Oud 15-02-2004, 17:30
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Ik ga voor economie een werkstuk maken over de economische teruggang. Ik moet daarvoor natuurlijk ook oorzaken voor aangeven.

Tot nu toe heb ik heb geschreven dat de economiche teruggang wordt veroorzaakt door een dalende export, als gevolg van hoge loonlasten. De hoge loonlasten worden o.a. veroorzaakt door te hoge lonen als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt van een aantal jaren geleden. Ook worden de hoge loonlasten veroorzaakt door de hoge sociale premies, als gevolg van de hoge druk op de sociale zekerheid. De economische malaise wordt nog eens versterkt door de bezuinigingen van de overheid, om zodoende de hoge lasten te verminderen en het financieringstekort niet te hoog op te laten lopen. Echter veroorzaakt dit wel door een nog lagere effectieve vraag.

Mijn vraag is nu, zijn er nog andere oorzaken te noemen van de huidige economische teruggang?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2004, 21:12
Verwijderd
oorlog in irak
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 21:15
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 15-02-2004 @ 21:12:
oorlog in irak
Buh?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 12:25
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
De economie kan je niet doorgronden zonder te relativeren...
Alles wat je opnoemt is op zich wel waar, behalve dan dat ik mijn vragen heb bij gevolg / oorzaak, wat nu eenmaal niet zo'n simpele vraag is.

Wil je met succes een werkstuk maken ontkom je er niet aan om buiten de Nederlandse grensen te kijken. Want hoe dan ook; de Nederlandse economie is nergens zonder handel met het buitenland.

Mijn advies is om in ieder geval een hoofdstuk te besteden aan de Verenigde Staten en een hoofdstuk aan Europa. Ik kan je namelijk garanderen dat het overheidstekort van de verenigde staten en het tekort van de VS op de lopende rekening van veel grotere invloed zijn op onze economie dan het overheidstekort van Nederland zelf. (dalende Dollar)

Wat betreft de export raad ik je eens aan om te kijken naar wat wij precies exporteren en naar welke landen. (voornamelijk binnen Europa).. Je zal er je conclusie uit kunnen halen waarom Nederland zo hamert op "de Kenniseconomie"...
(Nederland exporteert voornamelijk goederen waar weinig kennis in zit. Goederen dus die lageloon landen vele malen goedkoper kunnen maken.

etc etc etc...

ik geloof dat ik wel wat richtlijnen gegeven heb om vooruit te kunnen...
__________________
Ik heb trek in wat lekkers

Laatst gewijzigd op 16-02-2004 om 18:50.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Ertur schreef op 15-02-2004 @ 21:15:
Buh?
daling waarde dollar.
stijging waarde euro.
minder export door dure euro.
nederland sterk afhankelijk van export.
stagnering economie door stagnering export.

genoeg?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 18:49
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
alluman schreef op 16-02-2004 @ 18:35:
daling waarde dollar.
stijging waarde euro.
minder export door dure euro.
nederland sterk afhankelijk van export.
stagnering economie door stagnering export.

genoeg?
De oorlog is meer een katalysator geweest, dan de oorzaak van de problemen...
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 19:16
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 16-02-2004 @ 18:35:
daling waarde dollar.
stijging waarde euro.
minder export door dure euro.
nederland sterk afhankelijk van export.
stagnering economie door stagnering export.

genoeg?
Daar ben ik het mee eens. Maar wat heeft de oorlog in Irak hiermee te maken?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Ertur schreef op 16-02-2004 @ 19:16:
Daar ben ik het mee eens. Maar wat heeft de oorlog in Irak hiermee te maken?
Waarom denk je dat de dollar daalt? En de Euro stijgt?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 11:57
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 18-02-2004 @ 16:35:
Waarom denk je dat de dollar daalt? En de Euro stijgt?
Voornamelijk omdat Amerika al jaren een tekort op de import-exportbalans heeft. Niet vanwege een of andere oorlog in Irak.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Ertur schreef op 19-02-2004 @ 11:57:
Voornamelijk omdat Amerika al jaren een tekort op de import-exportbalans heeft. Niet vanwege een of andere oorlog in Irak.
Waardoor denk je dat die import-export balans in de min staat?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 23:17
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
alluman schreef op 19-02-2004 @ 18:29:
Waardoor denk je dat die import-export balans in de min staat?
Dat heeft in ieder geval geen donder met de oorlog in Irak te maken.... Het is een heel groot verschil tussen de lopende rekening en de overheidsbegroting.

