Beter lezen vriend
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Hier staat dat:

overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;


Beter lezen vriend
Jij moet beter lezen, dat uitsluitend gaat over hoe de overeenkomst tot stand is gekomen. Het gaat dus niet over welke communicatie technieken de winkel allemaal aanbiedt. Dus je kan prima een overeenkomst op afstand hebben bij een gewone winkel.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 14:40
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Jij moet beter lezen, dat uitsluitend gaat over hoe de overeenkomst tot stand is gekomen. Het gaat dus niet over welke communicatie technieken de winkel allemaal aanbiedt. Dus je kan prima een overeenkomst op afstand hebben bij een gewone winkel.
Lees het nog maar een keer heeeel goed
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Lees het nog maar een keer heeeel goed
Nee je snapt het dus duidelijk niet of je kan geen Nederlands. Het gaat er om dat je uitsluitend technieken voor communicatie op afstand hebt gebruikt om de overeenkomst te sluiten. Het staat er vrij duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 15:32
ganralph
ganralph is offline
@ LL: je hebt gelijk dat het er zo staat

maar is er geen uitspraak geweest ooit waardoor Consuwijzer dit anders definieert?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 15:45
Verwijderd
Citaat:
@ LL: je hebt gelijk dat het er zo staat

maar is er geen uitspraak geweest ooit waardoor Consuwijzer dit anders definieert?
Bij mijn weten niet, ik heb nog even gezocht op rechtspraak.nl maar vond niks. Wat opzich logisch is aangezien rechters consumenten eerder beschermen dan dat ze hun rechten inperken.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 22:12
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Is maar net hoe je deze zin opvat:

in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 22:23
ganralph
ganralph is offline
de sportschool heeft het formulier opgestuurd naar de vriend van TS. hij kon vervolgens met dit formulier de hele koop afronden (hij hoefde niet langs te komen; fax of post zijn ook goed).

kortom: de sportschool heeft de "afstand" zelf geïnitieerd door via de post te gaan werken. (het aanvragen van het formulier was uiteraard vrijblijvend en dus geen onderdeel van de uiteindelijke verkoop)


afijn, zo lees ik die bijzin dus
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2009, 23:16
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Nja wat ik in het topic lees is dat de jongen al een uitgebreide rondleiding etc had gehad en dat hij in principe ook gewoon aan de balie het formulier had kunnen inleveren...
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 07:24
Verwijderd
Citaat:
Is maar net hoe je deze zin opvat:

in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand
Dat betekent enkel dat de verkoper de mogelijkheid moet aanbieden voor koop op afstand.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-11-2009, 07:26
Verwijderd
Citaat:
Nja wat ik in het topic lees is dat de jongen al een uitgebreide rondleiding etc had gehad en dat hij in principe ook gewoon aan de balie het formulier had kunnen inleveren...
Dat is niet van belang. De rondleiding maakt geen deel uit van de tot stand komen van de overeenkomst. Als hij het contract daar had ontvangen of ingeleverd was er geen sprake van koop op afstand, echter door het op te sturen is er sprake van koop op afstand.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 10:28
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Hij heeft het ondertekend, hij kan er niet meer onderuit. It is that simple.
Koop op afstand is niet van toepassing, gezien hij het 'product' heeft kunnen zien en keuren ed, hij weet wat hij krijgt.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 11:05
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Koop op afstand is niet van toepassing, gezien hij het 'product' heeft kunnen zien en keuren ed, hij weet wat hij krijgt.
dat is geen beperking. als jij bijvoorbeeld een product online bestelt, en je ontvangt het de volgende dag al, dan heb je nog steeds zeven dagen bedenktijd. in die dagen kun je het product dus "zien" en "keuren". (volgens mij gaan de 7 dagen zelfs pas in op het moment dat jij het product ontvangt!)

voor diensten geldt dat de 7 dagen ingaan op het moment dat de overeenkomst gesloten is.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 11:43
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
dat is geen beperking. als jij bijvoorbeeld een product online bestelt, en je ontvangt het de volgende dag al, dan heb je nog steeds zeven dagen bedenktijd. in die dagen kun je het product dus "zien" en "keuren". (volgens mij gaan de 7 dagen zelfs pas in op het moment dat jij het product ontvangt!)

