Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2011, 17:59
Sofina
Hoi

Dit is het eerste jaar dat ik economie krijg en snap er echt niet veel van. Ik moet 2 oefeningen maken en weet niet hoe eraan te beginnen. Kan iemand van jullie mij op weg helpen?

Oefening 1
Bereken de bijdrage van onderneming X tot het nettoproduct en het brutoproduct met volgende gegevens:
-marktwaarde product: 360 000 EUR
-loonkosten: 180 000 EUR
-rentekosten: 27 000 EUR
-afschrijvingen: 9 000 EURO
-winst: 0 EUR

Oefening 2
Voor een gesloten economie zonder overheidsinmenging zijn de volgende gegevens bekend:
- gezinnen verdienen een inkomen van 7 600 EUR
- de bedrijven sparen 600 EUR en het brutoproduct bedraagt 8 320 EUR

Bepaal het nettoproduct en de afschrijvingen.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2011, 20:40
the economist
the economist is offline
Ik denk dat je met nettoproduct bedoelt: het netto nationaal product (of netto binnenlands product).
Wat je moet doen is de toegevoegde waarde berekenen van dit bedrijf. Alle TW's samen leveren het nationaal product, dus wat we met zijn allen verdienen in een land. Dit bedrijf levert daar dus een bijdrage aan.

....................omzet - alle inkoop = toegev. waarde.
Hier is dat; .....360 -.....?...........= bruto TW.
Vreemd, er staan geen ingekochte goederen en diensten. Kijk nog eens goed in je opgave...

enfin, doe je daar nog eens de afschrijvingen van af, dan houd je netto TW over.
Dit is de productiewaarde van de onderneming, dus wat je produceert met je hele bedijrf.
Dus incl je medewerkers, je financiers, etc.
Dus deze (nettoe) TW 'valt toe' aan de diverse productiefactoren, dus die bestaat nog uit loon, pacht, interest en winst. (180+27+0+pacht/huur)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.