Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2014, 11:33
Themenace1994
Themenace1994 is offline
Ik heb zojuist deze opgave gekregen voor scheikunde. Als ik deze niet binnen anderhalf uur inlever mag ik niet meedoen aan de toets...


Melkzuur, C3H6O3, is een éénwaardig zuur. Van dit zuur wordt 0,90 gram
opgelost in 1,0 liter water. De pH van deze oplossing blijkt 2,7 te zijn.
Uit deze gegevens kan worden afgeleid dat het zuur zwak is.
1. Geef deze afleiding.
2. Bereken uit bovengenoemde gegevens de waarde van de zuurconstante Kz
van melkzuur.
De waarde van een zuurconstante kan nauwkeuriger als volgt worden
vastgesteld.
Van een oplossing van het zuur wordt eerst x ml op de gebruikelijke manier
getitreerd met natronloog. Voor deze titratie is 2y ml van het natronloog nodig.
Vervolgens wordt aan x ml van dezelfde oplossing van het zuur y ml van het
natronloog toegevoegd. Je zou kunnen zeggen dat het zuur voor de helft is
getitreerd.
Van de oplossing die na deze 'halftitratie' is ontstaan, wordt de pH bepaald.
Bij de uitvoering van deze methode met de oplossing van melkzuur blijkt de pH
van de oplossing na de halftitratie 3,1 te zijn.
3. Bereken uit dit gegeven van de halftitratie de waarde van de
zuurconstante Kz van melkzuur.

Melkzuur kan door reactie met een aangezuurde oplossing van kaliumdichromaat worden omgezet in een stof met de molecuulformule C3H4O3. Deze omzetting is een redoxreactie.

4.Geef van deze reactie de vergelijkingen van de halfreacties en leid daaruit de vergelijking van de totale reactie af.


Echter kom ik er zelf niet helemaal uit...

Zouden jullie mij kunnen helpen hiermee?
Alvast bedankt,

Themenace
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2014, 14:08
ThomasJu
ThomasJu is offline
Voorkauwen doen we hier niet.
Wat heb je zelf al gedaan /gevonden?
Wat is een 'zwak zuur' voor vraag 1? Hoe zou je kunnen bewijzen dat een stof aan deze eisen voldoet?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2014, 17:56
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Bij 1: stel eens dat melkzuur een sterk zuur zou zijn, wat zou dan de pH moeten zijn?
Bij 2: ga uit van de definitie van de zuurconstante en vul de gegevens in. Doe bij 3 hetzelfde.
Bij 4: wat voor ionen kun je behalve dichromaationen nog meer bij een aangezuurde dichromaatoplossing verwachten, dus wat krijg je in ieder geval als halfreactie?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 17-01-2014, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Voorkauwen doen we hier niet.
Wat heb je zelf al gedaan /gevonden?
Wat is een 'zwak zuur' voor vraag 1? Hoe zou je kunnen bewijzen dat een stof aan deze eisen voldoet?
Waarom zou je dat niet doen? Lijkt me nogal zinloos om belerend te gaan doen daarover op een forum, in het beste geval leert hij ervan en hebben degene die googlen op het ontwerp er ook wat aan.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2014, 09:37
ThomasJu
ThomasJu is offline
Had het beter zo kunnen formuleren: "voorkauwen doe ik hier niet".
Waarom?

Uitleg geven doe ik met plezier als iemand er om vraagt. Uitwerkingen van de opdracht geven om m'n uitleg duidelijk te maken doe ik ook. Als er echter iemand komt met een bericht in de vorm van:
"Als ik niet binnen 1.5 uur de antwoorden hiervan inlever dan..."
dan voel ik het al aankomen dat hij letterlijk mijn stappen op z'n blaadje schrijft en het inlevert. (Zonder het goed te begrijpen of er een reactie er op te geven.)

Zo ook dit geval, nadat zijn 1.5 uur om waren heeft hij niet meer gekeken of iemand het hem misschien toch heeft uitgelegd.

Hij komt dus op dit forum om de antwoorden te krijgen en niet om de stof te begrijpen.

Als hij (achteraf) (een deel van) zijn antwoord had gepost had ik hem wel geholpen/advies gegeven. Dat zou in zijn voordeel zijn geweest. En ik heb dan het idee dat hij het waardeert dat ik mijn tijd er in steek.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2014, 15:03
Verwijderd
Je hebt ook gelijk hoor maar er zijn ook mensen die via google hier komen en die dan wel iets gehad zouden hebben aan je antwoord. Maar goed ik ben zelf vaak te lui om mensen proper te helpen met hun huiswerkvragen dus ik hou me wel stil
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.