voor diensten geldt dat de 7 dagen ingaan op het moment dat de overeenkomst gesloten is.
Hij bedoelt dat hij het product vóór de koopovereenkomst al heeft kunnen keuren
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 12:08
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
dit heeft niks met lichaam of gezondheid te maken, dus ik verplaats hem naar geld en recht.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 12:20
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Hij bedoelt dat hij het product vóór de koopovereenkomst al heeft kunnen keuren
ja maar de open dag is toch geen onderdeel van de overeenkomst, en kan er dus toch geen voorwaarde van zijn...?

daarnaast weet ik überhaupt niet of die bedenkperiode ingeperkt kan worden...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 13:17
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Als die wet al van toepassing hierop is, is het gewoon een maas in de wet. Want het is overduidelijk niet bedoeld voor dit soort zaken.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2009, 13:27
ganralph
ganralph is offline
dat dacht ik dus ook, maar het citaat van LL doet iets anders vermoeden...

anyway, ben benieuwd of TS actie ondernomen heeft
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Als die wet al van toepassing hierop is, is het gewoon een maas in de wet. Want het is overduidelijk niet bedoeld voor dit soort zaken.
Jawel, de wet is juist hiervoor bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 15:08
ganralph
ganralph is offline
mwah, de wet is toch opgezet in eerste instantie als reactie op telefonische en online verkopen dacht ik...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 15:09
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
mwah, de wet is toch opgezet in eerste instantie als reactie op telefonische en online verkopen dacht ik...
Inderdaad
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 15:24
Verwijderd
Citaat:
mwah, de wet is toch opgezet in eerste instantie als reactie op telefonische en online verkopen dacht ik...
Nee hoor ook voor dingen die je per post koopt/verkoopt.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 15:36
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
De overeenkomst is op afstand gesloten en hoort niet bij de uitzonderingen (zoals bijvoorbeeld financiële diensten en reisovereenkomsten) dus ik zou niet weten waarom dit geen koop op afstand zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 15:44
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Nee hoor ook voor dingen die je per post koopt/verkoopt.
daar is ie ook op van toepassing ja. ik bedoelde alleen dat internet en telefoon m.i. het primaire doel van de wet waren.

post bestond al enkelen eeuwen, en deze wet werd aangenomen toen internetverkopen sterk in de lift zaten. da's geen toeval
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 15:52
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
die wet is er tuurlijk om consumenten te beschermen bij koop op afstand
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 16:05
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
de topicstarter moet wel opschieten wil ze de koop nog binnen 7 dagen kunnen ontbinden...
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 16:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee hoor ook voor dingen die je per post koopt/verkoopt.
Ja, maar overduidelijk niet voor dingen die je gewoon face to face hebt gezien, en daarna schriftelijk hebt aangeschaft.

De manier van afsluiten is niet relevant, het draait om het zien van het product. Welnu, met een rondleiding heb je dat zeer zeker niet op afstand gezien.

Bij malafide leningsbedrijven gebruiken ze een via internet uitgeprinte overeenkomst die je daarna moet invullen en opsturen via de post juist specifiek om onder de koop op afstand uit te komen.

Het zou me zeer verbazen als je er een beroep op kan doen in deze situatie. Het doel van die wet is je beschermen tegen miskopen omdat je een product niet van tevoren hebt kunnen zien en beoordelen. Daarvan is hier duidelijk geen sprake. Als je hier een zaak van maakt zal er geoordeeld worden naar het doel van die wet, en dan zal de sportschool winnen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar overduidelijk niet voor dingen die je gewoon face to face hebt gezien, en daarna schriftelijk hebt aangeschaft.
Dat ligt er aan of het face-to-face zien moet worden gezien als onderdeel van de koopovereenkomst.
Citaat:

De manier van afsluiten is niet relevant,
Jawel de manier van afsluiten is uiterst relevant, dit staat expliciet in het wetsartikel...
Citaat:

Bij malafide leningsbedrijven gebruiken ze een via internet uitgeprinte overeenkomst die je daarna moet invullen en opsturen via de post juist specifiek om onder de koop op afstand uit te komen.
Dan heb je dus 7 dagen bedenktijd, er is sprake van koop op afstand.
Citaat:

