Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2005, 18:32
terror4life
Avatar van terror4life
terror4life is offline
tja, ik had ook eens een opwelling toen ik het nog een keer las vond ik het niet zo goed als toen ik het schreef, maar das bij mij altijd ik besloot het toch maar te plaatsen, kritiek is welkom

Zij kon leven, zonder dromen, wensen. Zij leefde naar haar God. Haar Heer die haar zou nemen als die tijd daar was gekomen. Zij leefde alleen in die immense stad. Met vele gevaren rond haar, maar haar Heer zou haar beschermen. Zij hoopte niet, op een mooier leven, zij leefde naar haar lot. Zij was gelukkig.

Toen zij op een ochtend wakker werd in haar eens zo kleurrijk begroeide, nu wit besneeuwde park. En besloot een eindje de villawijk in te wandelen. Zag zij hoe daar de mensen feest vierden, gelukkig waren. Gelukkiger dan zij ooit was geweest. Bedacht zij zich dat zij ook ooit zo gelukkig zou kunnen zijn.

Sindsdien wenst zij, droomt zij van een leven als zij. Van een leven, anders dan haar eerdere leven, dat zij had zonder dromen, zonder wensen. Dat zij leefde naar haar God. Waarin zij dacht dat zij gelukkig was. Zij is mens geworden.

waarom kan ik alleen maar korte verhaaltjes schrijven?
__________________
omdat we engelen zonder vleugels geen engelen kunnen noemen, noemen we ze vrienden

Laatst gewijzigd op 07-01-2005 om 19:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2005, 18:47
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik weet niet zo goed wat je hiermee wil zeggen. Ik vind het persoonlijk nogal nietszeggend.
Je schrijfstijl vind ik niet zo fijn, een beetje onduidelijk.

Wat foutjes:

Citaat:
Zij kon leven, zonder dromen, wensen
Wensen staat een beetje alleen achter de komma. Je er beter van maken: 'Zonder dromen en zonder wensen.'
Citaat:
Zij leefde naar haar god.
God met een hoofdletter.
Citaat:
Haar heer die haar zou nemen als die tijd daar was gekomen.
Heer met hoofdletter. En nemen? Volgens mij kan je beter een ander woord gebruiken die duidelijker is.
Citaat:
maar haar heer zou haar beschermen
Weer die 'Heer'.
Citaat:
Zij hoopte niet, op een mooier leven, zij leefde naar haar lot.
Tussen 'niet' en 'op' hoeft geen komma.

In de zeven zinnen van de eerste alinea ben je al vijf zinnen begonnen met 'zij'. Probeer een synoniem te vinden, want het staat niet mooi.

Citaat:
Toen zij op een ochtend wakker werd in haar eens zo kleurrijk begroeide, nu wit besneeuwde park. En besloot een eindje de villawijk in te wandelen.
Deze twee zinnen kloppen qua zinsopbouw niet. Even verbeteren:
'Op een ochtend werd zij wakker in haar eens zo kleurrijk begroeide, nu wit besneeuwde, park. Ze besloot een eindje te gaan wandelen in de villawijk.'
Citaat:
Zag zij hoe daar de mensen feest vierden, gelukkig waren. Gelukkiger dan zij ooit was geweest. Bedacht zij zich dat zij ook ooit zo gelukkig zou kunnen zijn.
Het begin van deze twee zinnen ('zag zij' en 'bedacht zij') vind ik niet mooi. Het past er niet bij. Maar opzich wel slim opgelost, zo begin je niet steeds zinnen met 'zij'.

Citaat:
Sindsdien wenst zij, droomt zij van een leven als zij.
Pff, drie keer 'zij' in de zin. Welke 'zij' bedoel je nou steeds? Betere verwijswoorden gebruiken.
Citaat:
Van een leven, anders dan haar eerdere leven, dat zij had zonder dromen, zonder wensen.
Dat 'dromen' en dat 'wensen' komt weer terug. Niet zo mooi.
Citaat:
Dat zij leefde naar haar god.
God met hoofdletter.

