Oud 22-11-2003, 23:14
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Wat is volgens jullie het gemakkelijkst om aan te leren.
Ik speel bas en heb er toch 7 maanden voor nodig gehad om mijn bas te voelen, en te spelen wat ik spelen wil. (tegen beperkte snelheid, met foutjes)

Ik speel slechts 2 dagen harmonica en kan na 2 minuten zoeken meestal het deuntje reeds spelen dat in mijn hoofd opkomt indien het gemakkelijk genoeg is.

Blokfluit vond ik jaren terug heel erg moeilijk maar dat was waarschijnlijk omdak ik geen basis had. Ik was er vreemd genoeg erg slecht in.

Volgens mij is piano een van de moeilijkste instrumenten naar mijn gevoel omdat het heel erg veel moeilijkheden bied en je eigenlijk wel heel wat verstand moet hebben van muziek in theorie om een potje piano te kunnen spelen.

Maar welk instrument vinden jullie gemakkelijkst/moeilijkst en waarom. Als je maar een instrument speelt, vind je dat dit gemakkelijk aanleert?

Misschien een beetje een loos topic volgens sommigen maar ik ben hierin nogal geinteresseerd.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2003, 23:39
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
ik denk dat je niet kan zeggen dat een bepaald instrument het moeilijkste is, ligt er net aan tot welk niveau je wilt komen.

Bij sommige instrumenten heb je wel eerder resultaat dan anderen, het kost je met drummen maar bvb 2 maanden om wat simpele ritmes te kunnen, maar het duurt wel 15 jaar (en dan elke dag paar uur oefenen) voordat je jezelf een "goede drummer" kan noemen. geld ook voor gitaar denkik, sommige dingen heb je zo door, andere kunnen jaren duren.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 00:01
Verwijderd
Maar er is zeker wel verschil. Als je piano speelt doe je met 2 handen hetzelfde, maar als je gitaar, drum, accordeon of wat dan ook speelt doen beide handen iets totaal anders. Het lijkt mij dat een instrument daardoor een stuk moeilijker wordt.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 00:02
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
nou als je een beetje op niveau piano speelt dan speel je met je twee handen dus 2 onafhankelijke partijen, als daar nog een brute vingerzetting bij zet
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 00:18
Legacy
Legacy is offline
Yep heeft te maken met je gevoel voor muziek zoals sommige zegge ik speel al 2 jaar elektrisch gitaar en ik heb in 2 jaar geleerd waar andere 3 jaar over doen.
Gitaar spelen in trouwens volgens mij neit het eziest vooral niet met solos

Ga gewoon gitaar spelen gitaar=altijd goed


(let niet op mij heb al 3 biertjes op)
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 00:22
darkcarry
darkcarry is offline
zelf speel ik trompet, nu 4 jaar en ben eigelijk nog steeds een beginner vind ik zelf.
piano spelen kan ik ook absoluut niet, omdat ik gewend ben om muziek te maken met 1 hand.
dat is het lastigste, dat je beide handen moet gebruiken en verschillende ritmes en noten moeten spelen.

zelf wil ik graag viool spelen, maar helaas heb ik niet zo'n moeder die mij op 6de jaar naar muziekles gestuurd heeft.
ik heb een paar keer geprobeert om viool te spelen, maar mijn kat kan beter zingen.....
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 00:41
Rieno
Rieno is offline
Ligt aan de persoon volgens mij....je kunt best heel gemakkelijk 1 instrument aanleren, maar een ander instrument niet helemaal snappen.

Ik heb dat bijvoorbeeld met mijn basgitaar. Voor mij is die logica van welke noot waarop volgt enzo heel duidelijk, maar als ik dan een piano zie (die in principe volgens mij logischer in elkaar zit) krijg ik er geen fatsoenlijke noot uit...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 00:59
Xanandu
Avatar van Xanandu
Xanandu is offline
uiteindelijk is elk instrument even moeilijk, als je er echt goed in wilt worden denk ik.
__________________
voor ik vergeet... jou vergeet
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 03:52
Daevrem
Daevrem is offline
Ik denk dat de piano het makkelijkste serieuze instrument is. Maar je zegt zelf al dat het heel veel verschillende mogelijkheden biedt. Dat is waar maar dat maakt het instrument zelf niet moeilijker. Het is alleen wel moeilijker om de serieuze klassieke stukken te spelen.

