Oud 20-03-2019, 15:35
Verwijderd
hoihoi,
Nu weer en fking lit verhaal.
Niet echt in details want nouja ik heb dit al honderduizendkeer verteld.
Ik stotter erg vanaf groep 2. Ik ging vaak naar therapie maar dat werkte niet echt. Vanaf groep 4 werd er minder gespeelt en meer gepraat, het probleem dus, ik kon niet meepraten, had daardoor minder vrienden en bouwde daardoor eigenlijk geen sociale vaardigheden. Ik prate dus niet en was altijd het stille kind, eigenlijk praatte ik alleen als het echt moest. Ik dacht heel heel heelveel in mijn hoofd(mss een rede dat in 2014 toen ik 9 was een IQ van 137 uit een test kwam). Het belangrijkste nadeelspunt was toch mijn waardeloze sociale vaardigheden(belangrijk voor later)

Nou leuk, de middelbare school, nieuwe vrienden kunnen maken en m'n best te doen om niet dat stille kind dat niemand kent te worden.
Laten we maar zeggen, dat lukte me voor 50%. Ik werd veel uitgelachen en zelfs een docent zei een keer na een presentatie dat ik maar beter mijn best moest doen om NIET te stotteren. Met mondelinge toetsen werden nogsteeds, zelfs na contact met ouders en stotter therapuit, benadeeld door mijn stotteren. Vragen stellen ging ook niet omdat docenten het niet kunnen waarderen als je in een keer stil voor ze staat terwijl je niet uit je woorden kan komen, als ik dingen niet snap heb ik pech? Mijn stil zijn heeft ook een invloed op mijn slecht Nederlands.
Nu terug komend op de sociale vaardigheden. Daar snapte ik dus vooral vorige 2 jaar heeelemaal niks van. Ik was vreemd enzo. En snel boos whatever. Aka ik had dus weeeer geen vrienden en weer niemand om tegen te kunnen praten zonder dat ze er iets van aantrokken.

Nu dit jaar in de 3de gaat het beter, nouja grotendeels, dat heb ik eigenlijk allemaal te danken aan m'n lieverdje. We ontmoette elkaar en toen na meerdere keren bij elkaar te zijn geweest kon ik grotendeels vloeiend praten en ook met andere mensen gewoon omdat ik gewend en me niet meer schaam voor praten. Ik voel me een stuk meer vrij nu, te kunnen praten, gewoon echt eventjes zonder te veel moeite gewoon praten, klinkt waarschijnlijk vreemd voor iemand die er geen moeite mee heeft maar het heeft mij echt blij gemaakt.
Ik stotter nogsteeds maar wel minder, als ik eventjes in een slechtere stotter bui zit is dat snel genoeg over.

Maaarrrrrr
Hier komt het.
Mondelinge overhoring, presentatie of praten op tijd...
Ik heb altijd gehad als het weer eventjes goed ging met weinig stotteren dat 1 mondelinge overhoring, presentatie of iets met druk op het praten dat alles verstoord. Om zo te zeggen ik kan terwijl het tijdens het praten om dat moment goed kan gaan er na weer heel veel moeite te hebben met praten en dat dan ook voor een langere tijd. Wat dus niet moet.
Nu weten docenten dat ik stotter maar ze zeggen altijd:'Ja je deed het vorige keer goed dus je moet het gewoon proberen' Wat dus echt een waardeloos argument is want juist er na gaat stotteren weer heeeel slecht.

Wat nuuuuuUUUuUUuUuUu? Frans taal dorp(spreken in school) komt er aan en dat staat bijna garant om mijn praten letterlijk de vermoorden de Maanden erna.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2019, 17:32
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Is er een mogelijkheid om zulke mondelingen toetsen één op één te hebben met je docent. Dat is een veiligere omgeving, waardoor je misschien minder stottert.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 20-03-2019, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Is er een mogelijkheid om zulke mondelingen toetsen één op één te hebben met je docent. Dat is een veiligere omgeving, waardoor je misschien minder stottert.
Ga ik alsnog pretty much dood door
Met citaat reageren
Oud 23-03-2019, 12:52
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Dit past beter op psychologie dus ik heb je topic verplaatst.

Wat betreft het stotteren: je zult je hele leven lang momenten tegenkomen dat je moet praten in het openbaar en dat het dan vet kut is dat je stottert. En je weet zelf ook wel dat hoe drukker jij je erom maakt, hoe meer je stottert. Dus wat jij moet leren, en ja dat is heel moeilijk, is om schijt te hebben aan je eigen gestotter.

Zorg dat je meer tijd krijgt voor mondelinge opdrachten zodat je zeker weet dat je genoeg tijd hebt om een tijdje niet uit je woorden te kunnen komen.
Als je bij het bureau van je docent staat en je komt er niet uit, schrijf je vraag dan op een briefje zodat je eventueel als je helemaal vastloopt ze dat briefje onder de neus kunt schuiven.

Heb je al eens contact gezocht met andere stotteraars? kijk bijvoorbeeld eens naar de nederlandse stottervereniging: http://www.demosthenes.nl/
Jij bent niet de eerste en enige die dit meemaakt, dus laat je vooral adviseren door mensen die al oplossingen hebben verzonnen voor moeilijke momenten!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Vind ze me niet meer leuk?
Riechedly
14 16-04-2016 11:15
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 15:40
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Lieverdjes
Ieke
0 08-04-2004 21:00
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 08:44
Verhalen & Gedichten geheime liefde
joosje
10 29-06-2003 19:02
Muziek Help help help!!!!!!!!!!!!!!!!!
OLD DIRTY BASTERD
24 25-07-2002 19:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.