Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2005, 14:45
Supersuri
Supersuri is offline
Het verbaast me dat decartes hier niet bij staat.

Die vind ik erg goed. Zijn uitleg over hoe mensen gelukkig worden en dat je niet bang hoeft te zijn voor de dood.

"Als jij er bent is de dood er niet en als de dood er is ben jij er niet".

En de zin: "Cogno ergu sum" (Ik denk dus ik besta)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2005, 15:20
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 21-06-2005 @ 15:45 :
"Als jij er bent is de dood er niet en als de dood er is ben jij er niet".
IS dat van hem? Ik meen dit ooit vertaald te hebben bij Latijn, Seneca of Cicero wsl.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 20:09
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
LizzLe14 schreef op 31-05-2005 @ 18:33 :
volgens mij niet, officieel gewoon tot de atomisten
Democritus was inderdaad een atomist, maar omdat hij vóór Socrates leefde, behoorde hij ook tot de presocratici.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 23:32
LizzLe14
Avatar van LizzLe14
LizzLe14 is offline
haha hij was een tijdens-socratici want hij was 10 jaar ouder dan socrates maar socrates ging ook weer 11 jaar eerder dood, het is dus een listige
__________________
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery and Today is a Gift. That's why we call it: The Present
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 21-06-2005 @ 16:20 :
IS dat van hem? Ik meen dit ooit vertaald te hebben bij Latijn, Seneca of Cicero wsl.
Het klinkt als een typische sententia van Seneca en bovendien is de filosofie van Descartes vrijwel geheel gebaseerd op die van Seneca, dus dat lijkt me waarschijnlijker.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 20:18
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 21-06-2005 @ 15:45 :
Het verbaast me dat decartes hier niet bij staat.
De correcte schrijfwijze is Descartes.

Citaat:
Supersuri schreef op 21-06-2005 @ 15:45 :
En de zin: "Cogno ergu sum" (Ik denk dus ik besta)
De correcte zin luidt: Cogito, ergo sum.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 22:33
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
LizzLe14 schreef op 22-06-2005 @ 00:32 :
haha hij was een tijdens-socratici want hij was 10 jaar ouder dan socrates maar socrates ging ook weer 11 jaar eerder dood, het is dus een listige
Hij was meervoud, wow dan was hij zeker een geweldige filosoof. Ik zou voor pansocratus gaan.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 22:00
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-05-2005 @ 11:33 :
Popper, Marx en Hobbes.

Kan niet kiezen

popper en marx zijn het nochtans niet echt met elkaar eens
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 22:02
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
Isaiah Berlin ; omdat hij vertrekt vanuit de werkelijkheid, en niet vanuit een of ander droombeeld.
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 22:07
Verwijderd
Harun Jahjah.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 22:54
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
woezel schreef op 28-06-2005 @ 23:00 :
popper en marx zijn het nochtans niet echt met elkaar eens
Like...who cares?
Daarom kan ik ze beiden toch wel tha bomb vinden?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 05:56
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
ik vind Voltaire wel hitsig
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 06:50
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 28-06-2005 @ 23:54 :
Like...who cares?
Daarom kan ik ze beiden toch wel tha bomb vinden?

waar, maar kmerkte het gewoon op
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 08:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
S. schreef op 28-06-2005 @ 23:07 :
Harun Jahjah.
Da's geen filosoof...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 09:29
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 29-06-2005 @ 09:59 :
Da's geen filosoof...
Euh..dat bepaal jij niet.

Ik vind hem wel filosofisch overkomen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 12:30
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
woezel schreef op 29-06-2005 @ 07:50 :
waar, maar kmerkte het gewoon op
Ok
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:39
De Zwartkijker
Avatar van De Zwartkijker
De Zwartkijker is offline
Citaat:
PGWR schreef op 30-05-2005 @ 16:58 :
Alexis de Tocqueville.
Dat is ook mijn favoriete filosoof....
__________________
En Nu Ga Je Dansen Klootzak
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 11:45
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Momenteel boeit Daniel Dennett me enorm. Waarschijnlijk door de ultraboeiende lessen antropologie dit jaar.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 22:08
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Sartre en Simone de Beauvoir.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 20:45
Nolos
Nolos is offline
Ik sluit me bij Crystall Girl aan: sartre, maar daarnaast natuurlijk camus.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 21:48
Xanatos
Avatar van Xanatos
Xanatos is offline
om maar niet weer met dezelfde te komen, maar een paar nieuwe (en 1 die 1x genoemt is dit wil niet zeggen dat ik al mijn lievelingsfilos--- zijn, en dat ik alles van hun goed vind)

‘Our entire universe is contained in the mind and the spirit.’’

