Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2002, 12:06
tacidvs
tacidvs is offline
Nog een keertje danmaar, down forum zal mij niet stoppen!

Het valt me op dat er in technische topics altijd wel mensen zijn die hun eigen problemen spuien, wat ik niet echt handig vind. Het staat zo drammerig, net alsof je geen eigen topic kan openen. Herkenning? Of zie ik ze allemaal vliegen? In dat geval: (blablablabla....) En, ik doel nu niet op personen, maar meer over het algemene idee.
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2002, 12:27
Doc
Avatar van Doc
Doc is offline
Zou het niet kunnen zijn omdat mensen zich ergens in herkennen en daarom hetgeen posten in een topic (ter verduidelijking) ipv een nieuw topic te openen (wat het overzicht ook niet ten goede komt)?

Ik erger me er niet zo aan...als mensen hun eigen situatie posten ter verduidelijking maakt het al een wereld van verschil.
__________________
Ik ontken met kracht dat ik erkenning geef aan mensen die onkennen te erkennen onkennend miskend te zijn...:p
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 12:44
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Nog een keertje danmaar, down forum zal mij niet stoppen!

Het valt me op dat er in technische topics altijd wel mensen zijn die hun eigen problemen spuien, wat ik niet echt handig vind. Het staat zo drammerig, net alsof je geen eigen topic kan openen. Herkenning? Of zie ik ze allemaal vliegen? In dat geval: (blablablabla....) En, ik doel nu niet op personen, maar meer over het algemene idee.
Het is een fout in ons luisteren en een fout in onze effectieve communicatie idd...
Als er zich problemen vorodoen, reageren mensen veelal op dezelfde wijze en valt meer dan 90% van de reacties in een van de volgende categoriën:
Veroordelen, verhoren, afeiden, opbeuren, troosten, beargumenteren, waarschuwen...

Of dit handig is enzo, neuh vind ik niet! Maar het is iets dat we zeker ook in onze dagelijkse communicatie terugvinden...
Om echt te luisteren en eventueel ( dat komt zowiezo daarna pas) te kunnen helpen moet men zich echt kunnen inleven in de gevoelens die er spelen -- empathie!!
Hetis dan ook vooral belangrijk te gaan zoeken naar de betekenis van de boodschap die de andere vanuit zijn binnekant geeft. Pas als we dat weten kunnen we echt efficient gaan reageren op een andere...


Wat mijn mening is bij die " dat ken ik ook" of die " och tis allemaal niet zo erg" syndomen... is dat het enkel als gevolg geeft dat de andere het gevoel gaat krijgen dat ie in de kou blijft staan omdat het 'uniek' van de ervaring wordt weggeveegd en dat in sommige gevallen ook de gevoelens van de andere miskend worden door de betekenis te minimaliseren..
Kdenk dus dat men beter niet meteen op de proppen komt met eigen kritiek en dergelijke..
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 12:46
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Citaat:
Frida schreef:


*zeur*
vergeef me dat ik misschien wat dram op het onderwerp en het misschien helemaal niet opvat zoals jij bedoelde... Het is ook maar een mening enzo..
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Doc schreef:
Ik erger me er niet zo aan...als mensen hun eigen situatie posten ter verduidelijking maakt het al een wereld van verschil.
Juist.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 14:54
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik weet niet of het een goede eigenschap is dat je jezelf steeds met iemand die een probleem heeft vergelijkt. Volgens mij niet!
Ik doe het namelijk zelf ook, tis heel erg lullig, maar ja soms weet je ook niet hoe je anders iemand moet helpen.

Ik vind het dus moeilijk om iemand te helpen, maar ik wil wel graag geholpen worden, k denk dat dat een erg slechte eigenschap is.

ff terug op de topic: Veel mensen betrekken zichzelf erin, maar ik denk niet dat ze er zelf iets aan kunnen doen, volgens mij is dat gewoon zo
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 20:59
miep
Avatar van miep
miep is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Nog een keertje danmaar, down forum zal mij niet stoppen!

