Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2003, 21:45
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
hoi

ik zal hieronder één van mijn nachtmerries beschrijven.
het is heel vreemd, maar lees alsjeblieft toch even.
ze komen steeds terug, al is het iedere keer op een andere manier, het blijft terug komen. en ik heb er niet alleen snachts last van, maar nu ook overdag. de nachtmerries herinner ik mij iedere keer heel goed, en ze laten me geen moment met rust.

TRINNGGG! de telefoon gaat.
ik neem hem op. het is mijn moeder die bij het vliegveld is aangekomen. ik besluit haarop de fiets op te gaan halen. het is immers niet ver weg. Mn moeder was een weekje, met een vriendin weggeweest, met het vliegtuig dus...

Ik pak de fiets, en merk dat het moeilijk gaat.
ik slinger vreselijk.
Wanneer ik bij de bocht ben, een een schrikreactie krijg (waarvan weet ik niet) rijd ik zo met mijn fiets de berm af.
Daar loopt een man. ik zal de man gedetailleerd beschrijven.
een man, iets kleiner dan gemiddeld schat ik. rond de 40 jaar oud. en bruine jas aan, niet echt dik, maar slank zou je hem niet kunnen noemen.

hij pakt mijn fiets bij mn stuur. ik dacht dat hij me wilde helpen afremmen. maar tegelijkertijd kreeg ik een beangstigend gevoel.
mij gevoel bleek juist. De man pakt idd mijn stuur maar dan... Dan rost hij me van de fiets af, gooit me ruw op de grond en dan.... hij verkracht me.

vervolgens, ik in mijn droom (ik zie mezelf in de droom alles doen) laat hij me gaan....
en dan word het nog raarder. ik wil wegrennen, bedenk dat mn fiets er nog staat en ren terug. Maar die man staat daar nog.... mn geweten zegt dat ik terug moet, maar mn benen rennen door om mn fiets te halen. tot mijn verbazing doet hij niets hij kijkt me alleen aan, met zo'n blik waar ik, in mijn droom misselijk van werd.

toch houd de droom hier niet op.
ik pak de fiets, en ga, over het fietspad verder naar het vliegveld. maar ik houd de controle niet over de fiets en rijd zo de autoweg op. gek genoeg gebeurd er niets. auto's stoppen voor me, en toeteren niet eens... als ik bij het vilegveld aankom, staat mijn moeder daar al te wachten. ik omhels haar. maar vertel haar niets.

toen werd ik wakker...
ik was verward en bang van de droom en wist niet eens of het echt was.
dan herinner ik me de dingen die niet kunnen. Wij hebben hier immers geen vliegveld (come on, ik woon in een dorp) en zo nog wat dingen. Maar de nachtmerrie, van de verkrachting was TE erg voor me.

vergelijkbare nachtmerries heb ik de nachten erna weer gehad.
ze putten me uit, waardoor ik ook overdag doodop ben, en ook erg prikkelbaar.

zoals sommige van jullie weten, ben ik idd verkracht geweest.
de angsten komen nu alleen heviger dan ooit terug.

Wat moet ik doen?!!

bedankt voor het lezen iig.

liefs, wendy
__________________
Dit is een coole sig.

Laatst gewijzigd op 20-09-2003 om 21:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-09-2003, 21:50
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
... schreef op 20-09-2003 @ 22:45:
bedankt voor het lezen iig.
nou graag gedaan, dat wel hoor

Ik weet niet of je nog onder behandeling oid bent, maar dan lijkt het me in ieder geval handig om het een die begeleider oid te vertellen. Is het zo dat je niet begeleidt wordt oid (sorry ben een tijdje niet op psych geweest ) zou ik toch maar weer ergens de hulp gaan zoeken, of in ieder geval iemand om erover te praten. Dat is misschien sowieso handig, ook als je ngo gewoon onder begeleiding bent oid. Maarja waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan.....

sorry niet echt nuttig dit
Nouja veel sterkte ermee in ieder geval hoor.
Michel
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 21:59
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Jezus Wendy, wat eng!!

Ik zou echt niet weten wat je er tegen kunt doen, praten met iemand in ieder geval, als het gaat met je moeder, zo niet kun je er altijd met mij over hebben!

Verder heel nutteloos reactie van mij weer, maar goed...

Knuffel en nu maar hopen dat dit snel overgaat! (K)
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:02
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
dankjewel allbij.
ik zou niet weten met wie ik moet praten.
ik wil wel hulp.
maar als ik het buiten school doe weten mn ouders het.
zoek ik hulp op school (we hebben nu een maatschappelijk werkster op school) heb ik het probleem dat ik het ene uur met haar praat en het uur daarop bij wijze van spreke weer les van haar heb

tnx anyway,

-xxx-
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:08
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
... schreef op 20-09-2003 @ 23:02:
dankjewel allbij.
ik zou niet weten met wie ik moet praten.
ik wil wel hulp.
maar als ik het buiten school doe weten mn ouders het.
zoek ik hulp op school (we hebben nu een maatschappelijk werkster op school) heb ik het probleem dat ik het ene uur met haar praat en het uur daarop bij wijze van spreke weer les van haar heb

