Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2005, 20:26
Shotje
Shotje is offline
Wat moet ik na mijn havo gaan doen? Ik ben namelijk ontzettend aan het twijfelen, terwijl ik toch echt binnenkort een keus moet maken? Wie zou wat doen?

Ik weet het namelijk echt niet meer...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2005, 20:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ben je al naar open dagen geweest?
Heb je al een dagje meegelopen bij die opleidingen?

Zo niet, dan zou ik eerst dat doen voordat je de beslissing aan ons over laat.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 08:47
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 23-01-2005 @ 21:46 :
Ben je al naar open dagen geweest?
Heb je al een dagje meegelopen bij die opleidingen?

Zo niet, dan zou ik eerst dat doen
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 14:13
TIEN
Avatar van TIEN
TIEN is offline
je kan ook een keuze maken ookal vind je vanalles leuk!
ik heb gekeken wat ik t allerliefste wilde en heb mijn keuze nu gemaakt!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 21:34
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
gerichte vragen over de pabo wil ik best beantwoorden.

Hier kunnen we niks mee
__________________
Lief zijn!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 22:38
Jeopardize
Avatar van Jeopardize
Jeopardize is offline
Bekijk voor jezelf het volgende:

1. Waar liggen je interesses?
2. Waar ben je goed in?
3. Hoe moet een werkdag er volgens jou uitzien? (welke werktijden? Wil je op een kantoor werken, of liever niet?)

Door deze dingen te bepalen vallen al veel sectoren / beroepen af. De kans is groot dat je naar aanleiding van deze selectie al een beetje een indruk krijgt in welke richting je het moet zoeken.

Kijk ook goed rond naar wat de mogelijkheden zijn, denk niet alleen aan de opleidingen die je meteen te binnen schieten. Wellicht zijn er wat opleidingen die goed bij je passen maar waar je nog niet eerder van hebt gehoord.
__________________
give up
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:13
Bell
Avatar van Bell
Bell is offline
Citaat:
Shotje schreef op 23-01-2005 @ 21:26 :
Wat moet ik na mijn havo gaan doen? Ik ben namelijk ontzettend aan het twijfelen, terwijl ik toch echt binnenkort een keus moet maken? Wie zou wat doen?

Ik weet het namelijk echt niet meer...
Is wel toevallig want ik heb over precies dezelfde opleidingen getwijfeld... alleen ook nog over logopedie erbij... Hogere hotelschool viel eigenlijk gelijk weer af, want dat zag ik mezelf gewoon niet echt doen..
Fysiotherapie, heb ik niet gekozen omdat bio niet mijn sterkste punt is... het schijnt wel een heel interessante opleiding te zijn...
uiteindelijk bleven logopedie en pabo over... toen ben ik gaan kijken op de pabo en von dat helemaal geweldig... dus ben ik pabo gaan doen...

Als je ervan houdt om met kinderen om te gaan dan zou ik voor pabo kiezen.. het is echt een hele leuke opleiding en het knip/plakselgehalte valt enorm mee (al word het tegenovergestelde nogal eens gedacht)

Veel succes met het maken van je keuze!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 09:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Met fystiotherapie en pabo heb je ook wel 2 uiterste van de hbo studies qua moeilijkheid Wat ikzelf bijv. een beetje heb is dat ik het zonde vind om met mijn hersens alleen pabo te gaan doen omdat dat toch wel erg makkelijk is en kinderlijk (en ja, ik ken iemand erg goed die het gedaan heeft). Fysiotherapie is daarbij weer een hele pittige studie die wel veel van je verlangt. Maar wel een hele interessante studie! Als je een beetje de hersens hiervoor hebt, zou dat geen misstap zijn denk ik. Mits je interesses daar liggen natuurlijk.

