Oud 16-01-2013, 18:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn vriend en ik gaan een auto over kopen van een overleden kennis. Inmiddels hebben we alle autopapieren binnen zodat we hem over kunnen laten schrijven op het postkantoor. Omdat ik geen rijbewijs heb, maar alleen een paspoort als identiteitsbewijs kwam ik er al achter dat ik ook een GBA-uittreksel nodig had, die heb ik inmiddels binnen. Verder moet je hem natuurlijk verzekeren en ik moet een parkeervergunning aanvragen. Tot zover gaat het goed

Ik ben er al achter dat als je de auto over gaat schrijven, je gelijk de nieuwe papieren mee krijgt dus ik ga er vanuit dat er dan ook gelijk ergens geregistreerd staat dat de auto op mijn naam staat zodat ik gelijk een parkeervergunning aan kan vragen? Verder kwam ik erachter dat op de autopapieren ook je adres staat, moet je dat laten wijzigen als je verhuist of maakt dat niet uit? Krijg je automatisch bericht als je APK verlopen is, of moet je dat zelf in de gaten houden? Krijg je automatisch bericht dat je wegenbelasting moet betalen? Waar moet ik verder allemaal nog aan denken?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2013, 18:55
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Het is allemaal vrij simpel en grotendeels automatisch.

Citaat:
ik ga er vanuit dat er dan ook gelijk ergens geregistreerd staat dat de auto op mijn naam staat zodat ik gelijk een parkeervergunning aan kan vragen?
Klopt, de informatie wordt direct verwerkt bij het RDW.

Citaat:
Verder kwam ik erachter dat op de autopapieren ook je adres staat, moet je dat laten wijzigen als je verhuist of maakt dat niet uit?
Ja, dat moet je laten veranderen. Boetes worden op kenteken uitgeschreven en komen binnen op het adres waar dat kenteken bij hoort.

Citaat:
Krijg je automatisch bericht als je APK verlopen is, of moet je dat zelf in de gaten houden?
Je krijgt enige tijd van te voren bericht van het RDW dat de APK binnenkort zal verlopen.

Citaat:
Krijg je automatisch bericht dat je wegenbelasting moet betalen?
Ik meen dat als het je eerste auto is je bericht krijgt van de belastingdienst dat je wegenbelasting moet betalen. Dit gaat normaal gesproken via acceptgiro. Ik heb het zo geregeld dat ik automatisch maandelijks betaal. Zodra ik nu een voertuig op mijn naam zet neemt die dat ook automatisch over, ik betaal dan dus ook voor dat voertuig volledig automatisch maandelijks.

Citaat:
Waar moet ik verder allemaal nog aan denken?
Zorg dat de auto verzekerd is op moment van overschrijven. Dan bedoel ik een eigen verzekering, op jouw naam. Omdat de oude verzekering automatisch komt te vervallen bij overschrijven (voor de betweters: Ja, je hebt het vrijstellingsbewijs nodig om je verzekering op te zeggen, maar pak de polisvoorwaarden er maar eens bij ).
Denk er ook aan dat een overschrijving geld kost, zorg dus dat je kunt betalen. Klinkt misschien logisch, maar ik heb mij laten vertellen dat het nog regelmatig voor komt dat mensen vergeten dat een overschrijving geld kost.

Als laatste nog een kleine kanttekening:
Citaat:
Omdat ik geen rijbewijs heb
Vaak is een rijbewijs een vereiste om een auto te kunnen verzekeren. Als de verzekering niet op naam van de kentekenhouder staat heb je kans dat een controle/staandehouding onnodig lang gaat duren
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 19:09
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bedankt voor al je antwoorden

Ik ben bij de Rabobank langsgeweest (wil hem verzekeren bij Interpolis) en zij hebben me verzekerd dat het geen probleem is als ik de auto op mijn naam verzeker met mijn vriend als hoofdbestuurder (hij heeft wel een rijbewijs). Verzekering en kentenbewijs staan dan op dezelfde naam. Ik kan hem ook op naam van mijn vriend zetten maar dan krijgen we hier geen parkeervergunning en dat is heel onhandig en onnodig duur dus dan maar deze constructie.