- Alexander Shulgin



"It's hard to be right, when the authorities are wrong."

- Voltaire
__________________
"Anyone can snap his fingers and yank a soul, I prefer to kill creatively"
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 11:29
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
heel veel filosofen hebben een tot 2 sterke punten.

mijn favo toch wel David Hume. 1 van de reden is toch wel dat hij DE vijand was van het gewoon maar aannemen van zaken.

Ook berkeley dig ik erg, kan mede komen omdat zijn theorie erg in de buurt van Ohm komt
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 16:18
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 21-06-2005 @ 15:45 :"Als jij er bent is de dood er niet en als de dood er is ben jij er niet".
Die is niet van descartes, hij is van Epicurus.
Citaat:
En de zin: "Cogno ergu sum" (Ik denk dus ik besta)
Klinkt ook leuk, maar in feite heeft descartes, naar mijn weten, dat ook dat nooit zo gezegt. Slechts een afkorting van zijn twijfel, maar het ging niet zo zeer om het denken ansich.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 18:11
hatefukk
hatefukk is offline
Nietzsche en Hegel.

Nietzsche overigens niet om de gewoonlijke redenen, maar juist als religieuze persoonlijkheid: zijn compleet subjectivisme heeft me altijd erg aangesproken. Daarnaast ben ik gefascineerd door zijn Dionysisch denken en deel ik zijn bewondering voor het voor-socratische Griekenland.

Hegel's 'wereldgeest in ballingschap' heeft me altijd mateloos gefascineerd.

Naast deze twee heb ik grote bewondering voor Spinoza, maar dat is voornamelijk doordat hij zoveel Pythagorese leerstellingen heeft overgenomen.
__________________
Fuck yeah
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 12:22
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Mijn lievelingsfilosoof is nog niet geboren. of mischien wel geboren maar dan hebben zijn ideeen mij nog niet bereikt. ze zijn allemaal zo a-lichamelijk.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 17:51
Verwijderd
Momenteel is Khalil Gibran hot
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 00:20
first eror
first eror is offline
Jean-François Lyotard.
Het postmodernisme is gewoon zó postmodern.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 10:52
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
makelville schreef op 20-07-2005 @ 18:51 :
Momenteel is Khalil Gibran hot
de profeet <3
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 22:34
Verwijderd
Jezus, omdat hij ten minste de wereld wou verbeteren en daarover dacht, ipv alleen maar kritiek erop geven.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 22:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Appert schreef op 21-07-2005 @ 23:34 :
Jezus, omdat hij ten minste de wereld wou verbeteren en daarover dacht, ipv alleen maar kritiek erop geven.
waarom niet een van de 2761467127 anderen die dat vonden? moeder theresa vond dat bijvoorbeeld ook, en was heel wat productiever op dat vlak, hetzelfde voor mensen als Ghandi.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 22:59
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Niccolo Machiavelli