Mijn moeder studeert fysiotherapie en ik moet zeggen dat ze hele interessante vakken heeft!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 09:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Bell schreef op 25-01-2005 @ 19:13 :

Als je ervan houdt om met kinderen om te gaan dan zou ik voor pabo kiezen.. het is echt een hele leuke opleiding en het knip/plakselgehalte valt enorm mee (al word het tegenovergestelde nogal eens gedacht)
Ik ken iemand die dus net de pabo in arnhem heeft gedaan en die zegt wél dat ze pabo wel erg kinderachtig vond en dat het knip en plak gehalte helemaal niet meeviel.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 13:56
Verwijderd
Ik vond het kinderachtige en het knip-/plakgedeelte ook erg meevallen. Als je een pesthekel aan tekenen en handvaardigheid hebt zul je er vast anders over denken, maar goed... Wij leerden, vond ik, alleen wat we nodig hadden en die dingen zul je later als je voor de klas staat zeker nodig hebben, dus ik vond het niet zo erg. Plus dat ik het teken- en handvaardigheidgedeelte van een vrij hoog niveau vond, veel meer dan knippen en plakken.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 12:29
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-01-2005 @ 10:05 :
Met fystiotherapie en pabo heb je ook wel 2 uiterste van de hbo studies qua moeilijkheid Wat ikzelf bijv. een beetje heb is dat ik het zonde vind om met mijn hersens alleen pabo te gaan doen omdat dat toch wel erg makkelijk is en kinderlijk (en ja, ik ken iemand erg goed die het gedaan heeft). Fysiotherapie is daarbij weer een hele pittige studie die wel veel van je verlangt. Maar wel een hele interessante studie! Als je een beetje de hersens hiervoor hebt, zou dat geen misstap zijn denk ik. Mits je interesses daar liggen natuurlijk.

Mijn moeder studeert fysiotherapie en ik moet zeggen dat ze hele interessante vakken heeft!
beetje late reply mssn maar fysiotherapie is absoluut niet zo interressant als het eerst lijkt!!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 16:31
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
BarbapapaX schreef op 25-02-2005 @ 13:29 :
beetje late reply mssn maar fysiotherapie is absoluut niet zo interressant als het eerst lijkt!!
Dat verschilt natuurlijk per persoon. Ik vind zoveel andere studies niet interessants. Mn moeder studeert het en die vindt het wél interessant. Daarbij heb ik dit jaar een soort van voorproefje gehad van deze studie met mijn opleiding en tot zover vond ik het ook interessant. Ik vind t interessant om te weten waar pijnen vandaan komen, wat je er tegen moet doen, zelfs om al die latijnse namen te weten, ed. Dus...

En onderbouw jezelf graag.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 16:50
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 25-02-2005 @ 17:31 :
Dat verschilt natuurlijk per persoon. Ik vind zoveel andere studies niet interessants. Mn moeder studeert het en die vindt het wél interessant. Daarbij heb ik dit jaar een soort van voorproefje gehad van deze studie met mijn opleiding en tot zover vond ik het ook interessant. Ik vind t interessant om te weten waar pijnen vandaan komen, wat je er tegen moet doen, zelfs om al die latijnse namen te weten, ed. Dus...