tnx anyway,

-xxx-
Hebben jullie dan een maat.werkster die ook nog eens les geeft?Ik hoop echt dat je wel hulp vind aangezien je aangeeft dat je het wel wil! Is het echt een probleem als je ouders erachter komen of dat je dan les van haar hebt? Weegt dat tegen je nachtmerries op?
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:10
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Blueeyez03 schreef op 20-09-2003 @ 23:08:
Hebben jullie dan een maat.werkster die ook nog eens les geeft?Ik hoop echt dat je wel hulp vind aangezien je aangeeft dat je het wel wil! Is het echt een probleem als je ouders erachter komen of dat je dan les van haar hebt? Weegt dat tegen je nachtmerries op?
ja, ze geeft ook duits, aan ALLE 5havo klassen.
als mijn moeder het weet moet ik mijn moeder alles vertellen wat ik die maat. werkster ook zou vertellen.
maargoed, ik zou me in de les tamelijk ongemakkelijk voelen. (en ik heb 4 uur in de week duits )
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:10
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
... schreef op 20-09-2003 @ 23:02:
dankjewel allbij.
ik zou niet weten met wie ik moet praten.
ik wil wel hulp.
maar als ik het buiten school doe weten mn ouders het.
zoek ik hulp op school (we hebben nu een maatschappelijk werkster op school) heb ik het probleem dat ik het ene uur met haar praat en het uur daarop bij wijze van spreke weer les van haar heb

tnx anyway,

-xxx-
hmm dat laatste hoeft toch geen probleem te zijn opzich? waarschijnlijk is zij daar professioneel genoeg voor, maar het probleem kan natuurlijk ook bij jou zitten. Probeer je er dan toch overheen te zetten, wat het je waarschijnlijk oplevert zal meer waarde hebben dan de angst/blokkering waar je nu overheen moet stappen.

En er moet toch anders vast nog wel iemand te vinden zijn, is er maar 1 vertrouwenspersoon oid bij jullie?
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:13
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 20-09-2003 @ 23:10:
hmm dat laatste hoeft toch geen probleem te zijn opzich? waarschijnlijk is zij daar professioneel genoeg voor, maar het probleem kan natuurlijk ook bij jou zitten. Probeer je er dan toch overheen te zetten, wat het je waarschijnlijk oplevert zal meer waarde hebben dan de angst/blokkering waar je nu overheen moet stappen.

En er moet toch anders vast nog wel iemand te vinden zijn, is er maar 1 vertrouwenspersoon oid bij jullie?
we hebben, laat me denken.
2 counselers.
1 ken ik niet, duzz dat zit er niet in.
die ander mag ik niet.
mevr. S mag ik wel, maar van haar heb ik les.
het probleem ligt ook idd bij mij.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:14
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Die andere kan je leren kennen. vraag het anders via je mentor.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:15
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 20-09-2003 @ 23:14:
Die andere kan je leren kennen. vraag het anders via je mentor.
jawel, maar die andere is er bijna nooit.
aan mn mentor vraag ik het niet. dan moet zij ook weer weten wat er is.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:17
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
... schreef op 20-09-2003 @ 23:15:
jawel, maar die andere is er bijna nooit.
aan mn mentor vraag ik het niet. dan moet zij ook weer weten wat er is.
welnee, als jij erop staat dat je dat niet wil dan niet. Zeg anders "dat komt later wel" om je mentor om de tuin te leiden.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:19
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 20-09-2003 @ 23:17:
welnee, als jij erop staat dat je dat niet wil dan niet. Zeg anders "dat komt later wel" om je mentor om de tuin te leiden.
en het vervolgens nooit vertellen

btw, ik ben bang om nu te gaan slapen
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:22
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
... schreef op 20-09-2003 @ 23:19:
en het vervolgens nooit vertellen

btw, ik ben bang om nu te gaan slapen
ik vrees dat ik wel zo ga slapen

probeer anders goed rustig te worden....heb je het heel vaak die nachtmerrie?

sorry ik ga nu echt
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:22
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
de laatste vier nachten heb ik ze iedere nacht gehad ja.
btw, welterusten!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:31
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
... schreef op 20-09-2003 @ 23:22:
de laatste vier nachten heb ik ze iedere nacht gehad ja.
btw, welterusten!
Pffff, dan slaap je toch niet meer lekker...
En je moeder? Wat weet zij er van af? Kan je wel met haar praten over hoe je je voelt?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:43
Verwijderd


Ik heb het ook gehad.. ook met die nachtmerries.. en ik denk dat je verkrachting er toch wel redelijk wat mee te maken had.
Zou je zelf kunnen bedenken waardoor de angsten weer heviger opspelen?

Kweet niet of je een vriend hebt of echt met jongens bezig bent.. maar daar zou het aan kunnen liggen OF dat het op dit moment in de 'spot lights' staat. Je had het gevoel het verwerkt er hebben.. je hebt erover gepraat en dan vervolgens is dit niet zo en je uit het dan op die manier..

Mijn nachtmerries heb ik sinds woensdag niet meer (2 weken lang last van gehad ) en die gingen ook steeds hetzelfde... ik zou er toch over praten met iemand..(nu vind ik jou toch wel het type wat bij mensen die heel veel van d'r weten aanklopt..vrienden dan ) maar ik denk dat je beter naar S. op school kan gaan.... en dan moet je haar vooral ook uitleggen dat je het heel moeilijk vind om eerst met haar te praten en dan les van haar te hebben.. misschien is er wel een andere oplossing..(die verzin ik nu niet zo snel..)