Het zou me zeer verbazen als je er een beroep op kan doen in deze situatie. Het doel van die wet is je beschermen tegen miskopen omdat je een product niet van tevoren hebt kunnen zien en beoordelen.
Het is iets uitgebreider, maar daar komt het inderdaad op neer. Een essentiële toevoeging is de bezinningsperiode.
Citaat:
Daarvan is hier duidelijk geen sprake. Als je hier een zaak van maakt zal er geoordeeld worden naar het doel van die wet, en dan zal de sportschool winnen.
Nee, aangezien het doel van de wet ook bezinning is. Bovendien is er sprake van koop op afstand en wordt hier nooit in het nadeel van de consument van afgeweken, te meer omdat dit ook expliciet in de wet staat dat in geval van consumentenkopen er nooit ten nadele van de consument mag worden afgeweken. De enige vraag die gesteld moet worden is: Is er sprake van koop op afstand, en dat antwoord is ja.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-11-2009, 18:02
Verwijderd
Citaat:
daar is ie ook op van toepassing ja. ik bedoelde alleen dat internet en telefoon m.i. het primaire doel van de wet waren.

post bestond al enkelen eeuwen, en deze wet werd aangenomen toen internetverkopen sterk in de lift zaten. da's geen toeval
Uiteraard, met internet nam natuurlijk het gemak en de omvang van koop op afstand toe. Voornamelijk omdat malafide instellingen consumenten door middel van slinkse formuliertjes probeerde te strikken voor een koop.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 20:53
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Jawel, de wet is juist hiervoor bedoeld.
Je snapt toch zelf ook wel dat de wet hier niet voor bedoeld is...

Puur omdat hij het formulier doorgefaxt had zou hij opeens 7 dagen bedenktijd hebben, en als hij het formulier in had gevuld toen hij de rondleiding kreeg niet meer...
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Je snapt toch zelf ook wel dat de wet hier niet voor bedoeld is...

Puur omdat hij het formulier doorgefaxt had zou hij opeens 7 dagen bedenktijd hebben, en als hij het formulier in had gevuld toen hij de rondleiding kreeg niet meer...
Ja, het mag jou raar in de oren klinken, maar ik vind het vrij logisch. Het is nu eenmaal bewezen dat mensen eerder op iets toezeggen als de schijn ze nogal goed lijkt. De colportagewet is ook al jaren van kracht, ondanks dat jij ook al minstens 10 jaar weet dat je dezelfde energie krijgt
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 14:58
fib
Avatar van fib
fib is offline
Ik heb het topic niet gelezen.
Ik zou dit doen:
aangetekende brief
Waarin staat dat je NIET gaat betalen, dat ze GEEN incassobureau hoeven in te schakelen. Laat het maar voor de rechter komen.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Ik heb het topic niet gelezen.
Ik zou dit doen:
aangetekende brief
Waarin staat dat je NIET gaat betalen, dat ze GEEN incassobureau hoeven in te schakelen. Laat het maar voor de rechter komen.
Dit is inderdaad de beste optie als je heel veel geld over hebt. Mocht je toch niet van plan zijn om het contract uit te zitten en bovendien alle proceskosten ook nog te betalen, dan kan je dat beter niet doen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 22:21
Verwijderd
Goed, ik heb even het gehak op elkaar hierboven verwijderd. Niet meer op de persoon spelen graag. Doet een van beide heren dat toch, gaat onherroepelijk een slotje op dit topic.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2009, 19:41
fib
Avatar van fib
fib is offline
Citaat:
Dit is inderdaad de beste optie als je heel veel geld over hebt. Mocht je toch niet van plan zijn om het contract uit te zitten en bovendien alle proceskosten ook nog te betalen, dan kan je dat beter niet doen.
denk je nou echt dat de sportschool het voor de rechter laat komen? Ik denk namelijk dat ze niet zoveel moeite gaan doen.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2009, 20:08
Verwijderd
Citaat:
denk je nou echt dat de sportschool het voor de rechter laat komen? Ik denk namelijk dat ze niet zoveel moeite gaan doen.
Dat gaan ze dan ook niet zelf doen, daar schakelen ze een deurwaarderskantoor voor in
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Contract Fitness
Verwijderd
44 08-02-2008 08:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.