Oud 16-04-2004, 17:06
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Toevallig zag ik gisterenavond een reportage van de RVU dat de "Keuringsdienst van waarde" heet. Een herhaling dat ging over slavernij in de cacao-industrie...(realplayer)

maargoed... shit happens en als we daarom geen chocola meer mogen eten kunnen we net zo goed zelfmoord plegen aangezien voor alles wel iets immoreels gedaan wordt...

Maargoed... wat mij opvalt is dat wij boeren mensen maar zeer slecht op de hoogte zijn van wat wij allemaal in onze mond stoppen en waar het vandaan kwam...

Graag jullie reactie
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2004, 17:41
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Ik heb reeds naar het filmpje gekeken, maar 'k laat het nog ff bezinken voor ik mijn reactie geef. Je zal nog van me horen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 18:42
Verwijderd
ik heb het niet gezien maar snap je stelling wel.

Ik denk dat veel nederlanders gewoon niet nadenken over wat ze eten. Ze kopen maar wat en halen maar wat. Ik denk dat het vaak te vet is, en vaak ongezond. maar daar gaat het niet om.
mensen hebben geen idee dat het stuk chocola dat ze eten al een hele weg heeft afgelegd. En zeker niet uit nederland komt. Op platages is er hard voor gewerkt, het is vervoerd, gemaakt etc. En wij stoppen het zo in onze mond. weinig respect eigenlijk maar. Ik denk er zelf ook niet erg over na, vind het ook een moeilijk onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 19:30
Verwijderd
Ik heb het op tv gezien, maar vond het echt overdreven gezeur. Dan eten we geen chocola meer, wat schieten we daar dan mee op?

Ik weet ook lang niet altijd waar het eten dat ik eet vandaan komt en wat het verhaal achter het eten is, maar eigenlijk maakt me dat ook niet zoveel uit... Ik denk er wel eens over na, maar nooit te lang.

Als je daar over na gaat denken, kan je wel ophouden met eten... en met alles meteen. Daar heb ik geen zin in.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 20:00
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-04-2004 @ 19:30 :

Als je daar over na gaat denken, kan je wel ophouden met eten... en met alles meteen. Daar heb ik geen zin in.
Dat gaf ik zelf ook al aan....

Maar vind je het niet de taak van "ons consument" om wat beter na te denken over beter na te denken over de grip die kennelijk bedrijven hebben op ons...

een beter milieu begint bj jezelf toch?..
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 20:10
YPrue
Avatar van YPrue
YPrue is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 16-04-2004 @ 20:00 :
Maar vind je het niet de taak van "ons consument" om wat beter na te denken over beter na te denken over de grip die kennelijk bedrijven hebben op ons...

een beter milieu begint bj jezelf toch?..
Ja, maar wat zou je er als consument tegen kunnen doen?
__________________
Boogie, ik zal je nooit vergeten...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 20:27
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
YPrue schreef op 16-04-2004 @ 20:10 :
Ja, maar wat zou je er als consument tegen kunnen doen?
Bedenk zelf eens wat...




Aan de andere kant kan je natuurlijk ook redeneren dat de problemen van slavernij als oorzaak hebben de stabiliteit en staatsinrichting van dat land en dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het oplossen van die problemen...
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 20:38
Xx_Snowflake_xX
Xx_Snowflake_xX is offline
ik ben het met je eens hoor, iedereen stopt maar gewoon alles in z'n mond. Maar veel mensen hebben zoiets van; als ik dan alles moet doen wat gezond is..
Het is vaak net te veel moeite om even op het etiket te kijken wat er allemaal in een product zit (wat ik zelf eerlijk gezegd ook maar zelden doe), het is gewoon onze mentaliteit.
Ach, misschien zijn er over tien jaar wel Chocola-Is-Dodelijk- reclames..
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 20:54
TechXP
TechXP is offline
Wij, de mens, zijn verantwoordelijk voor het lijden van andere wezens, doordat wij als consument ons eigen belang vooropstellen en onze smaak (in de zin van eten danwel kleding).
De andere wezens zijn hier of dieren of onze eigen medemens. Dieren van de bioindustrie. De mens in de vorm van slavernij in de derde wereld.
Men kan ook kiezen voor bewust eten. Oftewel weten wat je eet en weten wat je draagt. Koop fairtrade kleding bijvoorbeeld. En biologische eten of kleding.
Het gaat er dan niet om of je nog wel er aan meewerkt, want dat doe je vaak toch nog wel op diverse manieren, maar zover mogelijk je consumtie gedrag op een bewuste wijze doorvoeren zou zeer goed zijn voor de vooruitgang van de mens.