Ik wil vrijdag eerst de auto gaan overschrijven en daarna gelijk de verzekering regelen. In tussentijd zullen we er niet in rijden en hij staat nu ook op eigen terrein bij m'n schoonouders.

Ik had idd al gevonden dat je moest betalen voor het overschrijven dus dat is geen verrassing (maar alle mensen waaraan ik het vroeg dachten wel dat het gratis was wat het dus niet is). Betaal je wegenbelasting per maand of per kwartaal? En in dat bericht staat dan hoe je dat automatisch kan laten afschrijven? Als je je adres wilt wijzigen, moet je dat dan ook bij het postkantoor doen of hoe gaat dat?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 19:14
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Bedankt voor al je antwoorden

Ik ben bij de Rabobank langsgeweest (wil hem verzekeren bij Interpolis) en zij hebben me verzekerd dat het geen probleem is als ik de auto op mijn naam verzeker met mijn vriend als hoofdbestuurder (hij heeft wel een rijbewijs). Verzekering en kentenbewijs staan dan op dezelfde naam. Ik kan hem ook op naam van mijn vriend zetten maar dan krijgen we hier geen parkeervergunning en dat is heel onhandig en onnodig duur dus dan maar deze constructie.

Ik wil vrijdag eerst de auto gaan overschrijven en daarna gelijk de verzekering regelen. In tussentijd zullen we er niet in rijden en hij staat nu ook op eigen terrein bij m'n schoonouders.

Ik had idd al gevonden dat je moest betalen voor het overschrijven dus dat is geen verrassing (maar alle mensen waaraan ik het vroeg dachten wel dat het gratis was wat het dus niet is). Betaal je wegenbelasting per maand of per kwartaal? En in dat bericht staat dan hoe je dat automatisch kan laten afschrijven? Als je je adres wilt wijzigen, moet je dat dan ook bij het postkantoor doen of hoe gaat dat?
In principe kun je kiezen tussen per kwartaal of per jaar betalen. Als je via automatisch incasso betaald kan het maandelijks.
Dit kun je sowieso online aanvragen op de site van de belastingdienst, ik weet niet zeker of het via die brief ook kan. Er zal ongetwijfeld wel in staan hoe het zeker wel kan.

Adreswijziging is in principe hetzelfde als de auto overschrijven, je krijgt weer een nieuw kentekenbewijs. Dit kan inderdaad bij het postkantoor.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 20:15
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Een nieuw kentekenbewijs heb je niet nodig bij verhuizen, ook al staan dan je oude adresgegevens erop.

http://www.rdw.nl/nl/particulier/het...kenbewijs.aspx
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 20:19
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Een nieuw kentekenbewijs heb je niet nodig bij verhuizen, ook al staan dan je oude adresgegevens erop.

http://www.rdw.nl/nl/particulier/het...kenbewijs.aspx
Fancy
Wist niet dat die 2 in verbinding stonden met elkaar, scheelt weer
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 20:29
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Betaal je wegenbelasting per maand of per kwartaal? En in dat bericht staat dan hoe je dat automatisch kan laten afschrijven?
Je kunt per jaar, kwartaal of maand betalen. En je kunt ook wisselen, daarvoor bel je de auto-belasting-telefoon. Toen ik laatst belde om per kwartaal te gaan betalen, kreeg ik tegelijk met de acceptgiro een brief dat ik ook een machtiging af kon geven om maandelijks af te laten schrijven.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 20:49
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Fancy
Wist niet dat die 2 in verbinding stonden met elkaar, scheelt weer
Dan vind ik het wel raar dat je een uittreksel van het GBA nodig hebt om het op naam te laten zetten. Kost mij weer geld.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 07:51
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Ik heb nog nooit een uittreksel van het GBA nodig gehad, heb in de afgelopen jaren 5 auto's gekocht, nog nooit nodig gehad.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 09:14
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Omdat ik geen rijbewijs heb, maar alleen een paspoort als identiteitsbewijs kwam ik er al achter dat ik ook een GBA-uittreksel nodig had
Citaat:
Ik heb nog nooit een uittreksel van het GBA nodig gehad, heb in de afgelopen jaren 5 auto's gekocht, nog nooit nodig gehad.
Jij had waarschijnlijk wel een rijbewijs.

