Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2012, 15:41
LikeABoss
LikeABoss is offline
dag mensen ik ben Lino ik ben 15 jaar .
ik heb gerookt 2jaar .
en nu ben ik gestopt maar ik ben bang dat ik longkanker heb hoe kan ik dat wetten of kan dat nog niet of .ik weet het niet ik ben bang .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2012, 15:51
timohtie
Avatar van timohtie
timohtie is offline
trek je longen uit je lijf en kijk of ze zwart zijn met grote bobbels erop; let op, niet tegelijk.

of ga gewoon naar een dokter zoals t hoort en vertel daar je verhaal. heb je meer aan dan aan 1000 adolescentjes die hetzelfde zeggen.
en longkanker krijg je echt niet zo snel lijkt me, t is bij iedereen anders maar mn pa rookt nu al 12312353125 jaar zware shag waarvan je bijna moet barfen als je passief meerookt, hij heeft voor zover ik weet niets.

goed dat je bent gestopt trouwens
__________________
It's better to lose the anchor than to lose the ship.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 15:53
LikeABoss
LikeABoss is offline
thx . ik zal zeker eens bij de dokter gaan .
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 15:59
Verwijderd
Je krijgt hoogstwaarschijnlijk niet zo snel kanker, zeker niet als je na 2 jaartjes al gestopt bent.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2012, 17:08
Verwijderd
Dat je 2 jaar lang hebt gerookt is natuurlijk niet erg gezond, maar de kans dat je nu al longkanker hebt opgelopen, is heel klein. Dus je hoeft je echt geen zorgen te maken
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 00:21
Inspire
Avatar van Inspire
Inspire is offline
Heb je ergens last van dan?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2012, 22:18
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Hoi Lino!

Ten eerste: Heel goed dat je gestopt bent! Het is goed voor je gezondheid, je bespaart geld en je hebt niet langer die vieze rooklucht aan je hangen. Volhouden dus!
Ten tweede: Als je ongerust bent over je gezondheid, ga dan even langs de dokter en laat je nakijken.

Ik heb iets leuks gevonden op het internet, zodat je kunt zien wat de voordelige effecten ervan zijn dat je gestopt bent met roken! Misschien is dat een motivatie om het vol te houden!

Na 20 minuten:

Bloeddruk verminderd.
Polsslag neemt af.
Lichaamstemperatuur van handen en voeten neemt toe.

Na 8 uur:

De hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder.
De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.

Na 24 uur:

Koolmonoxide is verwijderd uit het lichaam.
Je longen beginnen mucus en debris op te ruimen.
Kans op een hartaanval neemt af.

Na 48 uur:

Er is geen nicotine meer in het lichaam.
Smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
De zenuw-einden beginnen opnieuw te groeien.

Na 72 uur:

Ademhalen gaat makkelijker, je krijgt meer energie, en je bronchien beginnen te ontspannen.

Na 2-12 weken:

De bloedcirculatie in het lichaam verbetert, waardoor lichamelijke inspanning veel makkelijker gaat (lopen en rennen).

Na 3-9 maanden:

Je longfunctie is met 10% verbeterd. Ademhalingsproblemen zoals hoesten, piepen en benauwdheid verminderen.
Je voelt je zekerder, fitter, gezonder.
Je bent ook minder verkouden en als je verkouden bent, ben je sneller op de been.

Na 1 jaar:

Je bent definitief gestopt en mag jezelf beschouwen als een niet-roker.
Het risico op hart- en vaatziekten en kanker is verminderd tot de helft van die van rokers die niet zijn gestopt met roken.

Na 2 jaar:

Je kans om definitief van het roken af te zijn, neemt significant toe na 2 jaar.

Na 5 jaar:

Na 5 jaar niet roken is het risico op een hersenbloeding of hartinfarct gelijk aan mensen die nooit hebben gerookt.

Na 10 jaar:

Het risico op een hartziekte is even groot als bij iemand die nooit gerookt heeft.
Risico op longkanker nog maar half zo groot.
Risico op kankers verminderen (mond, keel, lever en pancreaskanker).
Risico op maagzweren vermindert.

Na 15 jaar:

Risico op een hartaanval is vergelijkbaar als iemand die nooit heeft gerookt.
Risico op overlijden is terug op bijna het niveau als mensen die nooit gerookt hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2012, 15:45
huntingyade
Avatar van huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
Hoi Lino!


Na 8 uur:

De hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder.
De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
volgens mij klopt dat over nicotine niet helemaal. nicotine heeft een halveringstijd van 2 uur. dus het is na 8 uur al bijna compleet verdwenen. dat is deels ook de reden waarom rokers niet lang zonder kunnen. al is nar mijn mening nicotine niet het meest verslavende aan roken.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2012, 16:38
Verwijderd
Citaat:
volgens mij klopt dat over nicotine niet helemaal. nicotine heeft een halveringstijd van 2 uur. dus het is na 8 uur al bijna compleet verdwenen. dat is deels ook de reden waarom rokers niet lang zonder kunnen. al is nar mijn mening nicotine niet het meest verslavende aan roken.
Naar jouw mening? Leg 'ns uit.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2012, 22:44
huntingyade
Avatar van huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
Naar jouw mening? Leg 'ns uit.
ik ben eerder verslaafd aan de bezigheid. iets in me handen hebben en dat soort dingen. ik merk dat vooral in tijden dat ik lang niet kan roken of geen sigaretten enzo heb dan ga ik op andere dingen lopen kauwen. omdat ik tijdens het wachten dan iets te doen heb.
en dit zelfde gedrag zie ik ook wel bij meer mensen om me heen als die proberen te stoppen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2012, 22:50
Verwijderd
Citaat:
ik ben eerder verslaafd aan de bezigheid. iets in me handen hebben en dat soort dingen. ik merk dat vooral in tijden dat ik lang niet kan roken of geen sigaretten enzo heb dan ga ik op andere dingen lopen kauwen. omdat ik tijdens het wachten dan iets te doen heb.
en dit zelfde gedrag zie ik ook wel bij meer mensen om me heen als die proberen te stoppen.
Het lijkt me alleen dat dat meer geval is bij mensen die niet verslaafd zijn aan de nicotine...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2012, 16:16
huntingyade
Avatar van huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
Het lijkt me alleen dat dat meer geval is bij mensen die niet verslaafd zijn aan de nicotine...
ik denk dat mensen die gemakkelijk een pak shag in een week oproken toch ook wel verslaafd zijn aan nicotine. en als dat niet zo is kan je toch ook best wel vraagtekens zetten bij een nicotineverslaving.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2012, 23:01
Alaska2
Alaska2 is offline
Sommige mensen roken nooit en krijgen longkanker. Anderen roken hun hele leven twee pakjes per dag en hebben brandschone longen. Met kanker weet je het nooit...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2012, 23:03
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Sommige mensen roken nooit en krijgen longkanker. Anderen roken hun hele leven twee pakjes per dag en hebben brandschone longen. Met kanker weet je het nooit...
Brandschoon lijkt me nogal sterk. Maar 'kankervrij' zou kunnen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 16-06-2012, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Sommige mensen roken nooit en krijgen longkanker. Anderen roken hun hele leven twee pakjes per dag en hebben brandschone longen. Met kanker weet je het nooit...
Goh, het gaat er ook om dat je de kans op longkanker aanzienlijk vergroot
Je krijgt het niet gegarandeerd.

En verder wat Em. zegt, als je voor langere tijd twee pakjes per dag rookt zijn je longen gigantisch verkloot
Met citaat reageren
Oud 18-06-2012, 19:42
Jessica-
Jessica- is offline
Je kan beter even naar de huisarts gaan
Met citaat reageren
Oud 02-07-2012, 00:05
eavdn
eavdn is offline
kerel longkanker bestaat door cellen , niet door rook.. die cellen heb je altijd al in je lichaam hebben. hoop dat ik je gerust gesteld hebt.

echter kan je wel je longen wegbranden maar wees gerust dat is pas mogelijk na 80 jaar ofzo.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2012, 00:24
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
kerel longkanker bestaat door cellen , niet door rook.. die cellen heb je altijd al in je lichaam hebben. hoop dat ik je gerust gesteld hebt.

echter kan je wel je longen wegbranden maar wees gerust dat is pas mogelijk na 80 jaar ofzo.
Ja en in die rook van tabak zitten bestanddelen die kankerverwekkend zijn.
Hoe werkt dat? Versimpeld uitgelegd:
Wel die bepaalde bestanddelen kunnen dan in de je DNA gaan zitten en als dat DNA dan wordt gebruikt om nieuwe cellen te maken (delen, kopiëren van DNA) dan kan je dus ''slechte cellen" krijgen die oncontroleerbaar gaan delen. Dat is kanker. Roken (en dus de rook) verhoogt de kans op kanker dus.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-07-2012, 08:17
Crystalll
Avatar van Crystalll
Crystalll is offline
Ten eerste, heel goed dat je gestopt ben met roken.
Ten tweede, ik zou eventjes naar de doktor gaan, maar ik denk niet dat je het hebt hoor.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Ten tweede, ik zou eventjes naar de doktor gaan, maar ik denk niet dat je het hebt hoor.
Serieus; Wat is dit voor domme tip? Je hoeft niet naar de dokter te gaan voor 2 jaartjes roken als je je prima voelt.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 11:59
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Ik ben nu 8 dagen gestopt nadat ik 4 jaar heb gerookt.
Vorige week in het ziekenhuis werd er een longcontrole gedaan nadat ik niet goed uit een narcose kwam na mijn operatie en daaraan konden ze wel zien dat ik rook/rookte. Mijn longcapaciteit is nog 96%, normaal is deze 100%. Verder had ik geen schade/afwijkingen aan mijn longen.
Natuurlijk verschilt het per persoon, maar als je gewoon gezond bent lijkt het mij niks om je zorgen over te maken na 2 jaartjes
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 12:58
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Hey, respect voor jou Lino Uit jezelf stoppen vind ik stoerder dan er mee beginnen!De kans dat je longkanker hebt is denk ik even groot als de kans dat ik zwanger ben van een tweeling(tenzij je 2jaar 3 pakjes per dag hebt weggepaft). Maar als je je echt zorgen blijft maken bel dan een keer met je huisarts.

Laatst gewijzigd op 10-07-2012 om 14:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Duizeligheid na roken
Joshp
21 27-08-2011 10:39
Drugs & Alcohol Ik wil roken...
goudamandel
56 04-06-2011 19:10
Verhalen & Gedichten Ik heb meer dan duizend mijl gelopen.
Touché
10 04-02-2006 14:21
Muziek ik heb een lied geschreven
tss
33 03-07-2005 20:14
Psychologie ik wil roken
tiktoktak
14 17-10-2002 21:52
Drugs & Alcohol Hoi ik heb gerookt
A(fro)_Man
24 24-03-2002 12:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.