Oud 24-01-2012, 12:28
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
Sowieso valt alles natuurlijk wel met een korrel zout te nemen, als een boek zo vol staat met leugens waar herken je dan de waarheden?
Ik denk dat je hier net zo goed de betrouwbaarheid van 'Roodkapje' ter discussie kan stellen.
Het zijn en blijven leuke stukjes fictie die in religieuze boeken staan, en als sommige mensen zweren dat er een wolf was die kon praten, of praten met een god die geen duidelijk bewijs geeft van zijn mogelijke bestaan is dat leuk voor ze.
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2012, 12:35
Verwijderd
Klopt, doch is roodkapje een stuk realistischer.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 13:17
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Uit Roodkapje haal je inderdaad makkelijker gewoontes uit de periodes van de schrijvers.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 13:23
DeZiekeGnoe
Avatar van DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Citaat:
Hij bedoelt dat er geen historische aanwijzingen zijn om aan te nemen dat het wel is gebeurt. Dit argument heeft T_iD al vaker gebruikt.
Oke, zo iets dacht ik al. Ik meen me te herinneren dat veel Historici er alsnog vanuit gaan dat Exodus wel heeft plaatsgevonden, wellicht in een andere hoedanigheid, maar toch.
__________________
In omnia paratus
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 19:55
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
Oke, zo iets dacht ik al. Ik meen me te herinneren dat veel Historici er alsnog vanuit gaan dat Exodus wel heeft plaatsgevonden, wellicht in een andere hoedanigheid, maar toch.
En dan de hamvraag aan alle gelovigen: 'Would you believe in god, if he was a flying spaghetti monster?'
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 13:26
DeZiekeGnoe
Avatar van DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Het zou wel weer iets heel anders zijn dan de gemiddelde gelovige voor ogen heeft iig. :')
__________________
In omnia paratus
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 18:40
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
Het zou wel weer iets heel anders zijn dan de gemiddelde gelovige voor ogen heeft iig. :')



Het nieuwe scheppingsverhaal. Ha!
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 20:20
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Graag weer ontopic aub. Of de koran (en nu gaat het al over de bijbel) realistisch is, is een heel andere vraag dan of de koran betrouwbaar is.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 21:30
Verwijderd
Citaat:
Graag weer ontopic aub. Of de koran (en nu gaat het al over de bijbel) realistisch is, is een heel andere vraag dan of de koran betrouwbaar is.
...wat? :')
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 22:05
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
Graag weer ontopic aub. Of de koran (en nu gaat het al over de bijbel) realistisch is, is een heel andere vraag dan of de koran betrouwbaar is.
Realisme en betrouwbaarheid ligt in dit geval zij aan zij.
Als sprekende stenen niet kunnen en een boek spreekt over het bestaan van dit is dit boek minder betrouwbaar. Als het boek spreekt over een god, en deze blijkt niet te bestaan, dan is het boek onbetrouwbaar. Logica.
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 10:16
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Realisme en betrouwbaarheid ligt in dit geval zij aan zij.
Als sprekende stenen niet kunnen en een boek spreekt over het bestaan van dit is dit boek minder betrouwbaar. Als het boek spreekt over een god, en deze blijkt niet te bestaan, dan is het boek onbetrouwbaar. Logica.
Hmm.. dus een niet bestaande steen heeft minder invloed op betrouwbaarheid dan een niet bestaande god?
Bij mij geldt; als één onderdeel van een zogenaamd "perfect ontwerp" een zwakke schakel is of zelfs ontbreekt, is het hele ontwerp onbetrouwbaar of zelfs waardeloos. Daar weet menig aardse architect al het fijne van.
Als mijn vriendin me alles kan vertellen over de maan maar ze houdt vol dat 'ie van kaas is, wordt haar hele betoog onbetrouwbaar.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 16:46
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Als mijn vriendin me alles kan vertellen over de maan maar ze houdt vol dat 'ie van kaas is, wordt haar hele betoog onbetrouwbaar.
Wordt volgens jouw logica je vriendin dan niet ook onbetrouwbaar?
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 27-01-2012, 10:05
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Wordt volgens jouw logica je vriendin dan niet ook onbetrouwbaar?
Inderdaad, als ze zulke onzin zou uitkramen zou ik 'r niet voor vol aanzien en alles wat ze zegt zelf gaan natrekken. Neemt niet weg dat ze misschien nog voor andere doeleinden te gebruiken is.
Elk boek heeft wel raakvlakken met de werkelijkheid, het is immers door mensen geschreven. Maar het verhaal op zich is maar maar zeer zelden werkelijk gebeurd of zelfs maar mogelijk. Dus wat zou er aan de Koran nog betrouwbaar kunnen zijn? Wat kun je vertrouwen, wat niet? Dat kan hoogstens als andere bronnen hetzelfde beweren, laat dit nou net het tegenovergestelde zijn..
Met citaat reageren
Oud 28-01-2012, 17:56
DeZiekeGnoe
Avatar van DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
De maan is ook gewoon van kaas hoor
__________________
In omnia paratus
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 19:05
Verwijderd
een heilig boek moet je niet afkatten daar krijg je alleen maar problemen mee!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 19:46
Verwijderd
Gelukkig bestaan er geen heilige boeken.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 20:28
mollerator
Avatar van mollerator
mollerator is offline
Citaat:
Graag weer ontopic aub. Of de koran (en nu gaat het al over de bijbel) realistisch is, is een heel andere vraag dan of de koran betrouwbaar is.
Zou je dat nader kunnen toelichten? Bij de vraag of iets realistisch onderzoek je of iets aan de werkelijkheid voldoet.

