Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2008, 11:05
IEMOW-KOR
Avatar van IEMOW-KOR
IEMOW-KOR is offline
Gebruik nu sinds vorige week zaterdag 20 mg paroxetine tegen een angststoornis/sociale fobie, maar de bijwerkingen zijn toch behoorlijk heftig, 3de dag zat ik kokhalzend voor het toilet. Voel me elke dag duizelig en enorm slap, vooral in mn handen. Mn maag/darmen kunnen er ook moeilijk mee omgaan. Gelukkig nog maar een week te gaan als het goed is.
__________________
Into The Eyes Of The Jackyl I Say Kaa-Boooom
Advertentie
Oud 20-04-2008, 21:25
Verwijderd
Kun je het dan niet iets langzamer opbouwen?
Oud 26-04-2008, 13:27
IEMOW-KOR
Avatar van IEMOW-KOR
IEMOW-KOR is offline
Citaat:
Kun je het dan niet iets langzamer opbouwen?
Voel me nu alweer goed, was vooral de eerste week dat ik er last van had. Maar merk waarschijnlijk pas na 2 weken of het werkt
__________________
Into The Eyes Of The Jackyl I Say Kaa-Boooom
Oud 02-05-2008, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Ik slik 40mg prozac. Ik heb niet het gevoel dat het iets voor mijn ptss klachten doet. Het heeft wel mijn depressie minder diep gemaakt.
Dit dus
Oud 04-05-2008, 12:06
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Dit dus
Hmm ik heb niet t idee dat ik naast mn PTSS echt depressief ben...
Oud 04-05-2008, 21:44
darkfairy
Avatar van darkfairy
darkfairy is offline
hoi.
ik heb een vraag.
als je alcohol op hebt.
een paar uur geleden.
3 glaasjes 7 up met bessen.
kan je dan citalopram.
toch nog nemen?.
of is het beter.
dat ik er mee wacht tot morgen avond?.
__________________
(8)je vecht nooit alleen(8)
Oud 05-05-2008, 08:42
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
hoi.
ik heb een vraag.
als je alcohol op hebt.
een paar uur geleden.
3 glaasjes 7 up met bessen.
kan je dan citalopram.
toch nog nemen?.
of is het beter.
dat ik er mee wacht tot morgen avond?.
Je Cipramil kun je dan wel gewoon innemen, alleen het sederende ("rustgevende") effect kan dan versterkt worden door de wisselwerking van alcohol en een antidepressivum. Als je er helemaal geen alcohol bij mag gebruiken, zit er een rode sticker i.p.v. gele sticker op je medicijndoosje.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 05-05-2008, 13:39
darkfairy
Avatar van darkfairy
darkfairy is offline
Citaat:
Je Cipramil kun je dan wel gewoon innemen, alleen het sederende ("rustgevende") effect kan dan versterkt worden door de wisselwerking van alcohol en een antidepressivum. Als je er helemaal geen alcohol bij mag gebruiken, zit er een rode sticker i.p.v. gele sticker op je medicijndoosje.
ok bedankt.
ik had hem toch maar niet genomen.
en ik neem hem vanavond.
en me seroquel heb ik ook maar vandaag.
pas gepakt.
vanmorgen.
en vanavond weer.
thx.
__________________
(8)je vecht nooit alleen(8)
Oud 06-05-2008, 17:10
Mr`Mugatu
Avatar van Mr`Mugatu
Mr`Mugatu is offline
Citaat:
Gebruik nu sinds vorige week zaterdag 20 mg paroxetine tegen een angststoornis/sociale fobie, maar de bijwerkingen zijn toch behoorlijk heftig, 3de dag zat ik kokhalzend voor het toilet. Voel me elke dag duizelig en enorm slap, vooral in mn handen. Mn maag/darmen kunnen er ook moeilijk mee omgaan. Gelukkig nog maar een week te gaan als het goed is.
hoe heftiger de reactie hoe meer baat je er later bij hebt heeft mijn psychiater weleens gezegd.
__________________
Hansel, he's so hot right now!
Oud 06-05-2008, 21:31
Verwijderd
Citaat:
hoe heftiger de reactie hoe meer baat je er later bij hebt heeft mijn psychiater weleens gezegd.
Hmm dat kan ik niet helemaal onderschrijven ..
Niettemin hoop ik voor je dat het zo is.
Oud 02-06-2008, 14:05
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Ik heb 1,5 week geleden geprobeerd te beginnen met Efexor XR 75 mg. Ik was alleen niet in staat om zelfstandig te staan of te lopen, de hele dag braken, zweten, knarssetanden, etc. Niet echt leuk, zeker nu ik nog tentamens heb dus ben na 2 dagen weer gestopt. Weten jullie of het mogelijk is om Efexor in een lagere startdosering te krijgen? 37,5 is van de markt maar kan de apotheker het ook zelf in lagere doseringen maken?
Ik wil namelijk geen alternatief, want dan moet ik aan de cipramil en dat lijkt me niets.
Oud 02-06-2008, 15:40
Verwijderd
Ik denk dat je efexor wel kunt breken met zo'n breekmachientje. Ik zou het even navragen bij de apotheek. Waarom wil je eigenlijk niet aan de cipramil? *just curious*
Oud 02-06-2008, 15:51
Verwijderd
Het zijn capsules, dus die kun je niet breken. Een apotheker zou dat gewoon moeten kunnen doen. In opdracht van je arts/psych.
Hoewel ik nu begin te twijfelen of dat mag omdat het een merk-medicijn is?

