Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2005, 16:57
Upior
Upior is offline
Ik ga volgend jaar (als het goed is) wiskunde studeren aan de RUG. Ik weet alleen nog niet zeker wat ik daarna wil. Misschien iets in het bedrijvenleven of onderzoek gaan doen, maar ik denk niet dat ik voor dat laatste goed genoeg ben. Ik was benieuwd naar verhalen van mensen die (net) een studie wiskunde hebben afgerond, en wat ze nu doen?
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2005, 17:16
Pyriet
Avatar van Pyriet
Pyriet is offline
Hmmm, alles.
Er is vrijwel niets wat je niet kunt worden met wiskunde. Technisch gezien dan.. Ze zitten overal.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 19:18
GinnyPig
GinnyPig is offline
Het hangt voor een groot gedeelte af van welke richting je kiest binnen de wiskunde. Met statistiek en financiële wiskunde kan je een heel eind komen, zowel binnen het bedrijfsleven, onderzoek en overheidsdiensten.

Ga je de wat zuivere wiskunde kant op, dan slinken je mogelijkheden toch wel. Zuivere wiskunde is gewoon totaal niet praktisch toepasbaar, dus als je het onderzoek niet in gaat dan heb je eigenlijk nul komma nul kans op een baan die nog met zuivere wiskunde te maken heeft. Maar dat betekent natuurlijk níet dat je niet meer interessant bent voor het bedrijfsleven. Integendeel, er zijn genoeg bedrijven die op zoek zijn naar wiskundigen. Maar je moet je realiseren dat je in zo'n geval gewoon niet meer met de wiskunde bezig bent die je behandeld op de universiteit. Maar voor zover ik weet hebben wiskundigen totaal geen problemen met het vinden van een baan. Concrete voorbeelden kan ik je alleen niet geven.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 19:38
Upior
Upior is offline
Bedankt voor de tip. Dus ik doe er wijs aan om meer praktisch toepasbare bijvakken te kiezen zodat ik meer opties in het bedrijfsleven openlaat?
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 08:23
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Pyriet schreef op 23-02-2005 @ 18:16 :
Hmmm, alles.
Er is vrijwel niets wat je niet kunt worden met wiskunde. Technisch gezien dan.. Ze zitten overal.
The're everywhere!
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 11:20
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
Upior schreef op 23-02-2005 @ 20:38 :
Bedankt voor de tip. Dus ik doe er wijs aan om meer praktisch toepasbare bijvakken te kiezen zodat ik meer opties in het bedrijfsleven openlaat?
ja, misschien is toegepaste wiskunde wel wat
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 19:14
Upior
Upior is offline
Hmmm ja maar ik voel me meer aangetrokken tot het abstracte.. Over tegengestelde belangen gesproken.
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 20:45
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Upior schreef op 23-02-2005 @ 20:38 :
Bedankt voor de tip. Dus ik doe er wijs aan om meer praktisch toepasbare bijvakken te kiezen zodat ik meer opties in het bedrijfsleven openlaat?
Het is maar net wat je wilt. De "praktische" wiskunde is gewoon echt niet hetzelfde als de zuivere wiskunde. Bij zuivere wiskunde heb je nou eenmaal heel wat vakken, die bij geen één andere studie voorkomen, laat staan praktisch worden toegepast (hoogstens bij een studie als natuurkunde, maar zelfs daar alleen in afgeslankte vorm en alleen bij bepaalde masters).

Maar zoals ik al zei. Als je in staat bent die zuivere wiskunde te begrijpen, dan ben je echt wel in staat om de wat praktischere wiskunde ook te begrijpen (zoals statistiek etc). Want zuivere wiskunde is gewoon moeilijker (en zeker ook leuker).

Maar ik weet dat ze op de UvA bijvoorbeeld ook een duale variant van wiskunde wordt aangeboden. Hierbij werk je naast je wiskunde-studie bij een bedrijf. Maar of ze zoiets in nijmegen aanbieden.

