Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2012, 13:08
RobertL
RobertL is offline
Vinden jullie dat het huidige kiesstelsel voldoet of juist niet? En wat zou er dan verbeterd kunnen worden?

Ik ben van mening dat het kiesstelsel veel baat heeft bij meer participatie van burgers. Belangrijke besluiten zouden altijd via een referendum moeten worden besloten, want belangrijke beslissingen staan vaak los van wat mensen stemden bij de vorige verkiezingen.
Verder denk ik dat democratie werkt, maar dat het wel verbetert zou kunnen worden. Kiezers hebben in principe maar een kans om hun stem uit te brengen en verder is er weinig participatie.
Een oplossing zou online burgerparticipatie kunnen zijn (zie link), dit wordt al veel gebruikt bij bedrijven om de communicatie tussen het bestuur en de werknemers te verbeteren, en om werknemers meer hun stem te laten gelden.
Op deze manier zouden mensen in een democratie ook vaker hun stem kunnen laten horen (ook via online referendums). Dit zou de democratie naar mijn mening alleen maar ten goede komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2012, 13:43
Verwijderd
Ik ben voorstander van democratie noch mondige burgers dus liever niet.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2012, 14:43
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nee, twee partijen, 1x per 10 jaar stemmen en standrechtelijke executie van bestuurders die eigenbelang boven landsbelang stellen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2012, 17:18
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Je kunt bij een politieke partij gaan.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2012, 17:40
Verwijderd
Nope. Gewoon één sterke militaire leider. België/Luxemburg terug annexeren. Handjeklap doen met Rusland/China en vervolgens pijlen op Amerika richten.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2012, 18:14
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik ben voorstander van democratie noch mondige burgers dus liever niet.

Sociale dictatuur onder jouw leiding?


@ TS; het is maar net wat je me vraagt; is de vraag: "vind je dat het kiesstelsel in staat is globaal dezelfde min of meer (in)stabiele kabinetten te verkiezen en zodoende het polderen te laten voortduren;
Mja dan voldoet het zeker, enorm goed zelfs.

Vraag je me: Is dit kiesstelsel het meest efficiënt of snel of doeltreffend...
Mja dan vraag je me eigenlijk of ik de politiek zoals de mens hem beoefend doeltreffend is en daar moet ik nee op zeggen, menselijke politiek is nogal inefficiënt.
Welk kiesstelsel je dan toepast doet er dan eigenlijk maar heel weinig terzake, lood om oud ijzer.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2012, 01:15
Verwijderd
Citaat:

Sociale dictatuur onder jouw leiding?
Nee niet per se.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2012, 08:24
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Referenda zijn een slecht idee, omdat voorkeuren niet gewogen worden, terwijl dit in een representatieve democratie wel gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2012, 15:26
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Nope. Gewoon één sterke militaire leider. België/Luxemburg terug annexeren. Handjeklap doen met Rusland/China en vervolgens pijlen op Amerika richten.
Ik zeg 'doen'.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 00:51
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Lees Theda Skocpol, die zegt wat boeiende dingen pver Civil/Civic Society. Voor de jaren '70 participeerden bewoners van de VS van alle rangen en standen (alhoewel nog voornamelijk wit en mannelijk) veel meer op een gecombineerd lokaal én nationaal niveau dan ze nu doen. De meeste politici van nu zijn dat zelfs al vergeten en claimen dat participatiebewegingen beter altijd lokaal kunnen blijven opereren en dat dat altijd zo geweest is. Een maatschappij waarin verenigingen doordringen tot nationaal niveau, moedigt aan tot participatie en 'oefent' de burger ook in politiek denken.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 15:20
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Het zijn altijd dezelfde groepen die veel zetels krijgen omdat de kleinere, nieuwere groepen geen gelijke kansen hebben, want wat de boer niet kent dat eet 'ie niet.
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Het zijn altijd dezelfde groepen die veel zetels krijgen omdat de kleinere, nieuwere groepen geen gelijke kansen hebben, want wat de boer niet kent dat eet 'ie niet.
Dan hebben ze dus wel gelijke kansen, maar is het volk niet overtuigd genoeg om er dan ook op te stemmen. Nieuwe groepen als PVV of wat eerder nog, de LPF deden het prima.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 17:15
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Het zijn altijd dezelfde groepen die veel zetels krijgen omdat de kleinere, nieuwere groepen geen gelijke kansen hebben, want wat de boer niet kent dat eet 'ie niet.
Júist in het Nederlandse systeem zie je relatief veel nieuwe partijen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 22:46
Verwijderd
Ik ben op zich voor democratie, hoewel ik wel denk dat partijen nu vrij makkelijk de staatsschuld kunnen laten oplopen zonder daar op afgerekend te worden (hoewel dat met de 3% norm van de EU nu lastiger is), en de regering die daarna komt is dan verstandig en bezuinigt, en wordt daar door het volk op afgerekend. Ik denk dus dat er nog strengere regels voor het financieringstekort moeten komen, omdat alleen dan een democratie echt kan werken...
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 23:03
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Júist in het Nederlandse systeem zie je relatief veel nieuwe partijen.
Ja wel veel nieuwe partijen maar niet veel van die partijen worden ook groot. Veel mensen blijven bijvoorbeeld PvdA enzo stemmen, terwijl er ook betere nieuwe partijen zijn. Kleine partijen blijven hier vaak ook klein.
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Oud 22-12-2012, 09:43
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ja wel veel nieuwe partijen maar niet veel van die partijen worden ook groot. Veel mensen blijven bijvoorbeeld PvdA enzo stemmen, terwijl er ook betere nieuwe partijen zijn. Kleine partijen blijven hier vaak ook klein.
Zo oud is de PvdA niet; ze werd opgericht in 1946. Het CDA in 1980, de VVD in 1948. Vergelijk dit bijvoorbeeld met de VS, waar de nieuwste partij werd opgericht in 1854.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [Prinsjesdag] De Troonrede
Anne
51 18-09-2003 12:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.