De toetsen staan allemaal even ver uit elkaar, je kunt met twee handen spelen, toetsen staan logisch naast elkaar, overzichtelijk, fysiek allemaal makkelijk te spelen(geen sterke longen, eelt op je vingers ofzo nodig), nooit problemen met intonatie(zoals viool enzo).

Maar ik denk eigenlijk dat de stem het makkelijkste instrument is als je het als een instrument ziet. We kunnen immers allemaal al praten en het blijft voor elke muziekant het instrument dat det dichtste bij je muzikale nexus zit(enkel de meest grote muzikanten hebben de grens tussen hun muzikale nexus en hun 'echte' instrument ongeveer even klein kunnen maken).

De moeilijkste instrunten zijn denk ik indiaanse fretloze snaarinstrumenten. Het westerse instrument denk ik de viool. Bij een viool kun je ongeveer het eerste jaar niets spelen omdat je zit met de intonatie maar later gaat dit onderbewust altijd goed. En dan kun je wel weer zeggen dat bijvoorbeeld de harp moeilijk is. Het is heel moeilijk daar snelle passages te spelen(op een glissando na) gewoon omdat het fysiek onhandig is. Dat is op een viool weer veel makkelijker.

Trouwens over dat twee handen, je moet de techniek per hand apart leren(tenzij je ambidextrie hebt) omdat je hersenen dat zo geregeld hebben(vandaar is een mens ook links of rechtshandig, dominante hersenhelft). Dus dat je met beide handen dezelfde techniek gebruikt maakt het niet makkelijker. Het is wel moeilijk als je met beide handen iets doet waarvan de ritmes totaal verschild zijn. Met drummen of piano maar dus niet met gitaar want daar heb je synchronisatie tussen beide handen.

Dus het is maar hoe je het bekijkt. Op de meeste instrumenten hebben artiesten de grensen van het menselijk mogelijke verkend, maar niet op alle. Alhoewel het op een piano makkelijker is een melodie te spelen als diezelfde melodie op gitaar of viool is voor de piano waarschijnlijk de moeilijkste muziek geschreven. Juist omdat het z'n veelgebruikt instrument was en dat veel componisten dit instrument bespeelden. Bijvoorbeeld Charles-Valetin Alkan.

Mooie quote:
"I'm guessing that Charles, genius-lunatic that he was, freely went beyond the limits of playability in search of artistic expression - a tendency common to the greatest and most innovative composers."
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 11:36
Lateralus
Avatar van Lateralus
Lateralus is offline
makkelijkst: triangel.
moeillijkst: weet ik zo gauw niet, maar dwarsfluit lijkt me niet bepaald makkelijk.

[edit] moet het iets zijn wat je zelf speelt? zo ja, nevermind deze post. [/edit]
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 12:05
chipmunk
Avatar van chipmunk
chipmunk is offline
Ik denk dat viool toch erg moeilijk ik, je hebt een redelijk tegennatuurlijke houding, geen fretten, het is echt moeilijk om goed zuiver te spelen en dat moet toch echt voordat je begint met de rest. Met een bijvoorbeeld gitaar speel je gewoon niet vals als je gitaar gestemd is. Makkelijkste? Hmm, triangel inderdaad ofzo.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:44
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 23-11-2003 @ 03:52:
(enkel de meest grote muzikanten hebben de grens tussen hun muzikale nexus en hun 'echte' instrument ongeveer even klein kunnen maken).
Wil je zeggen dat ze onafhankelijk van elkaar kunnen muziek spelen en zingen? Zo ja, volgens mij kunnen vele mensen dat, mits het verschillende jaren spelen van hun muziekinstrument.



