Oud 02-05-2012, 14:19
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik denk dat het wel een goed idee is als we een topic starten met alle tips over leren, je concentreren bij het examen en voorbereiding etc.
Dus heb je een tip voor iets examen-gerelateerds dump hem hier!
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Advertentie
Oud 02-05-2012, 14:21
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
TS begint:
ik hoor iedereen zeggen dat je tijdens je examens het beste gewoon een joggingbroek en een fijn shirt aan kunt doen, en meiden vooral hun haar niet in een strakke staart omdat dat hoofdpijn kan veroorzaken
Vulpennen zijn ook een aanrader, ik heb die van stabilo gehaald omdat die lekker fijn vasthouden en extra vullingen meenemen is handiger dan 6 pennen meenemen
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Oud 02-05-2012, 14:49
Verwijderd
Ik denk juist niet dat ik voor een joggingsbroek zou kiezen. Gewoon een spijkerbroek kan toch ook? Wel zou ik op blote voeten / sokken lopen, omdat het in de gymzaal is en dat gewoon lekker is. Maar dat is pas over drie jaar
Oud 02-05-2012, 15:46
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
TS begint:
ik hoor iedereen zeggen dat je tijdens je examens het beste gewoon een joggingbroek en een fijn shirt aan kunt doen, en meiden vooral hun haar niet in een strakke staart omdat dat hoofdpijn kan veroorzaken
Vulpennen zijn ook een aanrader, ik heb die van stabilo gehaald omdat die lekker fijn vasthouden en extra vullingen meenemen is handiger dan 6 pennen meenemen
Gaan die pennen niet vlekken dan? Dat lijkt me nog vervelender, als je net je examen lekker aan 't maken bent en dan zit ineens heel je papier vol met die inkt.
Geef mij dan liever maar balpennen, een zere/lamme hand krijg je toch wel na 2,5 of 3 uur.
Oud 02-05-2012, 15:47
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
En o ja, ik had nog wel een vraag: ik heb echt geeeeen idee waar ik moet beginnen, 't is zo ontzettend veel, vooral m&o en wiskunde A! Hebben jullie daar misschien nog tips voor?
Oud 02-05-2012, 15:59
Guinie
Guinie is offline
Ik heb sinds de basisschool geen vulpen meer aangeraakt en ga daar niet nu opeens weer mee beginnen . Verder heb ik een hekel aan joggingsbroeken haha.
Ik ben voor MO nu een oud examen aan het maken, heb nou al een lijstje van onderwerpen die ik nog eens goed door moet kijken .
Voor wiskunde A had onze docent een site gegeven waarop alle onderwerpen staan, met opgaves uit oude examens erbij. wiskunde-examens.nl
Oud 02-05-2012, 19:47
Crazyyou
Citaat:
En o ja, ik had nog wel een vraag: ik heb echt geeeeen idee waar ik moet beginnen, 't is zo ontzettend veel, vooral m&o en wiskunde A! Hebben jullie daar misschien nog tips voor?
Heb precies hetzelfde probleem (voor M&O dan).
Ik zie het niet meer zitten.
Oud 03-05-2012, 09:18
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Citaat:
Gaan die pennen niet vlekken dan? Dat lijkt me nog vervelender, als je net je examen lekker aan 't maken bent en dan zit ineens heel je papier vol met die inkt.
Geef mij dan liever maar balpennen, een zere/lamme hand krijg je toch wel na 2,5 of 3 uur.
die pennen gaan niet vlekken, want het zijn ook niet die ouderwetse vulpennen, het lijkt meer op een balpen die je kunt vullen
Oud 03-05-2012, 09:19
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
En ik vind het echt vals, wij delen onze gymzaal met 2 basisscholen en daardoor maken we examens in gewone lokalen, echt heel leuk, als je alle herrie hoort van bruggertjes die pauze houden.
Oud 03-05-2012, 11:40
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Citaat:
En ik vind het echt vals, wij delen onze gymzaal met 2 basisscholen en daardoor maken we examens in gewone lokalen, echt heel leuk, als je alle herrie hoort van bruggertjes die pauze houden.
Onze gymzaal staat op instorten, hoe vind je die?
Oud 03-05-2012, 12:40
vlindertje07
Avatar van vlindertje07
vlindertje07 is offline
Wij zaten ook in gewone lokalen en dat was prima te doen, hoor. Ik neem aan dat de docenten wel een beetje in de gaten houden dat er voor de deur geen herrie wordt gemaakt en zo niet, vraag je of ze daar op kunnen letten.