Bij betrouwbaar onderzoek je of waarnemingen, die onder dezelfde omstandigheden herhaald, dezelfde uitkomst geven en dus aan de werkelijkheid voldoen.

Iets dat dus niet aan de werkelijkheid voldoet, is dus niet realistisch en documenten die stellen dat dat wel zo is zijn dus niet betrouwbaar.
__________________
Ik wil graag weten wie er op mijn kop heeft gepoept!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 20:30
Verwijderd
Ik zou ook graag antwoord op die opmerking zien, Mr. Mark. Ik kan best wachten tot na je tentamens hoor.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Sowieso valt alles natuurlijk wel met een korrel zout te nemen, als een boek zo vol staat met leugens waar herken je dan de waarheden?
leugens??
zowel e koran als de bijbel zijn GEEN leugens
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 20:32
Verwijderd
Citaat:
leugens??
zowel e koran als de bijbel zijn GEEN leugens
Dus als ik een vrouw verkracht moet ze gestenigd worden. Nice
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Dus als ik een vrouw verkracht moet ze gestenigd worden. Nice
hahahhaah weet ik veel
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 20:54
Verwijderd
Niet echt nee.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 17:30
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Zou je dat nader kunnen toelichten? Bij de vraag of iets realistisch onderzoek je of iets aan de werkelijkheid voldoet.

Bij betrouwbaar onderzoek je of waarnemingen, die onder dezelfde omstandigheden herhaald, dezelfde uitkomst geven en dus aan de werkelijkheid voldoen.

Iets dat dus niet aan de werkelijkheid voldoet, is dus niet realistisch en documenten die stellen dat dat wel zo is zijn dus niet betrouwbaar.
Het oorspronkelijke bericht ging over meerdere bronnen en historische aanwijzingen voor hetgeen wat er in de Bijbel of Koran staat. Als je met die criteria kijkt naar de betrouwbaarheid hoeft het nog niet hetzelfde als realistisch te zijn.

Er zit welliswaar niet een heel groot verschil tussen aangezien de kans klein is dat er veel historische aanwijzingen zijn voor een niet realistisch iets, maar de kans is er wel. Heel theoretisch gezien kijk je hier dus eerst naar of iets betrouwbaar is en daarna of het realistisch is.

Ook ging het topic dus oorspronkelijk over historische aanwijzingen en niet over het realisme van sommige onderdelen van de Bijbel of Koran.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het Huis van Imraan (Al-Imraan)
Verwijderd
0 17-03-2006 12:32
Levensbeschouwing & Filosofie Het begin (al-Fatihah) en De Koe (el-Baqarah)
Verwijderd
30 02-03-2006 11:35
Levensbeschouwing & Filosofie islam `
=zwart wit=
193 25-02-2005 21:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Film tegen Submission op het Internet te vinden!
FatReaper
227 16-02-2005 18:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap VVD'er Wilders haalt uit naar de islam.
JantjePietje
220 17-02-2004 18:40
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 09:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.