[edit] ik lees net op een ander forum dat alleen de 37,5 tabletten uit de handel genomen zijn en dat er wel 37.5 capsules zijn met gereguleerde afgifte.

Laatst gewijzigd op 02-06-2008 om 15:56.
Oud 02-06-2008, 15:56
Verwijderd
Oja, dat is waar ook...
Oud 02-06-2008, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Oja, dat is waar ook...
Op zich kan het wel, maar 't geeft zo'n rommel
Oud 02-06-2008, 16:08
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Bedankt!
Ik slik het voor PTSS en paniekstoornis. Efexor is eerste keus daarvoor eigenlijk, mijn huisarts dacht anders Prozac, maar wil de psych niet omdat ik anorexia heb gehad en dat ook voorgeschreven wordt bij boulimia omdat het de eetlust onderdrukt.
Cipramil wordt wel voorgeschreven bij angststoornissen maar ik weet niet of de werking er van bewezen is. Bovendien hoor ik van heel veel mensen dat ze enorm zijn aangekomen van cipramil, (van efexor ook wel maar als je aankomt geef je ergens de schuld aan, hier hoor ik ook van veel mensen dat het neutraal is op t gewicht of dat ze afvallen (staat ook in bijsluiter)). Vanwege mijn anorexia verleden en enorme moeite om mezelf met een gezond gewicht te kunnen accepteren denk ik dat mijn problemen er niet beter op worden als ik enorm aankom.
Oud 02-06-2008, 17:06
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
@ Sassiefje: ik heb Cipramil geslikt voor PTSS (wel in combinatie met een gerelateerde depressie) en het beviel me eigenlijk heel goed. Het is relatief nieuw geloof ik en wordt vaak voorgeschreven voor jongere mensen. Ik ben er overigens niet speciaal van aangekomen.
Edit: ik werd wel neurotischer/zenuwachtiger, maar dat kan ook door de depressie gekomen zijn; durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Oud 02-06-2008, 17:44
Verwijderd
ik krijg juíst cipramil omdat ik daar niet van aan zou komen... Ik ga nog maar eens een afspraak met de psychiater maken denk ik...
Oud 02-06-2008, 20:20
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Ik ben juist ontzettend aangekomen van de efexor (ofja, beter gezegd van de vreetbuien die ik ervan kreeg...) Ik ben nu vanmiddag weer aan de AD gezet en heb nu citalopram gekregen en vraag me een beetje af hoe het daarmee zit. Want het laatste dat ik wil is weer zoveel aankomen in korte tijd
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Oud 02-06-2008, 21:25
Verwijderd
Volgens mij is dat iets wat heel erg per persoon verschilt.
Ik heb zelf Efexor en paroxetine (seroxat) geslikt en ben daardoor niks aangekomen, maar van zyprexa kwam ik wel aan.

Maar ik heb ook verhalen gehoord van mensen die van efexor of paroxetine wel aankwamen.