Citaat:
tenzij je ambidextrie hebt
Nog nooit van gehoord. Wat is dat precies
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:46
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Lateralus schreef op 23-11-2003 @ 11:36:
makkelijkst: triangel.
Zeg heee, het is wel héél moeilijk hoor, om na 80.0000 maten rust precies op het juiste moment te tikken op je triangel

Nee, serieus, dat hangt van de persoon af. Een piano moet inderdaad bespeeld worden met 2 handen (afzonderlijke partijën!) maar daar staat weer tegenover dat als het instrument goed gestemd is, je helemaal niets hoeft te doen aan zuiverheid en intonatie. Een trompet wordt maar met 1 hand bespeeld, maar daar moet alles gebeuren met embouchoure, en dat is ook heel moeilijk. Bovendien heeft het als nadeel dat het nooit zo virtuoos kan worden als een instrument waarbij alle 10 de vingers worden gebruikt. Een klarinet heeft weer grote mogelijkheden met betrekking tot virtuositeit en uitdrukkingen van stemmingen, maar daar staat tegenover dat het instrument loeivals is. In dat opzicht is de dwarsfluit weer wat makkelijker, het is redelijk zuiver, maar omdat die scheef gehouden wordt is een uitstekende vingercoördinatie vereist.

Zo zie je maar, het hangt er maar vanaf waar je kwaliteiten liggen

Persoonlijk denk ik dat viool het allermoeilijkst is. Er is een uitstekend gehoor voor vereist en afstemmen lijkt me gruwelijk moeilijk Daar staat tegenover dat het instrument wel weer heel geschikt is voor het uitdrukkingen van stemmingen, maar alleen al het afstemmen en de techniek is zo gruwelijk moeilijk dat het wat mij betreft één van de moeilijkste instrumenten is.

Overigens, een hobo is ook een nominatie waard voor het moeilijkste instrument. Het duurt heel lang voordat men er een fantsoenlijke toon uit kan halen (let op: het kattengejank van de hobo is géén goede toon!) en de vingerzetting is ook erg lastig.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:49
metallicpatrick
Avatar van metallicpatrick
metallicpatrick is offline
triangel ofzo.....
__________________
zware symphonische kracht metaal
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:11
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Droyd schreef op 23-11-2003 @ 14:44:
Wil je zeggen dat ze onafhankelijk van elkaar kunnen muziek spelen en zingen? Zo ja, volgens mij kunnen vele mensen dat, mits het verschillende jaren spelen van hun muziekinstrument.
Nee, dat ze precies kunnen spelen wat ze in hun hoofd horen. Je kunt al precies zingen wat je hoort maar dat dan ook gelijk spelen. Dus dit betekend dat je tijdens het improviseren eigenlijk gewoon zingt en dat direct meespeelt. Veel jazz muzikanten gebruiken die techniek. Bijvoorbeeld Keith Jarrett. Het zingen zelf heeft eigenlijk geen doel en is bij die muzikanten vaak heel lelijk maar het helpt het gat tussen dat wat je wil spelen en dat wat je werkelijk op je instrument speelt verkleinen. Tijdens contrapunt-oefeningen zingt men de ene stem en speelt men de andere, enkel om een beter gevoel van de intervallen en de harmonie te krijgen. Ook in de indische muziek zingt men alles wat ze spelen, als oefening, ook de percussionisten.

Citaat:


Nog nooit van gehoord. Wat is dat precies
Tweehandigheid.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:13
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Vele mensen halen de triangel aan maar ik heb het niet echt op percussie Niet dat je hier geen kwaliteiten moet voor hebben, integendeel. (bv drum...maar triangel, tja ) maar ik doel meer op melodische instrumenten (met noten enzo )


Embouchure noem je dat? Bedoel je dat noten worden gespeeld door op een bepaalde manier lucht in te blazen? Ik weet niet of het zo werkt maar dat zal idd wel heel erg veel tijd vergen om er goed in te komen.

Viool is idd heel erg moeilijk qua techniek maar waarschijnlijk moet je minder vingervlugheid hebben dan een pianist of niet?
Het gaat meer om de precisie bij een viool.
Trouwens, is het mogelijk om bepaalde akkoorden te spelen op een viool?
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:17
Daevrem
Daevrem is offline
Embouchure is het blazen in het algemeen.

Je hebt bij een viool iets minder ruime vingervlugheid. Op een piano is dat heel ruim, allerlei technieken. Op een viool minder. En daar is ook synchronisatie tussen je twee handen heel erg belangrijk.
Op een viool kun je akkoorden spelen, maar dat is lastig met intonatie enzo.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:23
Rodegier
Avatar van Rodegier
Rodegier is offline
Humh...
ligt er een beetje aan
op bijv. een piano kun je vrij snel vader jacob spelen. Sneller iig dan op een piano.
Het lastige echter van een piano is dat je veel noten tegelijk moet kunnen lezen, je op vingerzetting moet letten, en met 2 pedalen zit. Tel daar bij op dat je voor je linker hand een andere sleutel hebt dan voor je rechter hand.
En er is voor de piano ontzettend veel muziek geschreven, omdat het een oud instrument is, en het in principe interessanter is om een groot piano werk te maken dan 1 melodie partij voor een trompet.