Het valt me op dat er in technische topics altijd wel mensen zijn die hun eigen problemen spuien, wat ik niet echt handig vind. Het staat zo drammerig, net alsof je geen eigen topic kan openen. Herkenning? Of zie ik ze allemaal vliegen? In dat geval: (blablablabla....) En, ik doel nu niet op personen, maar meer over het algemene idee.
dat is juist goed, meestal is van "ja ik ook, nl;" en zo wordt er herkenning gevonden, wat erg belangrijk is.
__________________
would I lie to you baby, would I lie to you?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 06:23
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Citaat:
miep schreef:


dat is juist goed, meestal is van "ja ik ook, nl;" en zo wordt er herkenning gevonden, wat erg belangrijk is.
Niet als mensen dingen posten om hun verhaal kwijt te kunnen, vaak formuleren ze een vraag maar een onderliggende vraag naar aandacht is vaak de belangrijkste...
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 22:29
Liedje
Liedje is offline
Citaat:
Frida schreef:
Niet als mensen dingen posten om hun verhaal kwijt te kunnen, vaak formuleren ze een vraag maar een onderliggende vraag naar aandacht is vaak de belangrijkste...
Idd....
Maar dat vind ik niet raar ofzo.... Als je ergens meezit of wat dan ook kan dat helpen om dat neer te schrijven, en natuurlijk speelt aandacht een rol. Je weet van een forum dat je topic gelezen wordt en tis dan prettig om reacties(aandacht) te krijgen, tips, en het zoeken van herkenning, steun. Ik denk dat dat ook wel in de mens zelf zit. Een mens wil toch " opgemerkt" worden op een bepaalde manier. En sommige mensen hebben bijv. moeite om hun verhaal kwijt te kunnen of daar zo openlijk over te spreken in hun directe omgeving. Dan heb ik er dus echt niks op tegen als iemand zijn verhaal kwijt wil.

Groetjess.....
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 17:07
kleine wicca
kleine wicca is offline
eeej, kga dr tog even op reageren.....
jezelf in een topic bertekken betekent nier per definitie dat je jezelf belangrijker vindt ofzo...en dat je jouw eigen probleem besproken wil hebben.
Ik denk dat je vaak een topic gaat lezen als een titel je aanspreekt en je het gevoel hebt dat je erover mee kunt praten. (dat heb ik dus meestal) en het kan voor degene die de topic heeft gemaakt zeg maar ook heel fijn zijn als diegene herkening krijgt. Je bènt niet alleen met je probleem en er zijn mensen die weten hoe je je voelt.....dat kan steun geven.
En bovendien...de mensen die zichzelf betrekken in een topic....dat wil zeggen dat zij welf ook herkenning hebben gevonden, en voor hen kan het ook prettig zijn hun verhaal eens kwijt te kunnen......en dat kan dan dus naar aanleiding van het verhaal van de "topic-starter" zeg maarrr.....Moet je nagaan dat iedereen naar aanleiding van het lezen van andermans topic er zelf een gaat starten over hetzelfde onbderwerp, dan heb je straks errrg veel over hetzelfde, en dat enkel omdat het anders egoïstisch zou staan.....neuh......lijk me geen goed plan!
__________________
SHIT HAPPENS
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 06:41
Verwijderd
Wat Frida zegt over dat je beter niet direct met je eigen ervaringen op de proppen kunt komen is ook wetenschappelijk bewezen, het helpt mensen nl vaak niet verder, er wordt ze alleen de mond gesnoerd. Soms wil het wel eens helpen, als mensen er zelf om vragen iig vaak wel, dan vragen ze er zelf om tenslotte. Verder idd soms als verduidelijking, maar dan heeft alleen je eigen verhaal nog niet zoveel zin. Wel als je iets replyd en als je het er dan als verduidelijking bij zet.

Verder, 'tips' geven heeft ook lang niet altijd zin, mensen willen vaak alleen maar hun verhaal kwijt en dat er naar ze geluisterd wordt. Helpen iets op orde te krijgen, dingen een plaatsje te geven, of ook dan weer als ondersteuning van je reply je eigen verhaal vertellen ('wat doet een ander als ie in zo'n situatie zit?') helpen dan vaak meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Undercover Weerwolfspel #2
Fawkes
462 16-12-2011 11:27
Beleidszaken Samenvoeging Onzin en De Kantine
Ieke
500 23-03-2006 21:35
Levensbeschouwing & Filosofie Wat voor bewijs heb jij dat God bestaat (welke God dan ook)?
Cherry Springs
441 27-01-2006 13:32
Beleidszaken Dieet/gewicht/lijf topics op L&G
Bloem
180 24-11-2005 15:42
Levensbeschouwing & Filosofie Sharia, de ideale wet; en oplossing voor alle problemen
Isa
229 12-07-2004 23:22
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.