Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2006, 01:16
Alistar
Avatar van Alistar
Alistar is offline
Hey!
Even een vraag. Vinden jullie Den Haag een studentenstad of niet? Laat het weten, want we hebben hier een discussie over.
Groetjes, Alistar
__________________
'Nee' heb je, 'ja' krijg je niet || Just smile and wave

Laatst gewijzigd op 12-01-2006 om 17:10.
Advertentie
Oud 12-01-2006, 01:35
Verwijderd
Den Haag heeft alleen de Haagsche Hogeschool. Of hbo'ers wel of geen studenten zijn vind ik niet zo belangrijk, maar verder heb ik niet het idee dat er in Den Haag een bruisend studentenleven afspeelt. Dus echt een studentenstad? Nee.
Oud 12-01-2006, 01:56
Alistar
Avatar van Alistar
Alistar is offline
Ok, nog meer reacties ajb???
__________________
'Nee' heb je, 'ja' krijg je niet || Just smile and wave
Oud 12-01-2006, 10:19
Verwijderd
Die keren dat ik in Den Haag was heb ik niet een keer gedacht: he kijk, studenten. Dat zegt al genoeg. Den Haag zou ik zelfs het allerlaatste noemen als het om studentensteden ging. Ik denk dat je pas echt van een studentenstad kan spreken als er ook een universiteit is, want die gaan meestal sneller op kamers en bij een vereniging etc. Een Hogeschool is er in bijna elke stad.

Laatst gewijzigd op 12-01-2006 om 10:22.
Oud 12-01-2006, 10:36
Verwijderd
O kijk nou hier heb je vergelijkende gegevens. Ik was zelf ook wel benieuwd waar de meeste studenten wonen.

Amsterdam: 10,7 % (Grote stad, wel het hoogste aantal studenten: meer dan 78.000, en twee universiteiten)

Utrecht: 22,6 %
Rotterdam: 7,7 % (Relatief grote stad)
Leiden:15,7 %
Nijmegen: 13,6 %
Groningen: 21,0 %
Tilburg: 10,3 %
Den Haag: 4,7 % (Relatief grote stad)
Maastricht: geen gegevens
Eindhoven:10,7 %
Delft: 14,7 %
Enschede: 10,6 %
Wageningen: 13,9 %
Oud 12-01-2006, 10:44
Verwijderd
Utrecht vind ik echt een studentenstad, als ik daar loop, dan denk ik dat ook. In Amsterdam vallen de touristen vooral op, daar denk ik nooit dat het een echte studentenstad is (terwijl dat eigenlijk wel zo is) en Den Haag... nee, dat noem ik geen studentenstad.
Oud 12-01-2006, 10:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Den Haag vind ik meer een zakelijke stad dan een studentenstad.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 12-01-2006, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 12-01-2006 @ 11:44 :
Utrecht vind ik echt een studentenstad, als ik daar loop, dan denk ik dat ook. In Amsterdam vallen de touristen vooral op, daar denk ik nooit dat het een echte studentenstad is (terwijl dat eigenlijk wel zo is) en Den Haag... nee, dat noem ik geen studentenstad.
Eens.
Oud 12-01-2006, 11:16
Verwijderd
Het criterium is voor mij simpel. Staat er geen universiteit dan is het geen studentenstad. Dan kun je Meppel, Deventer en dergelijke gehuchten ook wel 'studentensteden' gaan noemen omdat er toevallig een vestiging van een of andere hogeschool staat.

Het feit dat je veel studenten op straat ziet kan meespelen bij de vraag of iets echt overkomt als een studentenstad. In Rotterdam bijvoorbeeld zie ik de studenten overdag echt bijna niet terwijl je er in Nijmegen of Utrecht bijna over struikelt. Maar Rotterdam is wel een echte studentenstad als je 's avonds naar de juiste kroegen gaat.
Oud 12-01-2006, 11:26
Verwijderd
Ja, maar in Almere komt (binnenkort, of staat al) ook een deel van de UvA. Verder staat er nog een Pabo. ;x

Almere is niet bepaald een studentenstad.
Oud 12-01-2006, 12:42
Verwijderd
Ja, dan zijn straks Leeuwarden (dependance van ik geloof de UTwente) en Middelburg ('Roosevelt Academy', een Engelse naam voor een Nederlandse universiteit, kots kots) ook 'studentensteden'. Dat dat niet zo kan zijn begrijpt natuurlijk iedereen.

De traditionele studentensteden zijn in mijn ogen alleen Amsterdam (in elk geval de VU bestaat al sinds 1880 als ik het goed heb, wat betreft de toenmalige Gemeentelijke Universiteit weet ik het niet), Leiden (1575), Groningen (1614), Nijmegen(1655, toen nog Kwartierlijke Academie geheten, helaas al snel door toedoen van de Fransen gesloten), Utrecht (1636), Delft (1842, toen nog Polytechnische school).

Nijmegen is in 1923 hersticht en Tilburg kreeg ik geloof pas in de jaren vijftig het recht de titel universiteit te voeren (daarvoor was het de Katholieke hogeschool Brabant). Eindhoven en Enschede zijn eigenlijk samengeklonterde en uit hun krachten gegroeide industrie- resp. textieldorpen zonder academische traditie. En de UM in Maastricht is eigenlijk gewoon een kadootje omdat de rijksoverheid de mijnen dichtgooide.
Oud 12-01-2006, 13:59
Toet0r
Avatar van Toet0r
Toet0r is offline
Ik wou net zeggen. Hier in Middelburg zit de RA. Nou, Middelburg is écht geen studentenstad! In Vlissingen zit de Hogeschool Zeeland, ook geen studentenstad.

Ik vind Den Haag ook meer een zakelijke stad dan een studentenstad.
Oud 12-01-2006, 14:16
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Den Haag heeft toch geen universiteit.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 12-01-2006, 14:35
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Wij zijn ook wel eens uitgeweest in Den Haag. Dat is overduidelijk geen studentenstad te noemen.
Oud 12-01-2006, 17:04
Alistar
Avatar van Alistar
Alistar is offline
Bedankt voor jullie reacties.
Wij hadden een discussie erover gisteren, ik en een vriendin vonden dat Den Haag nog verre van een studentenstad is. Er wordt zeker aan gewerkt, maar is nog lang niet te vergelijken met bijv. Leiden of Utrecht. Een van de jongens die DH wel een studentenstad vonden, vond Groningen ook geen studentenstad, terwijl ik dat juist weer wel een studentenstad vind, omdat het ook zo bekent staat.
Maar jullie reacties bevestigen dus wat ik al vond. Dank!
__________________
'Nee' heb je, 'ja' krijg je niet || Just smile and wave
Oud 12-01-2006, 17:20
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Mooi, topic kan wel dicht neem ik aan.
__________________
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Leukere studentenstad?
Boredteddybear
5 19-11-2014 19:17
Studeren Bestuurskunde
JustHilde
8 27-01-2013 20:44
De Kantine Den Haag
Luego
8 09-04-2005 13:13
Algemene schoolzaken kiezen voor een stad
strawberry
63 09-01-2005 11:19
De Kantine Noem 3 (bijpassende) dingen die je te binnen schieten bij deze Nederlandse plaatsen!
Mr.Oizo
57 09-08-2004 22:24
De Kantine Wat is de mooiste stad van nederland?
tijgje
157 15-10-2002 15:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.