Oud 10-01-2006, 22:39
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Heeft iemand wel eens boeken van Terry Pratchett gelezen en wat vond je ervan? Ik vind ze zelf erg leuk om te lezen. Zo leuk zelfs dat ik voor mijn verjaardag alleen maar boeken van hem heb gevraagd
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2006, 22:40
Verwijderd
Never heard of.

(stenig me)
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 22:57
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Wetten van Magie zijn toch van hem? Heb wel het plan hem nog te lezen, maar nog niet aan toe gekomen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 23:16
niña
Avatar van niña
niña is offline
Citaat:
Ieke schreef op 10-01-2006 @ 22:57 :
Wetten van Magie zijn toch van hem? Heb wel het plan hem nog te lezen, maar nog niet aan toe gekomen.
No! Evil! Goodkind is Wetten, Pratchett is veel genialer.

Dat is wel zo'n beetje duidelijk hah, hoe ik over Pratchett denk? (-;
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 23:19
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
niña schreef op 10-01-2006 @ 23:16 :
No! Evil! Goodkind is Wetten, Pratchett is veel genialer.

Dat is wel zo'n beetje duidelijk hah, hoe ik over Pratchett denk? (-;
Ik begin het door elkaar te halen *schaam*
Welke schreef pratchett dan?
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 23:21
niña
Avatar van niña
niña is offline
Citaat:
Ieke schreef op 10-01-2006 @ 23:19 :
Ik begin het door elkaar te halen *schaam*
Welke schreef pratchett dan?
Discworld! Geniaal! Good Omens met Gaiman, nog zo'n gave schrijver. Pratchett is absurde totaal over the top humor, doordacht met zulke scheve kronkels dat je je afvraagd of hij wel alles op een rijtje heeft. DEATH is wel een bekend karakter, of Rincewind.
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 23:23
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
The deacon, commander Vimes, captain Carrot, Nanny Ogg. Of in de vertaling van Ittekot: de decaan, commandant Flinx, kapitein Biet, Ootje Nack.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 11:18
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Een vriendin van me is helemaal gek van die boeken en er moeten er meer zijn die er zo over denken, want in boekhandels heb je vaak hele kasten vol met die boeken. Hij heeft echt veel geschreven!

Ik heb maar één boek van hem gelezen en die vond ik niet zo leuk, te absurdistisch.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 12:55
Verwijderd
Ik heb een poging gedaan, maar ik vond het niet zo leuk. Het kon me niet echt boeien, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 16:22
Verwijderd
Ik had er ook al heel veel goeds over gehoord en dacht, allee hup, we zullen het eens proberen. 'k Ben blij dat ik 'm geleend heb in de bib, ipv gekocht, want 'k vond 'm echt niet bepaald geweldig. 'k Had de kleur van toverij genomen (eerste boek van discworld hé) en 't zei me eigenlijk niet zoveel. Weinig tot geen verhaal, weinig diepgaande karakters, zelfs de humor vond ik niks. En ik vind van die absurde dingen over het algemeen gesproken écht wel ok hoor, maar dit... Nee, niks voor mij.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:05
L'rijn
L'rijn is offline
Ze staan op het lijstje. Het punt is wel een beetje dat ik geen flauw idee heb ik welke volgorde ik ze het beste kan lezen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:08
Krynn
Krynn is offline
Ja, eentje gelezen waarvan ik de titel alweer kwijt ben...het is m'n humor niet, sorry.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 20:51
ganja
ganja is offline
Citaat:
L'rijn schreef op 17-01-2006 @ 19:05 :
Ze staan op het lijstje. Het punt is wel een beetje dat ik geen flauw idee heb ik welke volgorde ik ze het beste kan lezen.
het beste is in het engels die verhalen lezen en in de volgorde waarin ze geschreven zijn, omdat er vaak verwezen word naar eerdere verhalen. ik vind zijn boeken echt briljant. als je veel van zijn verhalen kent snap je tenminste de verwijzingen
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 09:41
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Ik heb de eerste 7 delen van Discworld. Het is wel grappig op zich, maar na een tijdje wordt het een beetje te veel van hetzelfde voor mij... Ik denk niet dat mijn collectie nog aangevuld gaat worden
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 09:45
Orpheus
Orpheus is offline
Een aantal gelezen, erg teleurstellend.
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 11:31
Koetjeboo
Avatar van Koetjeboo
Koetjeboo is offline
ik vind ze GENIAAL

ik heb omnibus nr: 1, 2 en 4 en zoek nog nummer 3. ook heb ik 't boek faust erik
daarnaast hoop ik óóit alle boeken gewoon los te kunnen aanschaffen (in het nederlands)