Alleen van remeron weet ik dat het heel erg bekend staat om gewichtstoename...
Oud 02-06-2008, 21:25
Verwijderd
Nouja, volgens de psychiater die ik had zou citalopram (cipramil) dus niet zo het effect hebben van aankomen. Ik slik het nu zo'n 4 maanden denk ik. In het begin viel ik nog af, nu ben ik een klein beetje aangekomen, maar het is moeilijk te zeggen waar dat van komt. Ik kijk het nog een tijdje aan, kom ik nog meer bij, dan ga ik misschien toch stoppen ermee. Voor mij is het dan wel een probleem omdat ik dan de antidepressiva die het effect van aankomen het minste zouden hebben, toch wel allemaal geprobeerd heb dan. Oh, misschien zou ik zoloft nog kunnen proberen... Maar goed, eerst eens even aankijken. Dat ik nu niet zo zwaar depressief ben is ook wel wat waard.
Oud 02-06-2008, 21:26
Verwijderd
zyprexa staat ook heel erg bekend om gewichtstoename.
Oud 02-06-2008, 21:29
Verwijderd
Citaat:
zyprexa staat ook heel erg bekend om gewichtstoename.
zijn er anti-psychotica die er minder om bekend staan?
Oud 02-06-2008, 21:48
Verwijderd
seroquel volgens mij...
Oud 03-06-2008, 07:45
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Het is gewoon zo dat je van ADs aan kan komen. Serotonine heeft ook een effect op je eetlust, en zoals bij wel meer bijwerkingen in de bijsluiter kan het twee kanten op gaan. Je kunt of meer eetlust, of minder eetlust en natuurlijk geen van beide krijgen. Dat is bij een depressie eigenlijk ook zo.
Ik denk dat als ik meer eetlust krijg er niet echt van aankom, aangezien ik eet omdat ik moet eten, niet omdat ik honger heb (overblijfselen van anorexia).
Bij sommige ADs heb je alleen een wat grotere kans op gewichstoename dan bij andere. Van Cipramil weet ik de kans eigenlijk niet, alleen in mijn omgeving zijn er veel mensen van aangekomen. Als je een aanleg hebt om dik te worden (zoals ik ) dan zal je waarschijnlijk er ook makkelijker van aankomen.
Ik weet alleen dat je bij Prozac de minste kans hebt, en volgens de huisarts daarna bij Efexor. Maar Prozac ' mag ' ik dus niet, terwijl mijn insziens dat toch handiger zou zijn dan Efexor, omdat ik echt goed ziek werd van Efexor en Prozac ook in druppels kan krijgen...
Oud 03-06-2008, 11:39
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Maar ze kijken naar je problemen, niet naar of je al dan niet wilt aankomen. Aangezien Prozac een redelijk "ouderwets" middel is, schrijven ze het geloof ik voor heel specifieke problemen voor.
Oud 03-06-2008, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Het is gewoon zo dat je van ADs aan kan komen.
Ik bedoelde ook niet dat het niet kán, maar dat het per persoon (en middel) verschilt óf het gebeurt.
Oud 07-06-2008, 10:20
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
zijn er anti-psychotica die er minder om bekend staan?
Risperdal
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 07-06-2008, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Risperdal
Misschien minder dan zyprexa maar van risperdal kan je ook veel aankomen...
Oud 07-06-2008, 14:37
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Ik heb 1,5 week geleden geprobeerd te beginnen met Efexor XR 75 mg. Ik was alleen niet in staat om zelfstandig te staan of te lopen, de hele dag braken, zweten, knarssetanden, etc. Niet echt leuk, zeker nu ik nog tentamens heb dus ben na 2 dagen weer gestopt. Weten jullie of het mogelijk is om Efexor in een lagere startdosering te krijgen? 37,5 is van de markt maar kan de apotheker het ook zelf in lagere doseringen maken?
Ik wil namelijk geen alternatief, want dan moet ik aan de cipramil en dat lijkt me niets.

