Oud 08-12-2013, 16:18
DBaart
DBaart is offline
Door de jaren heen heb ik verschillende ervaringen opgedaan op het gebied van liefde, zowel positief als negatief. De gevoelens die bepaalde situaties hebben opgeroepen ben ik om gaan zetten in inspiratie die ik gebruik in eigen songteksten, die ik nu ongeveer een jaar schrijf.

Door het schrijven van deze teksten ben ik meer en meer geïnteresseerd geraakt in de vraag wat liefde nou eigenlijk is. Natuurlijk is het een gevoel dat per persoon verschilt, maar hoe zou je dit gevoel beschrijven en hoe wordt het opgeroepen? Zit het in de kleine details in een relatie tussen twee personen of is het juist een groter begrip?

Ik ben benieuwd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2013, 18:27
Verwijderd
Middel om mensen aan het neuken te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2013, 11:01
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
http://drjengunter.wordpress.com/201...n-to-the-test/
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2013, 13:05
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 09-12-2013, 13:25
Verwijderd
Fffuuu Dit wilde ik posten bij het lezen van de TT </offtopic>
Met citaat reageren
Oud 13-12-2013, 10:57
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
En dan natuurlijk nog deze:
Met citaat reageren
Oud 21-12-2013, 17:10
Sjeumigzeg
Sjeumigzeg is offline
Een 6-letterig woord wat de wereld meer ellende dan goeds brengt.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2013, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Een 6-letterig woord wat de wereld meer ellende dan goeds brengt.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2013, 18:59
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 22-12-2013, 19:19
Verwijderd
Fuck dat. Bitch moet ontbijt maken.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2013, 22:39
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Je kan het woord ook in een algemenere context gebruiken. Liefde voor je land of familie heeft weinig te maken met seksuele activiteiten.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 16:59
H5Bruijn
H5Bruijn is offline
liefde is als je zelf denkt dat het liefde is. Mijn liefde voor mijn vriend is enorm. Vroeger, en nog steeds, maakt(e) het me toch wel erg veel uit wat anderen van me dachten. Maar toen kreeg ik een vriend van 12 jaar ouder. Het moeilijkste van de hele relatie was anderen die het ons zo moeilijk maakten. En nee, ik heb het niet over mijn ouders of de zijne. Gelukkig zien die in dat we alleen maar goed voor elkaar zijn, en mijn ouders zijn ook gek op hem :-)
het moeilijke was dat mensen die er in de verste verte niets mee te maken hadden zich er mee gingen bemoeien. Ik ben altijd een verstandige meid geweest en doe nooit iets zonder er bij na te denken en zeker te weten dat iets goed is. Zo ook bij deze relatie. Hier kwam ook bij dat hij in het begin van onze relatie leukemie had. Ondanks dit alles ben ik iets met hem begonnen, en hebben zijn we 3 jaar bij elkaar. Hij is van zijn leukemie af, en we gaan over een half jaar samen wonen.
Dus voor mij is liefde het onvoorwaardelijk van iemand houden, ook al is er van alles die je tegenhoud, dit kunnen vrienden zijn, maar ook dingen zoals ernstige ziektes. Ik wist niet of hij ooit nog beter zou worden, sterker nog, hij zou binnen 5 jaar overlijden. Maar toch kon ik als 15 jarige niets anders kiezen dan voor hem en dat betaald zich uit.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2014, 23:54
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Laten we is kijken wat wikipedia erover zegt:

Citaat:
wikipedia schreef:
Men dient een onderscheid te maken tussen liefde en verliefdheid, dat zich laat beschrijven als een tijdelijke chemische reactie in de hersenen.
Beide fenomenen zijn wetenschappelijk verklaard, hoewel vanuit bijvoorbeeld de systeemwetenschap het terugbrengen van verliefdheid tot 'chemische reactie' te sterk reductionistisch is. Het zijn immers niet de chemische reacties zélf die de zeer invloedrijke interactie tussen twee verliefde mensen teweegbrengen; tussen chemie en geslachtsgemeenschap zit een hele keten van (al dan niet cultureel bepaald) gedrag, die nog niet volledig verklaard is.
De term liefde verwijst naar relaties tussen mensen onderling, tussen mensen en objecten, enzovoort. Liefdesrelaties worden gekenmerkt door zekere gedragingen en gaan vaak gepaard met bepaalde emoties zoals seksuele gevoelens, ontroering, welzijnsgevoel en combinaties hiervan. Het bestaan van die relaties kan vrij gemakkelijk verklaard worden door het feit dat ze in het maatschappelijke functioneren een belangrijke rol spelen. Bv. zonder de moederliefde zou het voortbestaan van kinderen veel minder gegarandeerd zijn: de zorg voor het kroost komt daarom ook bij talloze diersoorten voor. In de dierlijke wereld kunnen we liefde waarnemen zoals seksuele drift en nestverzorging. Menselijke relaties zijn echter zo complex dat ze niet louter op hormonen te herleiden zijn. Echter wel tot materiële processen, dat wil zeggen de wijze waarop mensen biologisch en psychologisch geconstitueerd zijn. Liefde en ratio sluiten elkaar evenmin uit. De keuze van het voorwerp der liefde kan onbewust of bewust gemaakt worden op basis van feitelijke overwegingen. Zo beschouwt Fritz Heider, de psycholoog en grondlegger van de balanstheorie, in zijn "The Psychology Of Interpersonal Relations" liefde als een positive liking relation tussen twee personen, die een gemeenschappelijke betrokkenheid hebben tot een derde iets.
Op de Engelse wikipedia staat een veel langer en genuanceerder verhaal maargoed het geeft een beetje een idee. En liefde met een seksueel tintje en die zonder(zoals liefde voor vaderland of familie en vrienden) moeten wel goed gescheiden blijven want het zijn eigenlijk gewoon homonymen(1 woord met 2 betekenissen). De reden dat liefde met een seksueel tintje verder gaat dan enkel pure lust die je bij de hoeren kan bevredigen heeft er uiteraard mee te maken dat wij als mensen meer dan 10 jaar nodig hebben om volwassen te zijn. Binnen die context is het logisch dat de kinderen opgevoed moeten worden tot ze volwassen zijn en dat gaat het beste als zowel een man als vrouw aanwezig zijn. Daar is aldoende dus een biologische drive voor gekomen die we liefde noemen. Als we uit een ei kwamen en direct op onszelf aangewezen waren zou liefde op die manier ook niet zomaar zijn ontstaan lijkt me. En liefde buiten een sociale context is er omdat we als groep moesten overleven en een groep alleen kan functioneren als de leden onderling een bepaalde band hebben. Hebben ze die niet dan desintegreert de groep en gaat men ten onder aan intern gedoe.