Maar uiteindelijk heeft elk instrument (zelfs de triangel) zijn moeilijke en makkelijke dingen... denk ik
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-11-2003, 16:29
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Dwarsfluit ofzo omdat ik niet op die manier kan blazen dat er geluid uit komt. Verder denk ik dat als je een beetje muzikaal aangelegd bent dat je al snel piano of gitaar of blokfluit speelt omdat je dan toch een deuntje speelt. En je speelt dan een noot, niet meerdere. (over het algemeen dan)
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:42
Rodegier
Avatar van Rodegier
Rodegier is offline
eigenlijk ligt het eraan wat je wilt.

als je heel gauw iets wilt kunnen spelen is het ene instrument beter geschikt dan het andere.
Als je een instrument heel erg goed wilt kunnen besteden is het andere instrument weer beter.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2020, 01:00
gitjeb
gitjeb is offline
Oops, ik ben echt verschrikkelijk laat. Maar ik speel dus viool en hobo.
Ik denk persoonlijk dat ieder instrument zijn eigen moeilijkheden heeft. Ik denk wel dat hobo en viool echt bij de moeilijkste behoren. Bij viool is er veel nood aan precisie. De vingersnelheid is ook heel belangrijk net als bij piano. Er zijn ook snelle stukken bij viool. Je moet erop letten hoe een viool op je schouder ligt, hoe je hem vasthoudt, of hij precies gestemd is, je vingers moeten juist op de snaren staan (want een millimeter verschil maakt een wereld van verschil in klank!), je moet je strijkstok goed vasthouden en juist strijken en de houding die je hebt is heel onnatuurlijk.. Dat is voor viool heel moeilijk. Bij hobo heb je de moeilijkheid in het blazen omdat je heel anders moet blazen dan op de andere blaasinstrumenten. Ook de knoppen liggen vrij complex. In het begin als je hobo speelt klink je echt als een mislukte eend, maar eenmaal dat je je instrument kent en de technieken door hebt, dan klinkt het prachtig. De snelheid in je vingers is ook belangrijk en dit is heel moeilijk omdat je knoppen zo complex liggen. Zacht spelen op een hobo is ook echt verschrikkelijk moeilijk!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2022, 03:36
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Even reageren: Ik was 18 toen ik dit topic opende en ik word binnenkort 37. Ik heb geen idee meer waarom ik deze vraag heb gesteld: Ervaring bracht me ondertussen bij dat de eerste reactie vanzelfsprekend correct is.

Ik heb ondertussen een kleine 16 jaar vrij passioneel gebast maar sinds 2 jaar gaf ik dit op wegens een te grote bewondering voor mensen die bas kunnen spelen hetzij met hun eigen flavour van hoge virtuositeit. Charles Berthoud forever. Mohini Dey forever and a day. Lang leve MonoNeon. Dergelijke natuurlijke finesse heb ik altijd bijna volledig gemist en terwijl bas spelen vroeger therapeutisch werkte zie ik nu niet langer de meerwaarde van het meespelen van covers, inclusief schoonheidsfoutjes alsook de ene onvergeeflijkheid na de andere.

In 2011 heb ik mijn eerste bas die destijds bijna 8 jaar jong was in 2 gebroken om op symbolische een relatiebreuk te verwerken. Enkele maanden nadien kocht ik een tweedehands bas van een vriend en nam ik de draad terug op voor een aantal jaar.

Spreek me niet over de 2 dagen harmonica opmerking. Hoogstens onopzettelijke humor wegens jeugdelijk enthousiasme.

Gitjeb: Hobo en viool? Cool.

Het gemakkelijkste instrument ...

Triangels & Tambourijnen?
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn

Laatst gewijzigd op 24-04-2022 om 03:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
VWO Geschiedenis II
Gadje
500 26-05-2005 09:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.