Oh, en voor wiskunde zou ik vooral veel oefenen. Dan herhaal je vanzelf de bijbehorende theorie en kun je meteen zien waar je nog wat meer aandacht aan moet besteden. Mijn ervaring is (met wisB weliswaar, maar mij lijkt dat dat voor wisA ook wel geldt) dat de soort opgaven altijd wel ongeveer hetzelfde zijn, dus dat ook wel handig.
Oud 07-05-2012, 10:52
Miloutchi
Miloutchi is offline
Wij zitten in de aula. De gangen naar de aula zijn voor een groot gedeelte afgezet. Daar mag je dus uitsluitend naartoe als je muziekles hebt, want dat lokaal is pal naast de aula geplaatst (heel handig, weet ik).

Verder zou ik gewoon aandoen wat lekker zit. Ik weet nu al dat ik één spijkerbroek speciaal ga bewaren voor de examens. En een fijne BH (haha, kan echt een wereld van verschil maken, hoor!).

Ik denk dat iedereen toch wel weet wat hij/zij het fijnst vind om aan te doen enzo. Ik zou eerder tips kunnen gebruiken voor de voorbereiding, want die gaat toch wel erg slecht.
Oud 07-05-2012, 17:47
Thommeke
Thommeke is offline
Wij hebben niet eens een aula in onze middelbare school ;p Examens zijn hier altijd in de klaslokalen, heel goed te doen; een beetje gezelliger en gemoedelijker. (Zet wel de ramen open!)

Die tip van een stabilo is een goeie, Stabilo's zijn echt wel veel gemakkelijker om mee te schrijven, goed als je niet zoveel tijd hebt. En je hand doet (een beetje) minder snel pijn.

Buiten studeren is ook echt leuk, lekker ontspannend. Behalve dan als je in de stad woont; maar afgelegen is het erg bevorderlijk voor de concentratie. Ik kan dubbel zo lang goed leren buiten in de frisse lucht dan binnen, zelfs met het raam open.
Oud 07-05-2012, 20:12
Miloutchi
Miloutchi is offline
Het ligt er ook wel aan welk vak het is of ik een vulpen, stabilo of een balpen gebruik. Bij Nederlands gebruik ik sowieso een vulpen, bij wiskunde sowieso een balpen.

Wat ik trouwens echt heel fijn vind: samen met anderen leren. Veel mensen denken dan dat er van leren niet veel terecht komt, maar geloof mij: als je echt moet leren, dan doe je dat heus wel. Sommigen willen liever alleen leren, maar ik ben ervan overtuigd dat het voor sommigen ook heel handig werkt als je samen leert. Je bent er dan meer actief mee bezig, je leert dingen vanuit andere standpunten begrijpen, dingen die je niet weet, kun je aan de ander vragen en het is nog leuk ook! Veel leuker dan als je zelf thuis achter je bureau zit. Je bent ook nog eens sociaal bezig en je raakt minder snel afgeleid. Voor mij werkt dit heel goed.
Oud 10-05-2012, 12:32
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
ik vind het makkelijk om te leren door oude examens te oefenen, voor alle vakken zijn ze te vinden behalve voor kunstvakken omdat dat met die auteursrechten van die afbeeldingen niet kan, heeft iemand een andere goede manier om toch kunstvakken te leren
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Oud 10-05-2012, 13:51
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
ik vind het makkelijk om te leren door oude examens te oefenen, voor alle vakken zijn ze te vinden behalve voor kunstvakken omdat dat met die auteursrechten van die afbeeldingen niet kan, heeft iemand een andere goede manier om toch kunstvakken te leren
In de examens staan wel de namen van de kunstenaars + de titels van hun werken. Typ het in op Google Afbeeldingen. Dan zullen de meeste te voorschijn komen!

Vervolgens kun je de vragen maken.
Oud 11-05-2012, 11:52
Marc17
Ja ik heb nog wel een tip voor Wiskunde-A. Op www.wiskundeschool.nl kan je super goed oefenen met oude eindexamens. Succes, joe!
Oud 11-05-2012, 14:16
Joke:D
Joke:D is offline
Voor havo/vwo muziek staan er op digischool een paar examens met geluidsfragmenten en anders vraag je je docent voor de cd's (hebben wij ook gedaan, ik krijg ze maandag).

