Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2009
Bekijk resultaten poll: Geslaagd?!? Jouw naam ook in de Kheppum! zoekmachine?
Ja, tuurlijk! 8 36.36%
Ja, maar alleen met mijn voornaam 4 18.18%
Nee 10 45.45%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze poll

 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2009, 10:48
kheppum
Avatar van kheppum
kheppum is offline
Heey,

we zijn bezig met een zoekmachine voor geslaagden. Doel hiervan is dat je familie en vrienden via een centraal database jou kan feliciteren. Vroeger stond je alleen in de krant, nu dus ook in een landelijke site.

We hebben de site net een week in de lucht. Hoe kijken jullie tegen zo'n site aan? En wat zouden we eraan kunnen verbeteren? En wil je überhaupt in zo'n site vermeld worden?

(Mocht je willen kijken: www.kheppum.nl)

Groet,
Kheppum!
Advertentie
Oud 27-04-2009, 12:35
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Ik heb het topic schoongeveegd. In mijn mening is dit niet echt reclame. Ik verplaats dit, in overleg met M@rco, naar het Eindexamenforum.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Oud 27-04-2009, 19:50
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
privacy in your face, als je mijn naam maar niet publiceert
Oud 27-04-2009, 20:25
kheppum
Avatar van kheppum
kheppum is offline
Hoi,

Bedankt voor je reaktie.

Weet je...: het wordt NU AL gepubliceerd. Alle geslaagden worden al jaren in allerlei kranten gezet. Deze kranten zetten de namen tegenwoordig ook op internet. Geen idee of diegenen daarvan op de hoogte zijn.

Wij werken al een paar jaar voor een aantal kranten om de namen op een prettige manier (het was nogal een copy-and-paste klus) in de krant te krijgen en ook op hun internet. Google maar eens op 'geslaagdenzoekmachine'

Als wij de centrale zoekmachine niet maken, gaat een ander dat wel een keer doen. En weet jij veel of het dan op een fijne manier gebeurd. Het is niet of? maar: wanneer? en hoe?

Wij willen het graag op een goede en vooral ook leuke manier doen. Daarom zijn we hier om jullie advies te vragen. En natuurlijk ook om het bekendheid te geven (eerlijk is eerlijk)


Greetz,

Lydia
Team Kheppum!
Oud 28-04-2009, 13:35
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Lekker argument: 'als wij het niet doen, doen zij het wel'. Dat maakt iets toch niet minder kwalijk? Je dient een examenkandidaat om toestemming te vragen (en niet alleen de school).
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Oud 28-04-2009, 19:50
kheppum
Avatar van kheppum
kheppum is offline
Hoi,

Dank je voor je berichtje.

Natuurlijk is dat niet het argument waarom we deze zoekmachine starten. We denken dat het onwijs leuk is en waren eigenlijk hartstikke verbaasd dat het nog niet bestond.

Toestemming... Helemaal mee eens.
Wij zien daarvoor meerdere oplossingen.
We denken dat het in ieders belang is dat geslaagden wel gepubliceerd worden, ook op internet. Dit is ook wettelijk toegestaan, maar moet wel aan de regels voldoen.

Het is de bedoeling dat iedere geslaagde zijn eigen gegevens op Kheppum! kan beheren en zelf kan bepalen wat wel of niet zichtbaar is.
Voor een geslaagde kan zo een gegarandeerde historie opgebouwd,
waarmee hij met weinig moeite kan bewijzen dat hij bepaalde diploma's heeft.
Wij denken dat dit van maatschappelijk belang is en veel potentieel heeft.

Overigens hebben wij een bloedhekel aan accounts met een dubbele agenda.....
Dat je ineens blijkt te moeten betalen voor extra (=leuke, handige) opties....
Zeg nooit, nooit. Maar als we iets niet willen dan is dit het wel. De zoekmachine mag voor bedrijven best wat kosten, maar moet voor particulieren gratis blijven.

Nou ik heb weer genoeg gerateld... Ik ga maar gauw stoppen.

Laterz, Lydia
Oud 07-05-2009, 11:01
Verwijderd
Nooit geweten dat namen van geslaagden ook op internet kwamen? Als ik volgend jaar examen doe vind ik het prima, maar alleen mijn voornaam graag. Ik hou wel van privacy.
Oud 08-05-2009, 13:26
Gus
Avatar van Gus
Gus is offline
Hoe werkt het dan?

Als iemand zijn of haar naam op internet wil hebben staan (omdat dat handig zou zijn bij sollicitaties), moet diegene dan zelf zijn of haar naam bij jullie aanmelden?

Of is het zo dat jullie iedereen uit kranten e.d. opzoeken en publiceren, zonder toestemming? Daarna ben je dan weer gedwongen om je in te schrijven om je naam weg te halen uit jullie zoekmachine.

Dat eerste lijkt me prima, dat tweede lijkt me helemaal niks. Er gebeurt al zoveel zonder toestemming in de wereld.
__________________
kom dans de hoela met mij
Oud 08-05-2009, 13:53
kheppum
Avatar van kheppum
kheppum is offline
Hoi Gus,

Geen van beide. Je school meldt je aan, want als jij het zou doen dan zou het wel eens een niet-correct weergave kunnen zijn

Grappig dat je zegt over het overnemen van kranten, want dat mag idd niet. Wij hebben dit de afgelopen jaren voor een aantal kranten verwerkt. Wat de kranten wel doet, is precies hetzelfde: je naam noemen in de krant én op het internet. En ze willen het dit jaar commercieel exploiteren weet ik.

