Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2012, 22:31
tim0thy
tim0thy is offline
Beste,

Even een inleiding:

Ik ben nu 19 jaar en eerstejaars HBO-ICT. Ik heb mijn Havo in 6 jaar gehaald, vanwege slechte school en leraren. Ik heb daardoor geen enkel exact vak meer in mijn profiel gehad, dus het profiel Cultuur & Maatschappij met aardrijkskunde, geschiedenis en alle talen.
Sommigen noemen het een pretpakket en daar stoor ik me dus ook erg aan.

Ik heb dankzij mijn slechte school één jaar verprutst. Het is bijzonder jammer maar so be it. Sinds 4e jaar elk jaar weer een totaal verkeerd pakket gekregen (Eerst geen toegave fout, daarna argument: computerstoring waardoor pakket helemaal verandert is...!) waardoor ik een jaar later in Mei 6 hoofdstukken alle vakken in een week moest inhalen en daardoor helaas ben blijven zitten.
Toen ik eindelijk van die school afstudeerde en me wilde aanmelden voor HBO ICT kwam ik op het idee om mijn exacte vakkan naast mijn studie sowieso op Havo-niveau te voltooien. Volgens docent bij intakegesprek kon dat. Nu blijkt echter van niet.

Ik zou dolgraag de exacte vakken zoals natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie op de een of andere manier behalen. Ik begin namelijk het gevoel te krijgen dat ik deze studie niet echt leuk vind.

Kan iemand me vertellen of datgene wat ik wil mogelijk is?

Ik ben bang dat ik geen andere opleiding (en dus geen toekomst) heb zonder minstens twee van deze vakken. Ook verbreek ik een soort traditie in de familie, waar iedereen een universitaire opleiding heeft en hoge wiskunde heeft gehad.

Ik heb laatst gelezen dat het niet kunnen van wiskunde niet bestaat. Zo denk ik er ook over. Je moet alleen het geluk hebben om op een goede school te zitten met bekwame leraren en teamleiders die je niet laten zitten omdat ze hun administratie niet op orde hebben.

En zo ja, kan iemand mij dan iets aanraden? Ik heb vanaf begin middelbare school al slechte wiskundeles gehad, met een leraar die letterlijk zei: "zoek en schrijf maar over uit het antwoordblad", de klas niet bedwang kon houden en alleen maar grappig probeerde te zijn met karate-bedreigingen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2012, 23:09
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Je kan altijd die vakken proberen te halen via een thuisstudie of avondschool.
Maar ik zou eerder gaan voor de propedeuse HBO ICT, als je die hebt, kan je daarmee ook toegelaten worden tot de universiteit. (en waarschijnlijk ook andere HBO opleidingen).
__________________
What matters most is how you see yourself
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 20:43
Starbucks-
Starbucks- is offline
Wat wiskunde betreft moet ik je er helaas op wijzen dat dat niet zo is.

Ik heb eerst HAVO gedaan en erna VWO met een natuurprofiel. Ik heb ook op twee verschillende scholen gezeten en voor wiskunde en natuurkunde 4 verschillende leraren gehad. Vooral wiskunde, scheikunde, natuurkunde en (in mindere mate) biologie zijn echte snap-vakken. Veel klasgenoten heb ik de strijd nooit zien opgeven bijvoorbeeld bij scheikunde, met de grootste moeite staan ze een 5.0, terwijl ze wel degelijk veel doen voor het vak en de docenten bijzonder bekwaam zijn.

Als je een natuurprofiel wilt doen, zul je moeten accepteren dat het vooral vakken zijn waarin je moet begrijpen en een zekere mate van inzicht al moet hebben. Inzicht kun je over het algemeen niet aanleren, het moet voorgeprogrammeerd zijn, waarbij je het kunt trainen en hoge cijfers kan halen. Nu hebben de meeste mensen het geluk dat ze altijd een beetje inzicht hebben, met wat moeite en discipline is het zeker niet onmogelijk een 7 te staan voor deze vakken. Bij scheikunde hoef ik maar 1 keer de samenvatting door te nemen en ik sta een 7.0, maar bij natuurkunde zal ik nooit hoger dan een 6je halen, ook al steek ik er zoveel tijd in en krijg ik les van twee docenten.

De vakken zou je met staatsexamens kunnen halen of via een volwassenenonderwijs instelling.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 11:53
Verwijderd
Err......Ik heb vmbo gedaan en heb 75% van de vakken die jij bedoelt (op vwo niveau). Te doen? Yes! Moeilijk? Ligt eraan. Discipline nodig? Yes sir.

Als je tips/info/motivatie/steun nodig hebt, pm maar!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 19:08
Endorsed
Endorsed is offline
Citaat:
Wat wiskunde betreft moet ik je er helaas op wijzen dat dat niet zo is.

Ik heb eerst HAVO gedaan en erna VWO met een natuurprofiel. Ik heb ook op twee verschillende scholen gezeten en voor wiskunde en natuurkunde 4 verschillende leraren gehad. Vooral wiskunde, scheikunde, natuurkunde en (in mindere mate) biologie zijn echte snap-vakken. Veel klasgenoten heb ik de strijd nooit zien opgeven bijvoorbeeld bij scheikunde, met de grootste moeite staan ze een 5.0, terwijl ze wel degelijk veel doen voor het vak en de docenten bijzonder bekwaam zijn.

Als je een natuurprofiel wilt doen, zul je moeten accepteren dat het vooral vakken zijn waarin je moet begrijpen en een zekere mate van inzicht al moet hebben. Inzicht kun je over het algemeen niet aanleren, het moet voorgeprogrammeerd zijn, waarbij je het kunt trainen en hoge cijfers kan halen. Nu hebben de meeste mensen het geluk dat ze altijd een beetje inzicht hebben, met wat moeite en discipline is het zeker niet onmogelijk een 7 te staan voor deze vakken. Bij scheikunde hoef ik maar 1 keer de samenvatting door te nemen en ik sta een 7.0, maar bij natuurkunde zal ik nooit hoger dan een 6je halen, ook al steek ik er zoveel tijd in en krijg ik les van twee docenten.

De vakken zou je met staatsexamens kunnen halen of via een volwassenenonderwijs instelling.
Ik ben het hier toch echt niet mee eens. Ik denk echt dat als je gemotiveerd bent iedereen prima een natuurprofiel kan halen. Natuurkunde/SK zijn niet moeilijk op de middelbare. Veel mensen leren dingen gewoon niet goed, die denken dat leren=onthouden maar proberen niet te begrijpen wat er nou echt gebeurt, en natuurlijk falen ze dan. Sommige mensen in mijn klas hebben bijvoorbeeld moeite met allerlei titratie sommen. Omdat ze nooit hebben geprobeerd echt te begrijpen wat er tijdens een titratie gebeurt maar gewoon voor een titratie som de stappen hebben geprobeerd te onthouden. Natuurlijk gaat het dan mis wanneer er terugtitratie word geintroduceerd; alhoewel het gewoon hetzelfde onderliggende concept is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.