die kerel is echt briljant
__________________
"You can think and you can fight, but the world's always movin', and if you wanna stay ahead, you gotta dance."
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 12:00
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik ken 'm niet. Is het leuk?
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 12:02
Koetjeboo
Avatar van Koetjeboo
Koetjeboo is offline
__________________
"You can think and you can fight, but the world's always movin', and if you wanna stay ahead, you gotta dance."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-08-2006, 12:03
Orpheus
Orpheus is offline
Niet doen.
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 17:06
Verwijderd
conclusie:

either you love 'm, or you hate 'm




dus: leen er één en zie dan of je ze leuk genoeg vindt om te kopen/krijgen.
zeker als je bent zoals ik: één deel van een reeks in de kast = alle delen in de kast willen, en da's bij discworld niet aan te raden
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 19:31
Verwijderd
Mijn broer en een collega van me zijn er gek van. Daarom ben ik nu passief op zoek naar een tweedehands van The Color Of Magic. Dat wil zeggen; als ik er eens tegenaan loop in de Slegte, neem ik hem mee.

Pratchett zelf vind ik wel ok. Hij heeft een baard en een hoed. Dan kun je het bij mij niet meer verbruien.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 21:11
Koetjeboo
Avatar van Koetjeboo
Koetjeboo is offline
Toch, vind ik het 1e deel niet zijn sterkste boek. En ook niet echt verhelderend ofzo. Ikzelf ben begonnen met lezen ergens midden in de reeks en dat ging best goed. Al is het inderdaad wel zo dat dingen soms leuker/duidelijker zijn als je de vorige boeken al hebt gelezen.
Als je van een overzichtelijke en geordende schrijfstijl houd, moet ik zijn boeken toch afraden
__________________
"You can think and you can fight, but the world's always movin', and if you wanna stay ahead, you gotta dance."
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 22:34
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Ik heb The Light Fantastic en Mort, moet er nog altijd in beginnen. Lijkt me gaaf.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 09:01
ganja
ganja is offline
Citaat:
Koetjeboo schreef op 21-08-2006 @ 21:11 :
Toch, vind ik het 1e deel niet zijn sterkste boek. En ook niet echt verhelderend ofzo. Ikzelf ben begonnen met lezen ergens midden in de reeks en dat ging best goed. Al is het inderdaad wel zo dat dingen soms leuker/duidelijker zijn als je de vorige boeken al hebt gelezen.
Als je van een overzichtelijke en geordende schrijfstijl houd, moet ik zijn boeken toch afraden
er zit meer orde en overzichtelijkheid in dan je op eerste opzicht merkt, maar dat is er ook briljant aan. hij is de enige die logica kan creeren in de chaos van zijn verhalen. daar heb ik echt bewondering voor, want dat is echt moeilijk
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 10:21
Koetjeboo
Avatar van Koetjeboo
Koetjeboo is offline
weet ik.
het punt is alleen dat als je maar 1 of 2 boeken gelezen hebt je die orde ABSOLUUT NOG NIET ziet....
en het jammere is dat mensen dan toch al vaak afhaken.
zoals ik al zei. ik vind 'm briljant. mede doordat personages elkaar ook (zijdelings) tegen komen in de verhalen
__________________
"You can think and you can fight, but the world's always movin', and if you wanna stay ahead, you gotta dance."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2006, 10:25
ganja
ganja is offline
ja, dat vind ik ook echt briljant. ik vind het ook mooi dat als je veel van zijn boeken leest dat je de personages ook echt ziet groeien en ontwikkelen. de personages hebben ook allemaal hun eigen karakter
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 10:27
Koetjeboo
Avatar van Koetjeboo
Koetjeboo is offline
ja...
wie is jouw favoriet (ik heb 't dus over karakter/karakters)?
__________________
"You can think and you can fight, but the world's always movin', and if you wanna stay ahead, you gotta dance."
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 10:28
ganja
ganja is offline
das moeilijk. ik twijfel tussen de heksen en death. wie is jou favoriet?
de death of rats is ook leuk
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 11:23
Koetjeboo
Avatar van Koetjeboo
Koetjeboo is offline
de Dood ook...
snij-ik-in-eigen-vlees-snikkel
ootje nack

ach ieder personage heeft zo z'n charme
__________________
"You can think and you can fight, but the world's always movin', and if you wanna stay ahead, you gotta dance."
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 21:21
Noínden
Avatar van Noínden
Noínden is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 21-08-2006 @ 17:06 :
dus: leen er één en zie dan of je ze leuk genoeg vindt om te kopen/krijgen.
zeker als je bent zoals ik: één deel van een reeks in de kast = alle delen in de kast willen, en da's bij discworld niet aan te raden
Dan denk je dat je ze allemaal hebt en dan heeft hij er ineens weer zes bijgeschreven, dat gevoel