Ik snap heel goed dat je niet durft te gaan slapen! Toch is het belangrijk dat je gaat slapen! Als je niet gaat slapen of het zo lang mogelijk uit stelt dan ben je morgen moe. en zo put het je zoals je zelf al zegt enorm uit... Als je nu gaat slapen zal je waarschijnlijk wel REM slapen (dat is iets dat je ogen nog heel veel bewegen o.i.d en dat is het stadium voor je droom, dat zei iemand tegen mij toen ik er last van had..) en misschien een nachtmerrie krijgen... dat hoeft toch neit zeker zo te zijn?!

Ik weet het niet zo goed maar ik vind het heel kut voor je en ik weet hoe het is... (het is hoop ik bij jou nog niet zo dat als je even slaapt je iets ziet en dan wakker schrikt want dat is echt )

Kus Eva
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
pfff, wat vervelend

ik zou je toch ook adviseren om óf naar die lerares Duits te gaan óf naar die onbekende counselor.
je mentor hoeft idd niks te weten. Vraag naar die persoon en wanneer je mentor vraagt wat er dan is zeg je dat je hem dat liever niet vertelt. Dringt ie toch aan, herhaal het dan nog eens duidelijk dat je dat niet wil vertellen. Zeg desnoods (mocht hij/zij doorgaan) 'laat maar zitten, het hoeft al niet meer'. Uiteraard meen je dit niet, maar op zo'n manier zal hij je toch altijd in contact brengen met die onbekende. Hij is er min of meer verantwoordelijk voor dat jij met die persoon kan spreken en zal je dus nooit laten gaan alleen maar omdat je hem (de mentor dus) niks verteld.
Eventueel kan je ook via de concierge of de administratie een afspraak maken? Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat?
Maar de stap naar mensen die je minder goed kent dan je mentor is misschien minder groot...
Ik kan je verder niet zo goed helpen, vrees ik

Welterusten en hopelijk zonder nachtmerries!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 23:53
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
zolang je er niet goed over praat blijven ze misschien wel terugkomen, als je het nu al 4 nachten achter elkaar hebt gehad...

verder geen idee van met wie, maar praat gewoon met iemand die je vertrouwd en die ook al over de verkrachting weet.
de dromen gaan duidelijk daarover, het spookt erg in je hoofd.
je wilt het wel kwijt, maar je doet het niet, daardoor hou je het bij je en droom je erover. ik kan niet garanderen dat je er niet (veel) meer over zult dromen, maar het is tenminste iets.

zelfhypnose werkt bij mij altijd goed om (nare) gedachtes te onderdrukken, maar het is erg moeilijk om uit te leggen hoe je dat doet

in ieder geval sterkte!

bb
__________________
hoi, ik ben een signature
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-09-2003, 09:09
Verwijderd
Wat iedereen al zei, probeer er met iemand over te praten. Iemand op school of iemand buiten school, je moeder weet al dat er iets is, toch? Ze hoeft echt niet precies te weten wat jij een mw'er verteld, dat gaat haar alleen wat aan als jij het wilt vertellen. Maar, misschien is het juist wel handig om het je moeder te vertellen, je moeder is (bijna) altijd bij je, als jij gaat slapen, maar je durft niet, dan kan zij er zijn om je te helpen. En dat kan heel fijn en handig zijn. Het is niet jouw fout, dat het gebeurt is, je hoeft je er dus niet voor te schamen, al helemaal niet tov je moeder. (Maar 'k snap best dat zo iets vertellen heel erg moeilijk is.)

(f)
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 16:29
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
pfff.... ik las je topic net pas..

hmm, k weet eigenlijk helemaal niet wat ik dr op moet zeggen. ja, eigenlijk wel, wat iedereeen al zegt, probeer dr toch over te praten,..wat ik in jou geval zou doen(maar wie ben ik) ik zou naar die duits lerares gaan..
en ik zou het juist fijn vinden dat ik die persoon al ken... of ik het ook zo fijn zal vinden 4x in de week les van dr te hebben weet ik niet...

oke hier heb je niet echt veel aan, maar ja..

heel veel strekte dr mee..

kuzzies mir
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 16:55
C'est moi
Avatar van C'est moi
C'est moi is offline
de nacht merries die jij hebt hoort ook een stukje bij het verwerken. ik heb ook genoeg mee gemaakt en dat komt in mn nacht merries terug zo heb ik nu nog steeds nacht merries die erop slaan dat ik psygisch op gesloten word ik ben altijd thuis psygisch mishandelt geweest. en vanaalees nog wat meegemaakt
maar succes het hoort echt bij verwerkings proces.

succes chretienne
__________________
nobody is perfect, I'm nobody!
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 18:23
snoops
Avatar van snoops
snoops is offline
Ik heb ook nachtmerries gehad van iets ergs wat in het verleden is gebeurd. Ze kwamen steeds terug en ik moest er steeds aan denken. Daarna is het een hele tijd niet goed met me gegaan. Ik wil je hiermee niet bang maken. Maar ik vind wel dat je erover moet praten. Ik dacht dat ik over alle ellende heen was gegroeid maar ik had er nog meer last van dan ik zelf doorhad.
Wees niet bang om er weer over te beginnen.
Heel veel succes!
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 19:12
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
hoi lieverds...

ik had afgelopen nacht wéér een nachtmerrie.
ik ben nu dood en dood moe.
en nu hoorde ik vandaag weer dat de beste vriend van mijn collega is vermoord (hij is vermoord om de meest onzinnige reden die je maar kan bedenken). zij had het daar heel moeilijk mee, maar was desondanks wel op haar werk.
zo moedig he!! en dan voel ik me zo stom, dat ik dít niet trek, terwijl zij zich zo groot houd. ik had echt supermedelijden met haar

anyway, ik ben nu doodop, en moet nog een tekst voor morgen uit mn hoofd leren...
misschien praat ik morgen wel ff met mevr. S.