apart ik heb capsulles van 37.5
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 07-06-2008, 16:20
Verwijderd
Citaat:
apart ik heb capsulles van 37.5
Tabletten zijn uit de handel, capsules niet.
Oud 07-06-2008, 20:09
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Tabletten zijn uit de handel, capsules niet.
sorry scheel gelezen
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Oud 07-06-2008, 20:29
Verwijderd
Citaat:
sorry scheel gelezen
Geen rare reactie hoor, want sassiefje heeft het over effexor XR en dat zijn de capsules . Ik was ook even in de war, maar Lienepien heeft haar vorige reactie aangepast.
Oud 07-06-2008, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Geen rare reactie hoor, want sassiefje heeft het over effexor XR en dat zijn de capsules . Ik was ook even in de war, maar Lienepien heeft haar vorige reactie aangepast.
Ja, ik was de draad toen ook even kwijt...
Oud 07-06-2008, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik was de draad toen ook even kwijt...
En ik in het begin ook . Ik had het over tabletten, maar dat is niet de XR variant!
Oud 12-06-2008, 14:35
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
seroquel volgens mij...
uhmm van seroquel kom je onwijs aan.
Oud 12-06-2008, 20:20
Verwijderd
Citaat:
uhmm van seroquel kom je onwijs aan.
Dan ga ik dat nog maar eens bespreken met mijn psychiater...
Oud 13-06-2008, 16:46
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Van hulpgids:

Gewichtstoename
Meerdere factoren spelen een rol bij het ontwikkelen van gewichtstoename. Het meest waarschijnlijke werkingsmechanisme van gewichtstoename is blokkade van de H1-receptor. Van de atypische antipsychotica geeft clozapine (leponex) de meeste gewichtstoename, in afnemende mate gevolgd door olanzapine (orap), quetiapine (seroquel) en risperidon (risperdal). Van de klassieke geven met name thioridazine en chloorpromazine gewichtstoename.



Zelf slik ik al een aantal maanden seroquel en ben niet aangekomen. Denk dat er ook een stuk discipline inzit watbetreft je honger (niet altijd eten als je honger hebt, want je kunt wel eens blijvende honger hebben van een AP)
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 13-06-2008, 16:47
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Zijn er hier mensen bekend met nitrazepam/mogadon? (benzo, doorslaper)
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 14-06-2008, 17:59
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Iemand van mijn afdeling gebruikt het. Het helpt bij hem wel heel goed.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Oud 14-06-2008, 19:51
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Dankjewel.

Olanzapine is btw zyprexa, foutje van mijn kant.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 16-06-2008, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Zijn er hier mensen bekend met nitrazepam/mogadon? (benzo, doorslaper)
Bij mij hielp het ook goed. Alleen het werkte de volgende dag wel nog even door. Heb een hele reeks aan slaap/kalmeringsmedicatie gehad maar deze vond ik wel het prettigste.


Over Seroquel en aankomen; Ik kwam van Risperdal meer aan dan van Seroquel. En een aantal mensen die ik kende die het ook slikten kwamen er zelfs niet van aan, en van ander spul wel.
Het is ook maar relatief he .. bijwerkingen. Dat verschilt zo ontzettend.
Oud 20-06-2008, 16:55
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik heb het nu 2 dagen de afgelopen week gebruikt en het werkt ook goed voor mij. Ik heb er inderdaad wel 's ochtends nog last van, maar heb gelukkig een groepsgenootje die ik inmiddels genoeg vertrouw om ook echt bij me op mijn kamer te komen om me echt wakker te krijgen. Ik mag het voorlopig 2 dagen wel en dan een dag niet en dan weer 2 dagen wel etc gebruiken. Ben daar wel blij mee, kan ik eindelijk weer wat slaap vatten. Heb wel nog veel nachtmerries, maar daarover is in overleg of ik topamax krijg, maar dat is hier niet zo bekend geloof ik.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 21-06-2008, 21:09
darkfairy
Avatar van darkfairy
darkfairy is offline
hallo.
ik had een vraag.
ik heb nou in plaats van 40mg citalpram voortaan 60mg citalopram.
en mijn psycholoog zei dat ik met me citalpram gewoon alcohol mag drinken.
maar me psychiater zegt dat dat niet mag of niet meer dan een.
maar ik heb dat met die 40mg ook altijd gedaan.
meestal niet meer dan 3 blikjes alcohol.
dus hoe denken jullie erover?.
__________________
(8)je vecht nooit alleen(8)
Oud 21-06-2008, 21:18
Verwijderd
Ik zou het advies van je psychiater opvolgen.