en dan mag men zelf bepalen of men hem nou wel als niet als filosoof wil zien.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 23:09
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 21-07-2005 @ 23:52 :
waarom niet een van de 2761467127 anderen die dat vonden? moeder theresa vond dat bijvoorbeeld ook, en was heel wat productiever op dat vlak, hetzelfde voor mensen als Ghandi.
hoe weet jij nou of ze pruductiever was of niet??? en trouwens, moeder theresa's gedachten waren volgens mij gebaseerd op wat Jezus zei en dacht
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 11:35
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
Appert schreef op 21-07-2005 @ 23:34 :
Jezus, omdat hij ten [..]
Helemaal mee eens, want natuurlijk afgezien zijn genezingen, zijn uitbandingen van demonen, het stoppen van stormen, het lopen op water en het (laten) opstaan uit de dood en afgezien het feit dat wetenschappelijk onderzoek nog geen fysiek bewijs opgeleverd heeft voor het bestaan van Jezus als een historische persoon, had hij verbluffende goede argumentatie voor zijn filosofische vindingen: hij was, naar eigen zeggen, de zoon van God. Niet te vergeten dat hij deze argumentatie aanvulde met de bekende: "Ik ben de ware wijnstok", "Ik ben de goede herder", "Ik ben het licht der wereld", "Ik ben het brood des levens", "Ik ben het levende water", "Ik ben de weg, de waarheid en het leven" en "Ik en de vader zijn een", en natuurlijk mijn persoonlijke favoriet: "Ik ben de deur"! Geniale filosoof, werkelijk waar.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 11:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Appert schreef op 22-07-2005 @ 00:09 :
hoe weet jij nou of ze pruductiever was of niet??? en trouwens, moeder theresa's gedachten waren volgens mij gebaseerd op wat Jezus zei en dacht
So what? Net alsof ze niets had gedaan voor armen als er geen christendom was geweest, ik vind het hypocriet om dat allemaal aan jezus toe te schrijven als je daar geen enkele zinnige reden voor hebt.


Al die zogenaamde wonderen schuif ik ook in de afvalbak, verzonnen zaken kunnen nooit meetellen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 17:31
Verwijderd
Het interesseert me niet wat wel of niet waar is... ik ben niet eens gelovig, maar de denkwijze van jezus spreken mij gewoon aan... en Jezus heeft wel degelijk bestaan.... en niet alles is met wetenschap op te lossen en zeker de mens zal nooit alles op kunnen lossen...
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 17:38
Nolos
Nolos is offline
1) "Het interesseert me niet wat wel of niet waar is..."
Waarom reageer je dan in een topic waar je moet kiezen voor je favoriete filosoof of filosofie (wijsbegeerte), daar waar er gestreefd wordt naar kennis of wijsheid. Desinteresse beschouw ik niet als een filosofie, meer het tegen overgestelde van, noch zie ik in wat het met het vermeende bestaan van Jezus als filosoof te maken heeft.
2) "ik ben niet eens gelovig, maar de denkwijze van jezus spreken mij gewoon aan"
Ik ben benieuwd wat deze denkwijze dan wel is, afgezien die over het bestaan van God.
3) "Jezus heeft wel degelijk bestaan.... "
Ik zie dat je de zelfde lijn van argumentatie gebruikt als jouw favoriete filosoof.
4) "en niet alles is met wetenschap op te lossen"
Dat klopt
5) "en zeker de mens zal nooit alles op kunnen lossen..."
En ook dat klopt, maar ik zie niet in waarom dat nu relevant is.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 17:45
Verwijderd
1 die verhaaltjes of hij wle of niet over water gelopen heeft die interseeren me niet.....

2 Jezus dacht ook over andere dingen als het bestaan van God, bijvoorbeeld over hoe mensen met elkaar om moeten gaan en hoe mensen dneken.

3 je mag na zoveel verhalen en boeken wel aannemen dat er iemand als Jezus in die tijd heeft bestaan die veel aandacht getrokken heeft, natuurlijk wordt alles overdreven in de loop der tijd. zoals die verhaaltjes over dat over water lopen enzo.

4 ik ga nu me pizza eten.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 19:18
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
Appert schreef op 22-07-2005 @ 18:45 :
3 je mag na zoveel verhalen en boeken wel aannemen dat er iemand als Jezus in die tijd heeft bestaan die veel aandacht getrokken heeft, natuurlijk wordt alles overdreven in de loop der tijd. zoals die verhaaltjes over dat over water lopen enzo.
Er is maar één reeks geschriften waarin jezus bestaat: en dat is het nieuwe testament. Sterker nog, de geboorte plaatst van de heer nazaret bestond pas iets van 300 jaar na christus (om iets te noemen)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 13:43
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Nolos schreef op 22-07-2005 @ 20:18 :
Er is maar één reeks geschriften waarin jezus bestaat: en dat is het nieuwe testament. Sterker nog, de geboorte plaatst van de heer nazaret bestond pas iets van 300 jaar na christus (om iets te noemen)
Dat maakt niet uit om Jezus tot je lievelingsfilosoof te maken. Zelfs als het een louter fictief persoon was dan nog kan het zijn dat je je daarin kan vinden qua visie. Alhoewel Jezus toch niet echt een filosofische (logische) methode er op nahoudt.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 17:16
van Heutsz
Avatar van van Heutsz
van Heutsz is offline
Thomas van Aquino
Alexis de Tocqueville