Voor natuur- en scheikunde havo/vwo, zet de vaak gebruikte getallen in t geheugen van je GR. De lichtsnelheid onder C, getal van Avogadro onder N, 1 MeV=...J (uit binas 25) onder de M. Zo kun je daar al geen overtypfouten meer in maken (als je ze goed in t geheugen zet natuurlijk). In het geheugen zetten (op TI 83+) doe je door het getal in te tikken, dan op het pijltje naar rechts, linksonder net boven de 'on' knop, dan met alpha-letter een letter te kiezen en dan op enter te drukken.

Qua kleding: Doe iets aan waar je je goed en zelfverzekerd in voelt. Voel je je zeker van jezelf in een lange spijkerbroek met knalgele pumps, doe je die aan. Voel je je zeker in een 5 maten te groot tshirt met een legging met tijgerprint, doe je die aan. Het gaat erom dat jij je goed voelt en niet hoe je eruit ziet.

Neem wel een vestje mee, ook als het warm is. Als het koud is doe je hem aan, als het warm is doe je hem uit. Niets is irritanter dan het te warm of te koud hebben omdat je een te dikke trui aanhebt of juist blote armen.

Mensen met lang haar: vergeet geen schuifspeldjes en extra elastiekjes.

Over de pennen: ga geen nieuwe pen kopen, gebruik t model dat je gewent bent. Anders krijg je juist pijn aan je hand. Ik ben het gewend om lange stukken met de hand te schrijven, en gebruik pennen van waar ik wil gaan studeren om me eraan te herinneren waarom ik dit doe.

Koop wel een nieuw potlood. Potloden die al het hele jaar in je etui hebben gezeten, van je tafel gevallen zijn, enzovoort, zijn vaak van binnen kapot waardoor de punt sneller breekt. Vergeet ook je slijper niet. Een kapotte geodriehoek werkt ook niet fijn, en heeft je passer alle schroefjes nog?

Bij alle vakken, dus ook bij Nederlands, is het toegestaan om een gewone rekenmachine bij je te hebben. Zo kun je je woorden tellen per alinea en maak je toch geen hoofdrekenfouten.

Als je denkt dat je last krijgt van het geluid, ga naar de Hema en koop van die goedkope reis/concertoordopjes. Met die in je oren hoor je geen irritante bruggers. Of docenten die op naaldhakken surveilleren.

Engels/Duits/Frans: Het is misschien verleidelijk om (zeker als je studyflow gebruikt) Google Translate te gebruiken in plaats van een woordenboek, maar oefen toch met echte woordenboeken zodat je daar steeds sneller in wordt.

Lees altijd nadat je denkt dat je klaar bent met een vraag de opdracht nog eens goed terug. Heb je wel het goede beantwoord? Heb je wel de goede eenheid? Moet je antwoord in een bepaalde vorm?
Ads door Google
Oud 11-05-2012, 14:22
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
En voor je begint even rustig het examen doorkijken. Dan weet je wat je kunt verwachten en heb je automatisch een 'rustmoment' voordat je begint.

Bij wiskunde: onderstreep de vragen waar 'bereken' staat (en dus niet 'bereken exact' oid) zodat je weet wanneer je je rekenmachine mag gebruiken. Altijd rot als je minuten lang verspild aan iets uit proberen te rekenen wat je niet kunt/veel tijd kost, als het heel snel op je GR kan!
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Oud 11-05-2012, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Voor havo/vwo muziek staan er op digischool een paar examens met geluidsfragmenten en anders vraag je je docent voor de cd's (hebben wij ook gedaan, ik krijg ze maandag).

Voor natuur- en scheikunde havo/vwo, zet de vaak gebruikte getallen in t geheugen van je GR. De lichtsnelheid onder C, getal van Avogadro onder N, 1 MeV=...J (uit binas 25) onder de M. Zo kun je daar al geen overtypfouten meer in maken (als je ze goed in t geheugen zet natuurlijk). In het geheugen zetten (op TI 83+) doe je door het getal in te tikken, dan op het pijltje naar rechts, linksonder net boven de 'on' knop, dan met alpha-letter een letter te kiezen en dan op enter te drukken.