Ik vond met wat googlen dit:

Als ik citalopram gebruik, mag ik dan...
alcohol drinken?

Alcohol versterkt het versuffende effect van citalopram. Ook als u hier niets meer van merkt omdat u gewend bent geraakt aan citalopram, kunt u door het gebruik van alcohol erg suf worden. Beperk daarom het gebruik van alcohol en drink het liever niet.
bron: http://www.efarma.nl/PAGES/winap.asp...thod=infotekst

Maar ook:

Wordt de werking beïnvloed door bepaald soort voedsel of
alcohol?

Citalopram versterkt de werking van alcohol niet. Toch moet het
gebruik van alcohol vermeden worden tijdens de behandeling met
citalopram.
bron:http://www.sandoz.nl/site/nl/assorti...5142_25143.pdf

Spreekt elkaar dus wat tegen over het effect van de combinatie van alcohol en citalopram, maar je psych heeft ervoor doorgeleerd, dus ik denk dat hij je het beste advies kan geven .
Oud 21-06-2008, 21:20
darkfairy
Avatar van darkfairy
darkfairy is offline
hmm ja het spreekt elkaar wel tegen.
ik snap alleen niet dat ze alletwee wat anders zeiden.
en ja ze heeft er wel voor geleerd.
ik zit nou een beetje te twijfelen.
maar thx.
__________________
(8)je vecht nooit alleen(8)
Oud 21-06-2008, 22:51
Verwijderd
Als er twijfel over bestaat gewoon niet doen. Ik heb nooit echt alcohol gedronken, heel af en toe een glaasje, maar nu ook al echt maaaanden niet. Echt, ik mis helemaal niets. Heb het prima naar mijn zin zonder alcohol en als ik zie wat sommige mensen doen als ze gedronken hebben lach ik ze altijd keihard uit .
Oud 21-06-2008, 23:03
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Ik weet niet meer hoeveel mg ik slikte bij citalopram, maar wel de hoogste dosering voor mijn leeftijd (zestien was ik toen; 50 kg). Ik heb toen regelmatig wel wat alcohol genuttigd, maar gewoon nooit meer dan drie drankjes. Je moet er gewoon mee oppassen, denk ik.
Weet je psychiater misschien meer over je problematiek; heb je misschien moeite met maat houden of zo?
Pas maar gewoon goed op, want ik denk dat de wisselwerkingen niet prettig zijn..
Oud 21-06-2008, 23:27
darkfairy
Avatar van darkfairy
darkfairy is offline
@lentekriebel ik heb nou bijna een blikje op en daar hou ik het bij.
en inderdaag sommige mensen en alcohol is echt lachwekkend ja.
die niet weten wat ze doen.

@nienna* ik drink er ook nooit meer dan drie.
had je 80mg dan?.
dat is inderdaag wel veel dan voor je leeftijd denk ik.
als je dat toen had.
__________________
(8)je vecht nooit alleen(8)
Oud 22-06-2008, 11:30
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
@nienna* ik drink er ook nooit meer dan drie.
had je 80mg dan?.
dat is inderdaag wel veel dan voor je leeftijd denk ik.
als je dat toen had.

Nou 80 mg lijkt me erg veel voor een meisje van zestien. Ik weet het bij God niet meer, ik denk 50/60 ofzo. Maar het is al lang geleden en ik heb het ook gewoon weggestopt. Maar in ieder geval mocht ik onder geen beding een hogere dosering, dan moest ik gewoon een ander medicijn gaan slikken, maar deze relatief hoge dosering hielp best goed, dus ben ik het toen gewoon blijven slikken.

Misschien kun je het nog eens navragen bij je psychiater? Of hij echt bedoelt dat je helemaal niet meer mag drinken, omdat je psycholoog wat anders zei?
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Antidepressiva en andere medicatie voor de psyche
Verwijderd
51 28-02-2014 22:46
Psychologie Depressies.
That's why
10 01-08-2013 18:40
Algemene schoolzaken Profielwerkstuk--> psyche van de mens
thugz-angel
12 02-05-2005 14:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.