Ik koop zelf bijna alles biologisch en ik koop wel eens wat fairtrade. O.a. chocolade.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 21:20
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
TechXP schreef op 16-04-2004 @ 20:54
Ik koop zelf bijna alles biologisch en ik koop wel eens wat fairtrade. O.a. chocolade. [/B]

Je geeft hiermee aan enigszins na te denken over wat je wel en niet wil kopen, maar het is nu juist NIET waar ik op doel met deze discussie.... Het gaat er juist om, dat wij consumenten niet meer kritisch zijn, en we dat liever aan ondernemers over laten of keurmerken....

Want hoe biologisch is eigenlijk een biologisch product?.. Ik kan me nog een discussie bij het lagerhuis herinneren waar mij mede gedeeld werd dat een scharrelkip niet veel meer ruimte heeft dan een "normale" kip.
We zijn met 5 miljard mensen op deze planeet die allemaal dagelijks gevoerd moeten worden.... Mij krijg jij niet wijs dat je al deze mensen met alleen maar biologisch eten (in de ouderwetse betekenis van het woord) kan voeden...
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 21:53
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 16-04-2004 @ 21:20 :
Je geeft hiermee aan enigszins na te denken over wat je wel en niet wil kopen, maar het is nu juist NIET waar ik op doel met deze discussie.... Het gaat er juist om, dat wij consumenten niet meer kritisch zijn, en we dat liever aan ondernemers over laten of keurmerken....

Idd, de consument is niet kritisch. Waarom niet meer? Misschien dat je het ook wel deels kan aflijden aan hoe het er nu in nederland aan toe gaat. Kijk maar eens naar die onverdraagzaamheid in de samenleving. Relletje hier, relletje daar, discriminatie, demonisering, etc. Er is een bepaalde nieuwe mentaliteit onder de mensen. Een zeer egoistische houding ten op zichte van andere.

Citaat:
Want hoe biologisch is eigenlijk een biologisch product?.. Ik kan me nog een discussie bij het lagerhuis herinneren waar mij mede gedeeld werd dat een scharrelkip niet veel meer ruimte heeft dan een "normale" kip.
Nou biologisch geeft vooral aan dat er geen gentech in het eten zit en dat er niet met vage hormonen ofzo gedaan is. Bij biologisch vlees is het zo dat het dier meer ruimte heeft gehad.
Een scharrelkip is geen biologische kip. Een scharrelkip heeft maar iets meer ruimte dan een legbatterijkip.

Citaat:
We zijn met 5 miljard mensen op deze planeet die allemaal dagelijks gevoerd moeten worden.... Mij krijg jij niet wijs dat je al deze mensen met alleen maar biologisch eten (in de ouderwetse betekenis van het woord) kan voeden...
Waarom niet? Er word nu 2 keer zoveel voedsel geproduceerd dan nodig. Men hoeft alleen bij plantaardig voedsel er voor te kiezen dat men geen gevaarlijke bestrijdingsmiddelen gebruikt maar biologische technieken, geen gentech toepassingen e.d. En je hebt al biologisch. Men moet het vee weer naar de wei sturen. Mensen moeten in NL 3 x minder vlees eten (nl'ers eten nu 3 x zoveel als nodig (eigenlijk natuurlijk niet nodig)). Etc. Lukt makkelijk
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 16:28
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Ik vind het belangrijk dat je weet waar je eten vandaan komt, maar het is nogal moeilijk te achterhalen en je weet niet of de verhalen op waarheid berusten.

Af en toe zou ik wel eens iets kopen van de wereldwinkel, omdat ik weet dat het door eerlijke arbeid gemaakt is daar. Daarmee bedoel ik dat de mensen het juiste loon kregen voor hun werk.

Eigenlijk zou de media dit meer moeten promoten, want het is niet zo eenvoudig om dit als individue uit te zoeken. Ik ken ook niet veel van logo's en zo, dus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.