Qua kleding: Doe iets aan waar je je goed en zelfverzekerd in voelt. Voel je je zeker van jezelf in een lange spijkerbroek met knalgele pumps, doe je die aan. Voel je je zeker in een 5 maten te groot tshirt met een legging met tijgerprint, doe je die aan. Het gaat erom dat jij je goed voelt en niet hoe je eruit ziet.

Neem wel een vestje mee, ook als het warm is. Als het koud is doe je hem aan, als het warm is doe je hem uit. Niets is irritanter dan het te warm of te koud hebben omdat je een te dikke trui aanhebt of juist blote armen.

Mensen met lang haar: vergeet geen schuifspeldjes en extra elastiekjes.

Over de pennen: ga geen nieuwe pen kopen, gebruik t model dat je gewent bent. Anders krijg je juist pijn aan je hand. Ik ben het gewend om lange stukken met de hand te schrijven, en gebruik pennen van waar ik wil gaan studeren om me eraan te herinneren waarom ik dit doe.

Koop wel een nieuw potlood. Potloden die al het hele jaar in je etui hebben gezeten, van je tafel gevallen zijn, enzovoort, zijn vaak van binnen kapot waardoor de punt sneller breekt. Vergeet ook je slijper niet. Een kapotte geodriehoek werkt ook niet fijn, en heeft je passer alle schroefjes nog?

Bij alle vakken, dus ook bij Nederlands, is het toegestaan om een gewone rekenmachine bij je te hebben. Zo kun je je woorden tellen per alinea en maak je toch geen hoofdrekenfouten.

Als je denkt dat je last krijgt van het geluid, ga naar de Hema en koop van die goedkope reis/concertoordopjes. Met die in je oren hoor je geen irritante bruggers. Of docenten die op naaldhakken surveilleren.

Engels/Duits/Frans: Het is misschien verleidelijk om (zeker als je studyflow gebruikt) Google Translate te gebruiken in plaats van een woordenboek, maar oefen toch met echte woordenboeken zodat je daar steeds sneller in wordt.

Lees altijd nadat je denkt dat je klaar bent met een vraag de opdracht nog eens goed terug. Heb je wel het goede beantwoord? Heb je wel de goede eenheid? Moet je antwoord in een bepaalde vorm?
Geniaal!

Werkt ook voor TI-84 Plus.

Bij mij staat nu:

C= Lichtsnelheid
E= Elementair ladingskwantum
G= Gravitatieconstante
M= 1 Mev in J
N= Massa neutron
P= Massa proton
Y= Massa elektron

Top!
Oud 12-05-2012, 08:48
Joke:D
Joke:D is offline
Citaat:
Geniaal!

Werkt ook voor TI-84 Plus.

Bij mij staat nu:

C= Lichtsnelheid
E= Elementair ladingskwantum
G= Gravitatieconstante
M= 1 Mev in J
N= Massa neutron
P= Massa proton
Y= Massa elektron

Top!
Dank voor de tip. Ik ga Avogadro verplaatsen naar A en dan E, N, P en Y er ook in zetten. In welke eenheid heb je ze erin staan? u of kg?
Oud 12-05-2012, 09:51
Verwijderd
Citaat:
Dank voor de tip. Ik ga Avogadro verplaatsen naar A en dan E, N, P en Y er ook in zetten. In welke eenheid heb je ze erin staan? u of kg?
Kg >..> .

Meestal wordt dat ook gevraagd bij examens. Heb al een tig aantal oude examens gemaakt, en bijna geen vragen over eenheid u.
Oud 13-05-2012, 14:36
suzanrijkhoff
suzanrijkhoff is offline
Citaat:
Dank voor de tip. Ik ga Avogadro verplaatsen naar A en dan E, N, P en Y er ook in zetten. In welke eenheid heb je ze erin staan? u of kg?
Kan iemand me uitleggen hoe ik dit in kan voeren?
Oud 13-05-2012, 14:41
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Kan iemand me uitleggen hoe ik dit in kan voeren?
Heb je een TI?
Oud 13-05-2012, 14:43
suzanrijkhoff
suzanrijkhoff is offline
Citaat:
Heb je een TI?
Ik heb een Casio Fx9860GII
Advertentie
Oud 13-05-2012, 14:48
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Ah sorry dan weet ik het niet...
Oud 13-05-2012, 15:45
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Kan iemand me uitleggen hoe ik dit in kan voeren?
Ik typ altijd het getal in en druk dan op exe (dan krijg je het getal dus rechts in beeld), dan op het pijltje boven de AC/on-toets (dan verschijnt er Ans-> op je scherm) en dan typ ik het cijfer in waaronder ik het getal wil hebben, meestal A (dan druk je dus op Alpha en daarna op de knop X,dingdatiknietnakandoen,T, want daar staat de A boven). Misschien heb jij net een ander model, maar ik heb ook een Casio, dus ik neem aan dat het wel ongeveer hetzelfde gaat.