-xxx- wen
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 19:25
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 21-09-2003 @ 20:12:
hoi lieverds...

ik had afgelopen nacht wéér een nachtmerrie.
ik ben nu dood en dood moe.
en nu hoorde ik vandaag weer dat de beste vriend van mijn collega is vermoord (hij is vermoord om de meest onzinnige reden die je maar kan bedenken). zij had het daar heel moeilijk mee, maar was desondanks wel op haar werk.
zo moedig he!! en dan voel ik me zo stom, dat ik dít niet trek, terwijl zij zich zo groot houd. ik had echt supermedelijden met haar

anyway, ik ben nu doodop, en moet nog een tekst voor morgen uit mn hoofd leren...
misschien praat ik morgen wel ff met mevr. S.

-xxx- wen
Ik vind het heel klote voor je, dat je steeds weer die nachtmerries hebt, maar wat al vaker gezegd is; praten helpt echt. En ga jezelf niet zitten opfokken met het idee dat wanneer je gaat slapen die nachtmerrie weer krijgt. Daardoor slaap je zowieso onrustig.
Probeer anders voor je gaat slapen iets totaal ontspannends te doen wat niets met die nachtmerrie te maken heeft, dus muziek luisteren, of een boek lezen. Desnoods ga je alleen liggen, rust je wel uit, ook al slaap je niet.
En ga alsjeblieft met die mevrouw S. praten. Het zal je goed doen...

sterkte!
*knuffel geeft*

Charlotte
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 15:48
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik ben echt vreselijk uitgeput.
ik moet zo sporten, dat word dus nix... en ik kan niet wegblijven nu.
de nachtmerries komen maar terug.
en ook, als ik even mn ogen dichtdoe, zie ik de beelden.
ik weet het niet meer....
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2003, 15:54
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 22-09-2003 @ 16:48:
ik ben echt vreselijk uitgeput.
ik moet zo sporten, dat word dus nix... en ik kan niet wegblijven nu.
de nachtmerries komen maar terug.
en ook, als ik even mn ogen dichtdoe, zie ik de beelden.
ik weet het niet meer....
meis, waar moet je sporten?
dit gaat heel erg fout! Praat je er al met iemand over? heb je met S. gepraat?
Ik denk dat je het beste kan gaan praten met iemand waar je jezelf vertrouw of aan iemand waar van jij denkt dat die jou kan helpen ermee!
Als je je ogen dicht doet en je ziet beelden dan ben je echt té moe.. (ik wilde typen : dan moet je echt gaan slapen )
Lieverd, ik weet hoe kut het is om nachtmerries te hebben en dingen te zien uit je nachtemerries enzo.. dus probeer erover te praten.. ("ja maar ik praat al via forum", nee dat is niet genoeg, msn of f2f ofzo)

Groetjes , sterkte Eva!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 17:05
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Citaat:
... schreef op 20-09-2003 @ 22:45:
hoi

ik zal hieronder één van mijn nachtmerries beschrijven.
het is heel vreemd, maar lees alsjeblieft toch even.
ze komen steeds terug, al is het iedere keer op een andere manier, het blijft terug komen. en ik heb er niet alleen snachts last van, maar nu ook overdag. de nachtmerries herinner ik mij iedere keer heel goed, en ze laten me geen moment met rust.

TRINNGGG! de telefoon gaat.
ik neem hem op. het is mijn moeder die bij het vliegveld is aangekomen. ik besluit haarop de fiets op te gaan halen. het is immers niet ver weg. Mn moeder was een weekje, met een vriendin weggeweest, met het vliegtuig dus...

Ik pak de fiets, en merk dat het moeilijk gaat.
ik slinger vreselijk.
Wanneer ik bij de bocht ben, een een schrikreactie krijg (waarvan weet ik niet) rijd ik zo met mijn fiets de berm af.
Daar loopt een man. ik zal de man gedetailleerd beschrijven.
een man, iets kleiner dan gemiddeld schat ik. rond de 40 jaar oud. en bruine jas aan, niet echt dik, maar slank zou je hem niet kunnen noemen.

hij pakt mijn fiets bij mn stuur. ik dacht dat hij me wilde helpen afremmen. maar tegelijkertijd kreeg ik een beangstigend gevoel.
mij gevoel bleek juist. De man pakt idd mijn stuur maar dan... Dan rost hij me van de fiets af, gooit me ruw op de grond en dan.... hij verkracht me.

vervolgens, ik in mijn droom (ik zie mezelf in de droom alles doen) laat hij me gaan....
en dan word het nog raarder. ik wil wegrennen, bedenk dat mn fiets er nog staat en ren terug. Maar die man staat daar nog.... mn geweten zegt dat ik terug moet, maar mn benen rennen door om mn fiets te halen. tot mijn verbazing doet hij niets hij kijkt me alleen aan, met zo'n blik waar ik, in mijn droom misselijk van werd.

toch houd de droom hier niet op.
ik pak de fiets, en ga, over het fietspad verder naar het vliegveld. maar ik houd de controle niet over de fiets en rijd zo de autoweg op. gek genoeg gebeurd er niets. auto's stoppen voor me, en toeteren niet eens... als ik bij het vilegveld aankom, staat mijn moeder daar al te wachten. ik omhels haar. maar vertel haar niets.

toen werd ik wakker...
ik was verward en bang van de droom en wist niet eens of het echt was.
dan herinner ik me de dingen die niet kunnen. Wij hebben hier immers geen vliegveld (come on, ik woon in een dorp) en zo nog wat dingen. Maar de nachtmerrie, van de verkrachting was TE erg voor me.

vergelijkbare nachtmerries heb ik de nachten erna weer gehad.
ze putten me uit, waardoor ik ook overdag doodop ben, en ook erg prikkelbaar.

zoals sommige van jullie weten, ben ik idd verkracht geweest.
de angsten komen nu alleen heviger dan ooit terug.

