Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2004, 20:36
Kyara
Kyara is offline
Kan jij er ook zo slecht tegen als je in een dierenwinkel alle knaagdieren in zo’n klein hokje ziet zitten?
Dieren kunnen niet zeggen hoe rot ze zich voelen, wij als mensen moeten verantwoordelijkheid voor ze nemen. Wel is het zo dat dieren minder tot bewegen en spelen worden aangemoedigd als ze in een te kleine behuizing zitten. Daarnaast is stress niet ondenkbaar, aangezien knaagdieren vaak met meerder dieren in een hok zitten.
Elk knaagdier heeft een bepaald aantal vierkante centimeters nodig om gelukkig op te kunnen leven. Voor een dierenwinkel is het lastig aan de eisen hiervoor te voldoen. Dat is echter geen excuus om 6 cavia op een oppervlak van 1600 vierkante centimeter te houden, al zijn ze nog te zo klein.

Het zou een goede zaak zijn als elk konijn in de dierenwinkel minstens 2500 vierkante centimeter leefruimte kreeg, elke cavia minstens 1600 vierkante centimeter en elke hamster of 1 knaagdier van gelijke grootte 625 vierkante centimeter.

De inspecteurs van de warenwet moeten erop toezien dat deze regels nageleefd worden. Verder moet er bekendheid aan de regel worden gegeven bij invoering, zodat mensen instanties die voor het dierenwelzijn opkomen kunnen alarmeren als zij zien dat een dierenwinkel de regels niet naleefd. Bij naleving van de regels kunnen instanties die zich bezig houden met dierenwelzijn sowieso een grote rol spelen.


Ben je het met deze eis eens, onderteken de onderstaande petitie waarin voor bovenstaande recht gestreden wordt! De petitie is voor minister Brinkhorst.
Stuur deze petitie ook naar mensen in je MSN – of ICQ –lijst, zodat zoveel mogelijk mensen de actie kunnen steunen.

http://petitie.opendomein.nl/petitie.php?id=30
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2004, 21:14
Verwijderd
Die begeleidende brief mag wel wat uitgebreider... 'Gebied' zou daar trouwens 'gebiedt' moeten zijn.

Waar heb je die maten die je daar noemt trouwens vandaan?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:41
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Boeiend hoor.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 07:57
Kyara
Kyara is offline
Gekeken naar wat een knaagdier aan ruimte moet hebben volgens de eisen die liefhebbers zeggen dat ze nodig hebben. En dan ongeveer de helft genomen/gekeken in wat voor stuk de dieren hun kont nog kunnen keren.

Het moet ook weer niet te groot zijn, anders gaan de dierenwinkels niet akkoord. Maar ik heb een dierenwinkel gezien die dieren verkocht en deze in 'echte' kooien hield, dus het is mogelijk.
Er zouden bijvoorbeeld hangende plateau's kunnen komen waarop de hokken komen te staan.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 15:11
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik teken m niet want 40x40 is veel te klein voor 1 cavia.
Een cavia heeft 50x50 nodig en voor een konijn is 50x50 weer veel te klein.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 15:13
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Kyara schreef op 28-12-2004 @ 08:57 :
Gekeken naar wat een knaagdier aan ruimte moet hebben volgens de eisen die liefhebbers zeggen dat ze nodig hebben. En dan ongeveer de helft genomen/gekeken in wat voor stuk de dieren hun kont nog kunnen keren.

Het moet ook weer niet te groot zijn, anders gaan de dierenwinkels niet akkoord. Maar ik heb een dierenwinkel gezien die dieren verkocht en deze in 'echte' kooien hield, dus het is mogelijk.
Er zouden bijvoorbeeld hangende plateau's kunnen komen waarop de hokken komen te staan.
Mijn dierenwinkel heeft prima glazen bakken op juist formaat en ook in de etalage is genoeg plek. Die plek wordt overigens nu niet gebruikt en ook als het te warm is, worden ze overgeplaatst naar binnen.

Prima zaak dus

Als dierenwinkels het zouden willen, hadden ze allang grotere afmetingen genomen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 14:07
Verwijderd
Citaat:
Kyara schreef op 28-12-2004 @ 08:57 :
Gekeken naar wat een knaagdier aan ruimte moet hebben volgens de eisen die liefhebbers zeggen dat ze nodig hebben. En dan ongeveer de helft genomen/gekeken in wat voor stuk de dieren hun kont nog kunnen keren.
(...)
Welke liefhebbers? Je zult een uitgebreide brief moeten schrijven met maten van één of andere adviserende commissie, de Dierenbescherming of zoiets. Ik teken voorlopig niet.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 15:16
Verwijderd
dit is reclame, hier hoort een slotje op
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 15:31
Tineke
Avatar van Tineke
Tineke is offline
Citaat:
bertbart schreef op 29-12-2004 @ 16:16 :
dit is reclame, hier hoort een slotje op
Ja, dat vind ik ook
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 16:48
Flit
Avatar van Flit
Flit is offline
Bij mij in de buurt zijn er in de dierenwinkels allemaal groot genoege hokken voor de knaagdieren. Volgens mij verschilt dat heel erg tussen dierenwinkels. en verder is dit imo reclame.
__________________
Maar dat ben ik maar...
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 17:23
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Meestal zijn de wat duurdere dierenwinkels beter, omdat die meer winst proberen te maken op de spullen ipv de dieren.

Ik ken al 2 dierenwinkels die aardig duur zijn, maar die zijn erg goed voor de beesten. Ik ken er eentje die heel goedkoop is en daar zitten ze veel te krap in de hokken. Daar is de DB ook al regelmatig geweest.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.