Als laatst: wiskunde vakken bij andere studies volgen, raad ik af. Die vakken zijn vaak een afgeslankte vorm van een 'normaal' wiskunde vak, of gaan op details in die voor wiskundigen niet bepaald interessant zijn. Bovendien, als je denkt het onderzoek niet aan te kunnen, dan zijn veel extra vakken sowieso niet echt een optie. Want een wiskunde studie kan behoorlijk pittig zijn (hangt heel sterk van jezelf/aanleg af). Maar om nu al te zeggen dat je niet geschikt bent, is wel erg vroeg hoor....
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 10:19
Upior
Upior is offline
Aha.. Bedankt voor de uitleg. Nouja, ik zie wel wat er van me gaat worden.. Ik weet ook nog niet welke richting ik op wil in de wiskunde. Ik denk dat ikhet maar gewoon over me heen moet laten komen en dan gaandeweg een richting kiezen?
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 10:20
Upior
Upior is offline
Wat voor studie heb jij gedaan/doe jij nu, Ginnypig?
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 14:09
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
Upior schreef op 25-02-2005 @ 11:20 :
Wat voor studie heb jij gedaan/doe jij nu, Ginnypig?
volgens mij doet hij Natuurkunde
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 14:17
GinnyPig
GinnyPig is offline
Ik zit nu in het 3e jaar van een natuurkundestudie, en volg 1 wiskunde vak. Waarschijnlijk ga ik volgend jaar een jaar wiskunde volgen (alleen 3e jaars vakken) om vervolgens met een master theoretische fysica + mathematische fysica te beginnen. Voor mathematische fysica heb jij eigenlijk een bachelor wiskunde nodig, dus ik denk dat ik maar een paar vakken daarvan volg.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 15:14
Verwijderd
Bij ons wordt ook een combivariant technische natuurkunde/technische wiskunde aangeboden. Die is iets zwaarder dan gewoon alleen TN of wiskunde, maar je volgt wel de meeste belangrijke vakken. Ik denk dat je met die studie meer kanten op kan, zonder dat je in hoeft te leveren op wiskundige inhoud.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 19:18
Upior
Upior is offline
Ja daar zeg je wat, mathematische fysica lijkt me een onnoemelijk interessant vakgebied. Ik geloof dat ik dat in het derde jaar krijg? Hmm ik denk dat ik, als ik eenmaal op de RUG zit, me maar even moet verdiepen in vakkenpakketen ed..

Mathematische fysica lijkt me echt een prachtig vakgebied.
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 10:04
Verwijderd
Ik krijg ook wel mathematische fysica, maar de combivariant krijgt meer 'fundamentele' wiskundevakken, die uitvoeriger ingaan op de bewijzen e.d., die voor de natuurkunde niet zo belangrijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 10:42
Integer
Integer is offline
Je kunt ook (technische) wiskunde gaan studeren in Delft of Leiden. In het eerste jaar zijn beide studies nog gelijk en volg je als Delftenaar het vak Algebra (zuivere wiskunde) in Leiden en volgen de Leidenaren het vak Modelleren (toegepast) in Delft. Zo kun je van het een naar het ander overstappen als het je niet bevalt.

Ik studeer zelf Technische Wiskunde in Delft en merk een heel duidelijk verschil in de instelling van de Leidenaren die voor de fundamentele kant van de wiskunde gaan en de Delftenaren.

Overigens kun je ook bij TW in Delft een minor 'Fundamentele Wiskunde' inpassen, zodat je toch meer Algebra-like vakken in je pakket hebt. Alles is mogelijk binnen het BaMa-systeem
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 14:33
Upior
Upior is offline
Hmm het wordt sowieso de RUG voor mij.. Heb me daar al ingeschreven Maar @ Integer: inderdaad, ik zal me eens goed moemten oriënteren op keuzevakken en dergelijke.. Ik ben nog steeds niet honderd procent zeker van welke richting ik op wil maar heb wel een paar ideeën.
__________________
http://www.intestterror.nl
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 15:35
DZHAW
DZHAW is offline
Maak je er niet druk om. In het eerste jaar en ook nog wel in het tweede jaar maakt het echt geen fuck uit. Ik doe natuurkunde en wiskunde gecombineerd, is best redelijk te doen. Kijk maar ff op de site van de RUG, misschien vind je dat ook wel interessant
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-02-2005, 16:45
born2dance
born2dance is offline
Ik studeer al anderhalf jaar Toegepaste Wiskunde aan de Uni Twente. Heb bewust gekozen voor een Toegepaste kant omdat ik dat gewoon veel leuker vond. Studie is helemaal top, zeker mijn smaak - weinig theoretische wiskunde, heel veel vakken met andere studies samen, van informatica tot bedrijfskunde, alleen soort mensen die ik in de collegebanken tegenkom vind ik wat minder, maar daar ben ik ook al aan gewend.

Geen idee wat je met theoreische wiskunde kan doen, volgens mij inderdaad niet veel meer dan in laboratoria werken en dergelijke. Maar met Toegepaste Wiskunde kun je onwijs veel - banken, verzekeringen, bedrijven - vraag naar wiskundigen is enorm. Dat hoor ik van veel mensen die afgestudeerd zijn, en dat blijft ook nog een tijdje zo......
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Wiskunde D ??
Questioning
1 20-06-2016 18:57
Studeren Uitdagende studie
Reversistence
25 17-04-2015 16:47
Studeren Andere studie
lol_nl
2 21-09-2010 18:00
Studeren Natuurkunde studeren
Mr.Mark
22 28-12-2009 15:49
Studeren studie kiezen
bobbyyy
4 11-02-2009 18:54
Studeren studeren econometrie of bedrijfswiskunde en Informatica (BWI)
Verwijderd
3 17-02-2007 14:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.