Wat moet ik doen?!!

bedankt voor het lezen iig.

liefs, wendy
Hoi Wendy,

Ik leg vaker dromen uit, en ik wil je mijn uitleg van je droom geven. Onder dit bericht zet ik dan nog een bericht, daarin wil ik dan verder ingaan op je andere vragen. De droomuitleg is vrij lang geworden, maar je droom is het waard om goed bekeken te worden. Het kan interessant zijn, om dat eens bij een of meer van je dromen uit te proberen, zodat je kan zien of je iets aan je dromen kunt hebben, als je problemen groot worden.

Hieronder kan je lezen wat mijn mening is over hoe je droom verklaard kan worden. Bedenk wel, dat het een persoonlijke mening is en niet "de waarheid". Je kan het beste proberen te begrijpen, hoe ik tot deze uitleg kom (de symbolen) en zelf over elk symbool nadenken, wat je hiervan vindt. Uiteindelijk geloof je dan alleen, wat overeenkomt met je eigen gevoel en je eigen logica over je droom. Je bent zelf degene, die de droom en de ervaring gehad hebt, en die weet hoe ze aanvoelen. Ik niet, ik heb alleen logica over de droomsymbolen en een gevoel over de droom zoals ik hem lees in woorden.

Je droom heeft 4 delen: (telefoon, fiets, verkrachting, autoweg). Hij gaat over jezelf, je moeder en die man. Er zitten veel symbolen in, ook waar je ze niet verwacht. Het onderwerp van de droom is, hoe het jou vergaat rond de tijd van deze droom, wat er in deze tijd in je geest gebeurt, zo ongeveer. De droom zegt eigenlijk: “dit is, wat je nu zoal meemaakt in jezelf” (en laat dan het symbolische verhaal van de droom zien).

De achtergrond van de droom is, dat je je moeder van het vliegveld afgaat halen. Natuurlijk hebben jullie geen vliegveld in het dorp, dat lijkt dus raar. Maar als iets raar lijkt in een droom, dan is het meestal een droomsymbool.

het vliegveld

Het vliegveld bijv. is zo’n droomsymbool. Op een vliegveld wordt gevlogen, en als je vliegt, kom je los van de aarde, het lijkt een beetje op ‘zweven’. Je staat dan dus niet meer met beide benen op de grond. Een symbool laat aan je buitenkant, in de omgeving in de droom zien, wat in je binnenkant, in je geest, waar is. In de droom is je moeder met een vriendin weggeweest met een vliegtuig. In je droom vliegt ze dus in de buitenwereld, maar het gaat dus om vliegen in haar binnenwereld, in haar geest. Ze staat in haar geest dan niet meer met beide voeten op de grond. Als mensen dromen dat ze vliegen, hebben ze vaak fantasieën, ze zijn een soort van ‘high’, ze vluchten voor de werkelijkheid. Dat vluchten is heel fijn, zo kunnen ze even hun problemen vergeten. Het is niet de gezondste manier van omgaan met je problemen, maar het kan tijdelijk verlichting geven. Meer uitleg hierover vind je hier: vliegen in dromen. Je kan dus begrijpen, dat je moeder en haar vriendin problemen hebben, dat is volgens mij de betekenis van dit vlieg-uitje van je moeder. De droom geeft dit als achtergrond voor jouw eigen problemen.

de telefoon

De telefoon is ook een droomsymbool. Als je je moeder aan de telefoon spreekt, zie je haar niet, je hoort haar alleen. Dan maak je dus veel minder mee van haar. Je weet minder over haar gevoelens dan wanneer je haar gesproken had. De droom zegt hiermee denk ik, dat je niet veel van je moeders gevoelens zelf kent. Al weet je dat ze zich gaat ontspannen, relaxen, met haar vriendin. En al kan je begrijpen, dat ze zo even van de gewone, aardse problemen weg wil zijn. Waarom de droom dat je vertelt, kan je je afvragen. Misschien is het beter, dat je niet teveel tegen haar opkijkt of dat je gewoon begrijpt, dat zij ook problemen heeft. Ga maar na, wat dit je te zeggen kan hebben.

de fiets

Als je op een fiets zit, beweeg je je meestal op een relaxte, ontspannen manier door de buitenwereld. Als een fiets een droomsymbool is (en dat is het hier volgens mij) dan wil dat zeggen, dat je je op een relaxte manier door je gevoel, je psychische omgeving, heen beweegt, of door “het leven”. Zie vervoermiddelen in dromen. Als je dit idee begrijpt, begrijp je ook wat je droom hiermee wil zeggen.

