Oud 26-08-2005, 11:26
Verwijderd
Ik ben heel erg verlegen en ik heb veel last van faalangst. Ik denk dat ik dat zo sinds de brugklas heb. Volgensmij was ik op de basisschool juist een zelfverzekerd en vrolijk meisje. Nou ben ik stil, verlegen, heb faalangst enz. Ik kan heel erg stil zijn, maar soms ben ik juist ook weer heel druk. vaak als iemand met me wil praten weet ik niet wat ik moet zeggen en valt het gesprek zo stil. Ik kan soms wel jaloers zijn op mensen die met iedereen praten alsof het niks is. Ook denk ik vaak voor anderen. Zoals dat ik denk: "oh hij vindt me toch stom, laat maar zitten." Ik denk dat stil zijn voor mij een manier is om aandacht te vragen. Ik heb ook een heel erg negatieve kijk op dingen en ik denk dat ik dat wel zal blijven houden. Ik zou zo graag iemand willen vinden die me daar echt zou mee willen helpen.. Ik heb natuurlijk wel vrienden enzo, maar die zijn zo zelfverzekerd en ik denk dat die zich het niet echt in kunnen beelden hoe het is. Ik vind het al eng om ergens een drankje te bestellen of zoiets Ik had dus ook een vriend, maar volgensmij geeft die helemaal niks om me, anders had die wel meer zijn best voor mij gedaan. Ik begrijp ook wel dat het heel lastig moet zijn voor mensen om met me om te gaan, omdat ik er bij de kleinste dingen al last van heb. Nou wil ik dus ook gaan werken, maar ik ben harstikke bang dat ik vanalles fout doe en dat ik te sloom werk enz. Ik ben ook bang hoe het op school zal gaan, met gym en praktijk dingen. Daar kan ik namelijk ook enorme faalangst bij hebben. Ik heb wel eens gehoord dat wat ik heb meer op pleinvrees lijkt. Ik vind het af en toe doodeng om langs een terras vol met mensen te lopen ofzo. En zoals ik al eerder zei, ook om iets te bestellen ofzo. Ik weet niet wat het precies is. Ik zou graag tips willen om mijn faalangst te minderen enzo. iets anders is ook welkom
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2005, 14:10
mara18
mara18 is offline
Je bent wie je bent en daar kan (of hoeft) niemand iets aan
veranderen.

Iedereen ademt dezelfde lucht in, is even kwetsbaar, in wezen is niemand beter dan een ander ook al denken velen het wel van zichzelf.

Wat een ander kan, kan jij ook. Of misschien niet, maar dan ligt het gewoon niet zo in je talenten. Ieder heeft zijn talenten meegekregen en moet die uitbouwen. Niemand is in alles goed.

En voor de rest: begeef je vaak in een grote massa mensen, om daaraan te wennen
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 14:50
Metal
Avatar van Metal
Metal is offline
ik zou serieus hulp zoeken.

de dingen die jij opnoemt zijn echt heel erg goed te behandelen heur.

sociale vaardigheden, praatgroepen, psychologen, het werkt allemaal. praten is zowieso bijna altijd de beste oplossing.

veel succes.

en als je nog vragen hebt pm je maar even
__________________
i create glitches with my voice
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 15:41
Verwijderd
edit

Laatst gewijzigd op 16-07-2009 om 21:10.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 16:24
Verwijderd
Het gaat de laatste tijd wel wat beter hoor. Ik durf op school nu ook een grote mond terug te geven (uiteraard alleen als mensen me lastigvallen enzo, niet om niets een grote mond ) en toen ik laatst op vakantie was heb ik ook wat mensen aangesproken, soms ook zelf drinken gehaald enzo. Oja en nog bedankt voor de reacties, vind ik heel lief
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 18:18
Verwijderd
Ik zou met iemand gaan praten. Een vertrouwenpsersoon op school, Buereau Jeugdzorg, je huisarts. Ik herken veel in je verhaal en praten lucht echt heel erg op.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 19:53
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hey,

Ik herken het wel, en je moet weten: Je bent heus niet de enige persoon met een dergelijk probleem.

Ik ben ook altijd een erg stil, onopvallend en gesloten meisje. Op de momenten dat mensen voor mijn gevoel te dicht bij míj in de buurt komen kan ik ineens verschrikkelijk druk zijn, in de hoop dat ze me daarna met rust zullen laten. Veelal dan ook het geval, waarna er weer een tergend eenzaam gevoel kan volgen.

Vroeger maakte ik ook regelmatig de fout 'voor anderen te denken', zoals ze dat noemen. Inmiddels heb ik verschillende manieren van denken geleerd, waardoor ik nu in staat ben vóór MEZELF te denken. Want het probleem is, hoe weet je of het waarheid is?