De overheidsuitgaven zijn inderdaad hoger door de oorlog in Irak en daardoor hun financieringstekort.... Maar dat tekort zou er zonder die oorlog er ook al zijn....
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 12:15
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 19-02-2004 @ 18:29:
Waardoor denk je dat die import-export balans in de min staat?
Daar kun je lang over discussieren, ik denk dat dat zo is omdat Amerika relatief gezien weinig hoogopgeleide werknemers telt en misschien wel daardoor moeite heeft om kwaliteitsrijke spullen zelf tegen een redelijke prijs te maken.

Maar punt is dat de VS al meer dan vijftien jaar een tekort op de lopende rekening heeft. Daar heeft de oorlog in Irak dus niets mee te maken gehad.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Ertur schreef op 20-02-2004 @ 12:15:
Maar punt is dat de VS al meer dan vijftien jaar een tekort op de lopende rekening heeft. Daar heeft de oorlog in Irak dus niets mee te maken gehad.
Sorry hoor, de oorlog in Irak heeft niets met de achteruitgang van de Amerikaanse economie te maken?
Misschien was dat zo bij de eerste Golfoorlog - die was grotendeels gefinancierd door anderen. Maar het huidige schermutselingetje hebben ze toch vrijwel alleen zelf moeten bekostigen. En dat zou geen effect hebben op de huidige economie? Natuurlijk krijgen we eerst een piek op de oliemarkt, maar dat is nu toch wel voorbij, dacht ik zo. Tuurlijk, de amerikaanse economie deed het al niet goed, maar het huidige klimaat is er niet beter op geworden.

En om een teruggang van een economie toe te schrijven aan een relatief kleine groep hoogopgeleiden..... Dat is wel erg simpel. Economie is meer dan dat isolatiedenken dat ik hier tegen kom. Plaats het schaarstedenken aub in een sociologische, historische en politieke context!
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 14:40
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 20-02-2004 @ 13:22:
Sorry hoor, de oorlog in Irak heeft niets met de achteruitgang van de Amerikaanse economie te maken?
Misschien was dat zo bij de eerste Golfoorlog - die was grotendeels gefinancierd door anderen. Maar het huidige schermutselingetje hebben ze toch vrijwel alleen zelf moeten bekostigen. En dat zou geen effect hebben op de huidige economie? Natuurlijk krijgen we eerst een piek op de oliemarkt, maar dat is nu toch wel voorbij, dacht ik zo. Tuurlijk, de amerikaanse economie deed het al niet goed, maar het huidige klimaat is er niet beter op geworden.

En om een teruggang van een economie toe te schrijven aan een relatief kleine groep hoogopgeleiden..... Dat is wel erg simpel. Economie is meer dan dat isolatiedenken dat ik hier tegen kom. Plaats het schaarstedenken aub in een sociologische, historische en politieke context!
Offtopic: Ik zit op een voor mij redelijk onbekende computer en heb net een zéér uitgebreide reactie getypt, en toen ik zo goed als klaar was viel IE uit. Don't you just hate that?

Mijn reactie kwam er voornamelijk op neer dat er uiteraard een grote hoeveelheid aan factoren meespelen, maar dat naar mijn mening de oorzaak van de economische teruggang voornamelijk gezocht moet worden in het tekort op de handelsbalans. Dat tekort is er al vanaf eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Een structureel tekort, en dat zal toch iedere econoom beamen, is een ramp voor een economie, en Amerika krijgt nu de rekening gepresenteerd. Dat de oorlog in Irak door de hoge uitgaven misschien een versterkend negatief effect heeft (daar ben ik het overigens ook niet zonder meer mee eens, maar dat is naar mijn mening een heel andere discussie), kan best, maar is geen oorzaak van de malaise! Was er geen tekort geweest, dan waren de kosten van de oorlog veel en veel minder hard aangekomen.

