Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2012, 20:24
Verwijderd
Citaat:
Ja ik was superblij.

Ik vind wiskunde wel belangrijk, net zoals Nederlands en Engels. Vooral het niveau Engels wat ik bij bijvoorbeeld mijn klasgenoten zag, vond ik soms schrikbarend. Sommige van hen waren nauwelijks in staat om een gesprek te voeren, na 6 jaar atheneum. Echter vind ik zoiets als dat er geen onvoldoendes voor gehaald mogen worden of maximaal 1 vijf gewoon een beetje een strenge eis. Vooral omdat wiskunde, en deels Nederlands en Engels, gewoon inzichtvakken zijn. Ik zou het zelf wel houden op dat je geen twee onvoldoendes zou mogen hebben in deze 3 vakken, maar wel 1, en dan dus gewoon een 4.
Ja misschien heb je daar wel gelijk in, dat de nieuwe regel een beetje té streng is. De aanpassing naar maximaal één 4 lijkt me geen slecht plan.
Aan de andere kant... ik heb Duits afgesloten met een 5, en dat spreek ik dus echt voor geen meter. En dan bedoel ik dus echt dat ik vanaf de derde nooit meer woordjes heb geleerd etc. Ik kan me niet voorstellen hoe slecht iemand in Duits moet zijn om dat met een 4 af te ronden.
Maar wellicht zit er een verschil tussen Duits en wiskunde/Nederlands/Engels.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2012, 20:31
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Ik heb trouwens zelf ervaren dat HAVO Engels en VWO Engels nauwelijks van elkaar verschillen Duits dan weer wel (vooral leesteksten). Maar ik vind ook dat biologie niet voldoende is gericht op menskunde, laten we wel wezen; hoeveel mensen gaan een opleiding doen die ook maar iets te maken heeft met bastvaten, intracellulaire holtes en het cambium?!

Ik had zelf wiskunde-A en dat vond ik prima te doen, hoewel op het HAVO niet eens een paragraaf is gewijd aan algebraisch oplossen Op VWO ging het (vind ik) toch wel een tandje hoger. Het VWO niveau van Engels en scheikunde mag wel omhoog vind ik. Wiskundig inzicht is ontzettend belangrijk, dat zou verplicht moeten blijven.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 29-07-2012, 22:39
Verwijderd
Citaat:
Ik heb trouwens zelf ervaren dat HAVO Engels en VWO Engels nauwelijks van elkaar verschillen Duits dan weer wel (vooral leesteksten). Maar ik vind ook dat biologie niet voldoende is gericht op menskunde, laten we wel wezen; hoeveel mensen gaan een opleiding doen die ook maar iets te maken heeft met bastvaten, intracellulaire holtes en het cambium?!

Ik had zelf wiskunde-A en dat vond ik prima te doen, hoewel op het HAVO niet eens een paragraaf is gewijd aan algebraisch oplossen Op VWO ging het (vind ik) toch wel een tandje hoger. Het VWO niveau van Engels en scheikunde mag wel omhoog vind ik. Wiskundig inzicht is ontzettend belangrijk, dat zou verplicht moeten blijven.
Ik vind het niveau scheikunde echt niet te hoog. Maar een deel van de VWOers hebben het vak (je moet er toch redelijk bèta voor kunnen nadenken) en het gemiddelde cijfer is gewoon normaal. Ik weet niet hoe het met jouw schoolexamens zat, maar die van ons waren zeker niet te makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 10:28
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Taalkundig inzicht? Ooit van gehoord..? Ik heb met mensen in de klas gezeten die zich de naad uit werkten voor bijv. Frans en Engels, maar alsnog hooguit een 5.0 halen voor hun toets.
Niemand hoeft zich "de naad uit te werken" om een voldoende te halen voor Frans of Engels (of wiskunde). Wat een aanstellerij.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 10:57
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Talen zijn altijd "bevoordeeld": Nederlands, Engels en vrijwel altijd een derde moderne vreemde taal zijn verplicht als examenvakken in het VWO. Hoog tijd dat wiskunde daarbij komt onder dezelfde eisen, want dit vak is zeker zo belangrijk als drie talen.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 12:12
Verwijderd
Wiskunde is toch verplicht op het VWO ?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 12:42
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Wiskunde is toch verplicht op het VWO ?
1) Dat was het tot 1999 niet, dus in ieder geval iets ten goede veranderd
2) Maar: de omvang van het vak (480 uur) is nog steeds gering t.o.v. de voor iedereen verplichte talen (1360 uur).
3) Er zitten twee talen in de "maximaal 1x een 5-regeling", maar slechts 1 beta-vak.
4) Hetzelfde gaat ook ongeveer op voor de "gemiddeld 5,5-regeling".
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 12:51
Verwijderd
Ik moet eerlijk zeggen dat hoewel ik wiskunde belangrijk vind, ik het niet zo belangrijk vind dat er meer beta vakken komen die verplicht worden. Al helemaal niet in een alfaprofiel.

Verder; Nederlands en Engels zijn vakken die nu eenmaal terugkomen op de universiteit. Nederlands is sowieso belangrijk, je hoort dat gewoon normaal te kunnen spreken en schrijven. (Daar zou best wat meer tijd aan besteed mogen worden. Of misschien alleen op mijn middelbare school ) Engels heb je op de uni nodig, want veel literatuur is gewoon in het Engels. Het is dus logisch om daar extra eisen aan te stellen.