Van mijn therapie heb ik het volgende verschil geleerd: Een observatie of een intepretatie:
Intepretatie is (wat denk je?): "Hij vind mij vast niet aardig, want hij kijkt zo boos."
Observatie is (wat zie je?): "Hij kijkt behoorlijk boos, misschien heeft hij z'n dag gewoonweg niet."

Jij hebt het over heel zelfverzekerde vrienden, maar ik betwijfel of ze daadwerkelijk wel zo zelfverzekerd zijn. Misschien als ze bij elkaar zijn... Maar neem je er één apart en doe je daar je verhaal aan, zal je misschien al merken dat deze persoon in kwestie ook al veel meer over zichzelf 'los' durft te laten.

Ik denk dat het wijsheid is om eens een bezoekje te brengen aan je huisarts, hem het verhaal voor te leggen en je misschien eens door te laten verwijzen naar de psycholoog. Ik heb zelf enorm veel gehad aan cognitieve gedragstherapie, even googlen en je kan lezen wat dit precies inhoud.

Veel succes, je komt er heus overheen.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 20:30
x_knorretje_x
Avatar van x_knorretje_x
x_knorretje_x is offline
Wil enkel even zeggen dat hier tegenover je op de computer (ik dus) een persoon zit die zo ongeveer een tweede jij is...S6 met alles meis
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 23:16
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
HvJ schreef op 26-08-2005 @ 19:53 :

Van mijn therapie heb ik het volgende verschil geleerd: Een observatie of een intepretatie:
Intepretatie is (wat denk je?): "Hij vind mij vast niet aardig, want hij kijkt zo boos."
Observatie is (wat zie je?): "Hij kijkt behoorlijk boos, misschien heeft hij z'n dag gewoonweg niet ."
dat is toch ook interpretatie? of niet?
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 23:17
Freestyler*
Freestyler* is offline
natuurlijk had ik dit ook weer geschreven kunnen hebben

Ik zou het zelf trouwens grotendeels sociale fobie/faalangst schatten.
Maar wat doe je er aan? Toch al die enge dingen gaan doen. Ik heb dat heel lang geweigerd, dan dronk ik maar de hele avond niet bijvoorbeeld. Maar langzaamaan gaan sommige dingen al beter. Ik durf nu bijvoorbeeld (meestal) weer alleen naar de winkels en daar heb ik alleen maar profijt van. Het gaat niet altijd even goed, maar ik moet het blijven doen. Het is te makkelijk om te zeggen “dat durf ik niet” punt.

Want niemand gaat je op een dag aankijken en zeggen: zo ik ga je daar eens vanaf helpen. Kunnen ze ook niet. Want je moet het uiteindelijk toch zelf doen. Ze kunnen je wel aanmoedigen, maar ze kunnen er niet voor zorgen dat alles goed gaat. Mijn huidige vrienden dwingen me soms gewoon. Neem ik ze niet in dank af, maar achteraf gezien is het misschien wel beter.

Ik ben nu bezig om te proberen positiever in het leven te staan. Ik heb een leuke jongen ontmoet en ik merk gewoon dat mijn gebrek aan zelfvertrouwen en onzekere gedrag voor problemen zorgt. Dat is mijn motivatie. Maar waar anderen je kunnen helpen, moet je het toch zelf opbouwen. Ik denk dat de beste manier daarvoor is positieve ervaringen opdoen. Daarvoor moet je 1. Ervaringen opdoen en 2. Het positieve in deze ervaringen zien.

Ik probeer niet meer te vervallen in dat patroon van mezelf elke avond in slaap huilen en mezelf pijn te doen fysiek en mentaal. Je moet het leven zelf leuk maken. Jezelf accepteren, maar ook verbeteren. Die jongen wordt ook wel eens boos op me, omdat ik het positieve in mij en mijn leven niet zie. Soms moet je wakker geschud worden. Schop jezelf uit die slachtofferrol en doe je best om die situatie te verbeteren. Waarbij overigens (professionele) hulp geoorloofd is, maar daar heb ik geen ervaring mee. En betrek niet alles negatief op jezelf. Bad things happen to good people. Niet alles is jouw fout. Het is arrogant om te denken dat je overal invloed op hebt. Je mag ook best fouten maken, als je er maar van leert.

Dit stukje tekst is een onsamenhangend geheel geworden van gevoelens, voornemens en gedachten. Maar dit is in het kort hoe ik er nu over denk en hoe ik mijn eigen situatie wil verbeteren.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 23:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb t ook... Maar ik ben een beetje uitleg-moe. Om diezelfde reden kan ik ook niet meer in mn dagboek schrijven, ik ben het zat om steeds maar weer die emoties te erkennen... Nuttige bijdrage dus

Maar in ieder geval: ik heb half september een intake-gesprek voor een 9 maanden durende therapie. Ben er een beetje sceptisch over maar we zullen zien... Misschien helpt het wel Het kan voor jou ook geen kwaad om eens langs de huisarts te gaan.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:24
Kevin v L.
Kevin v L. is offline
Vroeger had ik dit ook heel erg, in de zin van.... geen telefoongesprekken durven voeren, dingen bestellen etc...
Ik had het best vrij extreem.