Het lukt je namelijk niet, om ontspannen te fietsen. Het gaat moeilijk, merk je bij een bocht, je slingert, je krijgt een plotselinge schrikreactie van je weet niet waarvandaan. De droom heeft het hier over de gevolgen van de verkrachting, die je meegemaakt hebt, volgens mij. Sinds die tijd zul je niet meer ontspannen door het leven kunnen gaan, het gaat moeizaam. Het slingeren is ook een symbool, je kan dan je stuur in de buitenwereld niet recht houden. De betekenis is dus, dat je je stuur in je binnenwereld, in je geest, niet recht kan houden. Je slingert ‘geestelijk’ vreselijk zogezegd, sinds die tijd. En de schrikreactie laat je zien, dat je sinds de verkrachting ook schrikreacties hebt.

de man

In de droom gaat je aandacht daarna naar een man, die je gaat verkrachten. Dat is ook een symbool, voor dat je aandacht nadat je deze problemen gezien hebt, gaat naar de man die je verkrachtte, of beter is denk ik: naar het feit dat je verkracht bent. Want waarschijnlijk is de man in je droom ook een symbool, een symbool voor de verkrachting.

Je beschrijft deze man. Misschien is de manier waarop hij er in de droom uitziet, symbolisch, misschien ook niet. Je weet zelf wel, of deze man er in het echt ook zo uitzag. In dat geval heeft zijn uiterlijk geen extra symbolische betekenis. Maar als hij er in het echt anders uitzag, andere kleren aanhad, en een andere leeftijd, dan gaat het hier ook om symbolen. De uitleg van zijn type, kleding en leeftijd hieronder geldt dus alleen, als het anders is als in de man of jongen in het echt geweest is.

Het is me trouwens niet helemaal duidelijk, of de droom met gestalte, kleding en leeftijd van de man de persoon van de verkrachter bedoelt, of de (het idee en de beleving van de) verkrachting, zoals die in je geest doorwerkt rond de tijd van de droom. Het kan het een zijn of het ander. Of misschien wel het een én het ander. Welk van de twee het is (of misschien beide) kun je het beste zelf proberen te aan te voelen. Welke mogelijkheid “klopt” en welke mogelijkheid voelt wel of niet goed aan?

zijn gestalte

Lange en dunne mensen zijn in droomsymboliek typische “denkers-typen”. Korte en dikke mensen zijn aardse types, houden zich meer bezig met de aardse kant van dingen. Het menselijk lichaam is zo’n aards gedeelte van de mens (die niet alleen lichaam, maar ook geest is). Aardse types zijn meer op het menselijk lichaam dan op de menselijke geest georiënteerd. Dat hoeft niet per sé negatief te zijn, trouwens. Hij zal als type ergens tussen deze 2 types in gezeten hebben, meer aan de kant van kort en dik, dus is hij als type meer aards dan geestelijk georiënteerd. Zal jouw lichaam dus eerder zien als je geest, als ‘wie je bent’.

bruine jas

De bruine jas is een symbool voor dat zijn geest in een tijdelijke (!) aardse toestand is van binnen op dat moment. Dit omdat bruin de kleur van de aarde is en kleding in dromen voor de (tijdelijke) persoonlijke belevingswereld staat van iemand, of de toestand waar hij op dat moment in is. Kleding heb je meestal tijdelijk aan, dat is het verschil met zijn gestalte, zijn symbolische lichaamstype ook. Je lichaamstype blijft hetzelfde, is dus een symbool voor hoe je steeds bent. En je lichaam is meer de binnenkant dan de kleding, die aan de buitenkant van je lichaam zit. Zijn gestalte gaat dan ook over een dieper niveau dan de kleding. In het droomwoordenboek op mijn site kun je in de linkerbalk klikken op kleding en het hier nog eens nalezen. Die aardse gerichtheid kan je herkennen in dat hij jou niet als persoon zag, maar alleen je lichaam zag, dat was wat “jij” voor hem was, hij kon je alleen op die manier zien, zegt de droom je zo volgens mij. De droom geeft je hier dus wat begrip van hem, van hoe hij is.

leeftijd

Zijn leeftijd is een symbool voor zijn geestelijke leeftijd (de leeftijd in zijn binnenwereld weer). Als hij bijv. zwakzinnig was geweest, dan had de droom hem als kind (groot kind) kunnen uitbeelden. Maar hij is 40 in de droom, dus hij is geestelijk geen kind meer, maar volwassen. In de kracht van zijn leven. Hij weet dus, wat hij doet, is zo te begrijpen. Hij is ook geen oude man (dat zou voor wijsheid staan. Over leeftijd van mensen kun je meer lezen in het droomwoordenboek als je links in de balk klikt op het woord ‘mensen’, dan zie je die verschillen terug bij man/vrouw (volwassen) – kind – klein kind of baby – en bij ‘jong en oud’.

fiets bij stuur pakken

Hij pakt je fiets bij het stuur vast. De fiets en het stuur zijn hier nog steeds symbolisch, het betekent dus dat hij jouw persoon ‘vastpakt’ bij je “geestelijke stuur”. Ik denk dat je hierbij niet moet denken aan hoe de verkrachting toen letterlijk in zijn werk ging, maar aan de invloed, die deze (symbolische) man op het moment dat je deze droom kreeg, op je geest en gevoel had. Oftewel, op de invloed, die de verkrachting op het moment van deze droom op je had. De verkrachting ontneemt je je geestelijke stuur, het vermogen jezelf richting te geven in je geest. Als het idee van de verkrachting in je geest opkomt, zo kan je je voorstellen, dan meen je eerst, dat het je kan helpen, je zelfbeheersing terug te vinden (dat het je helpt om jezelf geestelijk af te remmen dus). Dan krijg je er een beangstigend gevoel over.