En onderbouw jezelf graag.
Ik was nogal in een haast vanmorgen vandaar korte reply, maar veel mensen denken die ik ken die het overwegen dat ze meteen allemaal mensen zullen kunnen helpen met lichte kwaaltjes wat absoluut niet het geval is. Verder heeft de studie veel te veel dingen die nix met fysiotherapie te maken heeft. Zo had ik in het eerste jaar een project mantelzorg , waarbij ik elke zaterdag in het amsterdamse bos moest gaan spelen als padvinder met een kind. Verder vind ik ook de manier van toetsen helemaal belachelijk dat is zeer persoons gebonden welk cijfer je kreeg. En zoals je al zei dat verschilt per persoon wat je dr interresant of niet aan vind, maar de meeste mensen die voor die studie kiezen hebben hele andere verw8ingen voordat ze dr een maal aan beginnen. In mn 1e jaar waren dr ook voor december al meer dan de helft van de mensen gestopt. Jij weet wat je van de studie moet verw8en omdat je moeder fysiotherapeut is , maar de meeste mensen niet . Vandaar die reply dat het niet zo interessant is
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 17:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
BarbapapaX schreef op 25-02-2005 @ 17:50 :
Ik was nogal in een haast vanmorgen vandaar korte reply, maar veel mensen denken die ik ken die het overwegen dat ze meteen allemaal mensen zullen kunnen helpen met lichte kwaaltjes wat absoluut niet het geval is. Verder heeft de studie veel te veel dingen die nix met fysiotherapie te maken heeft. Zo had ik in het eerste jaar een project mantelzorg , waarbij ik elke zaterdag in het amsterdamse bos moest gaan spelen als padvinder met een kind. Verder vind ik ook de manier van toetsen helemaal belachelijk dat is zeer persoons gebonden welk cijfer je kreeg. En zoals je al zei dat verschilt per persoon wat je dr interresant of niet aan vind, maar de meeste mensen die voor die studie kiezen hebben hele andere verw8ingen voordat ze dr een maal aan beginnen. In mn 1e jaar waren dr ook voor december al meer dan de helft van de mensen gestopt. Jij weet wat je van de studie moet verw8en omdat je moeder fysiotherapeut is , maar de meeste mensen niet . Vandaar die reply dat het niet zo interessant is
Op iedere school testen ze het weer anders. Praktijkgedeeltes heb je op iedere school en kunnen nooit altijd totaal eerlijk beoordeeld worden. Verder heb je ook net zoveel theorietoetsen die niet persoonsgebonden zijn.
Mantelzorg is begrijpelijk. Als fysiotherapeut moet je bijv. ook herkennen dat een dun meisje met pijnen anorexia heeft. Zulke mensen kunnen ook bij je terecht komen. Afhankelijk van waar je gaat werken kun je zelfs met mensen te maken hebben die psychisch niet in orde zijn (revalidatiecentrum bijv.). Daarbij heeft mijn moeder vrijwel géén vak die nauwelijks iets met fysiotherapie te maken heeft.
Je gaat een studie toch niet doen omdat je denkt lichte kwaaltjes te kunnen verhelpen? Die logica snap ik niet echt. Je doet het toch omdat de stof je interessant lijkt, de baan je leuk lijkt, ed. Toch niet alleen daarom?
En bij vrijwel alle studies stopt de helft wel in het eerste jaar. Dat is dacht ik algemeen bekend. Bij mn vriend die commerciele economie doet was dat ook 90 procent van zijn klas ofzo (aso veel, okay).

Kijk, je moet natuurlijk een goed overwegen beslissing nemen voordat je aan zo'n studie begint. Maar wat jij nu zegt is totaal persoonsgebonden maar het komt nu over alsof de stúdie niets is. Terwijl het gewoon is dat jíj de studie niets vindt. Vandaar mijn tegenspraak.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 17:46
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
bij ons hadden ze in 1 jaar maar 2 theorie toetsen en de vragen die daarin voorkwamen . 1 vraag was bijv, wat is het tarief van een behandeling fysiotherapie en nog meer van dat soort ongein. En dat van mantelzorg komt mssn wel in je beroep voor maar ik moest daar een half jaar lang om de 2 zaterdagen 5 uur heen. Met die kwaaltjes bedoelde ik eigenlijk meer de verw8ing van de studie dat mensen verw8en dat je in het eerste jaar al heel wat kan .

Praktijk gedeeltes heb je denk ik niet op alle scholen , als ike r zo met andere over praat zeggen ze dat in iig. Ik hou er gewoon meer van als je toetsen aflegt waar een betrouwbare manier van toetsing in zit. Zo was er ook het vak Communicatieve vaardigheden , en dat is al helemaal persoonsgebonden. 2 verschillende personen zagen de videoband met mn anamnese gesprek en allebei verschillende meningen.

Ik had in mn post al gezegd dat ieder zn mening anders is , maar als je de keuze hebt studeer dan niet fysiotherapie aan de HvA
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 18:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ach, op hoeveel studies moet je wel geen presentaties houden en wordt dat beoordeeld door 1 docent. Dat is toch ook persoonsgebonden? Misschien dat een andere docent wel heel anders oordeelt. Dat is gewoon bijna overal zo.

Mijn moeder studeert overigens aan Tim van der Laan. Deze is in uh... vlakbij Utrecht Ben de naam ff kwijt. Maar het is wel een particuliere school. Wel een goede geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 19:00
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 25-02-2005 @ 19:19 :
Ach, op hoeveel studies moet je wel geen presentaties houden en wordt dat beoordeeld door 1 docent. Dat is toch ook persoonsgebonden? Misschien dat een andere docent wel heel anders oordeelt. Dat is gewoon bijna overal zo.
Dat is toch veel minder dan fysiotherapie waarbij ongeveer alles door andere wordt beoordeeld
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.