Heeft iemand 'Where is my cow?' al gelezen?
__________________
Let me take you by the hand and lead you through the streets of London|*LiveWed-getrouwd met Morgan Le Fay
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 17:58
DeaTH of RaTS
DeaTH of RaTS is offline
SQUEEK!

as conformation of the death of rats
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 18:39
Koetjeboo
Avatar van Koetjeboo
Koetjeboo is offline


o. ik heb zojuist besloten dat Ootje Nack toch mijn favoriet is.

btw: lezen jullie de engelse of nederlandse versie? ik de nederlandse
__________________
"You can think and you can fight, but the world's always movin', and if you wanna stay ahead, you gotta dance."
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 00:04
niña
Avatar van niña
niña is offline
Ik heb de eerste vier of vijf in het Nederlands gelezen, maar zodra ik de Engelse vond ben ik overgestapt.
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 08:19
ganja
ganja is offline
in het engels, ik heb alleen het boek met The sea and the little fishes in het nederlands
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 09:47
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Citaat:
Koetjeboo schreef op 23-08-2006 @ 10:21 :
ik vind 'm briljant. mede doordat personages elkaar ook (zijdelings) tegen komen in de verhalen
Dan zou je Feist eens moeten proberen.

Ik wil deze serie al geruime tijd lezen, helaas is deel 1 (in het nederlands) altijd uitgeleend in de bieb en ik ben bang dat hem in het engels vinden nogal lastig word in hoogeveen. Misschien als ik in groningen woon dat ik hem wel kan vinden.
__________________
Nothing is just satire
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 10:37
Verwijderd
Citaat:
lawallan schreef op 28-08-2006 @ 09:47 :
Dan zou je Feist eens moeten proberen.

Ik wil deze serie al geruime tijd lezen, helaas is deel 1 (in het nederlands) altijd uitgeleend in de bieb en ik ben bang dat hem in het engels vinden nogal lastig word in hoogeveen. Misschien als ik in groningen woon dat ik hem wel kan vinden.
Voor niet al te veel geld (ik dacht rond de €2,- ) kan je een boek uit een andere bieb over laten komen naar die van jou en hem dus lenen. Heel prettig, zo kan je toch eigenlijk alle boeken die je wil lenen, lenen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-08-2006, 11:45
ganja
ganja is offline
kan dat bij elke bieb?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Koetjeboo schreef op 23-08-2006 @ 11:23 :

snij-ik-in-eigen-vlees-snikkel
ootje nack

ach ieder personage heeft zo z'n charme
wtf?
Citaat:
Koetjeboo schreef op 25-08-2006 @ 18:39 :
:


btw: lezen jullie de engelse of nederlandse versie? ik de nederlandse
dat eh.. blijkt
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 13:10
Verwijderd
Citaat:
ganja schreef op 28-08-2006 @ 11:45 :
kan dat bij elke bieb?
Ik geloof het wel, het heet volgens mij 'interbibliothecaire lening', afgekort tot IBL. Alle openbare bibliotheken staan in een database met hun boeken (cd's en andere zaken ook), en volgens mij kan je vanaf iedere openbare bibliotheek een boek lenen dat in die database staat. Vraag 't gewoon eens aan de balie, misschien hebben ze er een foldertje over ofzo.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 13:12
ganja
ganja is offline
Ik zal het eens vragen. iig bedankt!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 21:54
Noínden
Avatar van Noínden
Noínden is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 28-08-2006 @ 11:59 :
wtf?dat eh.. blijkt
Cut-me-own-throat Dibbler is mooier, 'tuurlijk Maar kom er maar 's op
__________________
Let me take you by the hand and lead you through the streets of London|*LiveWed-getrouwd met Morgan Le Fay
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 22:36
Verwijderd
Een Nederlandse vertaling van een Engels boek doet sowieso al zo ontzettend veel af aan een verhaal, maar door zoiets zou het echt gewoon überhaupt verboden moeten worden...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 17:11
Hem
Avatar van Hem
Hem is offline
Al zijn boeken die in de bieb zijn al gelezen. Zelf ook al 2 gekocht+the discworld companion (encyclopedie van discworld).

Die gast is echt de leukste schrijver die ik ooit ben tegengekomen!

En Vimes, Vetinari, Twoflower, Rincewind, the oh-god of hangovers etc. etc. zijn natuurlijk meesterlijke personages.