verkrachting

Hij rost je van de fiets af, gooit je ruw op de grond. Je lichaam is in dromen vaak een symbool voor je geest. Je lichaam is (het meest dichtbije en binnenste deel van) je buitenwereld – en je geest, dat is je binnenwereld. Wat de man (dat betekent: ‘de verkrachting’ dus ten tijde van de droom met je geest doet, is dat hij je geest op onzachte manier met de verkrachtingswerkelijkheid, de verkrachtingsgevoelens, confronteert. Je beleeft rond de tijd van de droom dan opnieuw de verkrachtingsgevoelens, je maakt het voor een deel weer opnieuw mee (in je geest dan alleen). Dat is wat het gedeelte van de droom, waarin je verkracht wordt, volgens mij laat zien. Op een gegeven moment laat de man je lichaam los – dus: laat de verkrachting jouw geest weer los.

wegrennen

Je rent dan weg, dat betekent dat je in je geest als het ware wegrent van het idee en de beleving van de verkrachting. Maar dan wil je in de droom je fiets nog terughalen halen – dat betekent, dat je weer in staat wil zijn, je ontspannen te voelen in je geest. Daarom ga je weer terug in de droom, dat betekent dat je dan weer teruggaat met je aandacht naar het idee en de gevoelens over de verkrachting. Terwijl je geweten zegt, dat je met je aandacht daarvandaan moet blijven. Het idee van de verkrachting doet je dan geen kwaad, omdat de man in de droom je geen kwaad doet. Maar in de droom kijkt de man je aan met een blik, waar je in de droom misselijk van wordt. Dat betekent denk ik dat je het idee van de verkrachting nu beter kan bekijken met je geestelijke ogen. Je ziet beter, hoe dat hele idee, dat hele gebeuren in je geest, is. En daar word je dan misselijk van, als je het ziet.

naar het vliegveld fietsen

In het laatste deel pak je de fiets en je rijdt naar het vliegveld. Eerst over het fietspad, dan verlies je de controle over je fiets en kom je op de autoweg. Ik denk dat de droom hier laat zien, dat je eerst op een normale manier weer redelijk relaxed omgaat met jezelf, en dat je geest daarna ‘op hol slaat’, zeg maar. De autoweg is voor auto’s bedoeld, voor snellere methodes om je voort te bewegen. Dat staat dan voor snellere manieren van denken in je geest. Dat auto’s niet stoppen en toeteren, laat zien, dat dit gedeelte symbolisch is. Zie voor de auto als droomsymbool deze pagina: vervoermiddelen in dromen. Je krijgt geen aanrijding, dus je maakt geen brokken, als je geestelijk op hol geslagen bent.

je ziet je moeder

Als je dan bij het (symbolische) vliegveld aankomt, dan omhels je je moeder, maar je zegt haar niets. Dat kan je letterlijk opvatten denk ik, dat je haar niets over de verkrachting verteld hebt. En niets hebt laten merken van de gevoelens die er in je zitten sinds de verkrachting. Je schrijft: "(...) maar ik vertel haar niets." Het woordje maar heeft iets van dat je vindt (in je droom) dat je het haar eigenlijk wel zou kunnen (of eigenlijk zou moeten) vertellen. Ik weet niet hoe je gevoelens hierover waren in de droom en na de droom (en na de verkrachting). Maar het zou goed kunnen, dat de droom je dit laatste gedeelte zo mee laat maken (dat je haar niets vertelt) om je er attent op te maken, dat je haar niets verteld hebt. Terwijl het misschien onnatuurlijk voelde? Dat kan ik niet zien, hoe het voor jou was. Maar jij zelf wel. Misschien is het daarom de bedoeling van de droom, dat je hier zelf over na gaat denken. Dat je nagaat, wat het een en ander bij je voor gevoelens opwekt. En wat je er uiteindelijk zelf van vindt, dat je haar (toch (?) ) niets verteld hebt. Vertellen kan voor- en nadelen hebben, soms is het goed om te controleren of je dingen over het hoofd hebt gezien, toen je hierover nadacht.

je ziet jezelf in de droom

Dat gebeurt vaker in dromen, dat je jezelf ziet. Het is eigenlijk iets heel gewoons in dromen. Je bent dan degene die op een afstandje naar zichzelf kijkt, en dan beleef je het zo, als deze droom laat zien. Als je het van een afstandje bekijkt, en ook jezelf van een afstandje gadeslaat, dan vallen je andere dingen op, dan wanneer je alles alleen maar ondergáát. Nu kun je meer inzicht over jezelf krijgen, meer overzicht over de situatie ook. Het kan zijn dat de droom je daarom de verkrachting laat meemaken op de manier, dat je kunt kijken naar jezelf.

Zo laat de droom zien, hoe het je geestelijk vergaat rond de tijd van de droom. Op een symbolische manier dan. En ondertussen krijg je wat meer info over je moeder, en over de persoon van de verkrachter. Maar de beschrijving van de man in je dromen hoeft niet over de persoon van de verkrachter te gaan, het kan ook over de verkrachting gaan, zoals die doorwerkt op je gevoel rond de tijd dat je deze droom kreeg.

de gevoelens ná de droom

gevoelens die je na een droom hebt, vormen samen met de droom eigenlijk één boodschap. Het is één geheel, de droom en de gevoelens erna. Een soort dubbele boodschap voor je.

