Oud 30-12-2012, 21:18
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Ik hoor al sinds 17 december stage te lopen maar heb nog steeds geen stage plek gevonden heb 24 sollicitatie brieven gestuurd maar krijg steeds te horen dat ze geen plek hebben en sommige mails worden genegeerd.
Ik denk dat het door mijn sollicitatie brief kom kan iemand me alsjeblieft helpen door tips te geven of m'n brief corrigeren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2012, 21:59
Araignee
Avatar van Araignee
Araignee is offline
Op de stagemarkt is tegenwoordig erg veel concurrentie. Ga in plaats van mailen eens langs of bel eerst een bedrijf eens op om te vragen of ze plek hebben. Op die manier laat je zien dat je echt gemotiveerd bent. Stuur je ook wel een CV mee met je motivatie trouwens?

Als je wil zou je je brief hier neer kunnen zetten of naar me kunnen PMen, dan wil ik wel voor je kijken wat eventuele verbeterpunten zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2012, 17:31
Verwijderd
Upload inderdaad eens een sollicitatiebrief zodat we kunnen zien waar het fout gaat.

Verder helpt persoonlijk solliciteren heel erg. Iemand die de moeite neemt om face to face zijn woordje te komen doen heeft bij voorbaat al meer kans dan één van de zoveel mailtjes in een inbox.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2012, 19:38
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ja, eerst persoonlijk contact opnemen en dan kan je in je brief verwijzen naar je gesprek met meneertje of mevrouwtje huppeldepup.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 13:30
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Puur voor de brief geldt natuurlijk dat hij netjes geschreven is, zonder spelfouten. Schrijf ook actieve zinnen, dat leest prettiger (voorkom het woorden "worden" of de vervoegingen daarvan). Vermeld eerst wat jij voor het bedrijf kan betekenen, dan wat je hoopt dat zij voor jou kunnen betekenen.

Zorg daarbij dat je specifiek ingaat op iets kenmerkends van hun bedrijf, dit kan je vaak wel een beetje opmaken uit de website, dit voorkomt dat de brief 'te algemeen' wordt en (met uitzondering van de naam) eigenlijk naar elk bedrijf gestuurd had kunnen worden. Schrijf geen zinnen van 3 kilometer maar schrijf ook geen zinnen van 5 woorden. Het eerste is vermoeiend, het tweede is heel kinderlijk.

CV voorbeelden zijn eenvoudig te vinden via google. Schrijf het puntsgewijs, alleen de kerninformatie. Vermeld je opleidingen en ervaring in omgekeerde tijdsvolgorde; het meest recente als (en vaak het meest relevante) als eerste en werk zo terug naar vroeger (wat minder belangrijk is). Mensen lezen het eerste regeltje vaak wel, de rest scannen ze enkel nog over.

Zoals eerder gezegd: eerst even bellen kan ook. Als je zelf enthousiast klinkt dan worden andere mensen dat ook. Als een kind op zolder begint te krijsen door een splinter, mamma in volledige paniek "Neee! Jonny!" roept op de 1e verdieping dan belt pappa in de keuken een ambulance. Hetzelfde idee geldt voor sollicaties: als jij zin hebt om er werk van te maken, dan heeft het bedrijf er ineens ook wel meer zin in. Zeggen dat je zin hebt aan het werk te gaan met je studie, in de praktijk en daarom graag een stageplek hebt die jou die mogelijkheden gunt om jezelf goed te kunnen ontwikkelen en streeft naar een 8 voor je stage dan heeft een bedrijf dat liever dan iemand die "kan ik stage lopen? want dat hoort bij mijn opleiding"- achtig iemand.

Beste is inderdaad om even een voorbeeld te uploaden, je mag je CV enzo natuurlijk anoniem maken : )
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 13:59
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Begin altijd met een telefoontje óf ze uberhaupt wel stagiairs zoeken! Als ze die niet zoeken, hoef je ook geen moeite te doen om een brief te schrijven... Dus informeer eerst eens. Vraag ook eens op je opleiding om hulp. Hebben zij geen lijst met bedrijven of instellingen waarbij vaak stage wordt gelopen? Of heeft een van je docenten wellicht contacten in het werkveld?

Het belangrijkste is echt om proactief te zijn, zowel bij het zoeken naar een baan als een stage. Ga dus zelf op zoek en blijf zelf bezig om antwoord te krijgen! Geef niet op als je geen antwoord krijgt, heel veel HR/PZ afdelingen hebben het vaak te druk of gooien alle open sollicitaties op één stapel en vergeten het. Als jij blijft aandringen (op een vriendelijke manier uiteraard) zullen ze je a) niet vergeten en b) zich realiseren dat je écht geïnteresseerd bent. Ook als je een afwijzing hebt gekregen: bel op waarom je bent afgewezen, waarom ze geen plek hebben, of er toch geen mogelijkheden zijn, etc. Ga nooit bij de pakken neer zitten, en geef niet op als je één keer 'nee' hebt gehoord.

En laat je brief en CV eens goed doorlezen door meerdere mensen, dat kun je bijvoorbeeld ook eens door een docent/begeleider van je studie laten doen! Die weet immers het beste waar je op moet letten.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Samenvatting formele brief engels goed..
Laar94
0 14-02-2013 19:55
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen duits brief kan iemand mee helpen
agalech
2 04-01-2010 21:27
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen sollicitatie brief duits
AgnesLech
2 24-09-2009 11:11
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen nederlands formele brief
koosje123
6 20-05-2007 20:51
Werk, Geld & Recht mijn sollicitatie brief
Verwijderd
43 28-10-2006 14:12
VMBO Engels
love-THE-world
52 06-06-2005 13:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.