Advertentie | |
|
![]() |
|
Bij
Je moet echter je verplaatsing 3 houden omdat dit geëist wordt door je asymptoot. Dus wordt het dan weer Omdat het functievoorschrift niet veranderd of je nou t.o.v. de x of de y-as vermenigvuldigt maakt het voor je grafiek dus ook niet uit. Je kunt dus aan de grafiek niet zien of het een vermenigvuldiging t.o.v. de x- of de y-as betreft. Om nu de vermenigvuldiging (ten opzichte van een willekeurige as) moet je dus weer zoals Luciano al aangaf een punt nemen (2,-1) bijvoorbeeld dan zie je dat deze nu door (2;-2,5) gaat dus met 2,5 is vermenigvuldigd. Je uiteindelijke formule is dan dus Samenvattend: Bij veel formules maakt het niet uit t.o.v. welke as je de vermenigvuldiging uitvoert (zolang je je verplaatsing er op aanpast). Dit komt omdat y zelf ook komt uit een macht van x, waardoor een vermenigvuldigingsfactor bij x gewoon dezelfde vermenigvuldigingsfactor voor y tot diezelfde macht oplevert.
Laatst gewijzigd op 24-10-2010 om 14:31. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dan moet je nu gaan kijken naar de uitrekkingen. We gaan verder waar je was, y=1/(x-3). Nu vul je een willekeurig getal in. Bijvoorbeeld x=1 of x=2. Je krijgt in het geval van x=2, y= -1. Als je nu naar je plaatje kijkt dan zie je dat voor x=2 de uitkomt y=-2,5 is. Dus in plaats van -1, komt er -2,5 uit. Die twee getallen deel je door elkaar en dan zie je dat je vermenigvuldigingsfactor 2,5 is. Probeer het zelf maar eens met x=1, als het goed is kom je dan ook uit op een vermenigvuldigingsfactor van 2,5. |
![]() |
|
Dat heb ik mijn leraar niet één keer horen zeggen, en ik luister echt wel naar zijn ''uitleg''.
Jullie zijn geweldig, bedankt! Maar toch nog één ding: stel dat je dit met een horizontale uitrekking wil doen. Kan dat ook hier? Dark_One zegt dat het niet uitmaakt, zolang je de verplaatsing maar aanpast. Hoe doe je dat dan? Ik kom weer niet verder dan dit: Je moet dus eerst naar de uitrekking kijken toch, omdat die de verplaatsing beïnvloedt. Dan zal ik dus met mijn nieuwe inzichten ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Als je een vermenigvuldiging met een bepaalde as wil doen schrijf je ipv y=f(x) y=f(x/b) (een horizontale uitrekking met factor b) of a*y=f(x) (een verticale uitrekking met factor a). In dit geval maakt het niet uit welke van de twee je gebruikt omdat de vermenigingsvuldigingsfactor voor de ene as te bepalen is uit de vermenigvuldigingsfactor voor de andere as. y=a/x of Om nu te weten wat je vermenigingsvuldiginsfactor is vul je nu 1 punt in (je hebt 1 onbekende dus 1 vergelijking is voldoende). Dit punt moet dan in jouw nieuwe vergelijking vallen. In jouw geval dus Je moet je verplaatsing wel eerst doen om het punt goed in te kunnen vullen. Had er bijv. gestaan Mijn verhaal over de verplaatsing aanpassen is alleen van toepassing als je de 2 vermenigvuldigingsfactoren in elkaar om wil schrijven. Dus als je van Ik hoop dat het zo nog iets duidelijker wordt.
Laatst gewijzigd op 24-10-2010 om 23:00. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Translaties (transformaties) lisette-- | 3 | 07-10-2009 19:41 | |