De gevoelens na de droom laten eigenlijk zien, hoe de droom in de praktijk van je leven uitwerkt. Vaak krijg je na een droom gevoelens, die je willen laten zien, dat het niet “maar een droom is”, maar dat het om echte gevoelens gaat die je ook overdag zal voelen. Vaak voelen mensen angst in zich, na de droom.
Je kan dus eigenlijk zeggen: zo droom ik het, en zo werken de problemen waar mijn droom over gaat, uit in mijn dagelijks leven.

Vaak voelt de droom zélf (in je droom dan, vóór het wakker worden) zó echt aan, dat je gevoel zegt, dat het geen droom is, maar dat hij echt gebeurd is. Terwijl ondertussen je verstand weet, dat het een droom is.

Toen je wakker werd, voelde je dat je niet wist, of de droom echt was. Natuurlijk is de droom zelf alleen maar een droom. Je maakt de droom niet in het echt mee. Maar de droom is eigenlijk een symbolisch verhaal over problemen die je wel degelijk in het echt meemaakt, of meegemaakt hebt. Als je het zó bekijkt, dan is de droom zo echt als ik weet niet wat, want de problemen zelf zijn zo echt als ik weet niet wat. Dan is het verschil zó klein, dat je op de rand van echtheid zit. Dan kan de droom dus zo aanvoelen, alsof het helemaal echt gebeurd is, wat de droom laat zien en voelen.

Ook voelde je verwarring na de droom. Dat betekent, dat de droom gaat over de verwarring in je leven, die door de verkrachting veroorzaakt is. Dat de nachtmerrie (dat gedeelte van de droom) als té erg aanvoelde, laat je zien en voelen, dat dit het gevoel is, wat je van de verkrachting hebt overgehouden. Een gevoel, wat té erg is voor je. Zo beleef je eigenlijk in jezelf, wat de verkrachting met je gevoel gedaan heeft. De droom wil je dit laten weten. Omdat je het niet moet wegstoppen in jezelf, verdringen. Dat werkt ongezond uit voor je eigen geest. Maar daarover meer in het volgende bericht van me, hieronder.

groeten, peter.
________________
* deze uitleg kan goed zijn, half goed of fout.
* maak daarom zelf uit, wat je ervan gelooft.

Laatst gewijzigd op 07-10-2003 om 17:30.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 17:35
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Citaat:
... schreef op 20-09-2003 @ 22:45:
hoi

ik zal hieronder één van mijn nachtmerries beschrijven.
het is heel vreemd, maar lees alsjeblieft toch even.
ze komen steeds terug, al is het iedere keer op een andere manier, het blijft terug komen. en ik heb er niet alleen snachts last van, maar nu ook overdag. de nachtmerries herinner ik mij iedere keer heel goed, en ze laten me geen moment met rust.


(…) tekst van droom (…)


toen werd ik wakker...
ik was verward en bang van de droom en wist niet eens of het echt was.
dan herinner ik me de dingen die niet kunnen. Wij hebben hier immers geen vliegveld (come on, ik woon in een dorp) en zo nog wat dingen. Maar de nachtmerrie, van de verkrachting was TE erg voor me.

vergelijkbare nachtmerries heb ik de nachten erna weer gehad.
ze putten me uit, waardoor ik ook overdag doodop ben, en ook erg prikkelbaar.

zoals sommige van jullie weten, ben ik idd verkracht geweest.
de angsten komen nu alleen heviger dan ooit terug.

Wat moet ik doen?!!

bedankt voor het lezen iig.

liefs, wendy
Hoi Wendy,

Over de problemen waar je het hier over hebt, heb ik een uitgebreide reactie geschreven, maar omdat die voor meer mensen opgaat, heb ik er meteen maar een webpagina van gemaakt (waar jij niet in genoemd wordt) – zo kunnen anderen er ook iets aan hebben:

dromen en nachtmerries na incest, aanranding en verkrachting.

Je vindt er bijna alles in terug, waar je het over hebt, met nog wat links, waar je misschien wat aan hebt.

Jouw nachtmerries zijn volgens mij een onderdeel van het verwerken van de gevoelens die je bij de verkrachting opgedaan hebt, en het is, zoals op deze pagina wordt uitgelegd, een genezingsproces. Ook al zal je het niet zo kunnen aanvoelen. Je vindt hier ook mijn uitleg over herhalende dromen, en over waarom je beter deze problemen kan aanvaarden dan je ertegen verzetten. En verder mijn mening over de uitputting, waar die vandaan komt.

Ook heb ik er een paar tips in gezet, hoe je met de angst kan omgaan, die je voelt, meteen na de nachtmerrie. Dan staat er nog iets in over de angst, die mensen kunnen hebben om te gaan slapen. Waarom je toch beter kunt zorgen, dat je aan genoeg nachtrust toekomt. En daaronder heb ik een paar links neergezet waar je meer info kan vinden over incest, aanrandingen en verkrachtingen, verhalen van andere mensen en forum die hier speciaal voor zijn opgericht.

Ik hoop dat je hier wat aan kan hebben. Ik wens je verder veel sterkte bij het verwerken van je gevoelens. Als je nog vragen hebt, dan kan je die hieronder zetten.

groeten, peter.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Extreme nachtmerries/hallucinaties
Unknown123
19 10-04-2014 22:21
Psychologie nachtmerries
Verwijderd
10 19-08-2010 22:39
Lichaam & Gezondheid nachtmerries
moon
19 30-04-2006 14:20
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #56
Roosje
488 18-04-2006 21:35
Psychologie Angst om te slapen
Verwijderd
6 17-06-2005 21:44
Verhalen & Gedichten Angst
keukentrappetje
2 26-07-2004 12:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.