Overigens vindt ik het in het Nederlands prima leesbaarm hoewel het in het Engels uiteraard nog grappiger is.
__________________
Science is organized knowledge. Wisdom is organized life. - Immanuel Kant
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 20:19
Koetjeboo
Avatar van Koetjeboo
Koetjeboo is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 28-08-2006 @ 11:59 :
wtf?dat eh.. blijkt
haha sorry ik kan 't ook niet helpen


de verhalen van Feist vind ik trouwens helemaal niks. ik heb af en toe een dappere poging gedaan maar 't kan mij niet bekoren
__________________
"You can think and you can fight, but the world's always movin', and if you wanna stay ahead, you gotta dance."
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 21:09
Noínden
Avatar van Noínden
Noínden is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 28-08-2006 @ 22:36 :
Een Nederlandse vertaling van een Engels boek doet sowieso al zo ontzettend veel af aan een verhaal, maar door zoiets zou het echt gewoon überhaupt verboden moeten worden...
Ik vind de Nederlandse vertalingen ontzettend goed, ga 's na, hoe moeilijk moet 't zijn om een Pratchett-boek te vertalen. Heb echt respect voor Venugopalan Ittekot, die er toch in slaagt de meeste grappen - zelfs de woordgrapjes - te behouden. En sommige namen zijn erg goed verzonnen. Persoonlijk vind ik 'Allemachtig Haversmid' leuker dan 'Mightily Oats'.
__________________
Let me take you by the hand and lead you through the streets of London|*LiveWed-getrouwd met Morgan Le Fay
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Noínden schreef op 29-08-2006 @ 21:09 :
Ik vind de Nederlandse vertalingen ontzettend goed, ga 's na, hoe moeilijk moet 't zijn om een Pratchett-boek te vertalen. Heb echt respect voor Venugopalan Ittekot, die er toch in slaagt de meeste grappen - zelfs de woordgrapjes - te behouden. En sommige namen zijn erg goed verzonnen. Persoonlijk vind ik 'Allemachtig Haversmid' leuker dan 'Mightily Oats'.
oh, ik juist absoluut niet. het is alweer jaren geleden dat ik een nederlandse vertaling van een Pratchett boek gelezen heb, maar er staat me nog steeds van bij dat het verreweg de slechtste vertaling uit het engels was die ik ooit had gelezen.

Ik raad iedereen sterk aan om deze boeken zover mogelijk in het engels te lezen.


wat vinden mensen overigens van Pratchett's eerdere niet-discworld boeken?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 23:44
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
De enige manier waarop ik bekend ben met het werk van Pratchett is door de Discworld computerspellen. En die vind ik vrij geniaal. Misschien mede door Eric Idle die de stem doet van de laffe Rincewind en de irritante jester die de hele tijd 'ooooh chuckie chuckie chuckie' roept.
In hoeverre lijkt het spel op de stijl van het boek? Want als het er (qua humor) op lijkt, ga ik maar eens gauw beginnen denk ik.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 23:50
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
<3

Tot zover mijn buitengewoon interessante bijdrage.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 02-09-2006, 08:47
Koetjeboo
Avatar van Koetjeboo
Koetjeboo is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 01-09-2006 @ 23:44 :
De enige manier waarop ik bekend ben met het werk van Pratchett is door de Discworld computerspellen. En die vind ik vrij geniaal. Misschien mede door Eric Idle die de stem doet van de laffe Rincewind en de irritante jester die de hele tijd 'ooooh chuckie chuckie chuckie' roept.
In hoeverre lijkt het spel op de stijl van het boek? Want als het er (qua humor) op lijkt, ga ik maar eens gauw beginnen denk ik.
zijn er ook spellen van?! waar kan je die kopen?
__________________
"You can think and you can fight, but the world's always movin', and if you wanna stay ahead, you gotta dance."
Met citaat reageren
Oud 02-09-2006, 12:46
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ehhh, waarschijnlijk op de rommelmarkt of in de aanbiedingen bak. De eerste is uit '95 ofzo en de 2e uit '96. Heel erg grappig.
Hier en hier kan je er meer over lezen.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.

Laatst gewijzigd op 02-09-2006 om 12:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Laatste boekaanwinsten deel 4
Larry Flint
500 05-03-2009 15:55
Verhalen & Gedichten Laatste boekenaanwinsten, deel III
lukas15
500 06-06-2007 20:21
Verhalen & Gedichten Welk boek lees je nu? Deel XVI
Verwijderd
500 17-01-2007 09:17
ARTistiek [literatuur] Wat is je lievelingscitaat?
Vlooienband
19 18-09-2002 19:32
De Kantine LEUKE boeken om te lezen
Slaughterer
99 23-08-2002 21:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Een engels boek van Terry Pratchett
Icheb
0 24-09-2001 22:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.