Ik snap het einde niet helemaal. 'Ze is mens geworden.' Ik kon er niet echt uit opmaken dat ze dat eerst niet was.

Niet zo goed dus, maar blijf verder proberen.

Er is niets mis met korte verhalen hoor. Maar als je langere verhalen wil schrijven moet je onderwerpen bedenken waarover je meer kan schrijven.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 18:53
terror4life
Avatar van terror4life
terror4life is offline
het is geschreven in ± 4 minuten. ik vond het zelf ook niet meer zo goed maar ach. ik wou wel even meningen horen. ik had een idee dat je geen mens kon zijn zonder iets te hopen of te wensen. ik probeerde het een beetje uit te werken maar vond het achteraf inderdaad zelf ook nogal vaag (ook een vaag idee trouwens...)
__________________
omdat we engelen zonder vleugels geen engelen kunnen noemen, noemen we ze vrienden
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 18:54
terror4life
Avatar van terror4life
terror4life is offline
en ik bedoelde niet per se de god uit het christendom, maar het hadden ook andere goden kunnen zijn. dan hoeft het niet met een hoofdletter (toch?)
__________________
omdat we engelen zonder vleugels geen engelen kunnen noemen, noemen we ze vrienden
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
terror4life schreef op 07-01-2005 @ 19:54 :
en ik bedoelde niet per se de god uit het christendom, maar het hadden ook andere goden kunnen zijn. dan hoeft het niet met een hoofdletter (toch?)
Een God vereer je. Dus het is niet meer dan normaal dat je het een hoofdletter geeft.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 19:25
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
terror4life schreef op 07-01-2005 @ 19:54 :
en ik bedoelde niet per se de god uit het christendom, maar het hadden ook andere goden kunnen zijn. dan hoeft het niet met een hoofdletter (toch?)
Het maakt niet uit of je de God van het christendom bedoeld. Allah schrijf je toch ook met een hoofdletter?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 19:32
terror4life
Avatar van terror4life
terror4life is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 07-01-2005 @ 20:25 :
Het maakt niet uit of je de God van het christendom bedoeld. Allah schrijf je toch ook met een hoofdletter?
*heeft hier niks op terug te zeggen*
__________________
omdat we engelen zonder vleugels geen engelen kunnen noemen, noemen we ze vrienden
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 20:02
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ach joh, best leuk. Ik wil hier verder geen enorme literaire commentaren plaatsen. Voor zover nodig, is dat al door onze lieftallige Duivelaar geschreven.
Het idee is best leuk. Doe er nog eens iets geks mee. Begin opnieuw en werk het uit tot kandidaat voor de columnwedstrijd.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 17:22
Horus
Avatar van Horus
Horus is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 07-01-2005 @ 20:25 :
Het maakt niet uit of je de God van het christendom bedoeld. Allah schrijf je toch ook met een hoofdletter?

Allah en God (uit het christendom) zijn eigen namen en dus met een hoofdletter, als je het over het znw god hebt schrijf je dat zonder hoofdletter zoals; De god Ares is de god van de oorlog in de oude Griekse mythologien.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 19:09
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ik ben het met Horus eens, sterker nog, ik weet zeker dat hij gelijk heeft. Eigennamen inderdaad, daar ging het om.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Vrouwenopvang Fryslân
Verwijderd
17 05-03-2007 14:12
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Gootsteenontstopper
Verwijderd
10 13-12-2004 14:35
Verhalen & Gedichten tja...een verhaal..ofzo
Romie
11 08-07-2004 06:11
Verhalen & Gedichten [kort verhaal] F.'s verhaal
Just Johan
2 23-02-2004 13:41
Psychologie Stap in het verhaal van de ander-Topic.
Dreamerfly
31 11-11-2003 18:30
Verhalen & Gedichten verhaaltje
b-z
7 03-05-2003 21:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.