Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2013, 16:12
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Hoe maak je de lekkerste chocolademousse? Ik heb het zelf nog nooit gedaan en vind op internet recepten met en zonder ei. Wat geeft het beste resultaat? Of wie heeft een succesrecept voor mij?

En nog een andere vraag: hoe maak je stoofpeertjes? Ook daarvoor vind ik verschillende recepten, met en zonder wijn, enz. Welke soort peren kun je het best gebruiken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2013, 17:06
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik weet niets over chocolademousse, maar over stoofperen des te meer!

Bij het maken van stoofperen gebruik ik eigenlijk altijd gieser wildeman. Dit zijn vrij kleine, keiharde stoofpeertjes die ongekookt niet te eten zijn. Na het koken blijven ze ook vrij stevig, dus dat is mooi meegenomen voor als je ze wilt gebruiken voor gebak of dessert. Volgens mij zijn ze ook het makkelijkst te krijgen van alle stoofperen.

Zelf kook ik altijd de peren in zijn geheel. Ik schil ze helemaal, maar laat het steeltje eraan zitten. Je kunt ze ook één keer in de lengte doorsnijden, zodat je het klokhuis eruit kunt halen, maar ik vind hele peertjes mooi staan En het ziet er zo gezellig uit, met een steeltje eraan.

Wat ik meestal doe, is de peren rechtop in een grote pan in een klein laagje water aan de kook brengen. Dan doe ik er een halve fles (ligt eraan hoeveel stoofperen je hebt, komt niet zo krap) rode wijn bij. Als de alcohol eruit is gekookt, leg ik kaneelstokjes in de pan (of strooi er gewoon kaneelpoeder overheen, meestal een halve tot driekwart eetlepel) en bestrooi het geheel flink met suiker. In plaats van suiker/kaneel kun je ook gewoon kaneelsuiker gebruiken, natuurlijk. En daarna laat ik het een paar uur zacht pruttelen, totdat alle peertjes mooi rood en gaar zijn geworden.

Ik noem niet echt vaste hoeveelheden/verhoudingen, omdat ik vooral op gevoel kook en bijna nooit iets afweeg of meet Dus als je dat wilt weten, moet je even recepten op internet of kookboeken raadplegen, ben ik bang.

Overigens kun je stoofperen ook gewoon met perenrood (ligt vaak naast de gieser wildeman) maken, of met limonadesiroop, of met bessensap (geeft extra bessensmaak!) of gewoon alleen met suiker en kaneel. Rood worden ze vanzelf toch wel, mits je ze een uur of drie kookt. Je kunt ook nog een paar kruidnagelen meekoken, of sinaasappel/citroenschil. Of de wijn vervangen door port. Of door bessenjenever. Het is maar net wat je zelf lekker lijkt/vindt.

Als je de peren uit de pan haalt na het koken, heb je altijd nog het kookvocht over. Meestal kook ik dat in om er een sausje van te maken voor over het dessert of over een cheesecake, want het spul is hartstikke zoet en smaakvol
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?

Laatst gewijzigd op 11-12-2013 om 17:12.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2013, 17:25
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Chocolademouse heb ik nog nooit gemaakt zelf dus daar kan ik je niet mee helpen.

Bij stoofperen doe ik eigenlijk altijd maar wat Het belangrijkste is proeven. Voor stoofperen gebruik je zoals de naam al zegt, stoofperen. Er zijn verschillende soorten, doorgaans zijn ze kleiner en harder dan normale peren. De meest bekende is de Giesser Wildermann. Ik schil ze en doe ze in de lengte in vieren en haal het klokhuis eruit. Ik vind hele peren wel gezellig staan maar ik vind het vreselijk onhandig eten met het klokhuis er nog in dus ik haal het eruit Dan zet ik ze op met een klein laagje water (tot ze net onder staan). Tot breng ik aan de kook. Dan doe ik er perensuiker bij (op de pot staat hoeveel je nodig hebt, ik doe meestal twee flinke eetlepels op een kilo ofzo), vanillesuiker en suiker een beetje op het gevoel en kaneel. Dan laat ik het een uur of zo koken, af en toe in prikken of ze al een beetje zacht beginnen te worden en dan proeven. Wijn vind ik niet zo lekker erin, de laatste keer heb ik een flinke scheut grenadine aanmaaklimonadesiroop erbij gedaan en dat was erg lekker Meestal doe ik er ook nog wat extra suiker bij maar het verschilt ook gewoon per peren. Ik bewaar ze dan in het sap (dat kan je eventueel nog inkoken met maïzena of bloem) in de koelkast maar je kan ze ook prima invriezen. Voor het opdienen wel even goed op temperatuur laten komen, dan zijn ze lekkerder.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2013, 17:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Overigens worden ze bij mij vaak niet zo mooi rood uit zichzelf omdat ik ze daar niet lang genoeg voor kook. Ik vind het niet lekker als ze echt helemaal zacht zijn dat ze uit elkaar vallen als je erin prikt maar ze moeten ook niet meer melig zijn als je proeft. Ik kook ze vaak anderhalf uur oid maar denk dat mijne ook sneller gaar zijn dan die van Miekje omdat ik ze in vieren doe.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2013, 17:44
Verwijderd
Chocolademousse zonder room ken ik wel, met eiwitten (en eventueel -gelen). Chocomousse zonder geklopt eiwit lijkt mij persoonlijk nogal lastig, omdat mousse wel een bepaalde luchtigheid inhoudt en ik betwijfel of je die kunt krijgen zonder geklopt eiwit. Ik ken wel bijvoorbeeld vegan pudding die ook wel eens mousse genoemd wordt: http://www.plantaardigmaandag.nl/2012/09/17/2718/ en http://voedzo.nl/recepten/snelle-cho...-veganistisch/
Banaan kom je dan vaak tegen.