Trouwens, als je voorlopig de auto nog niet gebruikt (stel een parkeervergunning duurt 3 maanden?), kun je de verzekering en wegenbelasting opschorten, maar dan moet de auto wel op eigen terrein blijven staan.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Ik kan hem ook op naam van mijn vriend zetten maar dan krijgen we hier geen parkeervergunning en dat is heel onhandig en onnodig duur dus dan maar deze constructie.
Puur uit interesse: hoe zit dit precies?? Waarom krijgt je vriend geen parkeervergunning? Je vriend woont bij jou maar is niet ingeschreven bij de gemeente, neem ik dan aan?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 09:31
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Jij had waarschijnlijk wel een rijbewijs.
hmmm possibly, maar een vriendin van mij ging een auto kopen (voor het eerst) en die heeft al jaren een rijbewijs maar die moest ook een uittreksel meenemen. Vond ik zo raar....
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 09:39
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
hmmm possibly, maar een vriendin van mij ging een auto kopen (voor het eerst) en die heeft al jaren een rijbewijs maar die moest ook een uittreksel meenemen. Vond ik zo raar....
Dat was niet nodig. Verkeerd voorgelicht denk ik
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 11:54
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Volgens het postkantoor moest het echt (zij vond het namelijk ook belachelijk), uiteindelijk zijn ze naar een andere plaats gegaan voor het overschrijven.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 12:07
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Jij had waarschijnlijk wel een rijbewijs.

Trouwens, als je voorlopig de auto nog niet gebruikt (stel een parkeervergunning duurt 3 maanden?), kun je de verzekering en wegenbelasting opschorten, maar dan moet de auto wel op eigen terrein blijven staan.
Let daar mee op; met ingang van dit jaar moet de auto minimaal 3 maanden geschorst zijn. Korter dan dat, dan komt de belastingdienst gewoon weer bij je aankloppen voor die periode.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 13:01
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Let daar mee op; met ingang van dit jaar moet de auto minimaal 3 maanden geschorst zijn. Korter dan dat, dan komt de belastingdienst gewoon weer bij je aankloppen voor die periode.
En als je de schorsing opheft kun je hem ook niet zomaar weer schorsen voor een bepaalde tijd, ik heb weinig zin om te gaan zoeken, maar ik meen dat daar een jaar voor staat
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 13:12
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat kan wel, maar dat kost je dan 120 euro ipv het normale schorsingtarief van 73 euro als je hem inderdaad binnen het jaar weer schorst. Tenzij de auto ouder dan 15 jaar of ouder is, dan kost het schorsen altijd 24 euro (ik denk dat dit met het oog op oldtimers/hobbygebruik voor bijv. alleen de zomerperiode is).
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 13:21
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Had ik kunnen weten natuurlijk, meer betalen en het is oké
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-01-2013, 14:01
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Alles kan ja, tegen betaling
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 15:45
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jij had waarschijnlijk wel een rijbewijs.

Trouwens, als je voorlopig de auto nog niet gebruikt (stel een parkeervergunning duurt 3 maanden?), kun je de verzekering en wegenbelasting opschorten, maar dan moet de auto wel op eigen terrein blijven staan.
Parkeervergunning duurt 10 dagen (geen wachtlijst) dus dat is de moeite niet

Citaat:
Puur uit interesse: hoe zit dit precies?? Waarom krijgt je vriend geen parkeervergunning? Je vriend woont bij jou maar is niet ingeschreven bij de gemeente, neem ik dan aan?
Mijn vriend woont hier officieel niet en staat hier dus ook niet ingeschreven. Pas als we samen een nieuw, ander huis hebben gaan we daar officieel samenwonen. Hij is nu ook niet de hele tijd hier en pas als je meer dan de helft van de tijd ergens bent moet je je daar inschrijven.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09
De Kantine Waarom Nederland een strontland is.
Allocht00n
12 28-03-2010 01:03
Verhalen & Gedichten -Verhaal-
Redhair
430 21-09-2005 13:54
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44
Verhalen & Gedichten Mijn verhaal: Afscheid
tiram
71 20-12-2003 13:30
Verhalen & Gedichten (Is dit een leuk idee als ik het beter uitwerk?) [Verhaal] 'Zomaar.'
Rhinus
5 01-08-2002 11:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.