Beta-vakken hebben echter veel minder nut voor op de universiteit. (Tenzij je uiteraard natuurkunde/scheikunde/wiskunde/welkebetastudiedanook gaat studeren) Ik bedoel, ik heb eindexamen gedaan in wiskunde, maar ik gebruik het nooit meer. Ik krijg geen statistiek, ik hoef verder niets meer met cijfers. Als ik het niet had gedaan was ik net zo gelukkig geweest, had ik geen extra problemen gehad. Als ik geen Engels had gehad, dan was dat enigzins dramatisch geweest. Als ik geen Nederlands had gehad, nou ja dan zou ik niet in staat zijn essays en werkstukken te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 13:53
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ik vind het vooral buiten verhouding: 1360 uur voor talen in de natuurprofielen, 480 uur voor wiskunde in Cultuur & Maatschappij. Ik denk dat we het wel eens kunnen worden dat die tweede moderne vreemde taal (meestal Frans of Duits) in de natuurprofielen eruit kan, dat scheelt weer 480 uur.

Wiskunde is ook belangrijk voor studies zoals sociologie en psychologie. En gelet op hoe daar de wiskundige (lees: statistische) vakken gaan, kan er wel wat verbeterd worden op het VWO. Eigenlijk vallen alleen talenstudies buiten wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 13:55
Verwijderd
Nou ja, ik zeg nergens dat wiskunde weg moet, alleen dat Nederlands en Engels terecht zijn in de nieuwe eisen omdat het nu eenmaal (imo) belangrijker is.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 14:15
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Frans/Duits eruit in de natuurprofielen is mijn conclusie, en het huidige wiskunde gewoon in C&M behouden. Niks veranderen aan Nederlands en Engels.

Sowieso wordt over 2 jaar het vak rekenen ingevoerd voor alle profielen, dus dat scheelt al
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 14:20
Verwijderd
Oh, dat vind ik wel een goede verbetering ja . Hoofdrekenen .

En Frans/Duits eruit weet ik niet. Beta studies gebruiken neem ik aan ook nog wel eens Franse of Duitse literatuur, dus het is zeker handig om een van de twee in ieder geval op eindexamen niveau te beheersen.

Wat van mij wel weg mag zijn alle vakken als ANW, M&O en dat soort dingen. En in de brugklassen (en tweede / derde?) dingen als "Mens en Natuur" en dat soort shit.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 14:30
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
En Frans/Duits eruit weet ik niet. Beta studies gebruiken neem ik aan ook nog wel eens Franse of Duitse literatuur, dus het is zeker handig om een van de twee in ieder geval op eindexamen niveau te beheersen.
Nee, dat doen ze niet. Ik kan ieder geval met zekerheid zeggen: op de hele TU Delft niet.

Citaat:
Wat van mij wel weg mag zijn alle vakken als ANW, M&O en dat soort dingen. En in de brugklassen (en tweede / derde?) dingen als "Mens en Natuur" en dat soort shit.
ANW kan er wat mij betreft in ieder geval uit voor de natuurprofielen.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 16:13
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Frans/Duits eruit in de natuurprofielen is mijn conclusie, en het huidige wiskunde gewoon in C&M behouden. Niks veranderen aan Nederlands en Engels.

Sowieso wordt over 2 jaar het vak rekenen ingevoerd voor alle profielen, dus dat scheelt al
Waarom doen ze niet die onzinrekenmachines weg i.p.v. rekenen als vak in te voeren?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2012, 16:16
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Waarom doen ze niet die onzinrekenmachines weg i.p.v. rekenen als vak in te voeren?
Goed punt. In de beta-profielen moet je al het meeste "exact" uitrekenen (kun je nog wel een rekenmachine gebruiken, maar daarmee red je het niet), maar in de andere profielen niet inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2012, 00:29
ALDR
ALDR is offline
Oke, ik heb alles even bekeken en heb uit jullie reacties geprobeerd mijn voorstel te veranderen.
Als samenvatting, willen jullie dit geloof ik.

In het gemeenschappelijke deel: Literatuur (als de school dat aanbied) en ANW verdwijnen.
Frans en Duits gaan uit beide N-profielen.
Lichamelijke opvoeding blijft in haar huidige vorm bestaan.
Natuurkunde wordt verplicht bij N&G

De regel dat je 1 x 5 voor NE,EN,WB/WC/WA mag hebben verdwijnt.
De 5,5 regel voor je eindexamen blijft.

Eens of oneens?

En is Wiskunde B te vergelijken met wiskunde B1 of wiskunde B1,2? De staat zegt zelf B1,2.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2012, 07:59
Verwijderd
Frans en Duits is een pré voor opleiding geschiedenis Nijmegen, pas in de masterfase wordt het op magische wijze een wat striktere eis. Ik begrijp niet wat Frans voor heeft op een relevante taal als Java of C++.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2012, 10:37
Dasherman
Avatar van Dasherman
Dasherman is offline
Citaat:
Frans en Duits is een pré voor opleiding geschiedenis Nijmegen, pas in de masterfase wordt het op magische wijze een wat striktere eis. Ik begrijp niet wat Frans voor heeft op een relevante taal als Java of C++.
C++ zou prachtig zijn als moderne taal bij een bèta profiel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Het algemene vavo-topic
Tink*
125 14-09-2019 01:49
Studeren Geneeskunde, Havo E&M..
haly4
21 05-01-2017 18:52
Studeren MBO opleiding, naar havo terug?
MateBrah
6 26-06-2014 15:18
Algemene schoolzaken Sprint vwo
LadyYunah
14 03-10-2006 17:24
Algemene schoolzaken van Havo naar Vwo...?
heaven or tha hell
39 07-06-2004 14:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap ministerie OCW: vernieuwing tweede fase
$@nd€r $@l@m@nd€r
17 09-07-2003 20:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.