Mij is het gewoon gelukt, om daar zelf aan te werken.
Gewoon trainen..... vroeger durfde ik nieteens zelf de kapper te bellen voor een afspraak.
Nu heb ik daar absoluut geen problemen meer mee.

Het heeft wel iets te maken, met hoe ik mij op dat moment voel. Op sommige momenten voel ik mij ook nog niet helemaal op mijn gemak op b.v. een vol terras.
Terwijl ik op een ander moment op datzelfde terras zo een toespraak zou kunnen houden!

Het zit echt allemaal tussen de oortjes.... je moet er moeite voor doen, maar volgens mij kan jij het ook zelf!

Succes!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:38
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
HvJ schreef op 26-08-2005 @ 19:53 :

Observatie is (wat zie je?): "Hij kijkt behoorlijk boos, misschien heeft hij z'n dag gewoonweg niet."
In feite is dit een observatie ("Hij kijkt behoorlijk boos") waar je een interpretatie ("misschien heeft hij z'n dag gewoonweg niet") aan verbindt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 14:37
Spiteful
Spiteful is offline
Inderdaad, gewoon een gezondere interpretatie. Het kan geen kwaad om de dingen eens optimistisch te bekijken, dikwijls kom je er veel verder mee.

Nogal voor de hand liggend antwoord eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:54
x_knorretje_x
Avatar van x_knorretje_x
x_knorretje_x is offline
Citaat:
Kevin v L. schreef op 27-08-2005 @ 11:24 :

Mij is het gewoon gelukt, om daar zelf aan te werken.
Gewoon trainen..... vroeger durfde ik nieteens zelf de kapper te bellen voor een afspraak.
Nu heb ik daar absoluut geen problemen meer mee.
Er zelf aan werken klinkt makkelijk...maar je moet het wel kunnen en het echt willen...knap van je dat jij het wel kon
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 16:26
Verwijderd
Bedankt voor alle reacties Ja, ik wil het denk ik ook wel zelf proberen of met hulp van vrienden ofzo. Ik heb het namelijk niet zo op de psych. Nou begint het nieuwe schooljaar en dat is denk ik al een goede manier om te oefenen. Bijv. bij gym dingen proberen te doen die ik eng vind of bij praktijkopdrachten.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 17:53
Ace Ventura
Ace Ventura is offline
Ik herken ook veel van die dingen. En mijn manier was om er op een zekere manier over heen te komen is, het zoeken naar iets waar je goed in bent en je je goed van gaat voelen. Dat kan zijn in een sport, of muziek of weet ik veel wat. Als zoiets goed gaat gaat je veel lekkerder in je vel zitten..je krijgt veel meer zelfvertrouwen..en dan wordt de faalangst een stuk minder. Je gaat dan wat steviger in je sgoenen staan en durft ook meer, tenminste dat was bij mij het geval.. En ook gwoon stapje bij stapje die kleine dingen gaan proberen waar je normaal problemen mee hebt. Dan blijken veel van die dingen niet eng enzo.. mare iig suc6 ermee..
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 23:13
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
...maar je durft wel ontzettend goed jezelf te analyseren!!!
wat een goede eerste stap zeg, als jij voor jezelf ontdekt waar de problemen liggen en waarom je iets op die manier doet, kan je het ook makkelijker aanpakken! Daar heb je dus al mooi een stap op voor

Zoals je zelf al zegt heb je heel erg de neiging om 'voor anderen te denken'. Misschien vind je het om die reden eng om langs een terras te lopen (ze denken vast dit of dit van me).
Draai de zaken eens om. Jij zit op een terras en er loopt een serveerster langs. Een tafeltje naast jou besteld een jongen een drankje, denk je daar iets geks bij? welnee! daarvoor zit je toch op een terras (of in een café red.)


dikke kus!
fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-08-2005, 16:56
Verwijderd
Iedereen bedankt voor de tips en ik zal proberen of ik het kan
vandaag op school dacht ik weer voor anderen..... Nouja, zoiets dan. Als iemand me aankijkt dan komen meteen allerlei vragen in me op. Nouja, het komt er uiteindelijk op neer: waarom kijkt diegene naar me? Ik hoop dat het lukt om nou op school voor mezelf en vrienden op te komen, want dat zou ik heel erg graag willen. Vorig jaar lukte het al best goed om voor mezelf op te komen al zeg ik het zelf
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40.