en Sun Tzu en Clausewitz. Hoewel die amper filosofen genoemd kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 17:40
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
van Heutsz schreef op 29-07-2005 @ 18:16 :
en Sun Tzu en Clausewitz. Hoewel die amper filosofen genoemd kunnen worden.
Waarom noem je ze dan?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 17:49
van Heutsz
Avatar van van Heutsz
van Heutsz is offline
Citaat:
Nolos schreef op 29-07-2005 @ 18:40 :
Waarom noem je ze dan?
Omdat ik ze beiden mateloos vereer, ze een grote invloed op mijn manier van denken en handelen hebben uitgeoefend.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 18:00
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
van Heutsz schreef op 29-07-2005 @ 18:49 :
Omdat ik ze beiden mateloos vereer, ze een grote invloed op mijn manier van denken en handelen hebben uitgeoefend.
Dan vermoed ik dat je uiterst stategisch en strijdvaardig wil denken.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 18:27
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
perseus schreef op 30-05-2005 @ 14:11 :
Tom Regan, omdat ik er een jaar nadat ik had bedacht dat dierenexploitatie eigenlijk nooit winstgevend zou moeten zijn ontdekte dat hij er net zo over denkt en dat standpunt ook heel veel uitdraagt.
Hey, heb je 'm gelezen, the case for bedoel ik?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 17:23
Vief.
Avatar van Vief.
Vief. is offline
Ik heb geen favoriete filosoof want in elke mening en uitspraak zit een kern van waarheid van wie dan ook want anders is het geen mening of uitspraak want die zijn gebaseerd uit iets en als het goed is goed onderbouwt. Dus ik vind mijn eigen mening het best maar ik neem aan dat iedereen dat van zichzelf vind.
__________________
live like it's heaven on earth
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 19:05
Verwijderd
Citaat:
vivian1992 schreef op 31-07-2005 @ 18:23 :
Ik heb geen favoriete filosoof want in elke mening en uitspraak zit een kern van waarheid van wie dan ook want anders is het geen mening of uitspraak want die zijn gebaseerd uit iets en als het goed is goed onderbouwt. Dus ik vind mijn eigen mening het best maar ik neem aan dat iedereen dat van zichzelf vind.
Dat heb je fout. Als iemand zegt: "Ik vind die auto mooi.". Wie kan dan met behulp van feiten bewijzen dat die auto ook daadwerkelijk mooi is? Wat is dan de waarheid uit die zin?

me·ning (de ~ (v.), ~en)
1 wat men van iem. of iets vindt, hoe men oordeelt => gedacht, gedachte, geluid, gevoelen, inzicht, oordeel, opinie, opvatting, standpunt, stellingname
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 19:33
MickeyV
MickeyV is offline
Simpel, boot. Dat hangt ervan af, waaraan de betekenis van het adjectief "mooi" refereert.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 11:12
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
vivian1992 schreef op 31-07-2005 @ 18:23 :
Dus ik vind mijn eigen mening het best maar ik neem aan dat iedereen dat van zichzelf vind.
Dat spreekt voor zich, maar de vraag is doorgaans "waarom" men iets mooi of goed vind.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 12:24
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Nolos schreef op 02-08-2005 @ 12:12 :
Dat spreekt voor zich, maar de vraag is doorgaans "waarom" men iets mooi of goed vind.
en meestal krijg je dan als antwoord:

"Nou, gewoon, weenie, vinnik gewoon"
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 15:12
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
El Chupacabras schreef op 02-08-2005 @ 13:24 :
en meestal krijg je dan als antwoord:
"Nou, gewoon, weenie, vinnik gewoon"
Dat ligt of aan je vraag, maar waarschijnlijker aan de persoon aan wie je het vraagt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.