Ik heb verder alleen lichtsnelheid onder C, en dat elementair ladingskwantum onder J én Q (omdat het kan) en volgens mij nog de constante van Planck, onder de H geloof ik. Ooit had ik ook de gravitatieconstante, maar die ken ik uit mijn hoofd en da's net zo snel ingetypt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Oud 13-05-2012, 16:31
suzanrijkhoff
suzanrijkhoff is offline
Citaat:
Ik typ altijd het getal in en druk dan op exe (dan krijg je het getal dus rechts in beeld), dan op het pijltje boven de AC/on-toets (dan verschijnt er Ans-> op je scherm) en dan typ ik het cijfer in waaronder ik het getal wil hebben, meestal A (dan druk je dus op Alpha en daarna op de knop X,dingdatiknietnakandoen,T, want daar staat de A boven). Misschien heb jij net een ander model, maar ik heb ook een Casio, dus ik neem aan dat het wel ongeveer hetzelfde gaat.

Ik heb verder alleen lichtsnelheid onder C, en dat elementair ladingskwantum onder J én Q (omdat het kan) en volgens mij nog de constante van Planck, onder de H geloof ik. Ooit had ik ook de gravitatieconstante, maar die ken ik uit mijn hoofd en da's net zo snel ingetypt.
Dankjewel! Het is gelukt!
Oud 13-05-2012, 21:37
Joke:D
Joke:D is offline
Nog iets waar ik aan dacht:

Ik heb voor Engels International Baccaleureate examen gedaan. Daar mag je de eerste 5 minuten nadat je je examen open mag maken niet schrijven. Dat vind ik best een goede tip. Eerst 5 minuten alleen lezen en niet schrijven. Niet bedenken hoe je hem zult aanpakken, maar gewoon kijken wat er staat. Heb je het hele examen doorgelezen begin je opnieuw en schrijf je bij de opgave welk onderdeel van de stof erbij hoort. Dan kijk je het nog eens door en bedenk je, welke opgave ligt me het meeste? Met die begin je. Dan ben je rustig op gang gekomen, heb je wat zelfvertouwen opgebouwd, bijt je je niet vast in een opgave 1 waar je niet uitkomt en gestresst door raakt en tijd mee verspeelt en onbewust ben je toch al bezig met het verwerken van de vragen waar je normaal geen beginnen aan mee zou weten. Dit werkt natuurlijk niet voor de talen (of in ieder geval, minder) maar voor vakken waar echt verschillende domeinen getoetst worden kan dit helpen.
Oud 16-05-2012, 09:08
Denise_kaas
Avatar van Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Ohja, neem altijd meeeerdere pennen mee! Verder een flesje water/sap is ook niet verkeerd om bij de hand te hebben.
en goed voorbereiden, maar dat spreekt voor zich. Een woordenboek mag overal mee, soms handig om termen op te zoeken! (al staat niet alles er in natuurlijk)
__________________
Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Oma's medicijnkast
fizzle-fluffy
27 27-05-2010 17:23
Werk, Geld & Recht koopjes, aanbiedingen en alles wat weinig geld kost
Hernuel Fan
71 06-04-2009 15:57
De Kantine de tips van tante kaat
Hernuel Fan
79 21-02-2009 21:06
Lichaam & Gezondheid Het Grote Voeding en Gezondheids-topic #37
Mara
500 11-03-2005 16:18
Lichaam & Gezondheid Verbrand (goeie tips?)
merijn
34 10-06-2004 15:56
Games Het Grote Unreal Tournament 2003 Topic
NightmareZ
567 16-03-2003 14:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:06.