Maar dat is slechts mijn mening, en ik heb een beetje het idee dat we nu steeds hetzelfde tegen elkaar gaan zeggen.


Puur uit nieuwsgierigheid: wat voor school/opleiding/studie doe je?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 15:47
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
HALLO??!!
Ben ik onzichtbaar?

Waarom negeren jullie mij?
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 16:31
Verwijderd
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 20-02-2004 @ 15:47:
HALLO??!!
Ben ik onzichtbaar?

Waarom negeren jullie mij?
Volgens mij zeg je grotendeels hetzelfde als ik. Daar hoef ik dus niet op te reageren.

Je hebt gelijk dat het er op lijkt dat Alluman de begroting en de lopende rekening door elkaar haalt.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 17:06
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Ertur schreef op 20-02-2004 @ 16:31:
Volgens mij zeg je grotendeels hetzelfde als ik. Daar hoef ik dus niet op te reageren.

Je hebt gelijk dat het er op lijkt dat Alluman de begroting en de lopende rekening door elkaar haalt.

ik zei het wel eerder...
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 17:22
Verwijderd
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef op 20-02-2004 @ 17:06:
ik zei het wel eerder...


*schouderklopje geeft*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-02-2004, 18:40
Friedman
Friedman is offline
Citaat:
Ertur schreef op 20-02-2004 @ 12:15:
Daar kun je lang over discussieren, ik denk dat dat zo is omdat Amerika relatief gezien weinig hoogopgeleide werknemers telt en misschien wel daardoor moeite heeft om kwaliteitsrijke spullen zelf tegen een redelijke prijs te maken.

Maar punt is dat de VS al meer dan vijftien jaar een tekort op de lopende rekening heeft. Daar heeft de oorlog in Irak dus niets mee te maken gehad.
Map & Graph: Education: Top 100 Tertiary enrollment
Scroll down for more information Show map full screen

Country Description Amount
1. United States 72.6 (2000)
2. Finland 70.4 (1995)
3. Norway 70.0 (2000)
4. Sweden 70.0 (2000)
5. New Zealand 69.2 (2000)
6. Russia 64.1 (2000)
7. Australia 63.3 (2000)
8. Latvia 63.1 (2000)
9. Slovenia 60.5 (2000)
10. Canada 60.0 (1998-2002)
11. United Kingdom 59.5 (2000)
12. Spain 59.4 (2000)
13. Denmark 58.9 (2000)
14. Austria 57.7 (2000)
15. Estonia 57.5 (2000)
16. Belgium 57.0 (1998-2002)
17. Belarus 56.0 (2000)
18. Poland 55.5 (2000)
19. Netherlands 55.0 (2000)
20. France 53.6 (2000)

Bron

Lijkt me duidelijk dat je naar een andere reden op zoek moet.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 12:23
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Maargoed... Het tekort op de LR heeft gewoon weg te maken met het feit dat Amerika meer verorbert, dan dat het produceert en leven gewoon op te grote voet..... Dat ze het tot nu toe redden heeft voornamelijk met het imago van de VS te maken als "Het Beloofde Land" sinds de ontdekking daarvan.... Hierdoor zijn landen met een overschot op de LR altijd bereidt geweest om in de VS te investeren....
Eigenlijk sinds kort beginnen deze investeerders in te zien dat de VS toch niet zo heel erg gezond is als dat zij ons willen doen geloven……
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie sector werkstuk economie vraag
brokenbottle
8 03-02-2010 15:30
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie hulp nodig voor werkstuk economie:)
bette4ever
4 05-03-2003 01:38
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie werkstuk economie werkloosheid
Verwijderd
3 05-06-2002 15:26
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie werkstuk economie hfdstuk 4 klas 2 vmbo nodig voor overgangsrapport.
mobieltje_15
0 27-02-2002 21:08
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie werkstuk economie
duracelkonijntje
9 28-01-2002 20:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.