Ga terug naar de oertijd en je zult verrast staan hoe logisch alles wordt. Het verschil in gedrag tussen mannen en vrouwen, liefde, discriminatie, genocidale neigingen, etc. Ons gedrag en instinct zit zo in elkaar dat het in een oertijd setting de beste overlevingskansen garandeert. Uiteraard loopt het niet altijd synchroon met wat ideaal is in de moderne wereld maar we zijn dan ook amper 10.000 jaar uit de oertijd.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2014, 14:24
mercurius70707
mercurius70707 is offline
Liefde is een genuanceerd woord. Je kan liefde hebben voor iemand, voor jezelf. Maar wat is dat dan? Ik denk dat heel veel mensen daar nog niet overuit zijn.

Zelf ben ik van mening dat liefde hetgene is dat je de ander fouten laat maken. Tuurlijk je mag ze op dingen wijzen, maar nooit dingen opleggen. Dat heeft te maken met vrije wil. Vrije wil is ook weer zo iets. Ik vind het zelf ook moeilijk om uit te leggen. En al die ethische vragen die daar dan weer bij komen kijken...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2014, 15:29
rawbananas
rawbananas is offline
liefde is een chemische reactie en stofjes in je kop
__________________
Die Plato was zo gek nog niet!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2014, 16:25
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik weet ook niet zo goed wat liefde is maar dit is hoe ik er nu tegenover sta,

liefde is houden van iets. Ik hou van de mensen waar ik het goed mee kan vinden, ik hou van de mensen die er voor me zijn, ik hou van de mensen waar ik mee kan lachen. En liefde is dan denk ik gewoon het uitdrukken van hoeveel iets of iemand voor je betekent, het uitdrukken dat je van iets houdt.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2014, 23:15
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Liefde is: weten wat de logische keuzes zijn en er tegen beter weten in tegenin gaan...

Of de favoriet van mijn zus: Liefde is een staat waarin je een mens net iets meer tolereert dan anderen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 14-01-2014, 22:59
nienke1999
nienke1999 is offline
liefde is de imperfectie in een persoon zien en juist van die imperfectie houden
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-01-2014, 22:27
Verwijderd
Liefde is houden van
Met citaat reageren
Oud 16-01-2014, 22:40
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Liefde is iemand onvoorwaardelijk als aangenaam gezelschap beschouwen
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 17-01-2014, 22:32
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ouders zijn het niet met je eens.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2014, 11:25
vivianvaals
Avatar van vivianvaals
vivianvaals is offline
Liefde is volgens mij niet iets wat wij helemaal begrijpen. Veel mensen verwarren liefde met lust, met affectie, met begrip, met voldoening...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2014, 11:32
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Liefde is volgens mij niet iets wat wij helemaal begrijpen. Veel mensen verwarren liefde met lust, met affectie, met begrip, met voldoening...
Ok, dat is het dan dus niet, wat is het wèl? Zou het een combinatie van bovenstaande 4 zijn in specifieke percentages?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie [vraag] Wat is liefde?
wudong
49 15-11-2011 11:46
Liefde & Relatie Wat is liefde nu eigenlijk?
botervleug
44 12-11-2008 13:26
Liefde & Relatie Wat is liefde?
MikeLover
27 22-02-2004 21:23
Liefde & Relatie Hoe sterk is liefde?
bracelance
19 21-11-2002 16:46
Verhalen & Gedichten Wat is liefde?
Nushka
1 20-03-2002 15:23
Verhalen & Gedichten Wat is liefde?
droomkoningin
0 04-02-2002 19:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.