Op zich niks mis mee, maar weet wel dat het gebeurt. Wij doen hetzelfde, alleen je hebt er wel invloed op wat er met je gegevens gebeurt. En wij zullen het, in tegenstelling tot de krant, niet zonder jouw toestemming handel in drijven (en dan nog gaan we niet met iedereen in zee).

Groet,
Team Kheppum!
Oud 08-05-2009, 14:23
Gus
Avatar van Gus
Gus is offline
Dus om te voorkomen dat je naam op internet komt, moet je eigenlijk tegen je school zeggen dat zij je naam niet doorgeven aan de krant?

Wat een gedoe zeg.
__________________
kom dans de hoela met mij
Oud 08-05-2009, 15:06
Kemical
Kemical is offline
Citaat:
Dus om te voorkomen dat je naam op internet komt, moet je eigenlijk tegen je school zeggen dat zij je naam niet doorgeven aan de krant?

Wat een gedoe zeg.
Moet de school niet toestemming vragen aan alle leerlingen op het op die site te laten plaatsen, i.p.v. dat alle leerlingen bezwaar moeten aantekenen?

Ik vind het hele idee maar niks. Ik sta nog steeds op de site van mijn middelbare school en dat vind ik wel weer voldoende. Dat lijkt me ook betrouwbaar(der). Bovendien vind ik de naam echt om te huilen 'kheppum'?! Sorry, maar ik vind er niet zoveel leuks aan. Fraude met diploma's komt volgens mij snel genoeg boven water en zo niet: je snijdt toch alleen jezelf in de vingers. Daarnaast kunnen werkgevers enzo al wel genoeg op internet vinden..
Oud 08-05-2009, 16:29
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Sowieso, ik zie die maatschappelijke relevantie niet. Je stuurt je diploma in voor je vervolgopleiding middels een kopietje en that's it. Waarom zou een werkgever op een site willen zien dat jij je middelbare schooldiploma hebt? Niemand is daar in geïnteresseerd, omdat het nog helemaal niks voorstelt. Mochten ze het wel willen zien, dat toon je het originele document.
Allemaal een hoop onnodige privacyschending zonder toegevoegde waarde.
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Oud 08-05-2009, 17:44
kheppum
Avatar van kheppum
kheppum is offline
@Gus: tja als je het per sé niet wil.... het lijkt me dat je trots kunt zijn op je diploma en je het dus niet erg vindt dat je naam in de krant komt. Maar afgezien daarvan kun je dat doen.

@Kemical: Natuurlijk gaat je school betrouwbaar met je naam om op de schoolwebsite. Dat is richting de krant niets anders. Wij denken een stuk meerwaarde te bieden. Over dat de school toestemming moet vragen: nee het lijkt me dat de school verantwoordelijk met je naam omgaat. Vanuit journalistiek oogpunt is dat ook toegestaan. Maar dan moet het ook journalistiek blijven...

Met één verschil dus: je kunt, in tegenstelling tot de krant, bij ons wel aangeven dat je naam verwijderd moet worden. Tenminste als je iets te verbergen hebt

Laatst gewijzigd op 08-05-2009 om 17:46. Reden: @Kemical completer antwoord
Oud 13-05-2009, 13:33
Sannah_x
Avatar van Sannah_x
Sannah_x is offline
het zou mij echt geen fuck uitmaken =/ who cares
__________________
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.
Oud 13-05-2009, 22:29
PV
PV is offline
ik vind t wel vreemd dat jullie die gegevens dan zomaar overnemen uit databases die door kranten zijn gemaakt/gevuld. je zegt zelf dat dat niet mag, maar toch doe je het?
Oud 18-05-2009, 12:47
RodeKrab
Avatar van RodeKrab
RodeKrab is offline
Waarom zouden bedrijven of andere instellingen van de databank gebruik maken, terwijl toch niet iedereen er in staat?
__________________
Dus..
Oud 18-05-2009, 13:36
kheppum
Avatar van kheppum
kheppum is offline
@PV: Wij nemen dus geen gegevens over van de krant. Scholen kunnen zich rechtstreeks aanmelden aan ons.

@RodeKrab: waarom niet? Degene die er in staat is dus gegarandeerd wél geslaagd. Bovendien kan een geslaagden zijn/haar profiel verrijken zodat de bedrijven/instellingen die op bepaalde criteria zoekt groter kans maken de geslaagden te vinden.
Oud 27-05-2009, 18:19
Meltjuh
Meltjuh is offline
Wij kregen van school een boekje waarin stond dat als je bezwaar had tegen je naam in de krant, je dit moest melden bij de schoolleiding. Anders komt je naam, achternaam en woonplaats in de krant te staan. Ik heb daar geen bezwaar tegen, maar gelijk op alle denkbare sites? Op de site van de krant vind ik het oké, maar verder hoeft het van mij niet.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 00:28
Verhalen & Gedichten Nomina Animorum Verhaal
lillojon
21 29-12-2009 14:33
Verhalen & Gedichten Dreamland, deel 1
Verwijderd
28 23-05-2004 18:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 17-jarige amsterdammer sluit zich aan bij sekte
rubenrtv
46 09-02-2004 11:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap ALARM: foto's deelnemers pro-USA demo Den Haag op nazi-website
Rabbi Daniel
204 06-06-2003 21:33
Huiswerkvragen: Exacte vakken waarom moet niemand iets over geologie weten :(
damaetas
14 04-11-2002 16:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.