Ik zocht naar mijn beste standaard chocomousserecept en toen kwam ik iig dit tegen: http://www.nieuwsblad.be/article/det...O_20110407_008


Deze is wat als vrij standaard zie en zonder eigeel: http://www.sofiedumont.com/2012/07/c...sse-maken.html
Zo heb ik hem bijna altijd gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2013, 18:10
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Oh, wat ik nog vergat te zeggen: als je hele peren kookt, is het handig om aan de onderkant van de peer de bloemaanzet weg te snijden. Eet makkelijker, en de peren blijven dan mooi rechtop staan.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2013, 05:33
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Kijk, dit zijn al heel handige tips. Super! Dan kan ik binnenkort aan de slag
Met citaat reageren
Oud 12-12-2013, 13:59
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Er stond vandaag een recept voor zoete of hartige stoofpeertjes in de krant.
Ingr. 1 kg stoofperen, 5 dl. rode port, 1 el suiker, 1 vanillestokje, 1 sinasappel, 125 ml. slagroom, 2 tl. kaneel, 1 el suiker, slagroomijs of 150 gr. Blue Stilton of andere blauwe kaas.
-Schil de peren, hou ze heel en laat het steeltje er aan zitten. Rasp de helft van de sinasappel.
Zet de peertjes in een pan waar ze rechtop naast elkaar kunnen staan. Voeg de rode port toe, de suiker, het opengesneden vanillestokje en de sinasappelrasp toe.
-Breng aan de kook en stoof met een deksel op de pan in 1 a 2 uur op laag vuur gaar. Laat ze dan afkoelen in de pan.
-Schep de afgekoelde peertjes in een diep bord en schenk er wat van de saus over.
-Serveer met een stukje Blue Stilton en dunne toast.
-Of klop intussen de slagroom. Voeg vlak voordat de slagroom lobbis is de kaneel en suiker erbij.
-Schep de afgekoelde peertjes in een diep bord en schenk er wat van de saus over. Serveer met 2 bolletjes slagroomijs en wat kaneelroom.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 12-12-2013, 15:19
Verwijderd
Kun je stoofperen een dag bewaren? Ik vind dat geloof ik wel een heel goed idee voor het kerstdiner... En daarna eventueel weer opwarmen in de oven ofzo?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2013, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Kun je stoofperen een dag bewaren? Ik vind dat geloof ik wel een heel goed idee voor het kerstdiner... En daarna eventueel weer opwarmen in de oven ofzo?
Je kunt ze met pan en kookvocht en al bewaren en gewoon nog een extra halfuurtje zachtjes koken om ze warm te serveren, of in een bakje met kookvocht om koud te serveren!
Met citaat reageren
Oud 12-12-2013, 17:17
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Wat Sarah zegt, ja En als je ze langer wilt bewaren, kook je gewoon glazen potten uit, peren met een beetje kookvocht erin, verder bijvullen met kokendheet water tot de rand en ze daarna ondersteboven af laten koelen.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2013, 18:01
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Mooi, dan kan ik mijn stoofpeertjes de dag van te voren al maken!
Met citaat reageren
Oud 12-12-2013, 18:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan ze ook meer dan prima invriezen!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2013, 20:35
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@Mutant: volgens mij is de chocolademousse geslaagd, hij staat nu op te stijven in de koelkast.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2013, 20:41
Verwijderd
Stuur maar een portie op, ik zal wel keuren
Met citaat reageren
Oud 21-12-2013, 20:05
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
En ook de stoofpeertjes zijn gelukt!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2013, 21:26
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Kun je stoofperen een dag bewaren? Ik vind dat geloof ik wel een heel goed idee voor het kerstdiner... En daarna eventueel weer opwarmen in de oven ofzo?
Niet nodig, koelkastkoud zijn ze het lekkerst! Vind ik dan...
Ik heb ze nooit zelf gemaakt, misschien ook eens proberen. In elk geval horen ze wat mij betreft klein gesneden met veel suiker en kaneel, zodat het een stroperig goedje wordt dat zo lekker tussen je kiezen knarst.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 30-12-2013, 21:32
Verwijderd
We hadden eergister nog chocolademousse gemaakt. Het was niet helemaal gelukt, maar het smaakte wel lekker. Mijn moeder had er te veel slagroom bij gedaan.


hier het recept


Ingrediënten
Porties: 10
• 195 pure chocolade, in stukjes
• 7 eidooiers, losgeklopt
• 2 eetlepels suiker
• 1 snufje zout
• het wit van 7 eieren
• 295 ml slagroom
• 1 eetlepel kirschwasser (optioneel)
________________________________________
Bereidingswijze
Voorbereiding: 45min › Extra tijd: 1uur in de koelkast › Klaar in:1uur45min
1. Doe de chocolade in een metalen kom boven een pan met zachtjes kokend water. Roer regelmatig tot de meeste chocola is gesmolten. Haal dan van het vuur en roer door tot een glad geheel. Zet apart om iets te laten afkoelen.
2. Klop in een andere kom de slagroom bijna stijf, maar laat het niet korrelig worden. Zet apart.
3. Klop in een andere kom de eiwitten met wat zout op tot ze stijve pieken vormen. Strooi de suiker erdoor en blijf kloppen tot het helemaal stijf is. Meng voorzichtig de eidooiers en het kirschwasser erdoor.
4. Meng voorzichtig de gesmolten chocola erdoor tot dit helemaal is opgenomen en meng dan de slagroom er goed door. Verdeel dit over dessertschaaltjes en zet in de koelkast tot het stevig is geworden, in ongeveer 1 uur.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.